Το χρήμα διαχρονικά παρουσιάζει μια τάση συγκέντρωσης. Ειδικά στις φτωχότερες οικονομίες, η πυραμίδα του πλούτου έχει μεγάλη βάση και οξεία κορυφή, κάτι που σε απλά μη οικονομικά σημαίνει ότι βρίθει φτωχών και υπάρχουν ελάχιστοι πλούσιοι. Βέβαια, το μεγάλο πρόβλημα είναι πως αν αναλογίσει κάποιος τα εισοδήματα της φτωχής βάσης της πυραμίδας σε σχέση με αυτά της πλούσιας κορυφής, παρουσιάζεται το τραγικό φαινόμενο, μερικές εκατοντάδες «έχοντες» να συγκεντρώνουν διψήφια ποσοστά πλούτου, ενώ τα εκατομμύρια «μη εχόντων» να αρκούνται σε μονοψήφια ποσοστά, συνολικού πλούτου.
Η τάση αυτή παρατηρείται παντού, ακόμα και στις οφειλές. Σύμφωνα με στοιχεία της ΑΑΔΕ που επεξεργάστηκε το Γραφείο Προϋπολογισμού της Βουλής, το συνολικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο στο τέλος του Ιανουαρίου του 2023 διαμορφώθηκε στα 114,5 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 1,5 δισ. ευρώ σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2022. Στην κορυφή της πυραμίδας του ιδιωτικού χρέους προς τη Δημόσια Διοίκηση, δηλαδή σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, καθώς και νομικές οντότητες που οφείλουν άνω του ενός εκ. ευρώ, βρίσκονται 90.903 Α.Φ.Μ., για τον Ιανουάριο του 2023, αυξημένοι κατά 587 σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2022, όπου έφθαναν τους 90.306. Αυτό που προκαλεί δέος, είναι ότι η ομάδα αυτή των οφειλετών, αποτελεί το 79,5% του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου και μόλις το 0,2% των οφειλετών. Δηλαδή, 9.022 φορολογούμενοι (μετά τις διορθώσεις των ανεπίδεκτων είσπραξης) χρωστούν συνολικά 90,9 δισ. ευρώ.
Το θέμα είναι κατά πόσο το συγκεκριμένο ποσό είναι επιδεκτό είσπραξης και αν ναι σε τι ποσοστό. Επειδή τα μεγάλα ποσά έρχονται από το βαθύ παρελθόν, με τις εξαιρετικές απόψεις των τότε διοικούντων όπως για παράδειγμα ότι οι προσαυξήσεις δεν είχαν οροφή (πριν καθοριστούν στο 120% με τον Ν. 2523/1997), ότι τα πρόστιμα για τα εικονικά φορολογικά στοιχεία κινούνταν ανάλογα με τη συγκυρία από ένα ελάχιστο ποσό έως και δυσθεώρητα ύψη, αλλά ακόμα και σήμερα, όπου η πολιτεία θεωρεί λογικό το επιτόκιο του 0,73% ανά μήνα ή 8,7% ανά έτος (για να μην κοροϊδευόμαστε), όταν τα επιτόκια καταθέσεων, ελάχιστα ξεπερνούν ετήσια τη μονάδα.
Οι όποιες διευκολύνσεις ψηφίζει εκάστοτε η πολιτεία, μάλλον ελάχιστα αγγίζουν αυτή την ομάδα, επειδή απλά δεν υπάρχουν αυτά τα χρήματα. Στις περισσότερες φορές, αποτελούν εξουθενωτική ποινή η οποία καμία σχέση δεν έχει από το ποσό που αποκόμισε αυτός που φοροδιέφυγε, συνεπώς δεν το διαθέτει. Ειδικά, όταν στην επίμαχη ομάδα, ανήκουν 5.495 Νομικά Πρόσωπα και Οντότητες, η όλη διαδικασία θυμίζει κυνήγι μαγισσών. Ταπεινή μας άποψη είναι πως τα ποσά αυτά θα πρέπει να εξορθολογισθούν, αναφερόμενα ακριβώς στην πραγματικά διαπιστωθείσα φοροδιαφυγή, δεδομένου ότι αν «διανθίζονται» με πρόστιμα, τόκους, προσαυξήσεις, απλώς καθιστούν το εξαιρετικά δύσκολο, παντελώς αδύνατο. Ολοκληρώνοντας με τις «ομάδες οφειλών», έχουμε την άποψη ότι η ομάδα με οφειλές μεταξύ 10.000 και 100.000 είναι αυτή με τις περισσότερες πιθανότητες αποπληρωμής του χρέους και πιθανόν με μια ακίνητη περιουσία που μπορεί να καλύψει απαιτήσεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Σε κάθε άλλη περίπτωση, δυστυχώς, η «καλύτερη» τύχη είσπραξης θα είναι αυτή του κ. Λάκη Γαβαλά, ο οποίος φυλακίσθηκε «προς συμμόρφωση». Έδωσε ένα τεράστιο ακίνητο στην Κάντζα στο Δημόσιο το οποίο κανένας δεν το ήθελε, ειπώθηκε ότι εκεί θα μετακινηθούν χιλιάδες Δημόσιοι Υπάλληλοι και απειλήθηκε εμφύλιος και γενικά, αν κάποιος εξαιρέσει τον διασυρμό του γνωστού μόδιστρου και εξαιρετικού τροφοδότη της Ελληνικής οικονομίας στα καλά χρόνια, μάλλον ελάχιστα επιτεύχθηκαν. Το να προσπαθούμε το αδύνατο ως έθνος, ποτέ δεν μας οδήγησε σε κάποιο όφελος.
Εβδομάδα λοιπόν που πέρασε και ας ξεκινήσουμε με ακόμα μία νέα παράταση, αυτή τη φορά στις μισθώσεις: «Έως 30.6.2023 η δήλωση λύσης μίσθωσης για μισθώσεις που έχουν λυθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2022»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Α.1044/2023 της ΑΑΔΕ με την οποία τροποποιείται η ΠΟΛ.1162/2018 με σκοπό την διευκόλυνση των υπόχρεων για δήλωση λύσης της συμφωνίας μίσθωσης.
Η απόφαση προβλέπει συγκεκριμένα:
...αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Η παρ. 2 του άρθρου 9 της υπό στοιχεία ΠΟΛ.1162/ 2018 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ (Β' 3579) αντικαθίσταται ως εξής:
«2. Σε περίπτωση που συμφωνία μίσθωσης, για την οποία έχει υποβληθεί ηλεκτρονικά ή έχει κατατεθεί στη Δ.Ο.Υ. «Δήλωση Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας», έχει λυθεί μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2022, ο εκμισθωτής υποχρεούται να δηλώσει μέχρι την 30η Ιουνίου 2023 την ημερομηνία της λύσης, διαφορετικά η συμφωνία της μίσθωσης θεωρείται ότι είναι σε ισχύ.».
Σημείωση της στήλης: Επειδή τα συγκεκριμένα ακίνητα, μετά τη λύση της μίσθωσης, επαναμισθώνονται ή ιδιοχρησιμοποιούνται, η συγκεκριμένη πλατφόρμα της ΑΑΔΕ εμφανίζει ήδη τη νέα κατάσταση. Συνεπώς, η «έμμεση υπενθύμιση» πως «η συμφωνία της μίσθωσης θεωρείται ότι είναι σε ισχύ», μάλλον θα πρέπει να επαναδιατυπωθεί λεκτικά, επειδή δεν είναι δυνατόν να ισχύουν ταυτόχρονα δύο μισθώσεις για το ίδιο ακίνητο, η δε εμμονή σε υποβολή λύσης μίσθωσης ενώ το συγκεκριμένο δεδομένο θα μπορούσε να αναληφθεί άμεσα μέσω της νέας κατάστασης του ακινήτου, μάλλον γραφειοκρατικό θέμα είναι παρά λειτουργικό, δεδομένου ότι η εφαρμογή εμφανίζει ως εκκρεμεί ακίνητα με μισθώσεις προ δεκαετίας ως πιθανώς ενεργές, ενώ τα ίδια ακίνητα πιο πάνω «φιγουράρουν» εκμισθωμένα.
«myCar: Σε λειτουργία η πληρωμή τελών κυκλοφορίας με το μήνα»: Σε ανακοίνωση στην ιστοσελίδα της ΑΑΔΕ αναφέρεται ότι τέθηκε σε λειτουργία η πληρωμή τελών κυκλοφορίας με το μήνα.
Στην πλατφόρμα myCAR, της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, έχετε τη δυνατότητα να:
Θέσετε σε ψηφιακή ακινησία/κυκλοφορία το όχημά σας, καταθέτοντας ψηφιακά τις πινακίδες του, χωρίς να πρέπει να επισκεφθείτε τη ΔΟΥ σας.
Κατεβάσετε το ειδοποιητήριο για τα τέλη κυκλοφορίας και να λάβετε βεβαίωση μη οφειλής τελών κυκλοφορίας.
Άρετε την ακινησία του οχήματός τους και να πληρώσετε τέλη κυκλοφορίας με το μήνα.
Ενημερωθείτε για πιθανή οφειλή τελών κυκλοφορίας έτους 2017.
«Παραγραφή υποθέσεων στις φορολογίες κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών - Εγκύκλιος ΑΑΔΕ»: Κοινοποιήθηκε η νέα εγκύκλιος Ε.2020/31.3.2023 της ΑΑΔΕ σχετικά με διευκρινίσεις και οδηγίες για τη χορήγηση πιστοποιητικών του άρθρου 105 του ν. 2961/2001 και την παραγραφή των υποθέσεων στις φορολογίες κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών.
«ΑΑΔΕ: Απλοποιείται η διαδικασία μεταβίβασης ακινήτων - Τι αλλάζει σε πιστοποιητικά και παραγραφές σε φορολογίες κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών»: Την απλούστευση της μεταβίβασης ακινήτων και τον περιορισμό των γραφειοκρατικών διαδικασιών και των συναλλαγών στις ΔΟΥ προβλέπει εγκύκλιος του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή, με βάση τις διατάξεις του Ν. 5036/2023, που ισχύουν από τις 28 Μαρτίου 2023.
Με τις διευκρινίσεις και οδηγίες, που παρέχονται, διευκολύνονται οι φορολογούμενοι στη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους.
Ειδικότερα:
- Καταργείται η υποχρέωση των συμβολαιογράφων για επισύναψη του πιστοποιητικού του άρθρου 105 του ν. 2961/2001 στα συμβόλαια μεταβίβασης ακινήτων με επαχθή αιτία,
- Καταργείται η διαδικασία παρακράτησης από το συμβολαιογράφο του επιμεριστικά αναλογούντος φόρου κληρονομιάς και δωρεάς κατά τη μεταβίβαση ακινήτων με επαχθή αιτία,
- Καταργείται η ευθύνη του τελευταίου κατόχου κληρονομιαίου ακινήτου, στον οποίο έχει περιέλθει το ακίνητο με σύμβαση εξ επαχθούς αιτίας,
- Διευρύνονται οι περιπτώσεις απόδοσης κινητών περιουσιακών στοιχείων από Τράπεζες, εταιρείες, λοιπές νομικές οντότητες κ.α. με παρακράτηση του φόρου κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών από τα πρόσωπα αυτά και απόδοσή του στη φορολογική διοίκηση,
- Παραγράφεται το δικαίωμα του Δημοσίου σε υποθέσεις φορολογίας κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών και κερδών από τυχερά παίγνια με χρόνο φορολογίας μέχρι 31/12/2008, για τις οποίες δεν απαιτείται πιστοποιητικό του άρθρου 105 του ν. 2961/2001,
- Ρυθμίζονται θέματα χορήγησης του πιστοποιητικού του άρθρου 105 του ν. 2961/2001 σε υποθέσεις με χρόνο φορολογίας από 1/1/2009 μέχρι 31/12/2014 και από 1/1/2015 και στο εξής.
«Οδηγίες για την συμπλήρωση της δήλωσης Φ.Ε.Φ.Π. φορολογικού έτους 2022»: Αναρτήθηκαν από την ΑΑΔΕ οι οδηγίες για την συμπλήρωση της δήλωσης Φ.Ε.Φ.Π. φορολογικού έτους 2022. Δείτε εδώ.
«Φορολογικές δηλώσεις 2023: Συχνές ερωτήσεις - απαντήσεις για τα έντυπα Ε1 και Ε2»: Στη δημοσιότητα έδωσε η ΑΑΔΕ τα αρχεία με τις συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις για τα έντυπα Ε1 και Ε2 της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματος Φυσικών Προσώπων.
Συχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φ.Π. (Ε1) Τελευταία Ενημέρωση: 4/4/2023
Συχνές Ερωτήσεις - Απαντήσεις Δήλωση Φορολογίας Εισοδήματος Φ.Π. (Ε2) Τελευταία Ενημέρωση: 4/4/2023
«Οι λεπτομέρειες για την εξαίρεση από το τέλος επιτηδεύματος σε επιχειρήσεις που αυξάνουν τις θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Α.1040/2023 με την οποία καθορίζονται ο τρόπος υπολογισμού της αύξησης του μέσου αριθμού εργαζομένων με σχέση εργασίας πλήρους απασχόλησης, ο τρόπος και η διαδικασία διακρίβωσης και ελέγχου των προϋποθέσεων και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής του τέλους επιτηδεύματος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αυξάνουν τις θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης.
«Ειδική αργία διατραπεζικών συναλλαγών στο ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα στις 7 και 10 Απριλίου 2023»: Το Διευρωπαϊκό Αυτοματοποιημένο σύστημα ταχείας μεταφοράς κεφαλαίων σε συνεχή χρόνο (σύστημα ΤARGET2) θα παραμείνει κλειστό την 7η και την 10η Απριλίου 2023, (δηλαδή τη Μεγάλη Παρασκευή και τη δεύτερη ημέρα του Πάσχα των Καθολικών). Καθώς οι συγκεκριμένες ημέρες αντιστοιχούν σε εργάσιμες ημέρες στην Ελλάδα, συνιστούν ημέρες ειδικής αργίας διατραπεζικών συναλλαγών (άρθρο 11 του Ν. 3336/2005).
Τις παραπάνω ημερομηνίες τα καταστήματα των Τραπεζών στην Ελλάδα θα παραμείνουν ανοιχτά (επειδή θεωρούνται εργάσιμες ημέρες για τους εργαζόμενους σε αυτά). Ωστόσο, θα παρέχουν περιορισμένη εξυπηρέτηση στο συναλλακτικό κοινό, δεδομένου ότι η μη λειτουργία του Συστήματος TARGET2 δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση ορισμένων διατραπεζικών συναλλαγών.
«ΟΕΕ: Δυνατότητα εγγραφής στο μητρώο των εσωτερικών ελεγκτών φυσικών προσώπων που δεν είναι πτυχιούχοι ΑΕΙ, αλλά εργάζονται ως εσωτερικοί ελεγκτές»: Το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας και το Ελληνικό Ινστιτούτο Εσωτερικών Ελεγκτών χαιρετίζουν την πρωτοβουλία του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή μεταβατική διάταξη, που δίνει τη δυνατότητα να εγγραφούν στο μητρώο των εσωτερικών ελεγκτών του ΟΕΕ, εφόσον έχουν τουλάχιστον τρία έτη αποδεδειγμένης εμπειρίας στον εσωτερικό έλεγχο, φυσικά πρόσωπα που δεν είναι πτυχιούχοι ΑΕΙ, αλλά εργάζονται ως εσωτερικοί ελεγκτές κατά την ημερομηνία ψήφισης του σχετικού νόμου, που θέτει τις προϋποθέσεις άσκησης του επαγγέλματος. Με την ψήφιση της συγκεκριμένης διάταξης διασφαλίζεται η απρόσκοπτη συνέχιση της εργασίας προσώπων, που δεν διαθέτουν πιστοποίηση ή δεν έχουν πτυχίο, αλλά εργάζονται ως εσωτερικοί ελεγκτές μέχρι σήμερα. Ένα δίκαιο αίτημα των εργαζομένων στον εσωτερικό έλεγχο, που δεν είχαν τις προϋποθέσεις να εγγραφούν στο μητρώο των εσωτερικών ελεγκτών και ένα κοινό αίτημα του ΟΕΕ και του ΙΕΕΕ έγινε πράξη με την ήδη ψηφισθείσα διάταξη και τους καλούμε να ενημερωθούν μέσω της ιστοσελίδας του ΟΕΕ για τη διαδικασία υποβολής ηλεκτρονικής αίτησης με τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά για την εγγραφή τους στο μητρώο εσωτερικών ελεγκτών.
«Ασθένεια λογιστή - Κατατέθηκε η τροπολογία»: Με τροπολογία που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο του Υπ. Οικονομικών ρυθμίζεται η δυνατότητα παράτασης προθεσμιών υποβολής των φορολογικών και ασφαλιστικών δηλώσεων και των καταστάσεων των λογιστών -φοροτεχνικών και των εντολέων πελατών τους στις περιπτώσεις ασθένειας, τοκετού ή θανάτου του λογιστή -φοροτεχνικού. Σημειώνεται ότι στο ψηφισθέν νομοσχέδιο η εν λόγω διάταξη περιλαμβάνεται στο άρθρο 67.
«Ασφαλιστικές κλάσεις: Νέα κατάταξη, από 01/04/2023, των αμειβόμενων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2023»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος 28/2023 του e-ΕΦΚΑ με θέμα "Νέα κατάταξη, από 01.04.2023, σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβόμενων εργαζομένων με κυμαινόμενες αποδοχές για το έτος 2023, λόγω αύξησης του νόμιμου κατώτατου ημερομισθίου των εργατοτεχνιτών".
Σύμφωνα με την εγκύκλιο:
Γνωστοποιείται ότι, με την υπ.αριθμό.31986/28.03.2023 Απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Φ.Ε.Κ.2003 Β’) σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 103, του N.4172/2013 (Φ.Ε.Κ.167Α') καθορίστηκε από 01.04.2023, μεταξύ άλλων, νέο αυξημένο, νόμιμο, κατώτατο ημερομίσθιο, για πλήρη απασχόληση, των εργατοτεχνιτών όλης της χώρας, χωρίς ηλικιακή διάκριση, ποσού τριάντα τεσσάρων ευρώ και ογδόντα τεσσάρων λεπτών (34,84 ευρώ).
Δεδομένου ότι, το ανωτέρω ποσό εμπίπτει στα όρια του ημερήσιου μισθού, που αντιστοιχεί στη 9η ασφαλιστική κλάση (32,74 - 35,78 ευρώ) οι αμειβόμενοι με κυμαινόμενες αποδοχές, οι οποίοι, μέχρι 31.03.2023, είχαν καταταχθεί αυτοδίκαια (παρ. 5 του άρθρου 18 του Κανονισμού Ασφάλισης του τ. Ι.Κ.Α. – Ε.Τ.Α.Μ. και της με αριθμό Φ11321/15456/1077/2012 – Φ.Ε.Κ.2266/Β’/2012 Υπουργικής Απόφασης) στην 8η ασφαλιστική κλάση (π.χ. οδηγοί ταξί) υπάγονται από 01.04.2023 (επίσης αυτοδίκαια) στην 9η ασφαλιστική κλάση (34,61€).
«Επανένταξη στις ρυθμίσεις των 72 και 120 δόσεων, έως 31.7.2023 η αίτηση»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Α.1046/2023 σχετικά με τον καθορισμό της διαδικασίας επανένταξης στις ρυθμίσεις των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019 (Α' 73) και του άρθρου 289 του ν. 4738/2020 (Α' 207)
Αναλυτικά :
Άρθρο Μόνο
1. Οφειλέτης που απώλεσε έως την 1η Φεβρουαρίου 2023 ρύθμιση τμηματικής καταβολής σύμφωνα με τις διατάξεις:
α) των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019 ή
β) του άρθρου 289 του ν. 4738/2020, δύναται, κατόπιν αίτησής του, να επανενταχθεί στο ίδιο καθεστώς ρύθμισης με τους ίδιους όρους, προϋποθέσεις και ευεργετήματα, για την υπολειπόμενη οφειλή κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης και για τον εναπομείναντα αριθμό ανεξόφλητων δόσεων της ρύθμισης.
2. Η αίτηση για επανένταξη σε ρύθμιση κατά την παρ. 1 υποβάλλεται ψηφιακά, μέσω της ψηφιακής πύλης my AADE της Α.Α.Δ.Ε., μέχρι και την 31η Ιουλίου 2023. Η αίτηση για επανένταξη επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 ν. 1599/1986. Εξαιρετικά σε περίπτωση που υφίσταται τεχνική αδυναμία διαδικτυακής υποστήριξης, η αίτηση υποβάλλεται στην Υπηρεσία, ο Προϊστάμενος της οποίας είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής.
Στην ψηφιακή εφαρμογή της Α.Α.Δ.Ε. εμφανίζονται οι ρυθμίσεις της παρ. 1, οι οποίες, σύμφωνα με τα στοιχεία που τηρούνται στη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Α.Α.Δ.Ε., απωλέσθηκαν έως την 1η Φεβρουαρίου 2023. Από τις ρυθμίσεις αυτές, ο οφειλέτης δύναται να επιλέξει τις ρυθμίσεις για τις οποίες επιθυμεί να υποβάλει αίτηση επανένταξης.
3. Σε περίπτωση που ο οφειλέτης είχε υπαγάγει τις ίδιες οφειλές του, διαδοχικά, τόσο σε ρύθμιση κατά τις διατάξεις των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019 όσο και σε ρύθμιση του άρθρου 289 του ν. 4738/2020, τις οποίες ρυθμίσεις απώλεσε έως την 1η Φεβρουαρίου 2023, δύναται να αιτηθεί την επανένταξη μόνο στην τελευταία απολεσθείσα ρύθμιση.
Σε περίπτωση που κατά την ημερομηνία επανένταξης υφίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές που είχαν ενταχθεί στην πρώτη κατά σειρά απολεσθείσα ρύθμιση του πρώτου εδαφίου, όχι όμως και στην τελευταία απολεσθείσα ρύθμιση, στην οποία γίνεται επανένταξη, οι οφειλές αυτές πρέπει να εξοφληθούν ή να τακτοποιηθούν κατά νόμιμο τρόπο, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 5036/2023.
4. Σε περίπτωση που οφειλές, οι οποίες είχαν ενταχθεί στην απολεσθείσα ρύθμιση της παρ. 1, έχουν ενταχθεί σε πάγια ρύθμιση της υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013, η οποία βρίσκεται σε ισχύ, οι οφειλές αυτές δύνανται να επανενταχθούν στην απολεσθείσα ρύθμιση μετά από επιλογή του οφειλέτη. Εάν στην πάγια ρύθμιση του προηγούμενου εδαφίου υπάγονται και οφειλές που δεν είχαν ενταχθεί στην απολεσθείσα ρύθμιση της παρ. 1, η πάγια ρύθμιση εξακολουθεί να ισχύει ως προς τις οφειλές αυτές.
5. Ο αιτών την επανένταξη σε ρύθμιση κατά τις διατάξεις των άρθρων 98-109 του ν. 4611/2019 δηλώνει στην αίτησή του, ότι έχει υποβάλει όλες τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και του φόρου προστιθέμενης αξίας, όπως προβλέπεται στις κείμενες διατάξεις.
6. Η επανένταξη στη ρύθμιση συντελείται με την καταβολή εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία της αίτησης και όχι αργότερα από την 31η Ιουλίου 2023, ποσού που αντιστοιχεί στο άθροισμα των δύο (2) δόσεων της προς αναβίωση ρύθμισης εκ των οποίων η πρώτη θα πιστωθεί στη παλαιότερη ανεξόφλητη δόση της και η δεύτερη στην τρέχουσα δόση της ρύθμισης που αναβιώνει.
7. Τυχόν καταβολές που έχουν διενεργηθεί για οφειλές που είχαν υπαχθεί σε απολεσθείσα ρύθμιση κατά την παρ. 1 και δεν έχουν πιστωθεί σε αυτές κατά την ημερομηνία της επανένταξης, αποσβένουν τις ανεξόφλητες δόσεις της απολεσθείσας ρύθμισης κατά σειρά παλαιότητας αυτών. Ο αριθμός των δόσεων της ρύθμισης που αναβιώνει ισούται με το πλήθος των ανεξόφλητων δόσεων της απολεσθείσας ρύθμισης. Το ύψος εκάστης των ανεξόφλητων, μετά την επανένταξη και τη διενέργεια των ανωτέρω αποσβέσεων, δόσεων της απολεσθείσας ρύθμισης με ημερομηνία λήξης πριν από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης επανένταξης, διαμορφώνεται κατόπιν επιβάρυνσης της δόσης με τον τόκο εκπρόθεσμης καταβολής της παρ. 1 του άρθρου 53 του Κ.Φ.Δ. και της παρ. 1 του άρθρου 6 του Κ.Ε.Δ.Ε., ο οποίος υπολογίζεται από την ημερομηνία κατά την οποία κατέστη ληξιπρόθεσμη έως την ημερομηνία υποβολής της αίτησης επανένταξης. Οι δόσεις του προηγούμενου εδαφίου καταβάλλονται, με σειρά παλαιότητας, μετά τις τυχόν υπολειπόμενες δόσεις της απολεσθείσας ρύθμισης με ημερομηνία λήξης μετά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης επανένταξης.
8. Εάν ο οφειλέτης κατά την ημερομηνία της επανένταξης σε ρύθμιση σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας έχει λοιπές ληξιπρόθεσμες οφειλές μη τακτοποιημένες κατά νόμιμο τρόπο, οφείλει εντός ενός (1) μηνός από την ημερομηνία επανένταξης, να τις εξοφλήσει ή να τις τακτοποιήσει με άλλο νόμιμο τρόπο. Εάν ο οφειλέτης είχε υπαγάγει τις ανωτέρω οφειλές σε πάγια ρύθμιση της υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν.4152/2013 για δεύτερη φορά κατά τις διατάξεις της υποπερ. γ' της περ. 1 της ίδιας υποπαραγράφου και η οποία έχει απολεσθεί κατά την ημερομηνία επανένταξης, έχει τη δυνατότητα, κατ' εξαίρεση, να υπαγάγει εκ νέου τις οφειλές αυτές στη πάγια ρύθμιση σύμφωνα με τις διατάξεις της υποπερ. γ' της περ. 1 της υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013.
9. Εάν, μετά την παρέλευση ενός (1) μηνός από την ημερομηνία επανένταξης στη ρύθμιση, ο οφειλέτης δεν έχει τακτοποιήσει κατά νόμιμο τρόπο ή εξοφλήσει τις οφειλές του που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες κατά την ημερομηνία της επανένταξης, η ρύθμιση στην οποία επανεντάχθηκε, απόλλυται. Κατά τα λοιπά ισχύουν οι λόγοι απώλειας που ορίζονται στις διατάξεις που διέπουν τη ρύθμιση τμηματικής καταβολής στην οποία έγινε επανένταξη.
10. Διατάξεις και όροι που διέπουν τη ρύθμιση στην οποία γίνεται επανένταξη, σχετικά με τα ευεργετήματα της ρύθμισης, τα δικαιώματα του Δημοσίου και την αναστολή παραγραφής εξακολουθούν να ισχύουν.
«Ρύθμιση οφειλών σε εφορία - Έως 31.7.2023 η αίτηση, όλες οι λεπτομέρειες»: Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ η απόφαση Α.1047/2023 σχετικά με τον καθορισμό ειδικών θεμάτων και λεπτομερειών για την ρύθμιση τμηματικής καταβολής σε έως εβδομήντα δύο (72) δόσεις κατ' εφαρμογή των άρθρων 4 έως και 13 του ν. 5036/2023 (Α' 77)
? Προθεσμία υποβολής αίτησης, καταβολή πρώτης δόσης και υπαγωγή
Η αίτηση για υπαγωγή στο πρόγραμμα ρύθμισης τμηματικής καταβολής των νέων διατάξεων (άρθρα 4 έως και 13 του ν. 5036/2023) υποβάλλεται ηλεκτρονικά στη Φορολογική Διοίκηση μέχρι και την 31η Ιουλίου 2023 μέσω διαδικτυακής εφαρμογής για όλες τις περιπτώσεις που αυτό υποστηρίζεται τεχνικά.
Εξαιρετικά και σε περίπτωση που υφίσταται τεχνική αδυναμία διαδικτυακής υποστήριξης, η αίτηση υποβάλλεται στην υπηρεσία (Δ.Ο.Υ./Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ./Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π./ΚΕ.Β.ΕΙΣ./Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης), ο Προϊστάμενος της οποίας είναι αρμόδιος για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής. Η αίτηση για ρύθμιση επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του ν. 1599/1986. Σε περίπτωση που η αίτηση υποβάλλεται από πρόσωπο διαφορετικό από εκείνο στον Α.Φ.Μ. του οποίου είναι βεβαιωμένες οι οφειλές που υπάγονται στη ρύθμιση, για τις οποίες ο αιτών έχει ευθύνη καταβολής, η υποβολή αυτής διενεργείται μόνο στην αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης των οφειλών Υπηρεσία.
Η υπαγωγή του οφειλέτη στη ρύθμιση συντελείται με την καταβολή της πρώτης δόσης εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση. Οι επόμενες δόσεις καταβάλλονται έως την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επομένων μηνών από την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση.
? Προϋποθέσεις υπαγωγής στην ρύθμιση
Για την υπαγωγή στη ρύθμιση απαιτείται κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης υπαγωγής να συντρέχουν σωρευτικά οι κάτωθι προϋποθέσεις στο πρόσωπο του αιτούντος:
α) Κατά την 1η.11.2021 να μην είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές ή οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του, στο σύνολό τους, να ήταν τακτοποιημένες κατά νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής οφειλών βάσει νόμου ή δικαστικής απόφασης ή προσωρινής διαταγής,
β) να έχει υποβάλει όλες τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος των τελευταίων πέντε (5) ετών, για τις οποίες η προθεσμία υποβολής έχει λήξει μέχρι την 31η.12.2022, γ) να μην έχει καταδικαστεί αμετάκλητα για φοροδιαφυγή ή λαθρεμπορία και
δ) αν ο αιτών έχει υπαχθεί σε ρύθμιση οφειλών κατά το άρθρο 289 του ν. 4738/2020 (Α' 207) ή τα άρθρα 98 έως 109 του ν. 4611/2019 (Α' 73), η ρύθμιση αυτή να βρίσκεται σε ισχύ.
? Οφειλές που υπάγονται στη ρύθμιση
Στη ρύθμιση υπάγεται:
Ι. Υποχρεωτικά: το σύνολο των οφειλών που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1η.11.2021 και έως και την 1η.2.2023 οι οποίες μέχρι την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής στη ρύθμιση έχουν καταχωρισθεί στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων των Δ.Ο.Υ./Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ./ Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π./ΚΕ.Β.ΕΙΣ. σύμφωνα με τον Κ.Φ.Δ. και τον Κ.Ε.Δ.Ε. και δεν έχουν τακτοποιηθεί κατά νόμιμο τρόπο με αναστολή πληρωμής ή ρύθμιση τμηματικής καταβολής οφειλών βάσει νόμου ή δικαστικής απόφασης ή προσωρινής διαταγής.
ΙΙ. Προαιρετικά: μετά από επιλογή του οφειλέτη, οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες μετά την 1η.11.2021 και έως και την 1η.2.2023, έχουν καταχωρισθεί, μέχρι την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής στην ρύθμιση, στα βιβλία εισπρακτέων εσόδων των Δ.Ο.Υ./Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ./Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π./ΚΕ.Β.ΕΙΣ. σύμφωνα με τον Κ.Φ.Δ. και τον Κ.Ε.Δ.Ε. και:
α) τελούν κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής σε αναστολή πληρωμής ή
β) κατά την ημερομηνία της αίτησης υπαγωγής έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση σύμφωνα με την υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α' 107), της οποίας οι όροι τηρούνται, υπό την προϋπόθεση ότι οι ανεξόφλητες δόσεις αυτής προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από οφειλές που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παρ. 1 του άρθρου 4 του ν. 5036/2023. Στην περίπτωση αυτή επέρχεται απώλεια της ρύθμισης του ν. 4152/2013.
? Απώλεια ρύθμισης
Η ρύθμιση απόλλυται με συνέπεια την υποχρεωτική άμεση καταβολή του υπολοίπου των οφειλών σύμφωνα με τα στοιχεία της βεβαίωσης, εάν ο οφειλέτης:
α. Δεν καταβάλλει δύο (2) συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις της ρύθμισης ή καθυστερήσει την καταβολή των δύο (2) τελευταίων δόσεων της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δύο (2) μηνών,
β. μετά την παρέλευση ενός (1) μηνός από την υπαγωγή σε αυτή, δεν έχει εξοφλήσει ή δεν έχει υπαγάγει σε πάγια ρύθμιση σύμφωνα με την υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α' 107) ή δεν έχει τακτοποιήσει με άλλο νόμιμο τρόπο το σύνολο των λοιπών ληξιπρόθεσμων οφειλών του που δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των άρθρων 4 έως 13 του ν. 5036/2023 και δεν τελούν σε καθεστώς αναστολής πληρωμής.
Ειδικά αν οι οφειλές της ως άνω περ. β , ήταν κατά την 1η.11.2021 ενταγμένες σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής, η οποία απωλέσθηκε σε μεταγενέστερο χρόνο, ο οφειλέτης δύναται κατ' εξαίρεση, ακόμα και αν έχει ήδη υπαγάγει τις οφειλές αυτές για δεύτερη φορά σε ρύθμιση της υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013, κατά την υποπερ. γ' της περ. 1 της ίδιας υποπαραγράφου, να τις υπαγάγει εκ νέου σε ρύθμιση, σύμφωνα με την υποπερ. γ' της περ. 1 της υποπαρ. Α2 της παρ. Α του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013.
? Πλήθος δόσεων - Ελάχιστο ποσό μηνιαίας δόσης
Οι οφειλές που υπάγονται στη ρύθμιση δύνανται να ρυθμίζονται, κατόπιν αίτησης του οφειλέτη, σε έως και εβδομήντα δύο (72) μηνιαίες δόσεις με την επιφύλαξη του ελάχιστου ποσού μηνιαίας δόσης το οποίο ορίζεται σε τριάντα (30) ευρώ.
?Τόκος κατά τη διάρκεια της ρύθμισης -Επιβάρυνση σε περίπτωση καθυστέρησης καταβολής δόσης - Πρόωρη εξόφληση ρύθμισης
Η υπαχθείσα στη ρύθμιση βασική οφειλή επιβαρύνεται από την ημερομηνία υπαγωγής, αντί των κατά Κ.Ε.Δ.Ε. και κατά Κ.Φ.Δ. τόκων εκπρόθεσμης καταβολής, με τόκο ως εξής:
α) Για οφειλές που ρυθμίζονται σε έως τριάντα έξι (36) μηνιαίες δόσεις, ο τόκος υπολογίζεται με βάση το τελευταίο δημοσιευμένο μέσο ετήσιο επιτόκιο δανείων σε ευρώ χωρίς καθορισμένη διάρκεια αλληλόχρεων λογαριασμών που χορηγούνται από όλα τα πιστωτικά ιδρύματα στην Ελλάδα σε μη χρηματοπιστωτικές επιχειρήσεις, όπως αυτό δημοσιεύεται από την Τράπεζα της Ελλάδος, πλέον είκοσι πέντε εκατοστών της εκατοστιαίας μονάδας (0,25%), ετησίως υπολογιζόμενο. Το επιτόκιο παραμένει σταθερό καθ' όλη τη διάρκεια της ρύθμισης.
β) Για οφειλές που ρυθμίζονται σε περισσότερες από τριάντα έξι (36) και έως εβδομήντα δύο (72) μηνιαίες δόσεις, το επιτόκιο της περ. α', με βάση το οποίο υπολογίζεται ο τόκος, προσαυξάνεται κατά μιάμιση εκατοστιαία μονάδα (1,5%). Ο τόκος του πρώτου εδαφίου υπολογίζεται ετησίως και παραμένει σταθερός καθ' όλη τη διάρκεια της ρύθμισης.
?Καθυστέρηση καταβολής δόσης
Η καθυστέρηση καταβολής δόσης συνεπάγεται την επιβάρυνση αυτής με μηνιαία προσαύξηση που ανέρχεται σε δεκαπέντε τοις εκατό (15 %).
? Πρόωρη εξόφληση
Σε περίπτωση πρόωρης εξόφλησης του συνόλου του υπολοίπου ρυθμισμένης οφειλής με οποιονδήποτε τρόπο, ήτοι με εφάπαξ καταβολή από τον οφειλέτη ή μέσω διοικητικών ή αναγκαστικών μέτρων είσπραξης, όπως το αποδεικτικό ενημερότητας και η κατάσχεση, ή διενέργειας συμψηφισμού κατά τις διατάξεις του άρθρου 75 του Κ.Ε.Δ.Ε., ο οφειλέτης επιβαρύνεται με τον τόκο που αναλογεί στον πραγματικό αριθμό δόσεων που τελικά διαμορφώνεται κατά την ημερομηνία εξόφλησης της ρύθμισης. Σε περίπτωση που η ρύθμιση εξοφλείται πρόωρα εκουσίως από τον οφειλέτη με εφάπαξ καταβολή και για να μην υπολογιστεί πλεονάζων του αριθμού των δόσεων τόκος με βάση τον αρχικό αριθμό δόσεων της ρύθμισης, ο φορολογούμενος υποβάλλει αίτηση για πρόωρη εξόφληση της ρύθμισης στην υπηρεσία που είναι αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής, χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερο αίτημα για τον επανυπολογισμό του τόκου της ρύθμισης.
Σε περίπτωση που έχει καταβληθεί τόκος πλέον του αριθμού δόσεων που τελικά διαμορφώνεται κατά την ημερομηνία εξόφλησης της ρύθμισης, αυτός επιστρέφεται στον οφειλέτη κατόπιν αίτησής του στην αρμόδια για την επιδίωξη της είσπραξης της οφειλής υπηρεσία, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία.
? Ευεργετήματα από την υπαγωγή στη ρύθμιση
Η υπαγωγή και συμμόρφωση στη ρύθμιση παρέχει στον οφειλέτη τα ακόλουθα ευεργετήματα:
α) Χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας, σύμφωνα με το άρθρο 12 του Κ.Φ.Δ.,
β) αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής που επιβλήθηκε κατά το άρθρο 25 του ν. 1882/1990 (Α' 43) ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεσή της, διακόπτεται. Κατά το χρονικό διάστημα ισχύος της ρύθμισης αναστέλλεται η παραγραφή του ποινικού αδικήματος, κατά παρέκκλιση των χρονικών περιορισμών του άρθρου 113 του Ποινικού Κώδικα και
γ) αναστέλλονται η λήψη αναγκαστικών μέτρων και η συνέχιση της διαδικασίας αναγκαστικής εκτέλεσης επί απαιτήσεων, κινητών και ακινήτων. Κατά το χρονικό διάστημα ισχύος της ρύθμισης, οι κατασχέσεις που έχουν επιβληθεί εις χείρας τρίτων σε βάρος του οφειλέτη δεν καταλαμβάνουν μελλοντικές απαιτήσεις του οφειλέτη έναντι του τρίτου, υπό την προϋπόθεση ότι η κατάσχεση αφορά αποκλειστικά σε χρέη που έχουν ρυθμιστεί κατά τις διατάξεις των άρθρων 4 έως 13 του ν. 5036/2023 και γνωστοποιείται στον τρίτο. Ποσά απαιτήσεων που γεννώνται μετά την ως άνω γνωστοποίηση, αποδεσμεύονται και αποδίδονται κατά νόμο, ενώ ποσά απαιτήσεων που γεννήθηκαν πριν από αυτή αποδίδονται στο Δημόσιο. Για την αποδέσμευση κατασχεμένων μελλοντικών απαιτήσεων, σύμφωνα με το προηγούμενο εδάφιο, εφαρμόζεται η διαδικασία του άρθρου 9. Σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης, οι ανωτέρω κατασχέσεις αναπτύσσουν πλήρως τις έννομες συνέπειές τους αναφορικά με τις μελλοντικές απαιτήσεις, από τη γνωστοποίηση της ανατροπής στον τρίτο. Τυχόν αποκτηθέντα δικαιώματα ή αξιώσεις τρίτων δεν αντιτάσσονται έναντι του κατασχόντος Δημοσίου. Στις περιπτώσεις των ανωτέρω εδαφίων, ποσά που έχουν αποδοθεί στο Δημόσιο δεν επιστρέφονται.
? Διαδικασία αποδέσμευσης κατασχεμένων στα χέρια τρίτου μελλοντικών απαιτήσεων του οφειλέτη
Για την αποδέσμευση των κατασχεμένων στα χέρια τρίτου μελλοντικών απαιτήσεων του οφειλέτη σύμφωνα με την περ. γ' του άρθρου 8 του ν. 5036/2023, αυτός εισέρχεται με τη χρήση των προσωπικών του κωδικών taxisnet, σε ειδική εφαρμογή στο δικτυακό τόπο www.aade.gr και εκτυπώνει βεβαίωση αποδέσμευσης την οποία γνωστοποιεί στον τρίτο εντός μηνός από την έκδοση της, με κάθε πρόσφορο μέσο.
Η βεβαίωση αποδέσμευσης αναφέρει τη συγκεκριμένη αναγκαστική κατάσχεση («Ταυτότητα Οφειλής Κατασχετηρίου (Τ.Ο.Κ.)») προς αποδέσμευση των μελλοντικών απαιτήσεων του οφειλέτη έναντι του τρίτου. Δεν αποδεσμεύονται κατασχέσεις οι οποίες δεν έχουν επιβληθεί αποκλειστικά για χρέη που έχουν ρυθμιστεί με τις διατάξεις των άρθρων 4 έως 13 του ν. 5036/2023 και περιλαμβάνουν και άλλα χρέη που δεν ρυθμίζονται με τις διατάξεις αυτές. Σε περίπτωση απώλειας της ρύθμισης και εφόσον υφίσταται παράλληλη αρμοδιότητα κατά το άρθρο 3 της παρούσας, το αρμόδιο για την παρακολούθηση τήρησης αυτής όργανο του ιδίου άρθρου ενημερώνει άμεσα με κάθε πρόσφορο μέσο τα αρμόδια όργανα για την επιδίωξη είσπραξης της οφειλής και για την ανατροπή της αποδέσμευσης, προκειμένου να συνεχιστεί η διαδικασία της διοικητικής εκτέλεσης. Η ανατροπή της αποδέσμευσης κοινοποιείται άμεσα στον τρίτο από τον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. ή άλλης Υπηρεσίας (Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ./Κ.Ε.ΦΟ.ΜΕ.Π./ΚΕ.Β.ΕΙΣ./Επιχειρησιακή Μονάδα Είσπραξης), ο οποίος είναι αρμόδιος για την επιδίωξη είσπραξης της οφειλής και σε περίπτωση παράλληλης αρμοδιότητας, από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας που επέβαλε την κατάσχεση. Αν ανασταλεί ή παύσει η λειτουργία του Τμήματος Δικαστικού και Νομικής Υποστήριξης της Δ.Ο.Υ. ή άλλης εκ των ανωτέρω Υπηρεσίας, η κοινοποίηση του προηγουμένου εδαφίου γίνεται από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας στην οποία περιήλθε η αρμοδιότητα του Δικαστικού της Δ.Ο.Υ. ή άλλης εκ των ανωτέρω Υπηρεσίας, των οποίων ανεστάλη ή έπαυσε η λειτουργία, σύμφωνα με τις οικείες αποφάσεις.
Σε περίπτωση που η ανωτέρω διαδικασία δεν υποστηρίζεται ηλεκτρονικά για τεχνικούς λόγους ή λόγους ανωτέρας βίας, η βεβαίωση αποδέσμευσης δύναται να χορηγείται από τον αρμόδιο για την επιδίωξη είσπραξης της οφειλής Προϊστάμενο Υπηρεσίας και, σε περίπτωση παράλληλης αρμοδιότητας, από τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας που επέβαλε την κατάσχεση, μετά την υποβολή σχετικής αίτησης του οφειλέτη.
? Δικαιώματα του Δημοσίου
Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη στη ρύθμιση τμηματικής καταβολής που του χορηγήθηκε:
α) Να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, των συνυπόχρεων προσώπων ή των εγγυητών, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη,
β) να μην χορηγεί στον οφειλέτη αποδεικτικό ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπραγμάτου δικαιώματος επ' αυτού, ακόμη και αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησής του, εφόσον η οφειλή δεν είναι διασφαλισμένη, σύμφωνα με το άρθρο 12 του Κ.Φ.Δ.,
γ) να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του Δημοσίου και μέχρι του ύψους των οφειλών του κατά το άρθρο 75 του Κ.Ε.Δ.Ε.
? Παραγραφή οφειλών
Η παραγραφή των οφειλών για τις οποίες υποβάλλεται αίτηση υπαγωγής στη ρύθμιση αναστέλλεται καθ' όλη τη διάρκεια ισχύος της ρύθμισης και δεν συμπληρώνεται πριν παρέλθει ένα (1) έτος από τη λήξη αυτής.
Τέλος της εργασιακής Εβδομάδας και λίγο πριν από τη Μεγάλη Εβδομάδα του Θείου Πάθους και της Ανάστασης του Κυρίου. Για την Εβδομάδα που έρχεται και τρεχόντων των ρυθμίσεων οφειλών, θα ολοκληρώσουμε όπως ξεκινήσαμε, επειδή και θα συζητηθεί για την Εβδομάδα που έρχεται και για να ξέρουμε το ύψος των προσδοκιών για φορολογική συμμόρφωση. Ο λόγος για τους μεγάλους οφειλέτες του Δημοσίου, για τους οποίους και αναφερθήκαμε στην εισαγωγή της στήλης. Έτσι, μόλις το 0,29% των οφειλών τους έχουν ρυθμίσει οι 1.325 μεγάλοι οφειλέτες του δημοσίου που συνολικά χρωστούν 67,7 δισ. ευρώ στο Δημόσιο ταμείο. Συνολικά, από τα 113,7 δισ. ευρώ όπου ανέρχεται το συνολικό ληξιπρόθεσμο χρέος, σε ρύθμιση βρίσκονται 4,689 δισ. ευρώ. Στις κατηγορίες οφειλής μέχρι 300.000 ευρώ συγκεντρώνεται η πλειοψηφία του ρυθμισμένου υπολοίπου, ήτοι 73,4% (3,441,3 δισ. ευρώ). Στις κατηγορίες οφειλής μεγαλύτερης των 300.000 ευρώ, συγκεντρώθηκε πολύ μικρό ποσοστό οφειλετών, δηλαδή το 0,5% των οφειλετών (20.943 οφειλέτες), οι οποίοι κατέχουν το 85,2% (96,869 δισ. ευρώ) του συνολικού ληξιπρόθεσμου υπολοίπου.
Τις τελευταίες ημέρες ο Πρωθυπουργός της χώρας, επισκέφτηκε παραγωγική μονάδα λόγω επένδυσης 2 εκ. ευρώ. Η ΑΑΔΕ από την άλλη μεριά, θεωρεί εφικτό το να απαιτεί οφειλές δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ, όσο φυσικά και αν νόμιμα πράττει. Απλώς αυτά τα ποσά δεν υπάρχουν πια, οι πλειστηριασμοί δεν αποδίδουν επειδή συνήθως αφορούν κτίρια – κουφάρια, ή ακίνητα προβολής τα οποία όμως ζητούνται σε τιμές που δεν υπάρχουν πραγματικά στην αγορά, όσο και αν οι κτηματομεσίτες σκίζουν τα ιμάτιά τους περί των πραγματικών τιμών. Περαιτέρω, συνεχίζεται το γαϊτανάκι των μηνιαίων τόκων 0,73%, επιτείνοντας ακόμα περισσότερο το αδιέξοδο. Φυσικά υπάρχει και η κατάσχεση τραπεζικών λογαριασμών, μόνο που η πλειονότητα των «επικίνδυνων λογαριασμών» δεν έχει υπόλοιπο πάνω από μερικά λεπτά του ευρώ, όπως και η κατάσχεση μισθών και συντάξεων, αλλά με τα ποσά των υφιστάμενων συντάξεων, θα χρειαστούν μερικοί αιώνες για να εξοφληθεί το Δημόσιο. Οπότε καταλήγουμε εκεί που ξεκινήσαμε. Χρήματα δεν υπάρχουν.
Τελευταίο Σαββατοκύριακο πριν τη κατάνυξη της Μεγάλης Εβδομάδας, ταυτόχρονα όμως και Πάσχα των Καθολικών της Κυριακή που έχουμε μπροστά μας. Ίσως βουτώντας μέσα μας, μπορέσουμε να εξαγνίσουμε κάπως τις ψυχές μας και να βρει ο καθένας την προσωπική του γαλήνη, μέσα από το Θείο Πάθος και την Ανάσταση του Κυρίου. Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους.