15/09/23 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που έφυγε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Οι τράπεζες, γενικά, προσφέρουν στους απλούς καταθέτες τρία πράγματα. Φύλαξη χρημάτων, επιτόκιο και εμπιστευτικότητα. Στη χώρα μας, εκτός του πρώτου, τα άλλα δύο μάλλον δεν προσελκύουν καταθέτες, επειδή τα μεν επιτόκια καταθέσεων είναι έως ανύπαρκτα, η δε εμπιστευτικότητα διάτρητη από πολλούς Θεσμούς και Αρχές. Συνεπώς, συνεπικουρούμενου του γεγονότος των capital controls του Ιούνη του 2015 και των αλήστου μνήμης ουρών στα ταμειολογιστικά μηχανήματα (ATMs), προς ανάληψη των εξήντα ευρώ ημερησίως, πολλές καταθέσεις κάνανε φτερά. Το φαινόμενο της τήρησης μετρητών εκτός τραπεζών ήταν εξαιρετικά έντονο και οι πολίτες είχαν φθάσει να κρατούν στα σπίτια τους ή σε θυρίδες, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, περίπου 50 δισ. ευρώ. Τα τελευταία χρόνια, με την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης στην οικονομία, αυτό το απόθεμα κεφαλαίων μειώθηκε σημαντικά, περίπου κατά 30 δισ. ευρώ.

Εκτιμάται ότι, ένα σημαντικό μέρος των κεφαλαίων κατευθύνθηκε σε αγορές κατοικιών, συμβάλλοντας στην ενίσχυση της ζήτησης και στην ξέφρενη άνοδο των τιμών. Σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος, ένα μέρος των αγορών ακινήτων χρηματοδοτήθηκε και από το υψηλό απόθεμα μετρητών που είχε συσσωρευθεί κατά τη διάρκεια της κρίσης. Το εν λόγω απόθεμα μετρητών, όπως προαναφέρθηκε, συρρικνώθηκε κατά €30 δισ. σε σχέση με το υψηλό των €50 δισ. κατά το 2015, συνεισφέροντας στην αύξηση των καταθέσεων καθώς και στη χρηματοδότηση σημαντικών δαπανών (συμπερ. αγορών ακινήτων), κυρίως από τα νοικοκυριά. Μάλιστα, εκτιμάται ότι η χρηματοδότηση με ίδια κεφάλαια αντιστοιχεί σε άνω του 60% των συναλλαγών ακινήτων τα τελευταία χρόνια (συμπεριλαμβανομένων των αγορών που σχετίζονται με άμεσες ξένες επενδύσεις – Α.Ξ.Ε.). Επιπλέον, τα ποσά των τραπεζικών δανείων για αγορά κατοικίας που χορηγούνται, παραμένουν πολύ μικρά και σε τίποτα δεν θυμίζει η συμπεριφορά των τραπεζών την εποχή μεταξύ 2005 και 2009, όταν είχε καταγραφεί η μεγαλύτερη στην ιστορία έκρηξη εκταμιεύσεων στεγαστικών δανείων, που συνέβαλε καθοριστικά και στη δημιουργία «φούσκας» στις τιμές. Σχεδόν 10.000 ενυπόθηκα δάνεια που σχετίζονται με οικιστικά ακίνητα εκταμιεύθηκαν ετησίως το 2021-22. Η ζήτηση στεγαστικών δανείων υποστηρίχθηκε από τη μείωση των ονομαστικών επιτοκίων δανεισμού μέχρι τα τέλη του 2021, ενώ η πτώση των πραγματικών επιτοκίων ήταν ακόμη πιο έντονη το 2022 και τους πρώτους μήνες του 2023, λόγω του υψηλού πληθωρισμού.

Περαιτέρω, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι τιμές των κατοικιών έχουν ήδη ενισχυθεί σχεδόν κατά 50% από τα χαμηλότερα επίπεδα, όπου είχαν υποχωρήσει το 2017. Από το τελευταίο τρίμηνο του 2021 έχουν συμπληρωθεί έξι συνεχή τρίμηνα με διψήφια ετήσια αύξηση των τιμών, ενώ πλέον ο δείκτης τιμών κατοικιών έχει αναρριχηθεί στο 87,9 και βρίσκεται σε τροχιά προσέγγισης του ρεκόρ του 2008, όταν είχε ανέλθει στο 102,2. Η έλλειψη ακινήτων και η ζήτηση που είναι υπερβάλλουσα της προσφοράς, οδηγούν τα ράλι στις τιμές, ελπίζοντας ότι κάποια στιγμή η αγορά θα εξομαλυνθεί και δεν θα υπάρξει και νέα φούσκα ακινήτων.

Βέβαια, το σπουδαίο νέο του Σαββατοκύριακου που πέρασε, σε επίπεδο οικονομίας - φορολογίας ήταν η επενδυτική βαθμίδα που έδωσε στη χώρα ο καναδικός οίκος αξιολόγησης DBRS Morningstar, αναβαθμίζοντας το αξιόχρεο της Ελλάδας στη βαθμίδα BBB (Low) με σταθερές προοπτικές (trend), από τη βαθμίδα BB (High) - που ήταν μία βαθμίδα χαμηλότερα από τη λεγόμενη επενδυτική - και τις σταθερές προοπτικές. Σημειώνεται ότι στις 4 Αυγούστου έδωσε την επενδυτική βαθμίδα και η Scope Ratings (μη αναγνωρισμένος οίκος αξιολόγησης τυπικά από την Ε.Ε.), αφού αναβάθμισε το ελληνικό αξιόχρεο σε ΒΒΒ-, ενώ άλλαξε το Outlook σε σταθερό από θετικό. Στις επόμενες αξιολογήσεις, ακολουθεί αυτή της Moody's στις 15 Σεπτεμβρίου. Στις 20 Οκτωβρίου έχουμε τη δεύτερη αξιολόγηση από τον οίκο Standard & Poor's και ο κύκλος των αξιολογήσεων για φέτος κλείνει με την τρίτη αξιολόγηση της Fitch την 1η Δεκεμβρίου.

Από τα σημαντικά νέα της Εβδομάδας που πέρασε: «ΑΑΔΕ: Δημιουργία Μητρώου Μέσων Πληρωμών (POS) των επιχειρήσεων»: Στην πλήρη καταγραφή των τερματικών POS που λειτουργούν στην ελληνική επικράτεια προχωρά η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Με απόφαση του Διοικητή Α.Α.Δ.Ε., Γιώργου Πιτσιλή, συστήνεται και τηρείται στην ψηφιακή πύλη myAADE Μητρώο Μέσων Πληρωμών (POS) και ορίζεται η διαδικασία της συνεχούς επικαιροποίησής του. Συντελείται έτσι ένα αποφασιστικό βήμα για την υλοποίηση του εξαιρετικά σημαντικού έργου της διασύνδεσης ταμειακών συστημάτων και POS.

Στόχος της Α.Α.Δ.Ε. είναι το μητρώο POS να συσταθεί αυτοματοποιημένα, με βάση τις πληροφορίες που η ΑΑΔΕ θα λάβει από τους παρόχους POS, και οι επιχειρήσεις να διορθώνουν και να συμπληρώνουν την εικόνα τους, δηλώνοντας τα POS που τυχόν δεν περιλαμβάνονται στα στοιχεία που θα έχουν αποσταλεί από τους Παρόχους.

Ειδικότερα, τα ενεργά POS των επιχειρήσεων θα δηλώνονται αυτοματοποιημένα, μέσω διεπαφής (API), ανά δεκαήμερο:

  • από τους Παρόχους Υπηρεσιών Πληρωμών (Acquirers) που εκκαθαρίζουν συναλλαγές που εξοφλούνται με τη χρήση καρτών πληρωμής και
  • από τους Παρόχους Μέσων Πληρωμών (NSPs) που παρέχουν, εγκαθιστούν και διαχειρίζονται τερματικά μηχανήματα POS.

Από την πλευρά τους, οι επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν POS:

  • Από την 29η Σεπτεμβρίου 2023, λαμβάνουν γνώση των ενεργών POS τους, που έχουν δηλωθεί γι’ αυτές στο Μητρώο POS από τους Παρόχους. Η είσοδος στο Μητρώο γίνεται στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr) στη διαδρομή: Μητρώο και Επικοινωνία/Στοιχεία Επιχείρησης.
  • Υποχρεούνται, από τις 11 έως τις 30 Οκτωβρίου 2023 να υποβάλουν δήλωση για την τυχόν διόρθωση της εικόνας των ενεργών POS που διαθέτουν κατά την 30η Σεπτεμβρίου 2023.
  • Εφεξής, υποχρεούνται, από την 11η έως και την τελευταία ημέρα κάθε μήνα, να υποβάλλουν δήλωση για τις μεταβολές του προηγούμενου μήνα, εφόσον αυτές δεν έχουν δηλωθεί από τους Παρόχους, καθώς και για την επικαιροποίηση ή τυχόν διόρθωση των δηλωθέντων στοιχείων.

Διευκρινίζεται ότι ως ενεργό νοείται το POS που δύναται να χρησιμοποιηθεί για την ολοκλήρωση συναλλαγών με κάρτα, ανεξάρτητα αν χρησιμοποιείται ή διατίθεται ως εφεδρικό για την περίπτωση λειτουργικής βλάβης ή άλλης έκτακτης ανάγκης.

Αποκύημα της δύσκολης κατάστασης λόγω φυσικών καταστροφών που βρίσκεται η χώρα και η ανάγκη καταπολέμησης φαινομένων κερδοσκοπίας. «Υπ. Ανάπτυξης: Επιβολή πλαφόν σε προϊόντα απαραίτητα για τη διατροφή και την αξιοπρεπή διαβίωση σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης»: Την επέκταση του πεδίου εφαρμογής του θεσμικού πλαισίου για την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας σε όλα τα προϊόντα που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης που προκαλείται από θεομηνία, προβλέπει απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης, κ. Κώστα Σκρέκα.

Με βάση την Υπουργική Απόφαση, επιβάλλεται πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους στα επίπεδα του 2021 σε «κάθε άλλη κατηγορία προϊόντων που είναι απαραίτητα για τη διατροφή και την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης που προκαλείται από φυσική ή τεχνολογική καταστροφή ή θεομηνία».

Το πλαφόν ισχύει ήδη σε 68 κατηγορίες προϊόντων, όσα δηλαδή περιέχονται στο «Καλάθι του Νοικοκυριού», το «Καλάθι των Μαθητών» καθώς και τα «προϊόντα παραγωγής ζεστού νερού χρήσεως» (θερμοσίφωνες).

«Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων επιχειρήσεων που επλήγησαν από τις πλημμύρες»: Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης εξέδωσε την Δευτέρα 11 Σεπτεμβρίου 2023 ανακοίνωση για την εφαρμογή του μέτρου της αναστολής συμβάσεων εργασίας εργαζομένων επιχειρήσεων που επλήγησαν από τις πλημμύρες.

Ειδικότερα:
Οι επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, ανεξαρτήτως κλάδου και επιχειρηματικής δραστηριότητας, σε περιοχές που πλήττονται από τα έντονα καιρικά φαινόμενα (πλημμύρες) του Σεπτεμβρίου 2023, των οποίων οι εγκαταστάσεις υφίστανται ολοσχερή καταστροφή ή σοβαρές υλικές ζημιές σε βαθμό που δεν είναι ασφαλής η παροχή εργασίας εντός του εργασιακού χώρου, μπορούν να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους, οι οποίοι είχαν προσληφθεί μέχρι και την προηγούμενη ημέρα από την εκδήλωση της πλημμύρας, μέχρι την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν προκληθεί εξαιτίας αυτής και πάντως όχι πέραν των τριών (3) μηνών.

Οι εργαζόμενοι, των οποίων η σύμβαση εργασίας τελεί σε αναστολή, είναι δικαιούχοι έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως αποζημίωσης ειδικού σκοπού, ποσού πεντακοσίων τριάντα τεσσάρων ευρώ (534€), που αντιστοιχεί σε τριάντα (30) ημέρες. Στους εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε αναστολή, παρέχεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη, υπολογιζόμενη επί του ονομαστικού τους μισθού, για το χρονικό διάστημα αναστολής της σύμβασης εργασίας, καθώς και για τα επιδόματα εορτών που αντιστοιχούν στο χρονικό διάστημα αυτό.

Οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση ανά μήνα στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, με την οποία δηλώνουν τους εργαζόμενους των οποίων οι συμβάσεις τελούν σε αναστολή. Μετά την πρώτη δήλωση αναστολής της επιχείρησης – εργοδότη, οι δικαιούχοι εργαζόμενοι υποβάλλουν υπεύθυνη δήλωση στην ηλεκτρονική πλατφόρμα https://supportemployees.services.gov.gr
Επίσης, από 12/9/2023 έως και 30/9/2023, το ΠΣ.. ΕΡΓΑΝΗ θα είναι διαθέσιμο για την υποβολή δηλώσεων αναστολής των συμβάσεων εργασίας των εργαζομένων για τον μήνα ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ 2023, από τις επιχειρήσεις στις περιοχές που επλήγησαν από τις πλημμύρες.

«Παράταση καταβολής και αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν τον Αύγουστο του 2023»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Α.1138/2023, σχετικά με την παράταση καταβολής και αναστολή είσπραξης βεβαιωμένων οφειλών για τα φυσικά και νομικά πρόσωπα που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν τον Αύγουστο του 2023 στο Δήμο Αλεξανδρούπολης και στη Δημοτική Κοινότητα Σουφλίου της Δημοτικής Ενότητας Σουφλίου του Δήμου Σουφλίου της Περιφερειακής Ενότητας Έβρου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στη Δημοτική Ενότητα Σώστου του Δήμου Ιάσμου και στις Δημοτικές Κοινότητες Γρατινής, Στυλαρίου και Σιδηράδων της Δημοτικής Ενότητας Κομοτηνής του Δήμου Κομοτηνής καθώς και στη Δημοτική Ενότητα Φιλλύρας του Δήμου Αρριανών της Περιφερειακής Ενότητας Ροδόπης της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στις Δημοτικές Κοινότητες Διαλεκτού, Αβραμυλιάς και Νέου Ξεριά της Δημοτικής Ενότητας Χρυσούπολης και στη Δημοτική Κοινότητα Αγίου Κοσμά της Δημοτικής Ενότητας Ορεινού του Δήμου Νέστου της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, στη Δημοτική Ενότητα Νέας Αρτάκης του Δήμου Χαλκιδαίων της Περιφερειακής Ενότητας Εύβοιας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας και στο Δήμο Φυλής της Περιφερειακής Ενότητας Δυτικής Αττικής της Περιφέρειας Αττικής.

«Υπ. Οικ.: Αναστολή προθεσμιών αξιολόγησης οφειλέτη στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Στις περιοχές που έχουν πληγεί από τις πλημμύρες και συγκεκριμένα στις περιφερειακές ενότητες Μαγνησίας, Σποράδων, Λάρισας, Καρδίτσας και Τρικάλων αναστέλλονται οι προθεσμίες αξιολόγησης της προτεινόμενης ρύθμισης από τον οφειλέτη στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών, για δύο μήνες δηλαδή έως στις 10 Νοεμβρίου 2023.

Συγκεκριμένα, η αναστολή αυτή αφορά στους αιτούντες του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών, οι οποίοι βρίσκονται στο στάδιο «αξιολόγηση από οφειλέτη» από τις 6 Σεπτεμβρίου 2023.

Η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους έχει ήδη ολοκληρώσει τις απαραίτητες τεχνικές προσαρμογές στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού.

Για περισσότερες πληροφορίες ένας εκπρόσωπος της Γενικής Γραμματείας μπορεί να ενημερώσει τους ενδιαφερόμενους μέσω της πλατφόρμας myEGDIX.live.gov.gr είτε με τηλεδιάσκεψη είτε τηλεφωνικά στο 213.212.5730.

«Νέο Εργασιακό Νομοσχέδιο: Κατατέθηκε στη Βουλή»: Κατατέθηκε στη Βουλή το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας, με τίτλο: Για την Ενίσχυση της Εργασίας - Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 - Απλοποίηση ψηφιακών διαδικασιών και Ενίσχυση της Κάρτας Εργασίας - Αναβάθμιση της επιχειρησιακής λειτουργίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και της Επιθεώρησης Εργασίας.

Οι προτεινόμενες διατάξεις του νομοσχεδίου είναι:

Άρθρα 3 -19:

Τροποποίηση - Συμπλήρωση του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022), μεταξύ άλλων, σχετικά με:

  • Τη καταγγελία σύμβασης εργασίας αορίστου χρόνου χωρίς προειδοποίηση και χωρίς αποζημίωση απόλυσης
  • Τη προστασία από την απόλυση και βάρος της απόδειξης
  • Τη προστασία από δυσμενή μεταχείριση ή συνέπειες
  • Τις συνέπειες παράλειψης του εργοδότη ως προς τη χορήγηση αναγκαίων εγγράφων
  • Την υποχρεωτική κατάρτιση εργαζομένου
  • Τη μετάβαση σε άλλη μορφή απασχόλησης
  • Την παράλληλη απασχόληση
  • Τη μεταβολή των στοιχείων της σύμβασης ή της σχέσης εργασίας και πληροφορίες για την εργασία στην αλλοδαπή
  • Τη δοκιμαστική περίοδο

Άρθρο 20:

  • Δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας REBRAIN GREECE για τη διασύνδεση επιστημόνων – εργαζομένων υψηλών δεξιοτήτων που διαμένουν εντός και εκτός Ελλάδος με την εγχώρια αγορά εργασίας.

Άρθρο 21:

  • Ανάρτηση βασικών όρων εργασίας και ατομικής σύμβασης εργασίας στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» - Ηλεκτρονική υπογραφή - Πρότυπο Βασικών Όρων Εργασίας και Ατομικής Σύμβασης Εργασίας.

Άρθρο 23:

  • Ρύθμιση της διαδικασίας υποβολής στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» των περιπτώσεων λύσης της σύμβασης εργασίας.

Άρθρο 24:

  • Επιχειρησιακός συντονισμός με την Επιθεώρηση Εργασίας για την προστασία της εργασίας.

Άρθρο 25:

  • Ρυθμίσεις για την απασχόληση την έκτη ημέρα σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις συνεχούς λειτουργίας που εφαρμόζουν σύστημα πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας.

Άρθρο 26:

  • Ρυθμίσεις για την απασχόληση την έκτη ημέρα σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που δεν είναι εκ φύσεως συνεχούς λειτουργίας και εφαρμόζουν σύστημα πενθήμερης εβδομαδιαίας εργασίας.

Άρθρο 27:

  • Επέκταση της μη εφαρμογής των διατάξεων περί υποχρεωτικής ανάπαυσης κατά την ημέρα Κυριακή και σε ημέρες αργίας και στους μισθωτούς απασχολούμενους και στις αναφερόμενες κατηγορίες επιχειρήσεων.

Άρθρο 29:

  • Επέκταση της καταβολής, από τη ΔΥΠΑ, του ειδικού εποχιακού επιδόματος του άρθρου 22 του ν. 1836/1989 στις αναφερόμενες κατηγορίες εργαζομένων.

Άρθρο 30:

  • Καθορισμός όρων και προϋποθέσεων άσκησης καθηκόντων ιατρών εργασίας.

Άρθρο 31:

  • Ποινικές και χρηματικές κυρώσεις στην περίπτωση παρεμπόδισης εργαζομένων, οι οποίοι δεν συμμετέχουν σε απεργία, να προσέλθουν, να παρέχουν ή να αποχωρήσουν από την εργασία.

Άρθρο 32:

  • Σε περίπτωση φυσικών ή τεχνολογικών καταστροφών ή έκτακτων καιρικών φαινομένων, οι εργοδότες των επιχειρήσεων που λειτουργούν σε αυτές υποχρεούνται να συμμορφώνονται με τα έκτακτα μέτρα αυτά.
  • Σε περίπτωση παράβασης της παραπάνω υποχρέωσης επιβάλλονται κυρώσεις.

Δείτε το κείμενο του νομοσχεδίου εδώ και την αιτιολογική έκθεση εδώ.

«Οι αλλαγές στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ με το νέο εργασιακό νομοσχέδιο - Τι προβλέπεται για την αποχή του εργαζομένου από την εργασία για 5 ημέρες - Ποιες υποβολές στο ΕΡΓΑΝΗ δεν θα είναι υποχρεωτικές για τις επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στην ψηφιακή κάρτα»: Με το νομοσχέδιο του υπ. Εργασίας που κατατέθηκε στη Βουλή, μεταξύ άλλων διατάξεων προβλέπονται τα ακόλουθα :

- Η δημιουργία της ψηφιακής πλατφόρμας «REBRAIN GREECE»
- Θεσπίζεται επίσης υποχρέωση του εργοδότη να αναρτήσει ηλεκτρονικά πριν από την ανάληψη υπηρεσίας από τον εργαζόμενο, τους βασικούς όρους εργασίας του εργαζόμενου ή την έγγραφη ατομική σύμβαση εργασίας, καθώς και τυχόν τροποποιήσεις των βασικών όρων εργασίας
- Δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις που θα ενταχθούν στο σύστημα της ψηφιακής κάρτας εργασίας, να μην καταχωρίζουν τις αλλαγές ή την τροποποίηση του ωραρίου εργασίας ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας ή την υπερωριακή απασχόληση πριν από την έναρξη πραγματοποίησής τους, ενώ ταυτόχρονα προβλέπεται η επιβολή προστίμου ύψους δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500) ευρώ ανά εργαζόμενο, σε περιπτώσεις όπου έχει διαπιστωθεί αναντιστοιχία της πραγματικής απασχόλησης με τις καταχωρίσεις της ψηφιακής κάρτας απασχόλησης.

- Ρυθμίζεται η διαδικασία της αναγγελίας στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ II» των περιπτώσεων λύσης της σύμβασης . Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι η αδικαιολόγητη (αυθαίρετη) αποχή του εργαζομένου από την εργασία για διάστημα μεγαλύτερο των πέντε (5) συναπτών εργάσιμων ημερών μπορεί να θεωρηθεί ως καταγγελία της σύμβασης εκ μέρους του, εφόσον προηγουμένως έχει παρέλθει επιπλέον χρονικό διάστημα πέντε (5) συναπτών εργάσιμων ημερών από την υποχρεωτική όχλησή του από τον εργοδότη του, η οποία
α) αναρτάται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και

β) αποδεικνύεται με κάθε πρόσφορο γραπτό τρόπο.

Στην περίπτωση αυτή, ο εργοδότης υποχρεούται, την επόμενη εργάσιμη ημέρα της λήξης του διαστήματος του πρώτου εδαφίου, να αναγγείλει την οικειοθελή αποχώρηση του εργαζομένου στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, χωρίς να απαιτείται η υπογραφή του εργαζομένου.

«Τι προβλέπεται για την απασχόληση την έκτη ημέρα - Ποιες επιχειρήσεις αφορά»: Με το νομοσχέδιο του Υπ. Εργασίας που κατατέθηκε στη Βουλή, μεταξύ άλλων διατάξεων περιλαμβάνεται και ρύθμιση για την απασχόληση την έκτη (6η) ημέρα.

Συγκεκριμένα :
- Με το άρθρο 25 εισάγεται ρύθμιση για την απασχόληση την έκτη (6η) ημέρα σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις συνεχούς λειτουργίας
, στις οποίες οι εργαζόμενοι απασχολούνται σε πενθήμερη εβδομαδιαία εργασία. Προβλέπεται σχετικά ότι η απασχόληση των εργαζομένων, κατά την πρόσθετη ημέρα, δεν υπερβαίνει τις οκτώ (8) ώρες και ότι το ημερομίσθιο θα καταβάλλεται προσαυξημένο κατά σαράντα τοις εκατό (40%).

Καθορίζονται επίσης οι κυρώσεις σε περίπτωση παράβασης των προαναφερόμενων ρυθμίσεων.
- Αντίστοιχα με το άρθρο 26 θεσμοθετείται, η απασχόληση των εργαζομένων την έκτη (6η) ημέρα της εβδομάδας, σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που δεν είναι εκ φύσεως συνεχούς λειτουργίας, υπό οριζόμενες προϋποθέσεις.

Καθορίζονται επίσης οι υποχρεώσεις των εργοδοτών, το ωράριο και η αμοιβή για την ανωτέρω απασχόληση καθώς και οι εξαιρέσεις από την εφαρμογή της προτεινόμενης διάταξης ενώ προβλέπεται και η επιβολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων στους εργοδότες παραβάτες των κανόνων υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων.

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Γιώργος Δαλιάνης, Διευθύνων Σύμβουλος της Artion Α.Ε. & ιδρυτής του Ομίλου Artion, Οικονομολόγος – Φοροτεχνικός, σε συνεργασία με την κα. Νάνσυ Καλλιανιώτη, Partner της Artion Α.Ε. και «Μεταφορά στη ΔΟΥ κατοίκων εξωτερικού: προϋποθέσεις και ευνοϊκότερο καθεστώς». Όπως αναφέρουν οι έγκριτοι αρθρογράφοι: «Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οι εξελίξεις στο θέμα της φορολογικής κατοικίας είναι συνεχείς. Και αυτό λογικό, καθώς πράγματι λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων μπορούν πλέον πολλοί εργαζόμενοι αλλά και επιχειρηματίες να έχουν σε άλλη χώρα την εργασία τους και σε άλλη χώρα την μόνιμη κατοικία και το λεγόμενο «κέντρο ζωτικών συμφερόντων». Ποια όμως είναι τα κριτήρια για το πού θα φορολογηθούν εν τέλει;

Η φορολογική κατοικία ενός προσώπου είναι ένα από τα πλέον σημαντικά ζητήματα που επηρεάζουν όλες τις πτυχές της δραστηριότητάς του. Αντιδιαστέλλεται προς την έννοια της ιθαγένειας, καθώς ένα πρόσωπο μπορεί να διατηρεί π.χ. την ελληνική ιθαγένεια, αλλά να μεταφέρει τη φορολογική του κατοικία και να αποκτήσει την ιδιότητα του φορολογικού κατοίκου εξωτερικού.

Τα τελευταία χρόνια το θέμα της φορολογικής κατοικίας έχει έρθει στο προσκήνιο, αφενός λόγω της οικονομικής κρίσης που ταλανίζει τη χώρα εδώ και μία δεκαετία και αφετέρου λόγω της κινητικότητας των εργαζομένων, οι οποίοι συχνά μετεγκαθίστανται για λόγους εργασιακούς.». Διαβάστε μια πλήρη, ολοκληρωμένη μελέτη του θέματος στον πιο πάνω σύνδεσμο, τεκμηριωμένη με Δικαστικές και Διοικητικές Αποφάσεις.

Κ. Κωνσταντίνος Γκούρλιας, Επιστημονικός Σύμβουλος Χρηματοοικονομικής Λογιστικής & Διοίκησης - Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Θεσσαλονίκης με το συνδυασμό του Κ. Ζέρβα «ΝΑΙ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ» και «Το αυστηρό πλαίσιο των διοικητικών κυρώσεων επί μη διαβίβασης δεδομένων στοιχείων λιανικής πώλησης στο πληροφοριακό σύστημα e-Send»: Στα συμπεράσματα του άρθρου και τις παρατηρήσεις, αναφέρει ο αρθρογράφος «Τίθεται το ερώτημα κατά πόσο το προαναφερθέν πρόστιμο (50% του Φ.Π.Α. που αναγράφεται επί του κάθε μη διαβιβασθέντος στοιχείου), το ύψος του οποίου οποίο υπολογίζεται καταρχήν στο ίδιο ποσό με το πρόστιμο του άρθρου 58Α του Ν.4987/2022, που επισύρουν παραβάσεις σχετικές με τον Φ.Π.Α., οι οποίες διαπιστώνονται κατόπιν ελέγχου και σκοπούν στην αποφυγή πληρωμής Φ.Π.Α. (μη απόδοση ή ανακριβής απόδοση ή συμψηφισμός ή έκπτωση ανακριβώς του Φ.Π.Α., καθώς και παραπλάνηση της Φορολογικής Διοίκησης με την παράσταση ψευδών γεγονότων ως αληθινών ή με την αθέμιτη παρασιώπηση ή απόκρυψη αληθινών γεγονότων και μη απόδοση ή ανακριβής απόδοση ή συμψηφισμός ή έκπτωση ανακριβώς του Φ.Π.Α. ή λήψη επιστροφής, καθώς και διακράτηση Φ.Π.Α.), καθώς και η συνεπιβαλλόμενη κύρωσης της αναστολής λειτουργίας επαγγελματικής εγκατάστασης επιχείρησης για τη συγκεκριμένη τυπική παράβαση της μη διαβίβασης των δεδομένων, κατά το άρθρο 15Α, δηλαδή, των συνόψεων εκδοθέντων παραστατικών εσόδων λιανικής, που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα «myDATA» δικαιολογούνται από τη φύση και τη σοβαρότητα της φορολογικής παράβασης, ήτοι αν τελούν σε αναλογία προς ένα έλλογο μέτρο που πρέπει να πρυτανεύσει στη σχέση νομοθετικού σκοπού (ενίσχυση της φορολογικής συμμόρφωσης των φορολογούμενων, διαφάνεια των συναλλαγών και δίκαιη μεταχείριση των φορολογούμενων σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του Ν. 4972/2022) και μέσου (διοικητικές κυρώσεις).

Κατά τη γνώμη του γράφοντος, η εξομοίωση μιας καθαρά διαδικαστικής παράβασης, η οποία δεν συνεπάγεται άμεσα υλική ζημία για το Ελληνικό Δημόσιο, με τις παραβάσεις της φοροδιαφυγής σε επίπεδο εννόμων συνεπειών συνιστά παραβίαση της αρχής της αναλογικότητας. Ως εκ τούτου, είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει νομοθετική τροποποίηση των σχετικών ρυθμίσεων με σκοπό τον εξορθολογισμό των διοικητικών κυρώσεων και σε κάθε περίπτωση την διαφοροποίηση τους σε σχέση με τις αντίστοιχες κυρώσεις επί παραβάσεων σχετικών με τον Φ.Π.Α. Δέον, δε, κατά τον προσδιορισμό του συνολικού προστίμου να δοθεί προτεραιότητα στο στοιχείο της χρονικής περιόδου που καταλαμβάνει η παράβαση και να υπάρξει πρόβλεψη για διαφοροποίηση των επιβαλλόμενων κυρώσεων ανάλογα με τον βαθμό υπαιτιότητας που φέρει ο υπόχρεος.

Δεδομένου, μάλιστα, ότι το σύστημα διαβίβασης εμφανίζει ακόμη και σήμερα πολλά τεχνικά προβλήματα (απώλεια διασύνδεσης με την ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και συνακόλουθη αντικειμενικής αδυναμίας διαβίβασης των δεδομένων στον προβλεπόμενο χρόνο λόγω διακοπής είτε της σύνδεσης Internet, είτε του συστήματος διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, βλάβης στο router ή υπερφόρτωσης της εφαρμογής e-Send της ΑΑΔΕ), ότι η παράλειψη διαβίβασης στοιχείων δεν είναι εύκολα αντιληπτή από τους υπόχρεους και ότι η συμμόρφωση στην υποχρέωση διαβίβασης στηρίζεται κατά κύριο λόγο στη χρήση και λειτουργία μηχανολογικού και τεχνικού εξοπλισμού με την οποία οι υπόχρεοι δεν είναι απαραίτητα εξοικειωμένοι θα έπρεπε, ενδεχομένως, να εξεταστεί το ενδεχόμενο παράτασης της διαδικασίας ενημέρωσης των επιχειρήσεων, πριν την επιβολή κυρώσεων που προέβλεπε η Α.1157/5-11-2022.

Σε κάθε περίπτωση σε υποθέσεις αμφισβήτησης της νομιμότητας των προαναφερόμενων διοικητικών κυρώσεων ενώπιον των αρμόδιων διοικητικών δικαστηρίων πλήρους δικαιοδοσίας είναι βέβαιο ότι θα τεθεί το ζήτημα της συμβατότητάς τους με την αρχή της αναλογικότητας και ως εκ τούτου αναμένουμε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την κρίση τους επ’ αυτού.». Ένα ιδιαίτερα αξιόλογο και ολιστικό επί του θέματος άρθρο.

Από την κοινωνική δράση του Ομίλου της EPSILON NET, αναπόσπαστο κομμάτι της επιχειρησιακής κουλτούρας μας: «Όμιλος EPSILON NET: Στεκόμαστε δίπλα στους πληγέντες της Θεσσαλίας»: Η Διοίκηση και το προσωπικό του Ομίλου EPSILON NET εκφράζουν την ειλικρινή θλίψη τους για τα τραγικά γεγονότα λόγω των πρωτοφανών καιρικών συνθηκών στη Θεσσαλία και συμβάλλουν στη στήριξη των πληγέντων. Αποστέλλουμε 25 τόνους εμφιαλωμένου νερού στη Διεύθυνση Κοινωνικής Μέριμνας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, για να μοιραστούν στους συνανθρώπους μας που έχουν άμεση ανάγκη.

Στην μεγάλη οικογένεια του Ομίλου της EPSILON NET, η ανθρωποκεντρική προσέγγιση και η προσφορά μας στο κοινωνικό σύνολο αποτελούν αδιαπραγμάτευτες αρχές. Ευχόμαστε ειλικρινά την όσο το δυνατόν αμεσότερη αποκατάσταση των πληγεισών περιοχών και θα είμαστε πάντα δίπλα στους συνανθρώπους μας με περαιτέρω δράσεις στο άμεσο μέλλον.

Για την Εβδομάδα που έρχεται, μεσούντων όλων των ανωτέρω, θα συζητηθεί φυσικά και το νέο εργασιακό νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας που ήδη είναι από χθες στη Βουλή και ξεκινάει η διαδικασία συζήτησης και ψήφισής του, η διάταξη που επιτρέπει στους εργαζόμενους να εργάζονται Σαββατοκύριακο με προσαύξηση μισθού, το επίδομα προσωπικής διαφοράς και το Market pass. Να είστε καλά και να προσέχετε τη σωματική και την ψυχική σας υγεία. ΚΑΛΟ ΣΑΒΒΑΤΟΚΥΡΙΑΚΟ.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα