Και κάπου εδώ τέλειωσε και ο Μάϊος του 2024, τέλειωσε η Άνοιξη και υποδεχόμαστε το καλοκαίρι, με θερμοκρασίες πράγματι καλοκαιριού. Στην εβδομάδα που πέρασε ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζουν τα στοιχεία για τον «οικονομικό πλούτο» των Ελλήνων. Κατά 14,785 δισ. ευρώ έχουν ενισχύσει τον καταθετικό τους πλούτο την τελευταία διετία τα ελληνικά νοικοκυριά, αυξάνοντας τις καταθέσεις τους στις τράπεζες από τα 180,003 δισ. ευρώ στα 194,788 δισ. ευρώ. Παράλληλα, οι καταθετικοί λογαριασμοί μειώθηκαν, κάτι που καταδεικνύει την αύξηση του πλούτου ανά καταθέτη, ή τη στροφή σε άλλου είδους τοποθετήσεις. Βέβαια, μπορεί να αφορά απλώς πλήθος ανενεργών τραπεζικών λογαριασμών (dormant accounts), οι οποίοι μετά από απαίτηση των κατόχων τους, έκλεισαν.
Οι καταθέτες του Νομού Αττικής αύξησαν τις καταθέσεις τους κατά 7,993 δισ. ευρώ. Ακολουθούν οι καταθέτες της Κεντρικής Μακεδονίας, που τις αύξησαν κατά 1,632 δισ. ευρώ κι έπονται οι καταθέτες της Κρήτης (αύξηση κατά 1,148 δισ. ευρώ) και οι κάτοικοι του Νοτίου Αιγαίου (συν 1,044 δισ. ευρώ).
Από την άλλη μεριά, στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας διαπιστώνεται το ίδιο διάστημα μείωση στις καταθέσεις κατά 10 εκατ. ευρώ.
Φυσικά, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μιλάμε για συγκεντρωτικά ποσά. Το μέσο ποσό κατάθεσης ανά καταθετικό τραπεζικό λογαριασμό στην Ελλάδα ανέρχεται σε περίπου 4.568 ευρώ. Αυτό το ποσό προκύπτει από την ανάλυση των συνολικών καταθέσεων και του αριθμού των τραπεζικών λογαριασμών στη χώρα. Επιπλέον, η μέση κατάθεση μετρητών στα ΑΤΜ είναι περίπου 491 ευρώ. Με βάση τα ανωτέρω, προκύπτει μεν αύξηση των συνολικών τραπεζικών καταθέσεων, αλλά όχι φυσικά ισομερής ανά καταθετικό τραπεζικό λογαριασμό. Η προσωπική οριακή ροπή προς αποταμίευση των χαμηλόμισθων μάλλον ελάχιστα ξεπερνάει το 0%, ενώ σίγουρα τα υψηλά αποταμιευτικά χαρτοφυλάκια αύξησαν ποσά και ποσοστά καταθέσεων.
Για του λόγου το αληθές και σύμφωνα με πρόσφατη μελέτης της Eurobank, με θέμα «Η αποταμίευση στην Ελλάδα – Γιατί δεν αποταμιεύουμε», διαπιστώνεται επιδείνωση του ποσοστού αποταμίευσης την 5ετία 2018-2022 και ειδικά:
- Τα νοικοκυριά με δύο ενήλικες και παιδιά εμφανίζουν αρνητική αποταμίευση (κατά -2.159 ευρώ), ενώ η μέση ετήσια αποταμίευση για το σύνολο του πληθυσμού ανέρχεται στα 1.076 ευρώ.
- Η μέση ετήσια αποταμίευση των συνταξιούχων ανέρχεται σε 2.248 ευρώ, των μισθωτών σε 542 ευρώ και των αυτοαπασχολούμενων σε 63 ευρώ.
- Το 40% της συνολικής αποταμίευσης προέρχεται από το 1% των νοικοκυριών με τα υψηλότερα εισοδήματα.
- Τα ποσοστά αποταμίευσης διαφέρουν σημαντικά ανά κλίμακα εισοδήματος και είναι αρνητικά για τέσσερα στα δέκα νοικοκυριά του δείγματος.
Από τα «θετικά» της Εβδομάδας που πέρασε «Δημοσιεύθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση για ρύθμιση οφειλών έως 30.000 ευρώ στον e-ΕΦΚΑ»: Δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Κοινή Υπουργική Απόφαση: «Συνταξιοδότηση με οφειλές έως 30.000 ευρώ από τον e-Ε.Φ.Κ.Α. - Διαδικασίες διασταύρωσης, έλεγχοι, προϋποθέσεις και τεχνικές λεπτομέρειες για την εφαρμογή του άρθρου 115 του ν. 5078/2023».
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις υπαγωγής στη ρύθμιση
Για την υπαγωγή στη ρύθμιση, ο ασφαλισμένος πρέπει να πληροί σωρευτικά τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) οι οφειλές προς τον e-Ε.Φ.Κ.Α. να μην υπερβαίνουν τις 30.000 ευρώ ή προς τον π. Ο.Γ.Α. τις 10.000 ευρώ.
β) να έχει συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας του ή εφόσον έχει χρόνο ασφάλισης τουλάχιστον 40 ετών, το 62ο έτος της ηλικίας του,
γ) να έχει εξοφλήσει τις εισφορές που αντιστοιχούν σε χρόνο ασφάλισης τουλάχιστον 20 ετών ή 6.000 ημερών ασφάλισης ανεξάρτητα από τον πρώην φορέα απονομής της σύνταξης, και
δ) οι τραπεζικές καταθέσεις του να μην ξεπερνούν τα 12.000 ευρώ ή το ποσό των 6.000 ευρώ, αν είναι οφειλέτης αποκλειστικά προς τον π. Ο.Γ.Α..
Τι πρέπει να κάνουν οι οφειλέτες
Η αίτηση υπαγωγής υποβάλλεται μαζί με την αίτηση συνταξιοδότησης. Μετά την υποβολή της αίτησης υπαγωγής, ο e-Ε.Φ.Κ.Α. ελέγχει αν οι οφειλές του ασφαλισμένου υπερβαίνουν τα όρια που έχουν τεθεί. Στην περίπτωση που οι οφειλές δεν υπερβαίνουν το ποσό αυτό, η συνταξιοδοτική πράξη εκδίδεται και η σύνταξη καταβάλλεται.
Στην περίπτωση που από τους ελέγχους προκύψει ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις υπαγωγής στη ρύθμιση, τότε:
α) Εάν το συνολικό ποσό οφειλών υπερβαίνει τις 20.000 ευρώ αλλά όχι τις 30.000 ευρώ ή τις 6.000 ευρώ αλλά όχι τις 10.000 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α., τότε η αίτηση γίνεται δεκτή και ο e-Ε.Φ.Κ.Α. προχωρεί στην έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης.
β) Εάν το συνολικό ποσό οφειλών υπερβαίνει τις 30.000 ευρώ ή τις 10.000 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α., τότε κοινοποιείται έγγραφο οφειλής προκειμένου ο ασφαλισμένος να καταβάλει το υπερβάλλον των 30.000 ευρώ ή των 10.000 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α., εντός διμήνου από την κοινοποίησή του και να υπαχθεί στη ρύθμιση.
Εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις, ο e-Ε.Φ.Κ.Α. προχωρεί στην έκδοση της συνταξιοδοτικής πράξης και στην καταβολή της σύνταξης. Ειδικότερα, το υπερβάλλον των 20.000 ευρώ ή των 6.000 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α., ποσό οφειλής, συμψηφίζεται με το 60% του μηνιαίου ποσού των καταβαλλόμενων συντάξεων, μέχρι τον μηδενισμό του.
Το μηνιαίως συμψηφιζόμενο υπερβάλλον ποσό δεν μπορεί να υπολείπεται των 333,33 ευρώ γενικά και των 100 ευρώ για τον π. Ο.Γ.Α.. Σε αντίθετη περίπτωση, το ποσοστό παρακράτησης προσαρμόζεται αναλόγως. Μετά το μηδενισμό του υπερβάλλοντος ποσού, για την εναπομένουσα οφειλή εφαρμόζονται οι παρ. 1, 2 και 3 του άρθρου 61 του ν. 3863/2010.
Τι προβλέπεται για τις εκκρεμείς αιτήσεις
Αιτήσεις συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του ν. 5078/2023 και εκκρεμούν σε οποιοδήποτε στάδιο της διοικητικής διαδικασίας μπορούν να υπαχθούν στις ρυθμίσεις μετά από αίτηση του ασφαλισμένου.
Αιτήσεις συνταξιοδότησης που έχουν υποβληθεί μετά την έναρξη ισχύος του ν. 5078/2023 και εκκρεμούν σε οποιοδήποτε στάδιο της διοικητικής διαδικασίας, μπορούν επίσης να υπαχθούν στις ρυθμίσεις.
Σε περίπτωση που η αίτηση συνταξιοδότησης έχει ήδη απορριφθεί λόγω οφειλών, απαιτείται επανυποβολή της για την υπαγωγή στις ρυθμίσεις της παρούσας.
Κατά τα λοιπά: «Καταργήθηκε η διάταξη περί μετασχηματισμού εταιρειών με αρνητικά ίδια κεφάλαια»: Με την περ. ε) του άρθρου 43 του νέου νόμου Ν.5111/2024, με τίτλο: «Διατάξεις για την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή, της ανάπτυξης και της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, ρυθμίσεις για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που πλήττονται από καταστροφές και άλλες διατάξεις», καταργείται το άρθρο 105 του ν. 4849/2021 (Α’ 207), περί μετασχηματισμού εταιρειών με αρνητικά ίδια κεφάλαια.
Το άρθρο 105 του Ν.4849/2021, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, καταργείται, καθώς με τις διατάξεις του ν.4601/2019 (Α’ 44) περί μετασχηματισμού εταιρειών δεν τίθεται ως προϋπόθεση για τη συντέλεση του μετασχηματισμού οι μετέχουσες εταιρείες να έχουν θετική καθαρή θέση, με μόνη εξαίρεση αυτή που αφορά σε μετασχηματισμούς εταιρειών που έχουν λυθεί ή κηρυχθεί σε πτώχευση. Άλλωστε, η διάταξη αυτή δημιουργούσε προσκόμματα στο μετασχηματισμό εταιρειών, χωρίς παράλληλα να επέρχονται έννομες συνέπειες ως προς το κύρος του μετασχηματισμού αν δεν τηρούνταν οι προϋποθέσεις που θέτει. Σε κάθε περίπτωση, εξακολουθεί να λειτουργεί ως ασφαλιστική δικλείδα για την ομαλή λειτουργία των ανωνύμων εταιρειών που μετέχουν σε οποιασδήποτε μορφής μετασχηματισμό η διάταξη της παρ. 4 του άρθρου 119 του ν. 4548/2018 (Α’ 104), σύμφωνα με την οποία απαιτείται η σύγκληση από το Δ.Σ. της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας εντός έξι (6) μηνών από τη λήξη της χρήσης για τη λύση της εταιρείας ή η λήψη άλλων μέτρων προς αποκατάσταση των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας από τους μετόχους στην περίπτωση που τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας είναι κατώτερα του ημίσεος του μετοχικού κεφαλαίου.
«Ευρωεκλογές: Τι ισχύει για την ειδική άδεια με αποδοχές»: «Διευκολύνουμε την άσκηση των εκλογικών δικαιωμάτων των συμπολιτών μας. Προτεραιότητά μας, η προάσπιση του δικαιώματος ψήφου όλων των πολιτών», δήλωσε η Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Δόμνα Μιχαηλίδου.
Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η Υπουργική Απόφαση για τη «Χορήγηση ειδικής άδειας απουσίας με αποδοχές, για την άσκηση του εκλογικού δικαιώματος ενόψει των επικείμενων Ευρωεκλογών της 9ης Ιουνίου 2024».
Η Υπουργική Απόφαση προβλέπει, πως όλες οι βιομηχανικές, βιοτεχνικές και εμπορικές επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες του ιδιωτικού τομέα, καθώς και όσοι γενικώς απασχολούν προσωπικό και υπάγονται στον ιδιωτικό τομέα, υποχρεούνται να χορηγήσουν στο προσωπικό τους ειδική άδεια απουσίας με αποδοχές για την διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος, κατά τις προσεχείς Ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου.
Ο αριθμός των ημερών αδείας απουσίας, που χορηγείται για τον ανωτέρω σκοπό και που καλύπτει τον απολύτως αναγκαίο χρόνο για τη μετάβαση του προσωπικού στον τόπο άσκησης του εκλογικού του δικαιώματος και την επιστροφή του απ’ αυτόν, καθορίζεται ως ακολούθως:
Α. Για τους μισθωτούς για τους οποίους εφαρμόζεται καθεστώς εξαήμερης εβδομαδιαίας εργασίας:
α) Σε όσους μετακινηθούν, για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος σε απόσταση 100-200 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια 1 εργάσιμης ημέρας.
β) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 201-400 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια 2 εργασίμων ημερών.
γ) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 401 χιλιομέτρων και άνω χορηγείται άδεια 3 εργασίμων ημερών, εφόσον μετακινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς, με βάση την υπεύθυνη δήλωσή τους.
δ) Σε όσους μετακινηθούν από και προς νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει οδική πρόσβαση, ο αριθμός των ημερών αδείας που χορηγείται θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς ωστόσο η άδεια στις περιπτώσεις αυτές, να υπερβαίνει τις 3 εργάσιμες ημέρες.
Β. Για τους μισθωτούς για τους οποίους εφαρμόζεται καθεστώς πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας:
α) Σε όσους μετακινηθούν, για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος σε απόσταση 200-400 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια 1 εργάσιμης ημέρας.
β) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 401 χιλιομέτρων και άνω, χορηγείται άδεια 2 εργασίμων ημερών, εφόσον μετακινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς, με βάση την υπεύθυνη δήλωσή τους.
γ) Σε όσους μετακινηθούν από και προς νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει οδική πρόσβαση, ο αριθμός των ημερών αδείας που χορηγείται θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς ωστόσο η άδεια στις περιπτώσεις αυτές, να υπερβαίνει τις 3 εργάσιμες ημέρες.
Για όσους εκ των μισθωτών, που μετακινούνται κατά τα ανωτέρω, η Κυριακή 9 Ιουνίου 2024, είναι εργάσιμη ημέρα, αυτή θεωρείται ως ημέρα ειδικής αδείας απουσίας με αποδοχές, πέραν αυτών που ορίζονται στην απόφαση. Η χορηγούμενη άδεια δεν συμψηφίζεται με την ετήσια άδεια μετ’ αποδοχών.
Σημειώνεται ότι οι μισθωτοί που θα κάνουν χρήση της ειδικής εκλογικής άδειας υποχρεούνται να προσκομίσουν στον εργοδότη τους, βεβαίωση αρμοδίου οργάνου, από την οποία θα προκύπτει ρητώς η συμμετοχή στις εκλογές.
«Χορήγηση βεβαίωσης μόνιμης κατοικίας: Διευκρινιστική εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών»: Δημοσιεύθηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών η εγκύκλιος 10792/2024, σκοπός της οποίας είναι η παροχή των κατευθύνσεων που θα διευκολύνουν τις αρμόδιες υπηρεσίες στην έκδοση των βεβαιώσεων μόνιμης κατοικίας.
Ηλεκτρονική χορήγηση βεβαίωσης μόνιμης κατοικίας
Ο ενδιαφερόμενος πολίτης μπορεί να αιτηθεί ηλεκτρονικά την έκδοση βεβαίωσης μόνιμης κατοικίας μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης (ΕΨΠ-gov.gr), αναζητώντας την υπηρεσία μέσω της διαδρομής Πολίτης και καθημερινότητα / Διεύθυνση κατοικίας και επικοινωνίας / Βεβαίωση μόνιμης κατοικίας ή πληκτρολογώντας «Βεβαίωση μόνιμης κατοικίας» στην αναζήτηση.
Για να αιτηθεί οι ενδιαφερόμενος ηλεκτρονικά τη βεβαίωση, ο δήμος της μόνιμης κατοικίας του θα πρέπει να έχει ενταχθεί στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη (ΕΨΠ-gov.gr). Η λίστα με τους ενταγμένους στο gov.gr Δήμους βρίσκεται εδώ: https://aitiseisdhmoi.services.gov.gr/dhmoi/ Αφού ο ενδιαφερόμενος αυθεντικοποιηθεί με την χρήση των προσωπικών του κωδικών πρόσβασης στο Taxisnet, επισυνάπτει το αντίγραφο δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (έντυπο Ε1) του τελευταίου οικονομικού έτους. Επιπρόσθετα, εάν δεν αποδεικνύεται η διεύθυνση της κατοικίας του από το Ε1, πρέπει να επισυνάψει άλλο πρόσφορο αποδεικτικό μέσο, όπως πρόσφατο λογαριασμό ΔΕΚΟ (ενδεικτικά λογαριασμό σταθερής τηλεφωνίας, λογαριασμό ηλεκτροδότησης, λογαριασμό ύδρευσης ή φυσικού αερίου).
Η έκδοση της βεβαίωσης ή η αιτιολογημένη απόρριψη της αίτησης πραγματοποιείται από τον δήμο κατοικίας του μέσα σε δέκα (10) ημέρες και αποστέλλεται στη Θυρίδα του στο https://my.gov.gr/. Για την έκδοση ο ενδιαφερόμενος ενημερώνεται επίσης με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και με γραπτό μήνυμα (sms).
Εάν παρέλθει το διάστημα των δέκα (10) ημερών χωρίς να λάβει απάντηση από τον δήμο, μπορεί να συνδεθεί ξανά στην εφαρμογή και εφόσον πληρούνται οι απαραίτητες προϋποθέσεις, να εκδώσει την βεβαίωση μόνιμης κατοικίας σε πραγματικό χρόνο (Online).
Δείτε ολόκληρη τη νέα εγκύκλιο εδώ.
«Ανοίγει στις 31 Μαΐου η πλατφόρμα Α-21 Επίδομα Παιδιού»: Το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, με τον εποπτευόμενο Οργανισμό Επιδομάτων και Κοινωνικής Αλληλεγγύης (ΟΠΕΚΑ), ενημερώνουν ότι, η ηλεκτρονική πλατφόρμα Α21 – Επίδομα Παιδιού, ανοίγει την Παρασκευή 31 Μαΐου 2024.
Οι δικαιούχοι του Επιδόματος Παιδιού μπορούν να υποβάλλουν την αίτησή τους στην πλατφόρμα της ΗΔΙΚΑ, www.idika.gr ή μέσω του διαδικτυακού τόπου, www.opeka.gr με την χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης στο Taxisnet.
Το δικαιούμενο ποσό θα υπολογιστεί βάσει των εξαρτώμενων τέκνων που θα δηλωθούν στην αίτηση Α21 έτους 2024 και του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος που οι δικαιούχοι είχαν το φορολογικό έτος 2022.
Μετά την υποβολή της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος τρέχοντος έτους, θα λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό του δικαιούμενου ποσού τα εισοδήματα του φορολογικού έτους 2023.
Επισημαίνεται ότι, μεταξύ των προϋποθέσεων που θα ελέγχονται για τη χορήγηση του επιδόματος παιδιού είναι: η φοίτηση των εξαρτώμενων τέκνων στην υποχρεωτική εκπαίδευση – από το προ νήπιο έως και το Γυμνάσιο – καθώς και η επάρκεια φοίτησης.
Στην αίτηση Α21 πρέπει να καταχωρηθούν απαραιτήτως στα σχετικά πεδία:
- τα στοιχεία της Σχολικής Μονάδας,
- η τάξη και ο Αριθμός Μητρώου του τέκνου που φοιτά στην υποχρεωτική εκπαίδευση.
Εάν διασταυρωθούν όλα τα στοιχεία του/της μαθητή/τριας, η αίτηση μπορεί να προχωρήσει κανονικά. Εάν δεν διασταυρωθούν εμφανίζεται σχετική επισήμανση και ο αιτών καλείται να επισυνάψει στην ηλεκτρονική αίτηση Α21 το απαραίτητο δικαιολογητικό.
Για να ολοκληρωθεί η αίτηση πρέπει να υποβληθεί οριστικά και να έχει εγκριθεί. Αίτηση που έχει αποθηκευτεί προσωρινά θεωρείται μη υποβληθείσα και δεν λαμβάνεται υπόψη.
Περισσότερες πληροφορίες για το Επίδομα Παιδιού, εδώ, όπως και χρήσιμες ερωτήσεις και απαντήσεις, εδώ.
«Πόθεν Έσχες: Έως 1η Ιουλίου η ηλεκτρονική υποβολή των ετήσιων καταστάσεων υπόχρεων προσώπων του έτους 2024»: Σύμφωνα με ανακοίνωση του pothen.gr, η προθεσμία για την ηλεκτρονική υποβολή των ετήσιων καταστάσεων υπόχρεων προσώπων του έτους 2024, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.5026/2023 από το σύνολο των υπόχρεων φορέων, είναι η 1η Ιουλίου 2024.
Αθήνα, 27 Μαΐου 2024
ΠΡΟΣ: Φορείς Υπόχρεων Υποβολής Δήλωσης Περιουσιακής Κατάστασης (Δ.Π.Κ.) & Δήλωσης Οικονομικών Συμφερόντων (ΔΟΣ) ν. 5026/2023.
Θέμα: «Καταστάσεις υπόχρεων υποβολής ετήσιων Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης (Δ.Π.Κ.) και Δηλώσεων Οικονομικών Συμφερόντων (Δ.Ο.Σ.) έτους 2024 (φορολογικό έτος 2023) - Ηλεκτρονική καταχώριση υπόχρεων υποβολής Δ.Π.Κ.».
Με την υπ΄ αριθμ. 1505/27.05.2024 απόφαση του Συντονιστή Ελέγχων, βάσει της από 11.05.2023 απόφασης της Επιτροπής Ελέγχου, παρατείνεται κατ΄ εξαίρεση μέχρι την 1η Ιουλίου 2024 η προθεσμία του άρθρου 17 παρ. 1 του ν. 5026/2023 (Α’ 45) για την καταχώριση και οριστικοποίηση των ετήσιων καταστάσεων υπόχρεων προσώπων, συμπεριλαμβανομένων των συζύγων, των εν διαστάσει συζύγων ή των προσώπων με τα οποία έχει συναφθεί σύμφωνο συμβίωσης. Οι εν λόγω καταστάσεις συντάσσονται και υποβάλλονται από τον αρμόδιο φορέα ή τα όργανα διοίκησης του φορέα στον οποίο υπάγονται ή από τον οποίο εποπτεύονται. Επισημαίνεται ότι η μη ύπαρξη υπόχρεων πρέπει να δηλώνεται ηλεκτρονικά με την οριστικοποίηση μηδενικής κατάστασης.
Μετά την ανωτέρω ημερομηνία δεν θα είναι εφικτές τροποποιήσεις ή/και προσθήκες στα δεδομένα της ηλεκτρονικής κατάστασης υπόχρεων υποβολής Δ.Π.Κ. & Δ.Ο.Σ. 2024. Τυχόν παράλειψη ή ελλιπής καταχώριση των ως άνω στοιχείων επισύρει τις κυρώσεις του ν. 5026/2023 (άρθρο 34).
Για τον σκοπό της παρ. 1 της παρούσης οι αρμόδιοι εξουσιοδοτημένοι υπάλληλοι εκάστου φορέα εισέρχονται στην εφαρμογή του άρθρου 17 του ν.5026/2023 στη διεύθυνση www.pothen.gr κατόπιν αυθεντικοποίησης με τους κωδικούς-διαπιστευτήρια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Γ.Γ.Π.Σ.Ψ.Δ.) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (προσωπικοί κωδικοί TAXISnet), σύμφωνα με το άρθρο 21 παρ. 2 του ν. 5026/2023.
Φορείς υπόχρεων που πρέπει να αντικαταστήσουν ή να απενεργοποιήσουν πιστοποιημένους χρήστες, οφείλουν άμεσα να ορίσουν τουλάχιστον έναν υπάλληλο και έναν αναπληρωτή του, ως υπευθύνους για την επικοινωνία και την ηλεκτρονική καταχώριση της κατάστασης υπόχρεων, αποστέλλοντας μέσω της ηλεκτρονικής διεύθυνσης foreis@pothen.gr, αρμοδίως υπογεγραμμένο ενιαίο έγγραφο συνοδευόμενο από το πρότυπο υπολογιστικό φύλλο που βρίσκεται στον σύνδεσμο «Υπόδειγμα Αρχείου Καταχώρησης Υπόχρεου» και είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα www.pothen.gr. Όμοιες ενέργειες απαιτούνται και από φορείς υπόχρεων που μέχρι σήμερα δεν έχουν καταγραφεί στην ενιαία διαδικτυακή εφαρμογή.
Στην κατάσταση υπόχρεων υποβολής ετήσιας Δ.Π.Κ. & Δ.Ο.Σ. 2024 (έσοδα και συμφέροντα έτους 2023 & περιουσία κατά την 31.12.2023) πρέπει να συμπεριληφθούν μόνο όσοι, απέκτησαν, διατηρούσαν ή απώλεσαν ιδιότητα από 01.01.2023 έως 31.12.2023 ή από 01.01.2021 έως 31.12.2023 για τους υπόχρεους του άρθρου 4, της περ. α’ του άρθρου 6 και της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 8, συμπεριλαμβανομένων των συζύγων τους, των εν διαστάσει συζύγων τους ή των προσώπων με τα οποία έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης. Διευκρινίζεται ότι οι ιδιότητες οι οποίες περιλαμβάνονται στους παραμετρικούς πίνακες της εφαρμογής υποβολής καταστάσεων έχουν αλλάξει και είναι αυτές του κεφαλαίου Β’ του ν. 5026/2023 (άρθρα 3 έως 16). Κατά συνέπεια απαιτείται προσεκτικός έλεγχος των κωδικών των ιδιοτήτων με βάση το νέο αρχείο «Παραμετρικοί Πίνακες για Καταστάσεις έτους 2024» που είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα www.pothen.gr.
Κατόπιν των ανωτέρω, οι φορείς υπόχρεων καλούνται να ολοκληρώσουν άμεσα τις όποιες τυχόν εσωτερικές τους διαδικασίες ως προς: 1. τη σύνταξη της ετήσιας κατάστασης υπόχρεων Δ.Π.Κ. & Δ.Ο.Σ. 2024,
2. την ενημέρωση των υπόχρεων για την συμπερίληψή τους σε αυτήν και
3. την ενημέρωση των υπόχρεων ώστε αυτοί να καταχωρίσουν /επιβεβαιώσουν μέσω της εφαρμογής «Γνωστοποίηση Στοιχείων Συζύγου/ΜΣΣ Υπόχρεου Πόθεν Έσχες» στην ιστοσελίδα www.pothen.gr, τα στοιχεία των συζύγων τους, των εν διαστάσει συζύγων τους και των προσώπων με τα οποία έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης, σύμφωνα με τα αμέσως παρακάτω.
Υπόχρεοι των οποίων έχει μεταβληθεί, εντός του έτους 2023, η οικογενειακή τους κατάσταση σε σχέση με την τελευταία οριστικοποιημένη αρχική ή ετήσια Δ.Π.Κ. έτους 2022, καθώς και όσοι απέκτησαν ιδιότητα υπόχρεου για πρώτη φορά το 2023, απαιτείται να συνδεθούν στην νέα εφαρμογή «Γνωστοποίηση Στοιχείων Συζύγου/ΜΣΣ Υπόχρεου Πόθεν Έσχες» στην διεύθυνση https://www.pothen.gr/syzygos, προκειμένου να γνωστοποιήσουν τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.) των συζύγων τους, των εν διαστάσει συζύγων τους ή των προσώπων με τα οποία έχουν συνάψει σύμφωνο συμβίωσης επιλέγοντας έτος «2024» και τύπο δήλωσης «ετήσια». Υπόχρεοι που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω περιπτώσεις δεν απαιτείται να προβούν στην προαναφερόμενη ενέργεια και τα στοιχεία των συζύγων/ΜΣΣ θα αντληθούν από τη τελευταία οριστικοποιημένη ετήσια ή αρχική Δ.Π.Κ. 2022. Προς τούτο, οι Φορείς Υπόχρεων θα πρέπει να ενημερώσουν αμελλητί τους υπόχρεους αρμοδιότητάς τους για την προαναφερθείσα διαδικασία.
Η ηλεκτρονική καταχώριση των στοιχείων συζύγου στην εφαρμογή «Γνωστοποίηση Στοιχείων Συζύγου/ΜΣΣ Υπόχρεου Πόθεν Έσχες», θα γίνει μέχρι τις 25/06/2024. Στην συνέχεια οι αρμόδιοι υπάλληλοι των φορέων οφείλουν να εκτελούν τις παρακάτω ενέργειες μέχρι και την 1/7/2024:
1. Επιλέγουν το πεδίο «Εκτύπωση καταλόγου συζύγων/ΜΣΣ» διαδικασία από την οποία δημιουργείται αρχείο που περιλαμβάνει τους/τις συζύγους/ΜΣΣ.
2. Ενσωματώνουν ηλεκτρονικά - «φορτώνουν» το αρχείο αυτό, με την μέθοδο της διατήρησης, χωρίς καμία μεταβολή, στην ήδη προσωρινά αποθηκευμένη κατάσταση.
3. Οριστικοποιούν την κατάσταση.
Διευκρινίζεται ότι στο αρχείο «Εκτύπωση καταλόγου συζύγων/ΜΣΣ», εφόσον τα στοιχεία των συζύγων/ΜΣΣ αντλήθηκαν αυτοματοποιημένα από την τελευταία οριστικοποιημένη αρχική ή ετήσια Δ.Π.Κ. έτους 2022, ως ημερομηνία ανάληψης της ιδιότητας θα εμφανίζεται η «1/1/1900».
Προς διευκόλυνση των αρμοδίων υπαλλήλων των φορέων αναφέρεται ότι είναι στη διάθεσή τους η δυνατότητα επιλογής του πεδίου «Έλεγχος Στοιχείων Συζύγων» από το οποίο παράγεται κατάσταση στην οποία περιλαμβάνονται όλοι οι υπόχρεοι της προσωρινά αποθηκευμένης κατάστασης καθώς και η πηγή άντλησης των στοιχείων συζύγων/Μ.Σ.Σ. δηλαδή «Δήλωση Συζύγου» ή «Περσινή Δ.Π.Κ.». Για όσους δεν υπάρχουν στοιχεία οικογενειακής κατάστασης στο πεδίο αυτό θα εμφανίζεται η ένδειξη «Χωρίς Δηλ. Στοιχείων Συζ. ή περσινή Δ.Π.Κ.» και σε αυτή την περίπτωση οι Φορείς Υπόχρεων θα πρέπει να ενημερώσουν τους υπόχρεους αυτούς.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 17 του ν. 5026/2023, μετά την οριστικοποίηση της κατάστασης των υπόχρεων προσώπων θα αποσταλεί σχετικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του υπόχρεου που είναι καταχωρισμένη στη φορολογική αρχή, ενέργεια η οποία επέχει θέση ενημέρωσης των υπόχρεων προσώπων για την υποχρέωσή τους προς υποβολή Δ.Π.Κ. και δια της οποίας απαλλάσσεται ο αρμόδιος υπάλληλος του φορέα ή του οργάνου του πρώτου εδαφίου από κάθε σχετική ευθύνη.
Πέραν των ανωτέρω επισημαίνεται ότι τυχόν αποσπασμένοι υπάλληλοι θα πρέπει να δηλώνονται από τον φορέα στον οποίο έχουν αποσπαστεί, όταν η ιδιότητα που τους καθιστά υπόχρεους υποβολής Δ.Π.Κ., αποκτάται στον τελευταίο (φορέας υποδοχής). Για παράδειγμα υπάλληλος που υπηρετεί σε Υπουργείο και είναι υπόχρεος υποβολής Δ.Π.Κ. λόγω της συμμετοχής του στη διοίκηση ενός Ν.Π.Δ.Δ., θα δηλωθεί μόνον στην κατάσταση υπόχρεων που θα συντάξει και θα καταχωρίσει ηλεκτρονικά το Ν.Π.Δ.Δ. και όχι και στην κατάσταση του Υπουργείου (οργανική θέση), εφόσον δεν έχει άλλη ιδιότητα.
Για τυχόν πρόσθετες διευκρινίσεις και πληροφορίες μπορείτε να καλείτε κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Υπόχρεων ΠΟΘΕΝ (ΚΕΥ-ΠΟΘΕΝ) στο τηλεφωνικό αριθμό 210-48.02.100 ή μέσω της ενότητας «Χρειάζεστε βοήθεια;» αφού συνδεθείτε με τους κωδικούς σας στο www.pothen.gr και επιλέξετε «Υποβολή Δήλωσης Περιουσιακής κατάστασης.
«Αγρότες - Φορολογικές Δηλώσεις 2024: Διευκρινίσεις σχετικά με τη χορήγηση βεβαιώσεων εγγραφής στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων»: Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 360/26071/1-3-2016 εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα του ΥΠΑΑΤ, «Εγκύκλιος δικαιολογητικών για τη χορήγηση βεβαίωσης Μ.Α.Α.Ε.», προκειμένου για τη χορήγηση βεβαίωσης εγγραφής, στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (Μ.Α.Α.Ε.) και τον έλεγχο για την απόδοση της ιδιότητας του επαγγελματία αγρότη ή του κατόχου αγροτικής εκμετάλλευσης ή του επαγγελματία αγρότη νεοεισερχόμενου στον αγροτικό τομέα, θα πρέπει υποχρεωτικά, να προσκομίζεται:
«Για την απόδειξη της κατοχής αγροτικής εκμετάλλευσης και τον υπολογισμό του ετήσιου χρόνου απασχόλησης στην αγροτική εκμετάλλευση: Αντίγραφο της Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης, σύμφωνα με τις εθνικές διατάξεις, του αντίστοιχου έτους με την Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος».
«Διευκρινίσεις της ΑΑΔΕ για την ενημέρωση Μητρώου ERP»: Με δεδομένο ότι η προθεσμία διασύνδεσης POS με ERP ή / και Παρόχους ηλεκτρονικής τιμολόγησης είναι έως τις 31/5/2024 ή εναλλακτικά της δήλωσης στο αντίστοιχο Μητρώο με συμπληρωμένες τις ημερομηνίες των προγραμματισμένων ραντεβού έως και την 1η Ιουλίου 2024.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 της Α.1065/26-4-2024, σχετικά με την έκταση εφαρμογής και τους υπόχρεους τήρησης του Μητρώου Παρόχων υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης ERP,
"2. Κάθε Κατασκευαστής Εμπορικών/Λογιστικών Προγραμμάτων Διαχείρισης (ERP), ανεξάρτητα αν η καταστατική του έδρα ή ο τόπος πραγματικής διοίκησης ή η μόνιμη εγκατάστασή του βρίσκεται στην Ελλάδα, ο οποίος διαθέτει στην ελληνική αγορά άδειες χρήσης ή άδειες συνδρομής ERP ή έχει αναλάβει την τεχνική υποστήριξη προγραμμάτων ERP, υποχρεούται να υποβάλλει Δήλωση Πληροφοριών αναφορικά με υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης ERP που παρέχει σε χρήστες ERP. Η δήλωση υποβάλλεται για το σύνολο των ERP που διασυνδέονται με το Ταμειακό σύστημα των χρηστών ERP.
3. Οι Χρήστες ERP υποχρεούνται μετά την υποβολή της Δήλωσης Πληροφοριών Χρηστών ERP από τις υπόχρεες οντότητες της παρ. 2, να ελέγχουν τις εν λόγω πληροφορίες στον ιστότοπο της Α.Α.Δ.Ε., στην πλατφόρμα «Μητρώο και Επικοινωνία»/»Στοιχεία Επιχείρησης» στην ψηφιακή πύλη «myAADE». Από την 14η Μαΐου 2024 ενεργοποιείται η επιλογή ένδειξης διαφωνίας ανά εγγραφή σε περίπτωση που οι χρήστες ERP κρίνουν ως ανακριβή τα στοιχεία που δηλώθηκαν από τις οντότητες της παρ. 2 και αυτόματα δημιουργείται και αποστέλλεται σχετικό ηλεκτρονικό μήνυμα επικοινωνίας στη δηλωθείσα διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της οντότητας της παρ. 2 που είχε υποβάλει τη σχετική Δήλωση Πληροφοριών προκειμένου, εφόσον παρίσταται ανάγκη, να προβεί στις σχετικές διορθώσεις".
Εταιρείες τεχνικής υποστήριξης ERP έχουν αντιληφθεί με διαφορετικό τρόπο τη δήλωση του πελατολογίου στο Μητρώο. Γι' αυτόν τον λόγο, το e-forologia επικοινώνησε με την Α.Α.Δ.Ε., για να λάβει σχετικές διευκρινίσεις αναφορικά με το πελατολόγιο που πρέπει να δηλωθεί (αν θα δηλωθεί όλο το πελατολόγιο, ή μόνο όσοι έχουν ERP με εγκατεστημένο Φ.Η.Μ. ή ΥΠΑΗΕΣ με διασύνδεση POS;).
Η απάντηση της Α.Α.Δ.Ε. αναφέρει: "Ως εταιρεία τεχνικής υποστήριξης ERP θα πρέπει να παρέχετε πληροφορίες για επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν λογισμικά ERP σε συνδυασμό με Φ.Η.Μ. ή με λογισμικό παρόχου ηλεκτρονικής έκδοσης στοιχείων (ΥΠΑΗΕΣ) και ταυτόχρονα έχουν υποχρέωση διασύνδεσης των ταμειακών τους συστημάτων με τα τερματικά EFT/POS που διαθέτουν, σύμφωνα με τις εκάστοτε απαιτήσεις που ορίζονται από την ΑΑΔΕ".
Επομένως, η ενημέρωση του Μητρώου ERP από τις εταιρείες τεχνικής υποστήριξης ERP που έχουν αναλάβει την εργασία διασύνδεσης ERP με εγκατεστημένο ΦΗΜ ή ΥΠΑΗΕΣ και υποχρέωση διασύνδεσης POS θα πρέπει να είναι συγκεκριμένη, όπως προαναφέρεται. Σημειώνουμε ότι βάσει της Α.1065/2024, θα πρέπει ο έλεγχος να γίνει και από τους χρήστες ERP.
«ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ: Ενημέρωση για τη χορήγηση άδειας για την άσκηση εκλογικού δικαιώματος»: H Γ.Σ.Ε.Ε. με το Κέντρο Πληροφόρησης Εργαζομένων & Ανέργων της Συνομοσπονδίας (ΚΕ.Π.Ε.Α./Γ.Σ.Ε.Ε.), ενημερώνει τους μισθωτούς του ιδιωτικού τομέα για τη χορήγηση ειδικής άδειας απουσίας με αποδοχές με σκοπό την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος για την ανάδειξη των εκπροσώπων της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΥΑ 33195 ΦΕΚ Β΄2947/24-5-2024).
Συγκεκριμένα, όλες οι βιομηχανικές, βιοτεχνικές και εμπορικές επιχειρήσεις, εκμεταλλεύσεις και εργασίες του ιδιωτικού τομέα, καθώς και όσοι γενικώς απασχολούν προσωπικό και υπάγονται στον ιδιωτικό τομέα, υποχρεούνται να χορηγήσουν στο προσωπικό τους ειδική άδεια απουσίας με αποδοχές για την διευκόλυνση άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος, κατά τις προσεχείς Ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου 2024.
Ο αριθμός των ημερών αδείας, που χορηγείται για το σκοπό αυτό και που καλύπτει τον απολύτως αναγκαίο χρόνο για τη μετάβαση των εργαζομένων στον τόπο άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος και την επιστροφή τους απ΄ αυτόν, καθορίζεται ως εξής:
Α. Για τους μισθωτούς για τους οποίους εφαρμόζεται καθεστώς πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας:
1) Σε όσους μετακινηθούν, για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος σε απόσταση 200-400 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια μιας (1) εργάσιμης ημέρας.
2) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 401 χιλιομέτρων και άνω, χορηγείται άδεια δύο (2) εργασίμων ημερών, εφόσον κινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς, με βάση υπεύθυνη δήλωσή τους.
3) Σε όσους μετακινηθούν προς και από νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει οδική πρόσβαση, ο αριθμός των ημερών αδείας που χορηγείται θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς ωστόσο η άδεια στις περιπτώσεις αυτές, να υπερβαίνει τις τρεις (3) εργάσιμες ημέρες.
Β. Για τους μισθωτούς για τους οποίους εφαρμόζεται καθεστώς εξαήμερης εβδομαδιαίας εργασίας:
1) Σε όσους μετακινηθούν, για την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος σε απόσταση 100 - 200 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια μιας (1) εργάσιμης ημέρας.
2) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 201-400 χιλιομέτρων, χορηγείται άδεια δύο (2) εργασίμων ημερών.
3) Σε όσους μετακινηθούν σε απόσταση 401 χιλιομέτρων και άνω χορηγείται άδεια τριών (3) εργασίμων ημερών, εφόσον κινηθούν εξ ολοκλήρου οδικώς, με βάση υπεύθυνη δήλωσή τους.
4) Σε όσους μετακινηθούν προς και από νησιά, για τα οποία δεν υπάρχει οδική πρόσβαση, ο αριθμός των ημερών αδείας που χορηγείται θα εξετάζεται κατά περίπτωση, ανάλογα με την απόσταση και τις ειδικές συνθήκες μετακίνησης, χωρίς ωστόσο η άδεια στις περιπτώσεις αυτές, να υπερβαίνει τις τρεις (3) εργάσιμες ημέρες.
Γ. Τα παραπάνω ισχύουν και ως προς τη χορήγηση ειδικής άδειας απουσίας με αποδοχές στο προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου του Δημοσίου, των Ν.Π.Δ.Δ., των Ο.Τ.Α., καθώς και στο προσωπικό των υπολοίπων νομικών προσώπων του δημοσίου Τομέα οποιασδήποτε κατηγορίας, κλάδου και σχέσης εργασίας (Εγκύκλιος Υπουργείου Εσωτερικών ΔΙΔΑΔ/Φ.69/255/οικ.9685/21.5.2024).
Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Αυξάνεται η κινητικότητα στο ελληνικό επιχειρείν»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Έντονη κινητικότητα παρατηρείται στο εγχώριο επιχειρηματικό σκηνικό, με πλήθος εξαγορών, συγχωνεύσεων και στρατηγικών συνεργασιών να λαμβάνει χώρα κατά το τελευταίο χρονικό διάστημα.
Από πού να πρωταρχίσει κάποιος; Από τη δρομολογούμενη πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής (του μεγαλύτερου ομίλου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ελλάδα) σε «παίκτη» του εξωτερικού; Από την επιδιωκόμενη απόκτηση του 37% της Epsilon Net (της μεγαλύτερης εγχώριας εταιρείας στο Business Software) από ένα από τα μεγαλύτερα παγκόσμια funds; Από την είσοδο εφοπλιστικού κεφαλαίου στην εταιρεία πληροφορικής Q&R και τη δρομολογούμενη αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου; Από τις συνεχιζόμενες συζητήσεις από επενδυτή που ενδιαφέρονται για την εξαγορά της ACS, της μεγαλύτερης εγχώριας επιχείρησης στο χώρο των ταχυμεταφορών; Από τη συμφωνία πώλησης της Αστήρ Βυτόγιαννης (παραγωγή πωμάτων με διεθνοποιημένη παραγωγική διαδικασία) σε μεγάλο όμιλο του εξωτερικού; Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα από τις εξελίξεις του τελευταίου διμήνου, για να μην αναφερθούμε στις τεκτονικές αλλαγές που λαμβάνουν χώρα στους κλάδους των τροφίμων και των ξενοδοχείων.». Διαβάστε το σύνολο του ενημερωτικού άρθρου του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη, στον πιο πάνω σύνδεσμο.
Κ. Γιώργος Δαλιάνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Artion Α.Ε. & ιδρυτής του Ομίλου Artion, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός και «Φορολογικός χειρισμός φιλοδωρήματος (tip)»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Τα φιλοδωρήματα είναι μία συνηθισμένη πρακτική στη χώρα μας. Είναι μία έμπρακτη πράξη αναγνώρισης απέναντι σε κάποιον εργαζόμενο για τη συνέπεια, τον επαγγελματισμό και την εξυπηρέτηση. Κυρίως τα συναντάμε σε ξενοδοχεία και εστίαση, αλλά το τελευταίο χρονικό διάστημα παρατηρείται και σε άλλες δραστηριότητες.
Στα φιλοδωρήματα υπάρχει μία σημαντική διάκριση ως προς την φορολογική και ασφαλιστική αντιμετώπισή τους.
α. Τα ποσά που θεωρούνται φιλοδωρήματα, αλλά υπολογίζονται ως ποσοστό επί της αξίας των εκδιδόμενων λογαριασμών π.χ. αξία ενός μενού 100 ευρώ πλέον φιλοδώρημα 11% επί της αξίας, ήτοι σύνολο 111 ευρώ. Στο ποσό αυτό ή εμπεριέχεται ο Φ.Π.Α. ή επιβάλλεται επιπλέον ο αναλογών Φ.Π.Α.. Τα ποσά αυτά αποτελούν έσοδα της επιχείρησης, η απόδοσή τους στους εργαζομένους αποτελεί μισθοδοτικό κόστος και επιβαρύνεται με τις ανάλογες εισφορές ασφαλιστικών ταμείων και φόρο εισοδήματος.
β. Τα ποσά που θεωρούνται φιλοδωρήματα, αλλά δίνονται προαιρετικά από τους πελάτες προς τους εργαζόμενους χωρίς να μεσολαβεί η επιχείρηση, στο πλαίσιο επιβράβευσης ένεκα της ικανοποίησης για τις ληφθείσες υπηρεσίες. Τα χρήματα αυτά δεν αποτελούν έσοδο της επιχείρησης και απαγορεύεται οποιαδήποτε διακράτηση από αυτή. Όπως είναι φυσικό, απαλλάσσονται από Φ.Π.Α. και οποιοδήποτε τέλος. Τα ποσά αυτά, σύμφωνα με την περιπτ. α’ της παρ. 3 του άρθρου 12 του Ν. 4172/2013, θεωρούνται εισοδήματα από μισθωτή εργασία και φορολογούνται μαζί με τις κανονικές αποδοχές που λαμβάνει ο εργαζόμενος.
Ως προς τις ασφαλιστικές υποχρεώσεις των φιλοδωρημάτων θα επανέλθουμε με νεότερο άρθρο μας.
Τα εισπραχθέντα φιλοδωρήματα κατανέμονται σύμφωνα με τις ισχύουσες ενδοεπιχειρησιακές συνήθειες μεταξύ των εργαζομένων και ανεξάρτητα από τον τρόπο καταβολής (μετρητά ή μέσω κάρτας) αποδίδονται μέσω τράπεζας στους εργαζομένους, διότι αποτελούν αμοιβές από μισθωτή εργασία.
Δυστυχώς, η Διοίκηση δεν έχει πάρει ξεκάθαρη θέση τόσο στο ασφαλιστικό, όσο και στο φορολογικό κομμάτι για ένα θέμα που απασχολεί την πλειονότητα των επιχειρήσεων και εργαζομένων στον τουρισμό. Η ασάφεια των διατάξεων μπορεί να οδηγήσει τα ελεγκτικά όργανα (Ε.Λ.Κ.Ε., Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π., Υ.Ε.Δ.Δ.Ε., Σ.Δ.Ο.Ε., Επιθεώρηση Εργασίας και Ε.Φ.Κ.Α.) σε λανθασμένες επιβολές φόρων και εισφορών.».
Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Τι είναι το bonus; Αποτελεί μισθό;»: Η έννοια του bonus, της πρόσθετης αμοιβής και του πριμ παραγωγικότητας είναι συναφής έννοιες που χορηγούνται για την επιβράβευση της αποδοτικότητας και ως κίνητρο για την παρεχόμενη εργασία του εργαζομένου στο μέλλον. Αυτές οι παροχές, χορηγούνται από ελευθεριότητα του εργοδότη και μπορεί να χορηγούνται χωρίς νομική υποχρέωση του εργοδότη να καταβάλλονται και στο μέλλον. Δεν δημιουργείται κάποιο δικαίωμα από τις εν λόγω παροχές και ο εργοδότης δύναται να τις ανακαλεί όποτε θέλει.
Έχει όμως κριθεί από τη νομολογία ότι, εφόσον αυτές οι παροχές χορηγούνται επαναλαμβανόμενα, σταθερά και για μεγάλο χρονικό διάστημα ως σιωπηρή συμφωνία μεταξύ εργαζομένου και εργοδότη, τότε η παροχή αυτή αποκτά μισθολογικό χαρακτήρα και δεν μπορεί να ανακληθεί μονομερώς από τον εργοδότη. Δηλαδή αν η παροχή αυτή έχει χαρακτήρα επιχειρησιακής συνήθειας (μακροχρόνια και ομοιόμορφη), θεωρείται ως παροχή μισθολογικού χαρακτήρα.
Ειδικότερα, για να χαρακτηρισθεί η παροχή του bonus, παροχή μισθολογικού χαρακτήρα και επιχειρησιακή συνήθεια, πρέπει να συντρέχουν οι εξής τέσσερις (4) προϋποθέσεις:
Α) να πρόκειται για μακροχρόνια καταβολή από τον εργοδότη,
Ως μακροχρόνια καταβολή έχει κριθεί, αυτή που δίνεται για ικανό χρονικό διάστημα και επαναλαμβάνεται με τέτοια συχνότητα που αναμένει κανείς ότι θα επαναληφθεί και στο μέλλον.
Β) να πρόκειται για γενική και απρόσωπη συνήθεια,
Δηλαδή να αφορά συνήθεια του εργοδότη, που δεν αντικατοπτρίζει τις ανάγκες κάποιου συγκεκριμένου εργαζομένου, αλλά καλύπτει κάθε εργαζόμενο, που πληροί τις αντίστοιχες προϋποθέσεις και τα αντικειμενικά κριτήρια για την οποία χορηγείται η παροχή – συνήθεια αυτή.
Γ) να πρόκειται για σταθερή και ομοιόμορφη συνήθεια,
Ως τέτοια, έχει κριθεί η παροχή που χορηγείται, κατά τον ίδιο τρόπο και τα ίδια χρονικά διαστήματα από τον εργοδότη.
Δ) να παρέχεται χωρίς επιφύλαξη από τον εργοδότη,
Ως ανεπιφύλακτη συνήθεια, έχει κριθεί αυτή που δεν εξέφρασε ο εργοδότης ρητή επιφύλαξη, ώστε να μην παγιωθεί ως δεσμευτική παροχή και δεν κατέστησε σε κανέναν σαφές ότι, επιθυμεί και έχει την βούληση να αποκλεισθεί η χορήγηση της παροχής αυτής για το μέλλον, ή ότι ήθελε να δεσμευτεί να την παρέχει για ένα ορισμένο μόνο χρονικό διάστημα.
Εφόσον λοιπόν, το bonus αποτελεί επιχειρησιακή συνήθεια του εργοδότη (ομοιόμορφη και μακροχρόνια) και δεν τέθηκε ζήτημα ανάκλησης για το μέλλον, τότε ο εργοδότης αποκτά έννομη υποχρέωση συνέχισης αυτής στο μέλλον και δεσμεύεται ως αντισυμβαλλόμενος για την παροχή της.
Παρασκευή και τελευταία ημέρα του μήνα. Από αύριο και επίσημα καλοκαίρι και όπως λένε οι μετεωρολόγοι θα το αισθανθούμε για τα καλά, τουλάχιστον από θερμοκρασία. Να έχετε μια καλή Εβδομάδα που έρχεται, εβδομάδα πριν τις εκλογές για το Ευρωκοινοβούλιο, η οποία μάλλον θα αναλωθεί σε πολιτικές ομιλίες. ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.