24/05/24 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Το καλοκαίρι τουριστικά τουλάχιστον έφθασε, μερικά εκατομμύρια διεθνείς φίλοι μας ονειρεύονται διακοπές στην Ελλάδα και εμείς είμαστε έτοιμοι να τους υποδεχθούμε. Έτοιμη φυσικά είναι και η Α.Α.Δ.Ε. να ελέγξει όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό, δεδομένου ότι η έλευση της οικονομίας του διαμοιρασμού εμπλέκει πια σχεδόν τον μισό Ελληνικό πληθυσμό, επιτηδευματίες και ιδιώτες.

Φυσικά, μιλάμε για τις βραχυχρόνιες μισθώσεις. Οι ελεγκτές της Α.Α.Δ.Ε., σύμφωνα με ανακοινώσεις της Ανεξάρτητης Αρχής, θα προχωρήσουν σε εκτεταμένες διασταυρώσεις στα μισθώματα των βραχυχρόνιων μισθώσεων με τα στοιχεία που θα δηλώσουν οι φορολογούμενοι στις φετινές φορολογικές δηλώσεις. Ταυτόχρονα, θα ελέγχουν τα στοιχεία που δηλώνονται ανά μήνα, προκειμένου να διαπιστώνουν εάν δηλώνονται τα έσοδα που αποκτούνται. Όσοι εντοπίζονται να κρύβουν ακίνητα και εισοδήματα θα αποβάλλονται αυτομάτως από τις πλατφόρμες. Τα ακίνητα που εκμισθώνουν δεν θα εμφανίζονται σε καμία από τις τρεις μεγάλες πλατφόρμες βραχυχρόνιων μισθώσεων μέχρι να συμμορφωθούν στις φορολογικές υποχρεώσεις τους.

Οι βασικότερες διασταυρώσεις που έχει προγραμματίσει η Α.Α.Δ.Ε. σχετικά με τις βραχυχρόνιες μισθώσεις προβλέπουν:

  • Έλεγχος συμμόρφωσης προβλεπόμενου αριθμού καταχώρησης ακινήτου (Α.Μ.Α.) στη βάση του πρωτοκόλλου συνεργασίας της Α.Α.Δ.Ε. με πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης για το 2023,
  • εντοπισμός αδήλωτων εισοδημάτων από βραχυχρόνιες μισθώσεις φυσικών προσώπων χωρίς επιχειρηματική δραστηριότητα σχετική με τουριστικά καταλύματα,
  • ανάπτυξη και υλοποίηση στατιστικής μεθοδολογίας και αναλυτικών μεθόδων για τον εντοπισμό ύποπτων συναλλαγών και
  • ενέργειες παροχής στοιχείων από ιδρύματα υπηρεσιών πληρωμών αλλοδαπής για συναλλαγές κατοίκων Ελλάδας.

Και ακόμα, σχετικά με τις τουριστικές μονάδες:

  • Διενέργεια διασταύρωσης δηλωθέντων ακαθαρίστων εσόδων ξενοδοχείων με στοιχεία εσόδων από συναλλαγές τους με την πλατφόρμα Booking. Com και
  • αξιοποίηση δεδομένων myDATA για μηδενικές δηλώσεις Φ.Π.Α..

Το τουριστικό καλοκαίρι 2024, ίσως το καλύτερο που έχει ζήσει μέχρι τώρα η χώρα, ξεκίνησε. Οι αρχές έχουν άμεση πρόσβαση στην πληροφορία, η εύρεση παράβασης έχει γίνει αρκετά εύκολη και οι ποινές είναι μεγάλες.

Deja vu στη φορολογική διοίκηση και γενικά ότι παλιό και καταξιωμένο δεν σημαίνει ότι παύει να έχει αξία με το πέρασμα του χρόνου. Έτσι, κάπου εκεί γύρω στο 1999 αποφασίστηκε να καταργηθούν οι τότε Εφορίες Κεφαλαίου και να ιδρυθούν αντίστοιχα τμήμα σε κάθε Δ.Ο.Υ. (σε κάποιες ήδη υφίσταντο). Βέβαια, αυτό σήμαινε και σπατάλη προσωπικού εκτός των άλλων, πλέον της απώλειας απολύτως εξειδικευμένων υπαλλήλων και ενός θεσμού για τον οποίο κανένας πολίτης δεν διαμαρτυρόταν. Σήμερα, 25 χρόνια μετά η φορολογική διοίκηση επιστρέφει στα Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου. «ΑΑΔΕ: Στο Κέντρο Φορολογίας Κεφαλαίου (ΚΕΦΟΚ) οι αρμοδιότητες όλων των ΔΟΥ Αττικής»: Ολοκληρώθηκε την Δευτέρα ο οργανωτικός μετασχηματισμός των υπηρεσιών φορολογίας κεφαλαίου στην Αττική.

Ειδικότερα, σήμερα, 20/5/2024, μεταφέρονται στο ΚΕ.ΦΟ.Κ. Αττικής οι αρμοδιότητες φορολογίας μεταβίβασης περιουσίας και κατοχής ακινήτων των Δ.Ο.Υ.: ΙΓ’ Αθηνών, Αγίων Αναργύρων, Γλυφάδας, Ηλιούπολης, Καλλιθέας, Νέας Ιωνίας, Α΄ Πειραιά, Ε’ Πειραιά, Νίκαιας και Περιστερίου.

Εφεξής, το σύνολο των φορολογουμένων της Αττικής θα εξυπηρετούνται:

  • ψηφιακά, από το ΚΕ.ΦΟ.Κ. Αττικής, στην εφαρμογή “τα Αιτήματά μου”, μέσα από την ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) ή από το myAADEapp
  • τηλεφωνικά, από το Κέντρο Εξυπηρέτησης Φορολογουμένων (Κ.Ε.Φ.), στο +30 213 162 1000, κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες 7:30 έως 17:00.

Περαιτέρω: «Η διαδικασία λήξης της ασφάλισης μη μισθωτών ασφαλισμένων στον e-ΕΦΚΑ»: Με τις διατάξεις του άρθρου 135 του ν. 5078/2023 (211 Α’), επέρχονται τροποποιήσεις στο άρθρο 39Α του ν. 4387/2016 (που προστέθηκε με τις διατάξεις του άρθρου 22 του ν. 4892/2022), με τις οποίες ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, θέματα που αφορούν στη διαδικασία λήξης της ασφάλισης Μη Μισθωτών ασφαλισμένων στον e-Ε.Φ.Κ.Α..

Με νέα εγκύκλιο 25/2024 γνωστοποιούνται:

  • Οι διατάξεις περί λήξης ασφάλισης, το πεδίο εφαρμογής και η διαδικασία.
  • Η διαδικασία για την αυτεπάγγελτη λήξη ασφάλισης Μη Μισθωτών ασφαλισμένων με ατομική δραστηριότητα.
  • Η διαδικασία αυτόματης ενημέρωσης της ατομικής μερίδας του ασφαλισμένου και του Πληροφοριακού Συστήματος Μη Μισθωτών με την λήξη ασφάλισης και η ανάρτηση της Απόφασης αυτεπάγγελτης λήξης ασφάλισης στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες.

Γενικά

Όπως είναι γνωστό, για Μη Μισθωτούς ασφαλισμένους που η έναρξη ασφάλισης συνδέεται με την έναρξη στη Φορολογική Διοίκηση, η ασφάλισή τους λήγει μετά από την διακοπή κάθε δραστηριότητας στη Φορολογική Διοίκηση. Για την εν λόγω διαδικασία απαιτείται υποβολή σχετικής αίτησης μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που διατίθενται ήδη στην ιστοσελίδα του e-Ε.Φ.Κ.Α. (www.efka.gov.gr) ή μέσω φυσικού κύκλου εργασιών. (σχετ. 2)

Διαδικασία Λήξης Ασφάλισης Μη Μισθωτών στην ασφάλιση του e-Ε.Φ.Κ.Α.

Η ασφάλιση των Μη Μισθωτών, ελεύθερων επαγγελματιών, αυτοαπασχολούμενων και αγροτών λήγει υποχρεωτικά την τελευταία ημέρα του μήνα διακοπής όλων των ασφαλιστέων δραστηριοτήτων στη Φορολογική Διοίκηση. Η αίτηση λήξης της ασφάλισης υποβάλλεται ηλεκτρονικά μέσω της υφιστάμενης ηλεκτρονικής υπηρεσίας «Λήξη ασφάλισης Μη Μισθωτών» ή με φυσική παρουσία στον e-Ε.Φ.Κ.Α. μέχρι την δέκατη (10η) ημέρα του επόμενου μήνα από την διακοπή εργασιών στη Φορολογική Διοίκηση. Σε περίπτωση που ο Μη Μισθωτός ασφαλισμένος του e-Ε.Φ.Κ.Α., δεν υποβάλλει αίτηση για λήξη της ασφάλισης ή την υποβάλλει εκπρόθεσμα, το αρμόδιο ασφαλιστικό όργανο του e-Ε.Φ.Κ.Α., προβαίνει σε αυτεπάγγελτη λήξη ασφάλισης σε όλους τους τ. Φορείς, Τομείς, Κλάδους και Λογαριασμούς του e-Ε.Φ.Κ.Α., στους οποίους είχε υπαχθεί ο ασφαλισμένος σύμφωνα με τα στοιχεία που αντλούνται από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας (ΚΕ.Δ.).

Αυτεπάγγελτη λήξη ασφάλισης

Κατ' εφαρμογή των νέων διατάξεων και στα πλαίσια απλούστευσης των διοικητικών διαδικασιών, σε περίπτωση που δεν υποβληθεί σχετική αίτηση εντός της τασσόμενης προθεσμίας, ο φορέας προβαίνει σε αυτεπάγγελτη λήξη ασφάλισης σε περιπτώσεις που η υποχρέωση ασφάλισης συνδέεται με έναρξη εργασιών ατομικής δραστηριότητας.

Ειδικότερα,

- Ο φορέας αντλεί αυτόματα στοιχεία διακοπής εργασιών από την Α.Α.Δ.Ε. σε μηνιαία ροή και εφόσον ο ασφαλισμένος εξακολουθεί να εμφανίζεται ενεργός στο Πληροφοριακό Σύστημα των Μη Μισθωτών, πραγματοποιείται αυτεπάγγελτα λήξη της υποχρεωτικής ασφάλισης μετά την δέκατη (10η ) ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα διακοπής εργασιών στη Φορολογική Διοίκηση.

- Ως ημερομηνία λήξης της ασφάλισης λαμβάνεται η τελευταία ημέρα του μήνα διακοπής εργασιών.

- Ακολουθεί αυτόματη ενημέρωση της ατομικής μερίδας του Μη Μισθωτού ασφαλισμένου με τη λήξη ασφάλισης και διακόπτεται η εισφορόδοτηση.

- Αναρτάται σχετικό προσωποποιημένο μήνυμα και απόφαση αυτεπάγγελτης λήξης ασφάλισης στον ατομικό λογαριασμό του ασφαλισμένου με δυνατότητα άντλησης μέσω του ιστότοπου του e-Ε.Φ.Κ.Α.. (Δικαιώματα Κοινωνικής Ασφάλισης -> Αποφάσεις e-Ε.Φ.Κ.Α.).

«ΕΦΑ - Παράταση έως 31.5.2024 για τα νομικά πρόσωπα»: Α.Α.Δ.Ε. - Ειδικός Φόρος Ακινήτων: Έως τις 31/5 η υποβολή δήλωσης για νομικά πρόσωπα. Μετατίθεται από την 20/5/2024 για την 31/5/2024 η προθεσμία υποβολής της δήλωσης Ειδικού Φόρου επί των Ακινήτων (Ε.Φ.Α.) για νομικά πρόσωπα και οντότητες.

«Διευκρινίσεις σχετικά με την εξέταση συνδρομής των προϋποθέσεων για την έκδοση απόφασης αδρανοποίησης των κατασχέσεων απαιτήσεων»: Δημοσιεύθηκε από την Α.Α.Δ.Ε. η εγκύκλιος Ε. 2034/2024, με την οποία παρέχονται διευκρινίσεις σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες πρέπει να προβαίνουν οι αρμόδιες υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης στο πλαίσιο της εξέτασης συνδρομής των προϋποθέσεων, ειδικά ως προς την υποχρέωση υποβολής των προβλεπόμενων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας, για την έκδοση απόφασης αδρανοποίησης των κατασχέσεων απαιτήσεων κατά τις διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 4738/2020.

ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

1. Υπηρεσίες της Φορολογικής Διοίκησης που είναι αρμόδιες για την επιδίωξη της είσπραξης οφειλών που έχουν υπαχθεί σε σύμβαση αναδιάρθρωσης σύμφωνα με τα άρθρα 5 - 30 ν. 4738/2020

2. Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης

3. Φυσικά και Νομικά Πρόσωπα που τηρούν τους όρους της σύμβασης αναδιάρθρωσης των άρθρων 5-30 του ν. 4738/2020 (Α΄207)

Σύμφωνα με τη νέα εγκύκλιο:

Σύμφωνα με την υποπερ. iii της περ. α του άρθρου 23 του ν. 4738/2020, το οποίο εφαρμόζεται και για τις διμερείς συμβάσεις κατ’ άρθρο 24 του ιδίου νόμου, περιορίζονται κατά τη διάρκεια ισχύος της σύμβασης αναδιάρθρωσης, διμερούς ή πολυμερούς, οι συνέπειες της κατάσχεσης απαιτήσεων στα χέρια τρίτου, μέσω της δυνατότητας αδρανοποίησης κατασχέσεων απαιτήσεων, καθώς και της άρσης αυτών, υπό τις προϋποθέσεις που ορίζονται σε κάθε περίπτωση. Για την εφαρμογή των ανωτέρω διατάξεων έχουν ήδη παρασχεθεί οδηγίες στο Κεφάλαιο ΣΤ της Ε. 2065/2022 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε..

Σε συνέχεια αυτής και με αφορμή ερωτήματα σχετικά με τις προϋποθέσεις για την έκδοση απόφασης αδρανοποίησης κατασχέσεων κατά τις διατάξεις του άρθρου 23 του ν. 4738/2020, η οποία εκδίδεται υποχρεωτικά κατόπιν αίτησης του οφειλέτη και εφόσον συντρέχουν σωρευτικά οι αναφερόμενες στο ως άνω άρθρο προϋποθέσεις, ειδικά ως προς την εφαρμογή του στοιχείου γ, της υποπερ. iii της περ. α΄του άρθρου 23, ήτοι την υποχρέωση υποβολής των προβλεπόμενων δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος και φόρου προστιθέμενης αξίας, εντός τριών (3) μηνών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής τους, διευκρινίζονται τα εξής:

1. Βάσει του ν.4738/2020 και σε συνδυασμό με τα όσα ήδη ισχύουν κατά την εξέταση των προϋποθέσεων χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας του άρθρου 12 Κ.Φ.Δ. (Α. 1162/2023, Α. 1163/2023, Ε. 2089/2023 και Κεφάλαιο Ε της Ε. 2065/2022), γίνεται δεκτό ότι οι δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και δηλώσεις Φ.Π.Α., που απαιτείται να έχουν υποβληθεί για την εφαρμογή της ως άνω υποπερίπτωσης, είναι αυτές της τελευταίας πενταετίας, των οποίων η προθεσμία υποβολής έχει λήξει πριν από την υποβολή της αίτησης για έκδοση απόφασης αδρανοποίησης. Επιπροσθέτως, για την έκδοση απόφασης αδρανοποίησης απαιτείται κατά νόμο να έχει υποβληθεί κάθε δήλωση εντός τριών (3) μηνών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής της.

2. Τέλος, διευκρινίζεται ότι μετά την τροποποίηση της υποπερ. iii της περ. α΄ του άρθρου 23 του ν. 4738/2020, με την παρ. 4 του άρθρου 42 του ν. 5024/2023, δεν εξετάζεται πλέον η υποχρέωση υποβολής της Αναλυτικής Περιοδικής Δήλωσης (Α.Π.Δ.) ως πρόσθετου στοιχείου για την έκδοση απόφασης αδρανοποίησης των κατασχέσεων απαιτήσεων.

«Εγχειρίδιο επιλεγμένων λειτουργικών διαδικασιών ΕΦΚ και ΦΠΑ»: Δημοσιεύθηκε η απόφαση Δ. ΟΡΓ. Γ 1056786 ΕΞ 2024, με την οποία κοινοποιήθηκε το Εγχειρίδιο Επιλεγμένων Λειτουργικών Διαδικασιών της Διεύθυνσης Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.) & Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) της Γενικής Διεύθυνσης Τελωνείων & Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης (Γ.Δ.Τ. & Ε.Φ.Κ.). Δείτε ολόκληρο το εγχειρίδιο στην Online Τράπεζα.

«ΑΑΔΕ: Δημοσιεύθηκε η απόφαση για την αυτόματη υποβολή των φορολογικών δηλώσεων»: Δημοσιεύθηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων οι απόφαση Α.1080/2024, με θέμα: «Καθορισμός των αναγκαίων λεπτομερειών για την οίκοθεν έκδοση πράξης προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων με βάση φορολογική δήλωση που έχει προσυμπληρωθεί αυτοματοποιημένα με όλα τα στοιχεία που διαθέτει η Φορολογική Διοίκηση, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων των δύο τελευταίων εδαφίων της παρ. 4 του άρθρου 36 του ν. 5104/2024 (Α΄58)». Δείτε ολόκληρη τη νέα απόφαση εδώ.

«Σε λειτουργία η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ για την αμφισβήτηση του υπολογισμού του τεκμαρτού εισοδήματος ατομικών επιχειρήσεων»: Σε λειτουργία βρίσκεται από την Τρίτη η πλατφόρμα της Α.Α.Δ.Ε., μέσω της οποίας οι φορολογούμενοι μπορούν να αμφισβητήσουν τον υπολογισμό του τεκμαρτού εισοδήματος. Από την έναρξη της υποβολής φορολογικών δηλώσεων και έως το πρωί, 65 πολίτες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να αμφισβητήσουν τον φόρο, που τους έχει βεβαιωθεί.

Εκδόθηκε η Α.1080/2024, με την οποία καθορίζονται οι λεπτομέρειες της διαδικασίας αυτοματοποιημένης υποβολής φορολογικής δήλωσης, που θα πραγματοποιηθεί για 1,3 εκατ. φορολογουμένους στις 2 Ιουλίου.

Την Τρίτη, άρχισε και η αποστολή των e-mail και ειδοποιήσεων στο myAADEapp, που ενημερώνουν σχετικά αυτούς τους 1,3 εκατ. φορολογούμενους.

Από την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου, οι πολίτες θα μπορούν να κατεβάζουν και μέσω του myAADEapp:

  • το εκκαθαριστικό,
  • τη δήλωση, καθώς και
  • το ενημερωτικό αρχείο προεκκαθάρισης (για τους 1,3 εκ πολίτες).

«Παγώνουν» για ένα χρόνο τα επιτόκια για τις ρυθμισμένες δόσεις στην ΑΑΔΕ»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Το «πάγωμα» για ένα χρόνο των επιτοκίων για τις πάγιες ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών φυσικών και νομικών προσώπων προς τη φορολογική διοίκηση, προβλέπεται με διάταξη στο πλαίσιο τροπολογίας που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης με τίτλο «Διατάξεις για την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή, της ανάπτυξης και της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, ρυθμίσεις για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που πλήττονται από έκτακτες περιστάσεις». Στόχος της ρύθμισης είναι να αποτραπεί η υπέρμετρη επιβάρυνση των φορολογούμενων από τα αυξημένα επιτόκια μετά τη λήξη της προηγούμενης ρύθμισης στις 31/03/2024.

Πιο αναλυτικά, το επιτόκιο των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών προς την Α.Α.Δ.Ε. που έχουν τεθεί σε ρύθμιση θα μείνει σταθερό μέχρι και τις 31/3/2025 στο ύψος στο οποίο είχε διαμορφωθεί μέχρι τις 31/3/2024. Σημειώνεται, δε, πως το μέτρο αυτό θα έχει και αναδρομικό χαρακτήρα από 01/04/2024 τόσο για τις ρυθμίσεις που θεσπίστηκαν τον προηγούμενο μήνα όσο και για εκείνες που βρίσκονταν ήδη σε ισχύ.

Έτσι, το ύψος των επιτοκίων για τις δόσεις οφειλών σε ρύθμιση διαμορφώνεται σε:

- 4,34% για οφειλές που ρυθμίζονται σε 12 μηνιαίες δόσεις.

- 5,84% για οφειλές που ρυθμίζονται σε περισσότερες από 12 δόσεις.

Για τις οφειλές που έχουν τεθεί εκ νέου σε ρύθμιση μετά την απώλεια της πρώτης (β’ υπαγωγή) το επιτόκιο διαμορφώνεται ως εξής:

- 5,84% για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως 12 μηνιαίες δόσεις.

- 7,34% για οφειλές που ρυθμίζονται σε περισσότερες από 12 μηνιαίες δόσεις.

Σημειώνεται ότι χωρίς την νομοθετική αυτή παρέμβαση, οι φορολογούμενοι θα επιβαρύνονταν με επιτόκιο 6,68% για τις οφειλές ρυθμισμένες σε 12 δόσεις και σε 8,18% για οφειλές που έχουν ρυθμιστεί σε περισσότερες από 12 δόσεις.

«Περιορισμός τόκου ρυθμιζόμενων οφειλών»: Με τροπολογία που κατατέθηκε στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ανάπτυξης, με τίτλο: «Διατάξεις για την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή, της ανάπτυξης και της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς, ρυθμίσεις για την ενίσχυση των επιχειρήσεων που πλήττονται από καταστροφές και άλλες διατάξεις», ορίζονται τα παρακάτω:

Προτεινόμενη διάταξη

Άρθρο 4

Περιορισμός τόκου ρυθμιζόμενων οφειλών - Προσθήκη περ. 3Α υποπαρ. Α2 παρ. Α άρθρου πρώτου ν.4152/2013

Στην υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α' 107) προστίθεται περ. 3Α ως εξής:

«3Α. Από την 1η Απριλίου 2024 έως την 31η Μαρτίου 2025, ο τόκος των υποπερ. α), β) και γ) της περ. 3, όπως είχε διαμορφωθεί την 31η Μαρτίου 2024, παραμένει αμετάβλητος.».

Για το μνημονευόμενο χρονικό διάστημα, ο τόκος με τον οποίο επιβαρύνονται οφειλές που έχουν υπαχθεί στις αναφερόμενες περιπτώσεις ρυθμίσεων του ν.4152/2013 (έχουν βεβαιωθεί στις Δ.Ο.Υ., τα Ελεγκτικά Κέντρα και τα Τελωνεία), παραμένει αμετάβλητος στην τιμή που είχε διαμορφωθεί στις 31-03-2024.

Αιτιολογική έκθεση

Ποιο ζήτημα αντιμετωπίζει η αξιολογούμενη ρύθμιση;

Άρθρο 4: Με την προτεινόμενη ρύθμιση αντιμετωπίζεται η αλματώδης αύξηση του μέσου ετήσιου επιτοκίου δανείων σε ευρώ χωρίς καθορισμένη διάρκεια αλληλόχρεων λογαριασμών που χορηγούνται από όλα τα πιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα, σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, το οποίο χρησιμοποιείται ως βάση υπολογισμού του τόκου της πάγιας ρύθμισης.

Γιατί αποτελεί πρόβλημα;

Άρθρο 4: Η υπέρμετρη αύξηση του τόκου ρύθμισης δυσχεραίνει αισθητά τη δυνατότητα των φορολογουμένων να την αποπληρώσουν. Ειδικότερα, στις περιπτώσεις ρυθμίσεων με περισσότερες των δώδεκα (12) δόσεων ο τόκος εξισώνεται σχεδόν με τον τόκο εκπρόθεσμης καταβολής που επιβάλλεται στις ληξιπρόθεσμες αρρύθμιστες οφειλές.

«ΑΑΔΕ: Επέκταση χρόνου ισχύος των πιστοποιητικών ΕΝΦΙΑ για αποβιώσαντες και νομικά πρόσωπα που έχουν διακόψει τις εργασίες τους»: Στην επέκταση του χρόνου ισχύος των πιστοποιητικών ΕΝ.Φ.Ι.Α. για αποβιώσαντες και νομικά πρόσωπα που έχουν διακόψει τις εργασίες τους, προχωρά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων με την Α.1082/2024 απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή.

Ειδικότερα, εφεξής τα εν λόγω πιστοποιητικά διατηρούν την ισχύ τους μέχρι την μνημόνευση και επισύναψή τους σε συμβολαιογραφικό έγγραφο, ανεξάρτητα από την ημερομηνία ισχύος που αναγράφεται σε αυτά. Τα παραπάνω αφορούν τα πιστοποιητικά ΕΝ.Φ.Ι.Α. που εκδίδονται:

- σε έτος μεταγενέστερο από το έτος του θανάτου ή της διακοπής εργασιών

- εντός του έτους του θανάτου ή της διακοπής εργασιών, αλλά μετά από την πρώτη κεντρική έκδοση της πράξης διοικητικού προσδιορισμού ΕΝ.Φ.Ι.Α..

Τα ανωτέρω ισχύουν και για τα πιστοποιητικά τα οποία κατά το χρόνο δημοσίευσης της απόφασης έχουν ήδη εκδοθεί, αλλά δεν έχουν ακόμη μνημονευθεί και επισυναφθεί σε συμβολαιογραφικό έγγραφο.

Με τη ρύθμιση αυτή αφενός διευκολύνονται οι συναλλαγές χιλιάδων φορολογούμενων, οι οποίοι δεν χρειάζεται πλέον να εκδίδουν νέα πιστοποιητικά ΕΝΦΙΑ αποβιωσάντων, για τη σύνταξη συμβολαιογραφικών πράξεων αποδοχής κληρονομιάς, αφετέρου μειώνεται το διοικητικό κόστος λειτουργίας των υπηρεσιών της ΑΑΔΕ και διεκπεραιώνονται ταχύτερα οι υποθέσεις των φορολογουμένων.

«Η διοικητική κωδικοποίηση του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας»: Δημοσιεύθηκε από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων η εγκύκλιος Ε.2036/2024, με την οποία κοινοποιείται η διοικητική κωδικοποίηση του Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, με αναφορά στις κυριότερες εν ισχύ συναφείς κανονιστικές αποφάσεις και ερμηνευτικές εγκυκλίους και οδηγίες, ως εργαλείο για την εξυπηρέτηση και την διευκόλυνση των πολιτών.

ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Η εγκύκλιος αφορά όσους εμπλέκονται στην τήρηση και εφαρμογή των περί Φ.Π.Α. διατάξεων (Υπηρεσίες της Α.Α.Δ.Ε, υποκείμενοι στον φόρο, λογιστές κλπ).

Στο πλαίσιο υλοποίησης του Επιχειρησιακού Σχεδίου 2024 της Α.Α.Δ.Ε. ΣΜ.2.1.241 και προς διευκόλυνση της λειτουργίας των Δ.Ο.Υ. αλλά και για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, κοινοποιούμε Διοικητική Κωδικοποίηση του Κώδικα Φ.Π.Α. όπως ισχύει έως και την 1η Ιανουαρίου 2024 (ενημερωμένη μέχρι και τον ν. 5079/2023, Α΄ 215), με παράθεση ανά άρθρο των εν ισχύ συναφών κανονιστικών αποφάσεων και των σημαντικότερων ερμηνευτικών εγκυκλίων και οδηγιών που έχουν εκδοθεί από την έναρξη ισχύος αυτού έως 31/12/2023, αλλά και με τον προϊσχύοντα ν. 1642/1986.

Προκειμένου η κωδικοποίηση αυτή να είναι εύχρηστη και αποτελεσματική, παρατίθενται υπό μορφή υποσημειώσεων και οι αλλαγές που έχουν γίνει στη σχετική νομοθεσία, με αναφορά στο περιεχόμενο των σχετικών διατάξεων των νόμων καθώς και στην ημερομηνία έναρξης ισχύος τους.

Για την ευχερέστερη ανάγνωση σημειώνεται ότι πίνακας αντιστοίχισης των άρθρων του ν. 1642/1986 και του Κώδικα Φ.Π.Α. έχει κοινοποιηθεί με την εγκύκλιο Ε. 2044/2022.

Δείτε το σχετικό έγγραφο εδώ.

«Οδηγός χρήσης της πλατφόρμας για την αμφισβήτηση του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα»: Δημοσιεύθηκαν από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων οι οδηγίες χρήσης της πλατφόρμας «Αμφισβήτηση του ελάχιστου ετήσιου εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα, για την εφαρμογή των παρ. 3 και 4 του άρθρου 28Α του ν.4172/2013». Δείτε ολόκληρο το σχετικό έγγραφο εδώ.

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Γιατί εντείνεται το ενδιαφέρον για το asset management»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Σημαντική ανάπτυξη παρουσιάζει κατά τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα η δραστηριότητα του asset management, δηλαδή της διαχείρισης χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων (μετοχές, κρατικά και εταιρικά ομόλογα, λοιπά προϊόντα σταθερού εισοδήματος, παράγωγα, κ.λπ.), με αποτέλεσμα όχι μόνο την αύξηση του όγκου των σχετικών εργασιών, αλλά και την εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος για την εξαγορά εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον συγκεκριμένο κλάδο.

Παρά την ανάπτυξη των τελευταίων ετών, το asset management εμφανίζει μέχρι σήμερα περιορισμένη παρουσία στη χώρα μας, αφού βρισκόμαστε στις τελευταίες θέσεις σε ότι αφορά το δείκτη «κεφάλαια προς διαχείριση ως ποσοστό του Α.Ε.Π.» και αυτό μπορεί να αποδοθεί σε παράγοντες όπως:

α) Η εστίαση του επενδυτικού ενδιαφέροντος των ελληνικών νοικοκυριών κυρίως στην αγορά των ακινήτων και κατά δεύτερο λόγο στις τραπεζικές καταθέσεις και

β) η επιλογή πολλών ατόμων να διαχειρίζονται μόνα τους τα περιουσιακά τους στοιχεία, όπως για παράδειγμα τις μετοχές που είναι εισηγμένες σε χρηματιστήρια, τα ομόλογα, κ.λπ..». Διαβάστε ακόμα ένα πλήρες επί του θέματος άρθρο, με την πένα του κ. Στέφανου Κοτζαμάνη.

Κ. Απόστολος Λιόλιος, Επίτιμος Οικονομικός Επιθεωρητής και «Η πολυδιασταύρωση της εφορίας για τον έλεγχο κρυφών εισοδημάτων»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Οι εφημερίδες τον τελευταίο καιρό γράφουν, πάνω κάτω, τα εξής ενδιαφέροντα. Καλά είναι τα μέσα που παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία για τη διασταύρωση των στοιχείων και την παρακολούθηση των συναλλαγών, αλλά δεν είναι αρκετό. Θα πρέπει, λένε, να συμπληρώνονται (τα μέτρα) και από τις μεθόδους που δυσκολεύουν αποτελεσματικά τη χρήση του μη δηλωθέντος εισοδήματος. Και διευκρινίζουν ότι, τέτοιες μέθοδοι υπάρχουν σε άλλες χώρες, οι οποίες μάλιστα δεν χρησιμοποιούνται εναλλακτικά, αλλά συμπληρωματικά η μία με την άλλη, όταν ο συνδυασμός θα δώσει το μεγαλύτερο εισόδημα. Προς το σκοπό αυτό, επιλέγονται από τις αρχές για τον προσδιορισμό του εισοδήματος που θα υπαχθεί σε φορολόγηση εκείνες οι μέθοδοι που είναι γνωστές με την ονομασία «Έμμεσες Τεχνικές του Ελέγχου». Μια ακόμα ολιστική ανάπτυξη του θέματος από τον κ. Απόστολο Λιόλιο που αξίζει να την διαβάσετε στο σύνολό της. Το ομότιτλο άρθρο του κ. Απόστολου Λιόλιου δημοσιεύθηκε στο τεύχος Φεβρουάριου 2024 του περιοδικού Epsilon7.

Κ. Νικόλαος Καραμάνος, Economist - Tax Advisor, Co-founder AFS#mazimegalonoume σε συνεργασία με τον κ. Καρμίρη Αθανάσιο, Payroll Manager at AFS#mazimegalonoume και «Μήπως ήρθε η ώρα της αύξησης των διατακτικών;». Σύμφωνα με τους αρθρογράφους «Οι διατακτικές σίτισης είναι ο έμμεσος τρόπος επιβράβευσης των εργαζομένων από τις επιχειρήσεις που ανήκουν. Αυτή η λύση έχει έρθει, καθώς είναι ο μοναδικός τρόπος της αύξησης της αγοραστικής δύναμης των εργαζομένων χωρίς την σχετική επιβάρυνση στις επιχειρήσεις.

Μελέτες έχουν δείξει πως η διαδεδομένη χρήση των διατακτικών σίτισης είναι μια συνάρτηση με πολλαπλά οφέλη. Αρχικά, ο εργοδότης επωφελείται, καθώς η χρήση τους μπορεί να απαλλαχθεί από ασφαλιστικές κρατήσεις και λογίζεται ως έξοδο για την επιχείρηση. Ταυτόχρονα, ωφελούνται και οι εργαζόμενοι, καθώς αυξάνεται η παραγωγικότητα, βελτιώνεται η διατροφή και η κατανάλωση, ενώ η δαπάνη για τρόφιμα ως ποσοστό του προϋπολογισμού των νοικοκυριών μειώνεται. Οι διατακτικές σίτισης μπορούν να προσφέρουν περισσότερες επιλογές για μεσημεριανό γεύμα και μια ευκαιρία να ξεφύγουν από το εργασιακό περιβάλλον και να δειπνήσουν με συνεργάτες ή ακόμη και φίλους από διαφορετικές εταιρείες, συμβάλλοντας στην κοινωνικοποίηση και το team building. Γενικότερα, οι διατακτικές σίτισης συμβάλλουν στην διαμόρφωση κλίματος wellbeing στην επιχείρηση.». Διαβάστε το σύνολο του άρθρου στον ανωτέρω σύνδεσμο.

Κ. Γιάννης Καρούζος, Δικηγόρος, Εργατολόγος και «Η εφεύρεση του εργαζόμενου κατά τη διάρκεια της εργασίας»: Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Ο εργαζόμενος με αφορμή την άσκηση της εργασίας του πολλές φορές προβαίνει σε μια πνευματική δημιουργία με αποτέλεσμα να προκύπτουν ερωτήματα σχετικά με τη προσωπική διάθεση και την οικονομική εκμετάλλευση αυτής. Η ρύθμιση των ζητημάτων αυτών εξαρτάται από το είδος της εφεύρεσης και ως εκ τούτου τις συνθήκες υπό τις οποίες αυτή πραγματοποιήθηκε. Έτσι, η εφεύρεση διακρίνεται σε υπηρεσιακή, εξαρτημένη και ελεύθερη.

Ως «υπηρεσιακή εφεύρεση» νοείται εκείνη που πραγματοποιεί ο εργαζόμενος στο πλαίσιο της σύμβασης εργασίας κατά την οποία έχει την υποχρέωση είτε κύρια είτε δευτερεύουσα για παροχή εφευρετικής εργασίας. Προκειμένου να χαρακτηριστεί μια εφεύρεση υπηρεσιακή πρέπει να υπάρχει ενεργή σύμβαση εργασίας. Είναι αδιάφορο το εάν υπάρχει σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ή σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών, εάν η σύμβαση είναι έγκυρη ή όχι, εάν η σύμβαση είναι δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου και εάν η εφεύρεση πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του ωραρίου εργασίας. Στη περίπτωση αυτή, ο εργοδότης είναι ο δικαιούχος της υπηρεσιακής εφεύρεσης ενώ ο εργαζόμενος-εφευρέτης διατηρεί το δικαίωμα να κατονομάζεται ως εφευρέτης στο σχετικό δίπλωμα ευρεσιτεχνίας. Μάλιστα, εάν η εφεύρεση είναι ιδιαίτερα επωφελής, ο εργαζόμενος δικαιούται να αξιώσει μια πρόσθετη εύλογη αμοιβή από τον εργοδότη.

Η «εξαρτημένη εφεύρεση» είναι η εφεύρεση που πραγματοποιείται από τον εργαζόμενο με τη χρήση υλικών, μέσων και πληροφοριών της επιχείρησης. Η εφευρετική δραστηριότητα που αναπτύσσει ο εργαζόμενος σε αυτή τη περίπτωση δεν εμπίπτει στις απορρέουσες υποχρεώσεις του από τη σχετική σύμβαση ή σχέση εργασίας (εάν είναι άκυρη η σύμβαση εργασίας). Το γεγονός ότι ο εργαζόμενος προέβη σε χρήση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού της εργοδότριας επιχείρησης και των σχετικών βοηθητικών πληροφοριών δικαιολογούν μια «αποζημίωση» του εργοδότη. Πιο συγκεκριμένα, κατόπιν έγγραφης ειδοποίησης του εργαζομένου- εφευρέτη στον εργοδότη σχετικά με τη πραγματοποίηση της εφεύρεσης με σκοπό την από κοινού αίτηση χορήγησης διπλώματος ευρεσιτεχνίας και μετά την εμπρόθεσμη απάντηση του εργοδότη στην ειδοποίηση αυτή (ο νόμος δίνει χρονικό περιθώριο τεσσάρων μηνών) το δικαίωμα στην εφεύρεση καθίσταται κοινό με τον εργοδότη να κατέχει την εφεύρεση σε ποσοστό 40% και τον εργαζόμενο σε 60%. Εάν ο εργοδότης δεν δηλώσει εμπρόθεσμα ότι ενδιαφέρεται να προχωρήσει σε κοινή αίτηση το δικαίωμα για δίπλωμα ευρεσιτεχνίας μεταπίπτει εξ’ ολοκλήρου στον εργαζόμενο-εφευρέτη.

Τέλος, η «ελεύθερη εφεύρεση», είναι η εφεύρεση που πραγματοποιεί ο εργαζόμενος εκτός του πλαισίου της σχέσης εργασίας που έχει με τον εργοδότη. Δικαιούχος της εφεύρεσης αυτής είναι αποκλειστικά και μόνο ο εργαζόμενος. Αξίζει να σημειωθεί ότι για όλες τις ως άνω περιπτώσεις είναι δυνατόν να προκύψουν αμφιβολίες και αντιπαραθέσεις σχετικά με το είδος, το τόπο και τον τρόπο πραγματοποίησης της εφεύρεσης η επίλυση των οποίων καθορίζεται από την απόδειξη των σχετικών πραγματικών περιστατικών.».

Δείτε περισσότερα στο www.dikigorosergatologos.gr

Τέλος ακόμα μιας εργασιακής Εβδομάδας και για την Εβδομάδα που έρχεται, τελευταία Εβδομάδα του Μάη, θεωρούμε πως θα συζητηθεί η νέα ψηφιακή καινοτομία της Α.Α.Δ.Ε., το «φορολογικό ξυπνητήρι».

Μέσα στον Ιούνιο μπαίνει, λοιπόν, σε λειτουργία το «φορολογικό ξυπνητήρι» της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), το οποίο θα στέλνει ειδοποίηση στον φορολογούμενο, υπενθυμίζοντάς του την προθεσμία για την καταβολή της δόσης της ρυθμισμένης οφειλής του. Λίγο πριν εκπνεύσει η προθεσμία εξόφλησης μιας δόσης στην Εφορία, ο υπόχρεος θα λαμβάνει μήνυμα από την Α.Α.Δ.Ε., προκειμένου να τακτοποιήσει εγκαίρως τη φορολογική του υποχρέωση.

Η ειδοποίηση θα καταφθάνει μέσω της εφαρμογής myAADEIive στο κινητό με παράλληλες ειδοποιήσεις στα email των φορολογούμενων και την προσωπική τους σελίδα στο taxisnet.

Για την ιστορία να σημειώσουμε ότι, οι ενεργές ρυθμίσεις οφειλών, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Α.Α.Δ.Ε. αγγίζουν σήμερα τα 4,611 δισ. ευρώ, ή 4,6% από τα περίπου 107 δισ. ευρώ των ληξιπρόθεσμων χρεών. Το 70% των οφειλετών που έχουν ενταχθεί σε ρύθμιση χρωστούν έως 300.000 ευρώ και συνολικά έχουν ρυθμίσει χρέη 3,2 δισ. ευρώ ενώ τα υπόλοιπα περίπου 1,4 δισ. ευρώ αφορούν το 29,6% του συνόλου των φορολογουμένων με ρυθμισμένα χρέη, που χρωστούν περισσότερα από 300.000 ευρώ ο καθένας.

Όλοι αυτοί και όσοι νέοι εντάσσονται προοδευτικά στις ρυθμίσεις οφειλών προς την εφορία θα λαμβάνουν εφεξής ειδοποίηση-αφύπνιση για να μην ξεχάσουν τις προθεσμίες.

Βέβαια, δεν είμαστε σίγουροι ότι η απώλεια ρυθμίσεων οφείλεται στο «δικαίωμα στη λήθη» των φορολογούμενων ή στην οικονομική ένδεια.

Για το τελευταίο ανοιξιάτικο Σαββατοκύριακο αφιερώστε χρόνο στον εαυτό σας και σε αυτούς που αγαπάτε και σας αγαπάνε. ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα