22/09/23 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που έφυγε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Την Κυριακή που μας πέρασε, αλλαγές σε όσους δραστηριοποιούνται στο χώρο των βραχυχρόνιων μισθώσεων ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός από το βήμα της ΔΕΘ. Έτσι, θεσπίζεται η επιβολή Φ.Π.Α. στα έσοδα από βραχυχρόνια μίσθωση, για όσους εκμεταλλεύονται τρία (3) ή περισσότερα ακίνητα από τον Ιανουάριο. Παράλληλα, θα επιβάλλονται όλα τα τέλη που ισχύουν για ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια.

Τι πραγματικά συμβαίνει στη χώρα μας; Εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων, αυτός που διαθέτει και διαχειρίζεται έως δύο ακίνητα, καταφέρνει να αποκομίσει ένα αξιοπρεπές εισόδημα – ενοίκιο. Από τα μικτά του εισοδήματα από μισθώματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, δεν μπορεί να εκπέσει αποσβέσεις για τον εξοπλισμό (επίπλωση, λευκά είδη κ.λπ.), και τις λειτουργικές δαπάνες του ακινήτου (ηλεκτρικό, ύδρευση, αέριο, διαδίκτυο, καθαρισμός, αναλώσιμα κατοικίας κ.λπ.), συνεπώς αν τα ακαθάριστα μισθώματα ξεπεράσουν τα 12.000 ευρώ ετησίως, θα φορολογηθούν με συντελεστή 35%, πολύ απέχοντος από το 22% του συντελεστή φορολόγησης επιχειρηματικών κερδών. Συνεπώς, τίθεται το ερώτημα, αξίζει η επένδυση; Σίγουρα αξίζει στις περιπτώσεις των τουριστικών προορισμών και ιδιαίτερων σημείων των πόλεων (π.χ. απέναντι από νοσοκομεία για συνοδούς ασθενών). Και με τον αυξημένο συντελεστή ενοικίων χωρίς την έκπτωση αποσβέσεων και δαπανών; Το «κοινό μυστικό» λέγεται loyalty. Δηλαδή, ο συγκεκριμένος μισθωτής λίγων ημερών, την πρώτη φορά συνήθως θα βρει το κατάλυμα μέσω πλατφόρμας διαμοιρασμού (Airbnb, Booking.com, Home away κ.λπ.), την επόμενη, όμως, αν μείνει ευχαριστημένος και γνωρίζοντας τον ιδιοκτήτη, θα έρθει σε απευθείας επικοινωνία, επ΄ «ωφέλεια» και των δύο, πληρώνοντας ο μεν ένας μικρότερο μίσθωμα, αποκρύπτοντας δε πιθανώς ο ιδιοκτήτης έσοδα στο σύνολό τους.

Φυσικές καταστροφές, πλημμύρες και «Παράταση δηλώσεων φυσικών και νομικών προσώπων έως 30.11.2023 για πληγέντες από πλημμύρες»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Α.1141/2023, με την οποία δίνεται παράταση στις φορολογικές δηλώσεις εισοδήματος έτους 2022 φυσικών και νομικών προσώπων που επλήγησαν από τις πλημμύρες που εκδηλώθηκαν από την 4η ως την 11η Σεπτεμβρίου 2023.

Η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρ. 45 του ν. 4172/2013, που έχουν την έδρα της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους στις περιοχές της παραγράφου 1 της Απόφασης, των οποίων το φορολογικό έτος λήγει την 31.3.2023, παρατείνεται από τη λήξη της μέχρι και την 30ή Νοεμβρίου 2023 και ώρα 15.00.

Μέχρι την 30ή Νοεμβρίου 2023 παρατείνεται και η προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης φόρου εισοδήματος των προσώπων της παραγράφου αυτής.

Η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων του άρ. 45 του ν. 4172/2013, που έχουν την έδρα της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους στις περιοχές της παραγράφου 1 της Απόφασης, των οποίων το φορολογικό έτος λήγει την 30.4.2023, παρατείνεται από τη λήξη της μέχρι και την 30ή Νοεμβρίου και ώρα 15.00.

Η προθεσμία υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων, που έχουν την έδρα της επιχειρηματικής δραστηριότητάς τους στις περιοχές της παρ. 1 της Απόφασης και έχουν λυθεί ή έχουν τεθεί σε καθεστώς εκκαθάρισης με καταληκτική ημερομηνία υποβολής από την 4η Σεπτεμβρίου έως και την 29η Νοεμβρίου 2023, παρατείνεται από τη λήξη της μέχρι και την 30ή Νοεμβρίου 2023 και ώρα 15.00.

«Πλημμυροπαθείς: Παράταση καταβολής και αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών»: Σύμφωνα με την απόφαση Α.1143/2023 που δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ, δίνεται παράταση καταβολής και αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που επλήγησαν από τα έντονα καιρικά φαινόμενα (ισχυρές βροχοπτώσεις, πλημμύρες) που εκδηλώθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2023.

«Υπ. Οικονομικών: Παράταση 2 έως 6 μηνών και αναστολή καταβολής φορολογικών οφειλών πληγέντων από φυσικές καταστροφές»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Στο πλαίσιο της πολύπλευρης αρωγής, την οποία παρέχει η Κυβέρνηση προς τους κατοίκους των περιοχών που επλήγησαν από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές, ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Χάρης Θεοχάρης προχώρησε σε έκτακτες τροποποιήσεις προηγούμενων αποφάσεων, με στόχο τη μέγιστη δυνατή διευκόλυνση των πολιτών και των επιχειρήσεων στις πληγείσες περιοχές της χώρας, ειδικά σε ό,τι αφορά την εκπλήρωση φορολογικών υποχρεώσεων. Αξιοποιώντας τις αντίστοιχες ευνοϊκές ρυθμίσεις βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, ο κ. Θεοχάρης αναθεώρησε τις προθεσμίες καταβολής βεβαιωμένων οφειλών, καθώς και την κατά περίπτωση αναστολή των εισπράξεων από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. Σημειώνεται ότι η παράταση για την καταβολή φορολογικών οφειλών φτάνει έως και τους 6 μήνες.

Δείτε το σύνολο του Δελτίου Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στον πιο πάνω σύνδεσμο.

«Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο με την παράταση προθεσμιών διεξαγωγής γενικών συνελεύσεων»: Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του Υπ. Ανάπτυξης «ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (EE) 2019/2121 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ 27ΗΣ ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2019 ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΗΓΙΑΣ (ΕΕ) 2017/1132 ΓΙΑ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΙΣ ΔΙΑΣΥΝΟΡΙΑΚΕΣ ΜΕΤΑΤΡΟΠΕΣ, ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΠΑΣΕΙΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ». Στο νομοσχέδιο και συγκεκριμένα στο άρθρο 15, προβλέπεται η παράταση, κατά το οριζόμενο χρονικό διάστημα, των προθεσμιών διεξαγωγής των γενικών συνελεύσεων των αναφερόμενων νομικών προσώπων για το έτος 2023. Δείτε το σχέδιο νόμου εδώ και την αιτιολογική έκθεση εδώ.

«Πόθεν Έσχες: Ανακοίνωση για τις δηλώσεις που υποβλήθηκαν ή θα υποβληθούν μέχρι την έναρξη λειτουργίας της νέας εφαρμογής»: Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση στο pothen.gr, όλες οι αρχικές δηλώσεις του έτους 2023 που υποβλήθηκαν ή θα υποβληθούν μέχρι την έναρξη λειτουργίας της νέας προσαρμοσμένης στον ν.5026/2023 ηλεκτρονικής εφαρμογής, θα θεωρούνται ισχυρές έστω κι αν υποβάλλονται με την ηλεκτρονική εφαρμογή του προηγούμενου νόμου ν.3213/2013 που είναι σε λειτουργία (απόφαση της Επιτροπής Ελέγχου του ν.5026/2023 στις 11-05-2023).

«Υπ. Οικ.: Δώδεκα ερωτήσεις - απαντήσεις για τις μεταρρυθμίσεις για την ενίσχυση εισοδημάτων, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και το τραπεζικό σύστημα»: Παρουσιάστηκε από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη και τους αρμόδιους υφυπουργούς Χάρη Θεοχάρη και Θάνο Πετραλιά, η εξειδίκευση των πρωτοβουλιών για τη στήριξη του εισοδήματος των πολιτών και όσων επλήγησαν από τις φυσικές καταστροφές, την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και την ενίσχυση του ανταγωνισμού στο τραπεζικό σύστημα, σε συνέχεια της ομιλίας του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από το βήμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Στον ανωτέρω σύνδεσμο παρατίθενται ορισμένες χρήσιμες ερωτήσεις-απαντήσεις σχετικά με τα όσα παρουσιάστηκαν.

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Βασίλης Πρασσάς, Εξειδικευμένος Σύμβουλος Εργασιακών Θεμάτων και «Επίδομα προϋπηρεσίας (3ετίες) – 10 επίκαιρες απαντήσεις με όλες τις αλλαγές από 1.1.2024 (παραδείγματα)»: Σύμφωνα με τις εξαγγελίες του πρωθυπουργού στην Δ.Ε.Θ., από την 1η Ιανουαρίου του 2014 ξεπαγώνουν οι τριετίες και κάθε επίδομα προϋπηρεσίας που βρισκόταν σε αναστολή από το 2012 για τους εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Το «ξεπάγωμα» έρχεται νωρίτερα από τα αναμενόμενα καθώς αυτό θα έπρεπε να συμβεί σύμφωνα με τον νόμο, όταν η ανεργία θα έπεφτε κάτω από το 10% ενώ σήμερα υπολογίζεται γύρω στο 11%.

1. Πόσους αφορά;

Περίπου 500.000 εργαζόμενους ιδιωτικού τομέα που αμείβονται με τον Κατώτατο Μισθό και άλλους 300.000 εργαζόμενους που αμείβονται με τους βασικούς μισθούς κλαδικών συμβάσεων (π.χ. ξενοδοχοϋπάλληλοι)

2. Ποιοι λαμβάνουν σήμερα επίδομα προϋπηρεσίας;

Σήμερα το λαμβάνουν μόνο οι εργαζόμενοι που είχαν συμπληρώσει την απαραίτητη προϋπηρεσία μέχρι τις 14.2.2012. Βέβαια για το διάστημα μετά τις 14.2 δεν υπήρχε καμία επιπλέον προσμέτρηση, άρα και προσαύξηση

3. Θα έχει αναδρομική ισχύ το μέτρο; Τι θα συμβεί με όλη τη διανυθείσα προϋπηρεσία από 14.2.2012 έως 31.12.2023;

Δεν θα υπάρχει αναδρομικότητα: Ουσιαστικά θεωρείται «χαμένο» διάστημα καθώς δεν θα προσμετράται για καμία προσαύξηση μισθού/ημερομισθίου. Βέβαια κάτι τέτοιο δεν είχε ποτέ διευκρινιστεί από τον Φεβρουάριο του 2012 όπου και πάγωσε το επίδομα προϋπηρεσίας και πλέον αναμένεται και η επιβεβαίωση της «χαμένης» αναδρομικότητας από την απόφαση που θα έρθει τις επόμενες ημέρες από το Υπουργείο Εργασίας.

4. Σε τι ποσοστό αυξάνει τον κατώτατο μισθό/ημερομίσθιο;

  • Για όσους αμείβονται με κατώτατο μισθό, χορηγείται 10% προσαύξηση για κάθε συμπλήρωση 3ετίας με ανώτατο τις 3ετίες. :

- 0-3 έτη = 0,

- 3-6 έτη = 858€ νέος κατώτατος μισθός με 78€ αύξηση (10% επί του 780€),

- 6-9 έτη = 936€ νέος κατώτατος μισθός με 156€ αύξηση (20% επί του 780€),

- 9 έτη και άνω = 1014€ νέος κατώτατος μισθός με 234€ αύξηση (30% επί του 780€)

  • Για όσους αμείβονται με ημερομίσθιο, χορηγείται 5% προσαύξηση για κάθε συμπλήρωση 3ετίας με ανώτατο τις 6 3ετίες. Συγκεκριμένα από τα 3 έτη και πάνω έως τη συμπλήρωση των 18 ετών παρέχεται επιπλέον αύξηση 1,75€ στο κατώτατο ημερομίσθιο που σήμερα είναι 34,84€, για κάθε 3ετία.

5. Σε τι ποσοστό ή ποσό αυξάνει τους μισθούς των κλαδικών συμβάσεων;

- Στους ξενοδοχοϋπαλλήλους υπάρχει προσαύξηση 5,6€ για κάθε έτος υπηρεσίας (στον ίδιο εργοδότη) ή προϋπηρεσίας

- Στους σερβιτόρους & βοηθούς σερβιτόρων εστιατορίων & συναφών επαγγελμάτων χορηγείται επίδομα τριετίας εκ ποσοστού 5% για την συμπλήρωση τριών (3) ετών

- Στις λοιπές ειδικότητες των επισιτιστικών καταστημάτων χορηγείται επίδομα πολυετίας ύψους 4,63 ευρώ για κάθε έτος προϋπηρεσίας.

- Στους τραπεζικούς υπαλλήλους χορηγείται επίδομα προϋπηρεσίας εκ ποσοστού 1,85% για κάθε έτος υπηρεσίας μέχρι το 41ο έτος.


6. Τι θα ισχύσει με όσους αμείβονται με μισθό μεγαλύτερο από τον κατώτατο ή από αυτόν τον οποίο ορίζει ως βασική η εκάστοτε κλαδική σύμβαση;

Δεν θα χορηγείται καμία επιπλέον αύξηση και ο εργοδότης θα έχει το δικαίωμα συμψηφισμού της αύξησης της προϋπηρεσίας υπό την προϋπόθεση ότι ο νέος νόμιμος μισθός (βασικός + προϋπηρεσία) δεν θα υπερβαίνει τον συμφωνηθέντα (καταβαλλόμενο) μισθό.

7. Από πότε θα μπορεί να δει αύξηση λόγω προϋπηρεσίας ένας εργαζόμενος;
- Αν σήμερα δεν έχει καθόλου προϋπηρεσία, τότε θα πρέπει να συμπληρώσει 3 έτη (με βάση την ερμηνεία περί «χαμένου» διαστήματος από 14.2.12 έως 31.3.2023) για να λάβει αύξηση στον κατώτατο μισθό

- Αν σήμερα έχει προϋπηρεσία που ξεκίνησε μετά τις 14.2.2012 τότε θα πρέπει να συμπληρώσει 3 έτη για να λάβει αύξηση στον κατώτατο μισθό

- Αν σήμερα έχει προϋπηρεσία π.χ. 2 έτη και 11 μήνες συμπληρωμένη έως 14.2.2012, τότε θα λάβει επίδομα προϋπηρεσίας την 1.2.2024, την ημερομηνία δηλαδή που θα συμπληρώσει 3 έτη με

8. Πως προσμετράται η προϋπηρεσία;

Για όσους αμείβονται με τον Κατώτατο μισθό/ημερομίσθιο, υπολογίζεται όλη η προϋπηρεσία ανεξαρτήτου κλάδου. Για όσους αμείβονται με κλαδικές συμβάσεις που σήμερα είναι ενεργές, η προϋπηρεσία θα πρέπει να έχει διανυθεί στον ίδιο κλάδο (ομότιμα ή συναφή καθήκοντα).

9. Πως υπολογίζεται η προϋπηρεσία στη μερική απασχόληση;

Παλαιότερα, η μία ημέρα προϋπηρεσίας αντιστοιχούσε σε απασχόληση 8 ωρών. Σήμερα, για τον υπολογισμό της προϋπηρεσίας αυτής, η απασχόληση 6,67 ωρών, δηλαδή 6 ώρες και 40 λεπτά, αντιστοιχούν σε 1 ημέρα προϋπηρεσίας. Συγκεκριμένα για τη συμπλήρωση 1 έτους προϋπηρεσίας απαιτούνται 2.000 ώρες εργασίας

10. Πως αποδεικνύεται η προϋπηρεσία;

Την ευθύνη απόδειξης της αντίστοιχης προϋπηρεσίας έναντι του εργοδότη φέρει ο ίδιος ο μισθωτός ο οποίος οφείλει να προσκομίσει όλα εκείνα τα αποδεικτικά στοιχεία ώστε να αποδείξει τα χρόνια προϋπηρεσίας του.

Διαβάστε το σύνολο του άρθρου του κ. Πρασσά με τα στοχευμένα παραδείγματα και σχηματίστε μια σφαιρική άποψη επί του σημαντικού θέματος, μέσα από τα μάτια του πλέον ειδικού.

Κ. Στέφανος Κοτζαμάνης, Οικονομολόγος, Δημοσιογράφος και «Υποχρεωτική ασφάλιση κατοικίας; Τα νέα δεδομένα»: Σύμφωνα με τον γνωστό Δημοσιογράφο – Αρθρογράφο «Αν και έχουν περάσει αρκετές ημέρες από την εκδήλωση των καταστροφικών πλημμυρών στη Θεσσαλία (καταιγίδα Daniel), μέχρι τη στιγμή που γράφεται το συγκεκριμένο κείμενο δεν υπάρχει κάποια ασφαλής εκτίμηση για το μέγεθος των ζημιών που προκλήθηκε σε κατοικίες, οχήματα, μικρομεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις, αγροτικές και κτηνοτροφικές εκτάσεις και εκμεταλλεύσεις, κρατικές υποδομές, κ.λπ..

Ειδικότερα, ακούγονται διάφορα ποσά που κυμαίνονται από πέντε έως εννέα δισεκατομμύρια ευρώ, χωρίς σ’ αυτά να συμπεριλαμβάνεται μια σειρά από έμμεσες επιπτώσεις (π.χ. στο Α.Ε.Π. και τη φορολογία των επόμενων ετών, στην εξυπηρέτηση τραπεζικών δανείων και υποχρεώσεων προς κράτος και ασφαλιστικά ταμεία, στις ελλείψεις τροφίμων και πρώτων υλών, κ.λπ.).

Η ουσία είναι πως ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας (και οικονομίας) βρίσκεται σε απόγνωση, ο φετινός κρατικός Προϋπολογισμός έχει ήδη εκτροχιαστεί και η κυβέρνηση αναζητεί τρόπους έκτακτης χρηματοδότησης από το εξωτερικό (Ευρωπαϊκή Ένωση).

Μέσα σ’ αυτό το περιβάλλον, το καυτό ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Ακόμη και αν η χώρα καταφέρει να ξεπεράσει την παρούσα φυσική καταστροφή με τη συνδρομή του Προϋπολογισμού και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τί θα γίνει με τις επόμενες που -σύμφωνα με τους επιστήμονες- δυστυχώς θα έρθουν αργότερα, ή γρηγορότερα (βλέπε φαινόμενο κλιματικής αλλαγής);

Η κυβέρνηση ήδη ψήφισε μέσα στο καλοκαίρι νόμο, σύμφωνα με τον οποίο μειώνεται ο ΕΝΦΙΑ κατά 10% για κάθε κατοικία που ασφαλίζεται έναντι φυσικών καταστροφών. Προφανώς, ελάχιστα σπίτια πρόλαβαν να ασφαλιστούν.

Από την πλευρά τους, παράγοντες της ιδιωτικής ασφάλισης έχουν κατεβάσει εδώ και χρόνια την πρόταση για υποχρεωτική (ή έστω ιδιαίτερα εκτεταμένη) ασφαλιστική κάλυψη των κατοικιών της χώρας έναντι φυσικών καταστροφών, πρόταση που ουσιαστικά δεν συζητούσαν στην πράξη οι κυβερνήσεις λόγω του γνωστού «πολιτικού κόστους» (θα μπορούσε να εκληφθεί ως «νέο χαράτσι» στα ήδη βεβαρυμμένα ακίνητα).

Τι περιλαμβάνει σε γενικές γραμμές η συγκεκριμένη πρόταση;

Πρώτον, την υποχρεωτική ασφάλιση τουλάχιστον των πρώτων κατοικιών των πολιτών. Μέσα από μια καθολική κάλυψη όχι μόνο θα αίρονταν σοβαρά εμπόδια ασφάλισης σε περιοχές υψηλής τρωτότητας (π.χ. δασικές, υψηλού σεισμικού κινδύνου, κ.λπ.) αλλά λόγω των οικονομιών κλίμακας που θα δημιουργούνταν θα μπορούσε το μέσο ετήσιο ασφάλιστρο να μειωθεί για παράδειγμα κατά 30% σε σχέση με το τρέχον.

Δεύτερον, ένα επιπλέον πολύ σημαντικό ποσοστό των ασφαλίστρων θα μπορούσε να το καλύψει το ίδιο το δημόσιο, αυξάνοντας για παράδειγμα το ποσοστό έκπτωσης του ΕΝΦΙΑ από το σημερινό 10% στο 30%, ή στο 40% για όσες κατοικίες καλυφθούν έναντι φυσικών καταστροφών.

Μέσα από αυτό τον τρόπο, αφ’ ενός η ετήσια επιβάρυνση των νοικοκυριών θα είναι περιορισμένη (π.χ. 40-60 ευρώ) και αφ’ ετέρου σε περίπτωση κάποιας φυσικής καταστροφής:

  • Τα νοικοκυριά θα αποζημιώνονται πολύ γρήγορα και εις το ακέραιο για τις ζημιές που υπέστησαν στις κατοικίες τους, χωρίς να περιμένουν τα εκάστοτε κυβερνητικά μέτρα στήριξης, τα οποία καλύπτουν μόνο ένα τμήμα της ζημιάς και μάλιστα με γραφειοκρατικές διατυπώσεις και χρονικές καθυστερήσεις.
  • Με το κόστος της ζημιάς των κατοικιών να το έχουν επιφορτιστεί οι ασφαλιστικές εταιρείες (στην πράξη κατά κύριο λόγο οι αντασφαλιστικοί Όμιλοι του εξωτερικού) η ελληνική Πολιτεία -μέσω του κρατικού Προϋπολογισμού- θα έχει τη δυνατότητα να εστιάσει στην αποκατάσταση των υποδομών, με βάση τις νέες και αναβαθμισμένες απαιτήσεις των καιρών.

Τώρα, σε ότι αφορά την κριτική ότι μέσα από τη συγκεκριμένη διαδικασία το Ελληνικό Δημόσιο θα απωλέσει σημαντικό ποσοστό των εσόδων του από την επιβολή σαφώς μειωμένου ΕΝ.Φ.Ι.Α., η απάντηση είναι ότι θα γλυτώσει την καταβολή δαπανών σε περίπτωση φυσικών καταστροφών, λειτουργώντας παράλληλα υπέρ των πολιτών της χώρας (πλήρης και ταχεία αποζημίωση).

Απέναντι στο επιχείρημα ότι τα νοικοκυριά με τα χαμηλά εισοδήματα δεν θα έχουν τη δυνατότητα καταβολής ακόμη και των περιορισμένων αυτών ετήσιων ασφαλίστρων, η απάντηση που δίδεται είναι πως αυτή η κατηγορία των συμπολιτών μας έχει μεγαλύτερη ανάγκη την ασφαλιστική κάλυψη. Αντίθετα, άτομα πολύ υψηλών εισοδημάτων, θα έχουν τη δυνατότητα σχετικά άνετης επισκευής των ζημιών που θα υποστούν (αυτασφάλιση).

Προφανώς, ακόμη και αν μια τέτοια πρόταση υιοθετηθεί επί της αρχής, πολλά πράγματα θα πρέπει να διευκρινιστούν και κυρίως να καταλήξουμε μέσα από επιστημονικές και στατιστικές μελέτες στο ποια είναι η πιθανότητα έλευσης και ποιο το μέσο μέγεθος των επόμενων φυσικών καταστροφών προκειμένου να αποτιμηθεί ο κίνδυνος που θα αναλάβουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, άρα και το ύψος των ασφαλίστρων. Κάτι τέτοιο θα διαρκέσει αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα.

Έτσι, παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς προτείνουν επί του παρόντος την αύξηση της μείωσης του ΕΝ.Φ.Ι.Α. από το 10% στο 30% στις κατοικίες εκείνες που θα ασφαλιστούν έναντι φυσικών καταστροφών.».

Δρ. Δημήτριος Μελάς, Οικονομολόγος PhD, MBA και «Η μεταφορά αυτούσιου χρήματος εντός και εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης»: «Εάν σκοπεύετε να εισέλθετε ή να εξέλθετε από την Ε.Ε. με ρευστά διαθέσιμα αξίας 10.000 ευρώ (ή το ισοδύναμό τους σε άλλα νομίσματα) ή να μεταφέρετε ένα ή περισσότερα από τα αγαθά που απαριθμούνται κατωτέρω (αξίας 10.000 ευρώ), πρέπει να το δηλώσετε στις τελωνειακές αρχές της χώρας της Ε.Ε. στην οποία εισέρχεστε ή από την οποία εξέρχεστε, χρησιμοποιώντας το έντυπο δήλωσης ρευστών διαθεσίμων της Ε.Ε.». Διαβάστε το σύνολο του άρθρου στον ανωτέρω σύνδεσμο, για πλήρεις πληροφορίες σχετικά με την διακίνηση αυτούσιου χρήματος. Το κείμενο αποτελεί απόσπασμα από το ομότιτλο άρθρο του κ. Δημητρίου Μελά που δημοσιεύθηκε στο τεύχος Απριλίου του περιοδικού Epsilon7.

Κ. Χάρης Κορέσης, Α. Δικηγόρος, συνεργάτης της Δικηγορικής Εταιρείας Γιάννης Καρούζος & Συνεργάτες και «Συμψηφισμός υπερωριών με ανώτερο από τον νόμιμο μισθό». Σύμφωνα με τον αρθρογράφο «Σε όλους ανεξαιρέτως τους κλάδους εργασίας και σε όλους τους τομείς οικονομικής δραστηριότητας, η πλήρης απασχόληση καθορίζεται σε σαράντα (40) ώρες εβδομαδιαίως, οι οποίες δύνανται να κατανέμονται σε πενθήμερη ή εξαήμερη εβδομαδιαία εργασία.

Η πέραν των 40 ωρών απασχόληση την εβδομάδα συνιστά είτε υπερεργασία (184 § 1 ΠΔ 80/2022) είτε υπερωρία (184 § 2 ΠΔ 80/2022). Το άρθρο 180 ΠΔ 80/2022 ορίζει όμως ότι οι ώρες εργασίας δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν τις οκτώ ώρες κάθε ημέρα και τις σαράντα οκτώ κάθε εβδομάδα.

Ρητά προβλέπεται δε για την περίπτωση της υπερεργασίας ότι ο εργοδότης έχει υποχρέωση να αμείβει τον εργαζόμενο με το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά είκοσι τοις εκατό (20%), ενώ οι εργαζόμενοι που απασχολούνται υπερωριακά δικαιούνται για κάθε ώρα νόμιμης υπερωρίας, αμοιβή ίση με το καταβαλλόμενο ωρομίσθιο προσαυξημένο κατά σαράντα τοις εκατό (40%). Το ζήτημα που προκύπτει είναι αν είναι έγκυρη η συμφωνία μεταξύ εργαζόμενου και εργοδότη για συμψηφισμό της αμοιβής για υπερωριακή απασχόληση προς τις ανώτερες των νομίμων αποδοχές που καταβάλλονται στον εργαζόμενο.».

Διαβάστε το σύνολο του άρθρου του εξειδικευμένου επιστημονικά αρθρογράφου, στο σύνολό του, στον ανωτέρω σύνδεσμο.

Άλλη μια εργασιακή Εβδομάδα έφτασε στο τέλος της και σε εξέλιξη βρίσκεται στη Βουλή το εργασιακό νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, κάτι που σίγουρα θα μας απασχολήσει και θα συζητηθεί και την Εβδομάδα που έρχεται. Σύμφωνα με τον κ. Υπουργό Εργασίας, στην πρωτολογία του, «Το νομοσχέδιο αυτό δεν καταργεί ούτε το οκτάωρο, ούτε το πενθήμερο. Ο τίτλος ότι δήθεν καταργείται το πενθήμερο, τον παίρνετε από τα άρθρα 25 και 26 του νομοσχεδίου. Τι λένε τα δύο αυτά άρθρα; Άρθρο 25: «ρυθμίσεις για την απασχόληση την 6η μέρα σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεως συνεχούς λειτουργίας που εφαρμόζουν σύστημα πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας». Άρθρο 26: «ρυθμίσεις για την απασχόληση την 6η ημέρα σε επιχειρήσεις εκμεταλλεύσεως που δεν είναι εκ φύσεως συνεχούς λειτουργίας και εφαρμόζουν σύστημα πενθήμερης εβδομαδιαίας λειτουργίας». Δεν καταργείται το πενθήμερο, απλώς επιτρέπεται στα κυλιόμενα πενθήμερα κάποιος να δουλεύει και Σάββατο ή Κυριακή, αναλόγως τις κατηγορίες της εταιρείας. Αν τύχει το πενθήμερο του να είναι το Σάββατο παίρνει συν 40% απ’ ότι θα έπαιρνε μέχρι σήμερα και αν τύχει Κυριακή, παίρνει συν 40% και συν 75% που έπαιρνε μέχρι σήμερα. Άρα, το πενθήμερο δεν καταργείται.

Λίγο πριν το τέλος του Σεπτέμβρη, με το θερμόμετρο να παίρνει και πάλι την ανηφόρα, επωφεληθείτε για μια τελευταία «βουτιά» στα γαλάζια νερά της πατρίδας μας, για μια, ίσως, τελευταία ανάμνηση και από το φετινό καλοκαίρι. ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα