Ο Aldous Huxley γεννήθηκε το 1894. Σπούδασε αγγλική φιλολογία στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Έγραψε σχεδόν 50 βιβλία και ήταν υποψήφιος για εννέα βραβεία Νόμπελ Λογοτεχνίας. Ενδιαφερόμενος από το πώς αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα στον εξωτερικό μας κόσμο, έγραψε το Brave New World, ένα δυστοπικό όραμα της κοινωνίας, το 1932. Το Brave New World έχει να κάνει με τη χρήση ουσιών που «αλλάζουν» το μυαλό. Μεταγενέστερα, το 1954, δημοσιεύτηκε το βιβλίο του τo The Doors of Perception, μία καθ΄ αυτόν ψυχεδελική εμπειρία μέσω της ουσίας μεσκαλίνης που πάντα κατά τον Huxley, διεύρυνε τον πνευματικό ορίζοντα του ανθρώπου σε μια ευρύτερη αντιληπτική εμπειρία για να βελτιώσει τη ζωή του.
Το ενδιαφέρον στις απόψεις του Huxley όσον αφορά τη στήλη, εστιάζεται στην άποψή του πως ακόμη και εκείνοι που πιστεύουν στη θρησκεία έχουν μια εσωτερική επιθυμία να ξεπεράσουν την καθημερινότητα. Η επιθυμία αυτή σε κάποιους είναι ιδιαίτερα δυνατή, ώστε, να χρησιμοποιούν επιτρεπόμενες από το κράτος (προφανώς αναφερόταν σε Δυτικά κράτη) ουσίες που είναι επιβλαβείς (αλκοόλ και καπνός). Σε όλα τα παραπάνω του Huxley, κολλάει και το επίσης επιτρεπόμενο από τα οργανωμένα κράτη gambling, δηλαδή ο κρατικός τζόγος, που σε συνδυασμό με τα επίσης επιτρεπόμενα από τα Δυτικά κράτη αλκοόλ και προϊόντα καπνού, πάντοτε όμως κάτω από τα κρατικά μονοπώλια, δημιουργούν τις επιτρεπόμενες «πύλες των αισθήσεων» (Doors od senses), διεύρυνσης του μυαλού, ή ότι άλλο θέλετε και φορολογώντας φυσικά γενναιότατα.
Παρακάμπτοντας την «νόμιμη» έξη στο αλκοόλ και στον καπνό, η στήλη θα εστιαστεί στο τζόγο. Σε ό,τι αφορά τον συνολικό κύκλο εργασιών της εγχώριας βιομηχανίας τυχερών παιγνίων, οι Έλληνες πόνταραν την περσινή χρονιά σε διαδικτυακό τζόγο, σε πρακτορεία ΟΠΑΠ, καζίνο, λαχεία και ιππόδρομο το αστρονομικό ποσό των 29,19 δισ. ευρώ έναντι 22,6 δισ. ευρώ το 2021, 16,7 δισ. ευρώ το 2020 και 15,7 δισ. ευρώ το 2019. Αν σκεφτούμε ότι το πραγματικό Α.Ε.Π. της χώρας για το 2022 εκτιμάται στα 191,83 δισ., είναι άμεσα κατανοητό το μέγεθος του προβλήματος της επιτρεπόμενης «εθνικής» έξης, δεδομένου του παράνομου τζόγου που είναι υπερ-πολλαπλάσιο. Στον αντίποδα, ο τζίρος των Καζίνο, έκλεισε στα 190,757 εκατ. ευρώ, ποσό που υπολείπεται σημαντικά των 246,721 εκατ. ευρώ που είχε ανέλθει το 2019. Δεδομένου ότι τα Καζίνο εμπεριέχουν και ένα «περιτύλιγμα» διασκέδασης στο καθαυτό ζητούμενο, τον τζόγο, (παράλληλες εκδηλώσεις, δωρεάν διαμονή σε υπερπολυτελή ξενοδοχεία, διασκεδαστές – τραγουδιστές – ηθοποιοί και άλλα πολλά), ο καθαυτού τζόγος μέσω στοιχηματικών πρακτορείων και εταιρειών, καθώς και ο διαδικτυακός τζόγος, είναι μια εξολοκλήρου «πύλη του Huxley» επιθυμίας άμεσης και ολοκληρωτικής αλλαγής μιας ζωής που στη πραγματικότητα δεν σου αρέσει. Μία έξη στη πιο στυγνή της μορφή, που ο εθισμένος την αναφέρει ως διασκέδαση, απόδραση από την καθημερινότητα, υπέρτερη νοητική διαδικασία ενός «φωτεινού» μυαλού…
Από τα πιο πάνω παίγνια, κερδισμένο βγήκε και το Ελληνικό δημόσιο καθώς μπήκαν πέρυσι στα ταμεία του από φόρους παιγνίων (486 εκατ. ευρώ) αλλά και από τη φορολόγηση των κερδών των παικτών (256 εκατ. ευρώ) και σε σύνολο το ποσό των 742 εκατ. ευρώ.
Σε πολλά σημεία, η κοινωνία μας (παγκόσμια) είναι εμφανέστατα υποκριτική, δεδομένου πως τα ίδια κατά συνολική άποψη επιβλαβή «γεγονότα, ουσίες», είναι νόμιμα όταν πορεύονται μέσω του κράτους και παράνομα από μη κρατικούς φορείς, χωρίς όμως να χάνουν στο ελάχιστο και στη πρώτη περίπτωση, την βλαπτικότητά τους. Τουλάχιστον είναι απάνθρωπο, να σέρνουν κάθε τόσο στη Δικαιοσύνη γνωστό τραγουδιστή, επειδή το «αμάρτημά του» δεν είναι ο όποιος εθισμός του στον τζόγο, αλλά ότι εκτονώνει αυτόν τον εθισμό σε μη κρατικά ελεγχόμενα «στέκια». Συνεπώς το Καζίνο σε κάνει καταξιωμένο μέλος της κοινωνίας μας, ενώ η «μπαρμπουτιέρα» τουλάχιστον απόκληρο της κοινωνίας μας.
Αυτή την Εβδομάδα η στήλη δεν θα αρχίσει με το «καλό» φορολογικό ή εργατικό νέο, αλλά θα αναφερθεί σε μία άκρως χρηστική και διευκρινιστική εγκύκλιο διαταγή, σχετικά με την «Διαγραφή ΕΝΦΙΑ αποβιώσαντος»: Η εγκύκλιος αφορά κληρονόμους αποβιωσάντων καθώς και τους δήμους της χώρας.
Με τη νέα εγκύκλιο 2007/2023 της ΑΑΔΕ παρέχονται διευκρινίσεις για τη δυνατότητα, τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία διαγραφής ΕΝΦΙΑ που έχει επιβληθεί σε αποβιώσαντες, καθώς και σε O.T.A. πρώτου βαθμού, που συνενώθηκαν σε δήμους του προγράμματος «Καλλικράτη» του ν. 3852/2010 και καταργήθηκαν.
1. Για τη διαγραφή βεβαιωμένων οφειλών ΕΝΦΙΑ σε βάρος φυσικών προσώπων που έχουν αποβιώσει, καθώς και σε βάρος Ο.Τ.Α. πρώτου βαθμού που συνενώθηκαν στους δήμους του προγράμματος «Καλλικράτη» του ν. 3852/2010 και καταργήθηκαν, παρέχονται οι ακόλουθες οδηγίες και παρακαλούμε για την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους.
Α. Πράξεις προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ σε βάρος φυσικών προσώπων που έχουν αποβιώσει
2. Σύμφωνα με το άρθρο 35 του Αστικού Κώδικα, το πρόσωπο αρχίζει να υπάρχει μόλις γεννηθεί ζωντανό και παύει να υπάρχει με το θάνατό του. Μετά τον θάνατό του παύει να είναι φορέας δικαιωμάτων και υποχρεώσεων.
Επιπλέον, στο άρθρο 37 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν.4987/2022), εφεξής Κ.Φ.Δ., ορίζεται ότι η πράξη προσδιορισμού φόρου περιέχει συγκεκριμένες πληροφορίες στις οποίες περιλαμβάνονται το ονοματεπώνυμο του φορολογούμενου και ο Α.Φ.Μ. του, εφόσον του έχει αποδοθεί.
3. Κατόπιν των ανωτέρω, μετά τον θάνατο του φορολογούμενου, οι τυχόν εκδοθείσες πράξεις προσδιορισμού ΕΝΦΙΑ σε βάρος του που αφορούν τα μετά τον θάνατό του έτη είναι άκυρες, αφού έχουν εκδοθεί στο όνομα μη όντος, ανύπαρκτου προσώπου. Συνεπώς, ο Προϊστάμενος της αρμόδιας Δ.Ο.Υ., λαμβάνοντας υπόψη την ημερομηνία θανάτου του φυσικού προσώπου, η οποία έχει καταχωρηθεί στα πληροφοριακά συστήματα της ΑΑΔΕ, θα πρέπει είτε οίκοθεν, ανά τακτά χρονικά διαστήματα και τουλάχιστον μία φορά κατ' έτος, είτε κατόπιν αίτησης των κληρονόμων του αποβιώσαντος, να προβαίνει με απόφασή του στη διαγραφή των οφειλών ΕΝΦΙΑ που αφορούν τα έτη μετά την ημερομηνία θανάτου του, ακόμη και στην περίπτωση που οι οφειλές ανάγονται σε παραγεγραμμένα έτη.
Περαιτέρω, από την φορολογική την εργατική και λοιπή συναφή νομοθεσία «Επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας: Αυξάνεται στα 200 ευρώ το ανώτατο ύψος του – Προστίθενται νέες ειδικότητες δικαιούχων»: Αυξάνεται στα 200 ευρώ το ανώτατο ύψος του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας για απασχολούμενους στον τομέα της υγείας, καθώς επίσης για υπαλλήλους που ανήκουν και υπηρετούν στο Πυροσβεστικό Σώμα, ενώ παράλληλα διευρύνονται οι ειδικότητες εργαζομένων που μπορούν να λάβουν το συγκεκριμένο είδος επιδόματος.
Τα παραπάνω προβλέπονται σε δύο Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις (ΚΥΑ), που υπεγράφησαν από τον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, τον Υπουργό Υγείας, κ. Αθανάσιο Πλεύρη και τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κ. Κωστή Χατζηδάκη. Η ΚΥΑ που αφορά στο Πυροσβεστικό Σώμα συνυπογράφεται από τον Υπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, κ. Χρήστο Στυλιανίδη. Οι Αποφάσεις έχουν αναδρομική ισχύ από την 1η.1.2023.
«Ξεκίνησαν οι αιτήσεις για τον Β΄ κύκλο του προγράμματος επιχειρηματικότητας νέων, με επιχορήγηση 14.800 €»: Την Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου στις 13:00, ξεκίνησε η υποβολή ηλεκτρονικών αιτήσεων χρηματοδότησης για τον Β΄ κύκλο του «Προγράμματος επιχορήγησης επιχειρηματικών πρωτοβουλιών απασχόλησης νέων ελεύθερων επαγγελματιών ηλικίας 18 έως 29 ετών με έμφαση στην ψηφιακή οικονομία».
Ο στόχος της δράσης, διάρκειας 12 μηνών, είναι η προώθηση στην αυτοαπασχόληση 1.500 νέων ανέργων μέσω της δημιουργίας βιώσιμων επιχειρήσεων, με έμφαση στην ψηφιακή οικονομία.
Η επιχορήγηση ανέρχεται σε 14.800 € και θα καταβληθεί σε τρεις δόσεις ως εξής:
· 1η δόση 4.000 €, μετά την έναρξη δραστηριότητας στη ΔΟΥ
· 2η δόση 5.400 €, μετά τη λήξη του α’ εξάμηνου από την έναρξη
· 3η δόση 5.400 €, μετά τη λήξη του β’ εξάμηνου από την έναρξη
Δικαιούχοι της δράσης είναι εγγεγραμμένοι άνεργοι στο μητρώο της ΔΥΠΑ ηλικίας 18-29 ετών, που υποβάλλουν αίτηση χρηματοδότησης και πρόταση επιχειρηματικού σχεδίου μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων (ΠΣΚΕ) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων στη διεύθυνση https://www.ependyseis.gr
Το πρόγραμμα, συνολικού προϋπολογισμού 45.000.000 €, συγχρηματοδοτείται από το Ελληνικό Δημόσιο και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο - Πρωτοβουλία για την Απασχόληση των Νέων στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια βίου Μάθηση 2014 - 2020».
Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν τον ιστότοπο της ΔΥΠΑ www.dypa.gov.gr
«Μη επιβολή προστίμου εκπρόθεσμων αρχικών δηλώσεων Φόρου Εισοδήματος Φυσ. Προσώπου όταν το Φ.Π. δεν υπέχει σχετική υποχρέωση από ΚΦΕ και ΚΦΔ»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος Ε.2008/2023 με την οποία παρέχονται διευκρινίσεις για τη μη επιβολή προστίμου σε εκπρόθεσμες αρχικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων, στις περιπτώσεις που το φυσικό πρόσωπο δεν υπέχει σχετική υποχρέωση από τον ΚΦΕ και τον ΚΦΔ.
Σύμφωνα με την εγκύκλιο το διαδικαστικό πρόστιμο της περ. α' της παρ. 2 του άρθρου 54 για την μη υποβολή ή την εκπρόθεσμη υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων επιβάλλεται σε βάρος των φορολογουμένων που, ενώ υπέχουν υποχρέωση υποβολής δήλωσης σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 67 του ΚΦΕ, παρέλειψαν να εκπληρώσουν την υποχρέωσή τους αυτή ή την εκπλήρωσαν μετά την οριζόμενη προθεσμία. Αντίθετα, το πρόστιμο αυτό δεν επιβάλλεται σε βάρος φορολογουμένων που, ενώ δεν είχαν υποχρέωση υποβολής δήλωσης σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΦΕ και του ΚΦΔ, υπέβαλαν για κάποιο φορολογικό έτος δήλωση φορολογίας εισοδήματος εκπρόθεσμα, καθώς οι φορολογούμενοι αυτοί δεν παρέβησαν κάποια φορολογική τους υποχρέωση. Ενδεικτικά, περιπτώσεις για τις οποίες δεν υπάρχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης είναι αυτές των φορολογικών κατοίκων ημεδαπής που δεν αποκτούν πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα και των φορολογικών κατοίκων αλλοδαπής που δεν αποκτούν πραγματικό εισόδημα πηγής Ελλάδος. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι η μη ύπαρξη φορολογικής υποχρέωσης είναι διαφορετική από την περίπτωση κατά την οποία υπάρχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος, αλλά από τη δήλωση αυτή δεν προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου (πιστωτικές και μηδενικές δηλώσεις).
Τυχόν πράξεις επιβολής προστίμου που εκδόθηκαν από την 01η.01.2020 και μετά σε βάρος φυσικών προσώπων που υπέβαλαν εκπρόθεσμα δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος χωρίς όμως να υπέχουν σχετική υποχρέωση από τον ΚΦΕ και τον ΚΦΔ, δύνανται να ακυρωθούν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 63Β του ΚΦΔ.
«Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την εξαγορά κατεχομένων ακινήτων του Δημοσίου - Περιλαμβάνει σημαντικές φορολογικές διατάξεις»: Νέο νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή «Ρυθμίσεις για την εξαγορά κατεχομένων ακινήτων της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, ακινήτων του Ταμείου Εθνικής Άμυνας, λοιπές διατάξεις για την ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Οικονομικών».
«ΕΡΓΑΝΗ: Νέα έκδοση της εφαρμογής CardScanner (1.3.1) – Οδηγίες, Συχνές Ερωτήσεις-Απαντήσεις»: Η νέα έκδοση της εφαρμογής CardScanner (1.3.1) – Οδηγίες, Συχνές Ερωτήσεις-Απαντήσεις, είναι διαθέσιμη μέσα από τις πλατφόρμες mobile apps, για νέα εγκατάσταση ή ενημέρωση (update) συσκευών με εγκατεστημένη την παλιά έκδοση. Έκδοση 01.02.2023. Δείτε το αρχείο με τις Οδηγίες, Συχνές Ερωτήσεις-Απαντήσεις
«Σε ΦΕΚ ο Νόμος για την προστασία των καταναλωτών με σημαντικές διατάξεις εμπορικού δικαίου»: Δημοσιεύθηκε με αριθμό Ν.5019/2023 (ΦΕΚ Α΄27/14-02-2023) ο νόμος για την ενσωμάτωση της Οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) 2020/1828 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2020 «σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών και για την κατάργηση της οδηγίας 2009/22/ΕΚ» που περιλαμβάνει λοιπά θέματα αρμοδιότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Μεταξύ άλλων ο νέος Νόμος περιλαμβάνει διατάξεις με τις οποίες:
Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την ενίσχυση της προστασίας του καταναλωτή σε επιμέρους πεδία, ιδίως όσον αφορά τις διαφημίσεις, τον τρόπο λειτουργίας της αγοράς, την προστασία των ανηλίκων και την εποπτεία της παροχής προϊόντων και υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένου του χρηματοπιστωτικού τομέα. Ειδικότερα, μεταξύ άλλων:
1. Καθορίζονται: i) τα στοιχεία τα οποία οφείλουν να παρέχουν οι φορείς παροχής υπηρεσιών κοινωνίας της πληροφορίας , ii) οι ενέργειες των παρόχων υπηρεσιών της κοινωνίας της πληροφορίας στην περίπτωση που αντιληφθούν ή ενημερωθούν ότι φορέας παροχής υπηρεσιών κοινωνίας της πληροφορίας δεν συμμορφώνεται με τα ειδικότερα οριζόμενα, iii) οι κυρώσεις που μπορεί να επιβάλλει το αρμόδιο όργανο σε περίπτωση παράβασης των σχετικών ρυθμίσεων (προβλέπεται μεταξύ άλλων χρηματικό πρόστιμο) κ.λπ.
2.α. Ρυθμίζονται ζητήματα ενημέρωσης του παρατηρητηρίου τιμών «ekatanalotis», από τις οριζόμενες υπεραγορές που δραστηριοποιούνται στη λιανική πώληση αγαθών και υπηρεσιών καθώς και από οικονομικές οντότητες που πωλούν στον τελικό καταναλωτή υγρά και αέρια καύσιμα.
β. Προβλέπονται τα διοικητικά πρόστιμα που μπορεί να επιβάλλει, σε περιπτώσεις παράλειψης υποβολής ή υποβολής ψευδών ή ανακριβών στοιχείων στις οριζόμενες υπεραγορές λιανικής πώλησης αγαθών και υπηρεσιών, η αρμόδια Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων
3. Αναφέρονται οι χρονικές περίοδοι εντός των οποίων επιτρέπεται να λειτουργούν τα εμπορικά καταστήματα και τα καταστήματα παροχής υπηρεσιών, η λειτουργία τους κατά τις Κυριακές, καθώς και η διαδικασία έγκρισης προαιρετικής λειτουργίας τους εκτός των οριζόμενων περιόδων.
4. Αυστηροποιείται το ανώτατο ύψος του επιβαλλόμενου χρηματικού προστίμου στα πιστωτικά ιδρύματα που έχουν εκδώσει περισσότερες από μια (1) αποφάσεις επιβολής προστίμου στο πλαίσιο υποχρεώσεών τους, κατά τη διαδικασία προδικαστικού συμβιβασμού, για τη ρύθμιση οφειλών υπερχρεωμένων φυσικών προσώπων.
5. Επικαιροποιείται το θεσμικό πλαίσιο άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων του ν. 4442/2016. Συγκεκριμένα:
α. Μετατίθεται έως την οριζόμενη ημερομηνία η προθεσμία έκδοσης των απαιτούμενων κανονιστικών πράξεων των άρθρων 5 και 7 του ν. 4442/2016 περί υπαγωγής των οικονομικών δραστηριοτήτων που εμπίπτουν σε καθεστώς γνωστοποίησης ή έγκρισης λειτουργίας.
β. Υπάγεται στο καθεστώς γνωστοποίησης του ν. 4442/2016 η διαδραστική ψυχαγωγική δραστηριότητα «Δωμάτια Απόδρασης (escape rooms)».
6. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης. Ειδικότερα μεταξύ άλλων:
α. Καταργείται η διάταξη έκδοσης π.δ. σχετικά με τον καθορισμό του τρόπου λειτουργίας των ενώσεων μετόχων ανωνύμων εταιρειών.
β. Παρέχεται η δυνατότητα εξόδου εταίρου από Εταιρεία Περιορισμένης Ευθύνης, εντός τριών (3) μηνών από την ημέρα κατά την οποία η διάρκειά της τρέπεται σε αόριστη, οπότε το εταιρικό μερίδιο του αποχωρούντος εταίρου εξαγοράζεται από πρόσωπο που υποδεικνύει η εταιρεία.
7.α. Τροποποιούνται-συμπληρώνονται οι διατάξεις αναφορικά με τη διαδικασία:
- μετάπτωσης στοιχείων μητρώων ιδρυμάτων, σωματείων, επιτροπών εράνων και αστικών εταιρειών στο Μητρώο Μη Εμπορικής Δραστηριότητας (Μ.Μ.Ε.Ο.Δ.),
- διαγραφής από το ΓΕ.ΜΗ. μη υπόχρεων φυσικών και νομικών προσώπων.
β. Προστίθεται:
- ο Ευρωπαϊκός Όμιλος Οικονομικού Σκοπού του Κανονισμού (ΕΟΚ) 2137/1985/ΕΟΚ που έχει την έδρα του στην ημεδαπή, στις προσωπικές εταιρείες που υπέχουν υποχρέωση καταχώρισης και δημοσίευσης στο Γ.Ε.ΜΗ. των οριζόμενων - πρόσθετων - στοιχείων εμπορικής δημοσιότητας,
- η Ετερόρρυθμη Εταιρεία του ν.4072/2012, στις κεφαλαιουχικές εταιρείες που υπέχουν υποχρέωση καταχώρισης και δημοσίευσης στο Γ.Ε.ΜΗ. των οριζόμενων - πρόσθετων - στοιχείων εμπορικής δημοσιότητας κ.λπ.
8.α. Τροποποιούνται οι διατάξεις που ορίζουν τη διεξαγωγή εκλογών και την κατανομή εδρών στα Επιμελητήρια.
β. Απλοποιούνται οι διατάξεις για την εκπροσώπηση των Επιμελητηρίων στα Περιφερειακά Επιμελητηριακά Συμβούλια.
Αναπροσαρμόζεται το ποσοστό τελών που καταβάλλεται υπέρ της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας (Κ.Ε.Ε.Ε.) από τις Υπηρεσίες Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Υ.Γ.Ε.ΜΗ.) των επιμελητηρίων (το αποδιδόμενο ποσοστό 5% επί των τελών ορίζεται σε 4%).
9. Παρέχεται η δυνατότητα καθορισμού, με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του οικείου Επιμελητηρίου, εξόδων παράστασης μηνιαίως στον Πρόεδρο και στα μέλη του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου που εκπροσωπούν το οικείο Επιμελητήριο.
10. Τροποποιείται η μέγιστη διάρκεια των παραδοσιακών εμποροπανηγύρεων από επτά (7) σε οκτώ (8) ημέρες.
«Σε λειτουργία η Υποβολή Δήλωσης Ειδικού Φόρου Ακινήτων 2023»: Σύμφωνα με ανακοίνωση της ΑΑΔΕ σε λειτουργία τέθηκε η εφαρμογή Υποβολής Δήλωσης Ειδικού Φόρου Ακινήτων 2023. Οι δηλώσεις υποβάλλονται μέχρι τις 22 Μαΐου του 2023.
«Νέα όρια ημερησίων μισθών και τεκμαρτά ημερομίσθια από 01/01/2023 - Κατάταξη σε ασφαλιστικές κλάσεις των αμειβόμενων με κυμαινόμενες αποδοχές»: Σε εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 4β’, του άρθρου 37, του Α.Ν.1846/1951 (Φ.Ε.Κ. 179 Α’) όπως ισχύουν, μετά την αντικατάστασή της από την παράγραφο 4, του άρθρου 26, του ν. 2972/2001 (Φ.Ε.Κ. 291 Α’) και προβλέπουν ότι, τα όρια των ημερησίων μισθών και τα τεκμαρτά ημερομίσθια των ασφαλιστικών κλάσεων αναπροσαρμόζονται κατά το ποσοστό της εκάστοτε χορηγούμενης αύξησης στις συντάξεις του τ. Ι.Κ.Α. - Ε.Τ.Α.Μ., με την εγκύκλιο 13/2023 του e-ΕΦΚΑ γνωστοποιούνται τα ισχύοντα, από 01.01.2023, νέα όρια των ημερησίων μισθών και τεκμαρτά ημερομίσθια (Τ.Η.) των ασφαλιστικών κλάσεων του e – Ε.Φ.Κ.Α., όπως αυτά διαμορφώθηκαν βάσει του ποσοστού αύξησης των συντάξεων του e – Ε.Φ.Κ.Α. κατά 7,75% (126331/28.12.2022 Κ.Υ.Α. – Φ.Ε.Κ. 6949 Β’) που ισχύει από την ίδια ημερομηνία, καθώς και την κατάταξη σε ασφαλιστικές κλάσεις, για το έτος 2023, των εργαζόμενων που αμείβονται με κυμαινόμενες αποδοχές.
«Δυνατότητα αναβίωσης ρυθμίσεων υπό προϋποθέσεις»: Από την Τοποθέτηση του Υφυπουργού Οικονομικών κ. Απόστολου Βεσυρόπουλου για την εξειδίκευση των νέων παρεμβάσεων στήριξης της κοινωνίας:
«Παρέχεται η δυνατότητα αναβίωσης των ρυθμίσεων των 120 και 72 δόσεων που απωλέσθησαν ή κατέστησαν μη εξυπηρετούμενες έως την 01/02/2023.
Η αναβίωση των ρυθμίσεων αυτών πραγματοποιείται μέχρι την 31η Ιουλίου του 2023 με την καταβολή 2 δόσεων και με την αναβίωση όλων των ευεργετημάτων των ρυθμίσεων, όπως π.χ. η αποδέσμευση των τραπεζικών λογαριασμών της ρύθμισης των 120 δόσεων.
Περαιτέρω για τους ίδιους οφειλέτες που θα αναβιώσουν ρυθμίσεις 120 ή 72 δόσεων και παράλληλα έχουν αρρύθμιστες οφειλές πέραν αυτών που έχουν εντάξει στις προαναφερόμενες ευεργετικές ρυθμίσεις, δηλαδή των 120 ή 72 δόσεων, υποχρεούνται εντός μηνός από την επικύρωση της αναβίωσης να εντάξουν αυτές τις αρρύθμιστες οφειλές στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, δίνοντας τους μία περαιτέρω ευκαιρία, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη τυχόν προηγούμενη ένταξή τους στην πάγια ρύθμιση των 24 ή 48 δόσεων, κατά περίπτωση, και απώλεια αυτής…».
«Διευκρινίσεις για τα οικονομικά κριτήρια της υπηρεσίας «Μεταφορά καταβολών από το ΤΕΚΑ στον e-ΕΦΚΑ»: Η υπηρεσία απευθύνεται στους εργοδότες κοινών επιχειρήσεων και οικοδομοτεχνικών έργων (εξαιρούνται οι ΑΜΟΕ των Δημοσίων Έργων), που έχουν καταβάλει εκ παραδρομής εισφορές στο ΤΕΚΑ, χωρίς να υφίσταται αντίστοιχη υποχρέωση ασφάλισης.
Μπαίνοντας στην υπηρεσία με τους κωδικούς πρόσβασης για την ηλεκτρονική υποβολή ΑΠΔ, οι χρήστες μπορούν να αναζητήσουν τις λάθος καταβολές και να επιλέξουν τη μεταφορά είτε ολόκληρου του ποσού είτε μέρος αυτού στον e-ΕΦΚΑ. Αφού υποβληθεί επιτυχώς η σχετική αίτηση, και κατόπιν τελικής έγκρισης από το ΤΕΚΑ, τα ποσά πιστώνονται στην Οικονομική Καρτέλα Εργοδότη στον e-ΕΦΚΑ. Μπορεί να μεσολαβήσει έως και ένας μήνας από την ημέρα υποβολής του αιτήματος μέχρι την πραγματοποίηση της μεταφοράς του ποσού, όμως τα μεταφερόμενα ποσά πιστώνονται στον e-ΕΦΚΑ με ημερομηνία κίνησης την αρχική ημερομηνία κατάθεσης στο ΤΕΚΑ.
Σύμφωνα με Απόφαση της Προσωρινής Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΚΑ (ΑΔΑ 6ΗΦΩ46ΝΟΡΔ-ΧΒΜ), τίθενται δύο οικονομικά κριτήρια, για τα οποία πραγματοποιείται έλεγχος κατά την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης:
- Η ύπαρξη επαρκούς συνολικού πιστωτικού υπολοίπου. Δηλαδή το συνολικό ποσό των χρημάτων που απομένει στην καρτέλα του εργοδότη μετά την εξόφληση όλων των υποχρεώσεων που αντιστοιχούν στις ΑΠΔ που έχουν υποβληθεί, να είναι υψηλότερο από το αιτούμενο ποσό μεταφοράς.
- Το πιστωτικό υπόλοιπο να είναι υψηλότερο από τις μηνιαίες υποχρεώσεις προς το ΤΕΚΑ. Συγκεκριμένα, το συνολικό πιστωτικό υπόλοιπο να είναι υψηλότερο από το άθροισμα των χρεώσεων των υποβληθεισών ΑΠΔ που αφορούν τις μισθολογικές περιόδους του διμήνου που προηγείται του ημερολογιακού μήνα της αίτησης μεταφοράς.
Ο έλεγχος των κριτηρίων (1) και (2) εκτελείται κατά την υποβολή της αίτησης και όταν δεν πληρούνται τα κριτήρια, οι ηλεκτρονικές αιτήσεις αυτομάτως απορρίπτονται.
Επισημαίνεται πως σε περίπτωση που οι εργοδότες βλέπουν να απορρίπτεται η αίτηση μεταφοράς παρότι δεν έχουν πλέον υποχρεώσεις προς το ΤΕΚΑ, συνιστάται η επανυποβολή της αίτησης στο τέλος του επόμενου μήνα, προκειμένου να ενημερωθεί η βάση με τα νέα ασφαλιστικά δεδομένα.
«ΑΑΔΕ: Ευκολότερες οι φορολογικές δηλώσεις κατοίκων εξωτερικού - Μη επιβολή προστίμων σε βάρος μη υπόχρεων φορολογούμενων»: Οι φορολογικοί κάτοικοι εξωτερικού, που δεν διαθέτουν ταχυδρομική διεύθυνση στην Ελλάδα και δεν έχουν ορίσει φορολογικό εκπρόσωπο, μπορούν πλέον να υποβάλλουν τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματός τους. Αυτό διευκρινίζει εγκύκλιος του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι οι φορολογούμενοι να έχουν επικαιροποιήσει τα στοιχεία επικοινωνίας τους στην ψηφιακή πύλη myAADE (myaade.gov.gr), επιλέγοντας «Μητρώο και Επικοινωνία» και στη συνέχεια, «Στοιχεία Επικοινωνίας».
Ταυτόχρονα, με άλλη εγκύκλιο (Ε.2008/2023) καθίσταται σαφές ότι δεν επιβάλλονται πρόστιμα σε φορολογούμενους που υποβάλλουν εκπρόθεσμη φορολογική δήλωση, ενώ δεν είχαν υποχρέωση υποβολής της, σύμφωνα με τη νομοθεσία. Ενδεικτικά, οι φορολογούμενοι αυτοί είναι είτε κάτοικοι αλλοδαπής που δεν αποκτούν πραγματικό εισόδημα στην Ελλάδα, είτε κάτοικοι ημεδαπής που δεν αποκτούν πραγματικό ή τεκμαρτό εισόδημα. Πρόστιμα που επιβλήθηκαν, σε ανάλογες περιπτώσεις, από την 1.1.2020 και μετά, ακυρώνονται.
Κλείνοντας την Εβδομάδα που πέρασε, θα θέλαμε να σχολιάσουμε την τελευταία αναφερόμενη εγκύκλιο της ΑΑΔΕ (Ε.2008/2023). Η όλη διαδικασία για τους φορολογικούς κατοίκους αλλοδαπής με φορολογικές υποχρεώσεις από εισοδήματα και στην Ελλάδα (π.χ. ενοίκια) και η υποβολή της δήλωση στη Δ.Ο.Υ. κατοίκων εξωτερικού μέσω του φορολογικού εκπροσώπου, ήταν επιεικώς ατελέσφορη, επειδή, αφενός μεν ο φορολογικός εκπρόσωπος ουδεμία ευθύνη έφερε για όποιο θέμα προέκυπτε σε σχέση με τον φορολογικό κάτοικο αλλοδαπής, αφετέρου δε, μπορούσε από μόνος του, να διαγραφεί από φορολογικός εκπρόσωπος, αφήνοντας τον φορολογικό κάτοικο της αλλοδαπής, να αναζητά άλλον εκπρόσωπο στην Ελλάδα, από κάποια χώρα κάπου στον πλανήτη. Συνεπώς, η δυνατότητα απευθείας υποβολής της φορολογικής δήλωσης από τον εν τοις πράγμασι υπόχρεο, λύνει οριστικά το θέμα.
Όσον αφορά βέβαια την μη επιβολή προστίμου, επί εκπροθέσμων δηλώσεων μη υπόχρεων σε φόρο, θεωρούμε ότι η Διοίκηση αποφάσισε για το αυτονόητο. Φυσικά, ο κάθε μη υπόχρεος για υποβολή φορολογικής δήλωσης, ειδικά φορολογικός κάτοικος αλλοδαπής, ο οποίος υποβάλει δήλωση, κάποιο λόγο έχει, δεδομένου ότι και τα «δευτερογενή έγγραφα», έχουν σε κάποιες περιπτώσεις αξία, ειδικά αν θέλεις να αποδείξεις σχέση με την φυσική σου πατρίδα στην αλλοδαπή.
Ο Φεβρουάριος είναι ο «μικρός» μήνας του χρόνου, συνεπώς και οι μισθοί και συντάξεις καταβάλλονται σε πιο σύντομο ημερολογιακό διάστημα. Για την Εβδομάδα που μας έρχεται, ελέω και της Καθαράς Δευτέρας στις 27 του μήνα, οι συντάξεις θα αρχίσουν να καταβάλλονται από την Πέμπτη 23 του Φλεβάρη. Φυσικά, επειδή τίποτα δεν είναι όσο καλό φαίνεται και δεδομένου ότι ο Μάρτιος έχει 31 ημέρες, θέλει ιδιαίτερη προσοχή στη διαχείριση των «αποθεματικών», ώστε να μην περιμένουμε με αγωνία και οικονομική δυσπραγία, τις τελευταίες ημέρες του Μαρτίου.
Με έναν εξαιρετικό, ανοιξιάτικο καιρό, με τον ήλιο να λούζει όλη τη χώρα, σας ευχόμαστε ένα πανέμορφο Σαββατοκύριακο.