02/12/22 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε – Η Εβδομάδα που έρχεται

Ώρα 10 το πρωί και ο Γιώργος αποφάσισε να κατέβει στην αγορά, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Ο Γιώργος μένει στην ανατολική πλευρά της πόλης και έτσι, κατευθύνθηκε προς το Παπάφειο Ορφανοτροφείο, εκεί στην οδό Παπάφη 33 για να πάρει το μετρό. Είχε μια κάποια μικρή ουρά στις κυλιόμενες σκάλες αλλά αυτό δεν ενόχλησε το Γιώργο. Κατέβηκε στη δεύτερη πλατφόρμα και πήρε θέση κοντά στη κίτρινη γραμμή ασφαλείας. Ο συρμός ακούστηκε και σε λίγο, κατέφθασε. Υψηλή τεχνολογία και συρμός χωρίς οδηγό. Όλα γίνονται απομακρυσμένα, από το αμαξοστάσιο στην Πυλαία, ένα θαύμα διεύθυνσης υπόγειας αστικής μεταφοράς. Ο Γιώργος ανέβηκε στο βαγόνι που έφτασε μπροστά του και κάθισε σε μία μεμονωμένη θέση. Λίγα λεπτά μετά, σηκώθηκε. Είχε φθάσει στον προορισμό του, Παπάφη 33, εκεί από όπου ξεκίνησε. Open House Thessaloniki και για πολλοστή φορά ημέρα επίσκεψης στο υπό κατασκευή μετρό της πόλης.

Αν και η κατασκευή του έργου, πράγματι έχει προσχωρήσει πολύ και οι συρμοί έχουν ήδη παραληφθεί, ελπίζουμε το 2022 να είναι η τελευταία χρονιά της «ψηφιακής πραγματικότητας» του μετρό της Συμπρωτεύουσας. Όταν κάτι ξεκινάει ως φάρσα, δυστυχώς εξελίσσεται και ως φάρσα. Έτσι, ξεκίνησε πριν από δεκαετίες, μετά από απόφαση εκλιπόντος πολιτικού της πόλης, ο οποίος θεώρησε πως μέσω χρηματοδότησης τοπικού ελεύθερου ραδιοφώνου, θα χρηματοδοτούσε και θα ολοκλήρωνε τη νέα εποχή στη μετακίνηση για τη Θεσσαλονίκη. Μεγάλος αριθμός διαφημιζόμενων έτρεξαν να συμβάλλουν μέσω διαφημίσεων στο συγκεκριμένο ραδιοφωνικό σταθμό, όπου μέσω ενός ανύπαρκτου σχεδίου marketing, διαφημιζόταν μεγάλες βιομηχανίες στη βιομηχανική περιοχή Σίνδου, μπακάλικα στη Μπότσαρη, αστρολόγοι και λοιπές δημοκρατικές δυνάμεις, ταγμένες σε έναν κοινό σκοπό, το μετρό της πόλης. Η χρηματοδότηση ήταν εξαιρετική ώστε εκεί, στη βόρεια πύλη της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης να ανοίξει μια υπερμεγέθης τρύπα, η γνωστή στην ιστορία τρύπα του μετρό, που φυσικά μόνο μετρό δεν θύμιζε, αλλά επιπλέον ενοχλούσε υπέρμετρα και χωρίς λόγο την κυκλοφορία, μέχρι που καλύφθηκε.

Η ιστορία του μετρό της Θεσσαλονίκης, είναι ίσως μια ακόμα τραγελαφική ιστορία του Ελληνικού κράτους, εποχών που ελπίζουμε πως παρήλθαν ανεπιστρεπτί. Μεγάλες ιδέες σε βαθμό φαντασιοπληξίας, ανύπαρκτα ολιστικά σχέδια, θεαματικά ξεκινήματα και σιωπηλές υπαναχωρήσεις και μία πόλη, με το κέντρο της σκαμμένο και γεμάτο λαμαρίνες, με μια κατ΄ ευφημισμό κυκλοφορία με την πραγματική έννοια της κυκλοφοριακής κόλασης. Εμπορικά καταστήματα απαξιώθηκαν, ακίνητα προς εκμετάλλευση έφερναν μόνο την ετήσια δαπάνη του ΕΝΦΙΑ, δεδομένου ότι κανείς δεν νοικιάζει «μαγαζί» με σκάμμα μπροστά στη πόρτα και ένα καδρόνι για είσοδο που η ισορροπία επάνω για τον «πελάτη» θύμιζε το μετέωρο βήμα του πελαργού ή Μήτσο πιάσε τη κυρία μη πέσει και σακατευτεί.

Θέλουμε να πιστεύουμε ότι αυτά τα αφήσαμε πίσω μας και αποκτήσαμε σοβαρότητα, θέλουμε να πιστεύουμε πως δεν θα δούμε ξανά στη Δ.Ε.Θ. τον Σεπτέμβριο του 2023 άλλο βαγόνι του μετρό προς επίδειξη, όπου επιχαίροντες μελλοντικοί ταξιδιώτες θα μπαίνουν από την μια πόρτα, θα βγάζουν σέλφι και θα βγαίνουν από την άλλη, θέλουμε να πιστεύουμε πως η εκτεταμένη περίοδος της εθνικής αφασίας του μεγαλεπήβολου έργου τέλειωσε και αυτό, το 2023, θα υλοποιηθεί. Ίσως έτσι σηματοδοτήσει πως πλέον ξεφεύγουμε ως χώρα από τις ζωγραφιές και προχωράμε σε υλοποίηση έργων και επενδύσεων.

Από τα «καλά» νέα της Εβδομάδας που πέρασε: «Καλάθι του νοικοκυριού: Στο 94,7% των προϊόντων οι τιμές μειώνονται ή διατηρούνται σταθερές την 5η εβδομάδα εφαρμογής του»: Στο 94,7% των προϊόντων που περιλαμβάνονται στο «καλάθι του νοικοκυριού», οι τιμές μειώνονται ή διατηρούνται σταθερές την 5η εβδομάδα εφαρμογής της πρωτοβουλίας της Κυβέρνησης (30/11/2022 -06/12/2022), με βάση τους νέους τιμοκαταλόγους που γνωστοποίησαν στο Υπουργείο Ανάπτυξης & Επενδύσεων σήμερα, Τετάρτη 30 Νοεμβρίου, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Το συνολικό κόστος του «καλαθιού του νοικοκυριού» είναι μειωμένο στη συντριπτική πλειονότητα των σούπερ μάρκετ με τη μεγαλύτερη μείωση - 9,65% στην αλυσίδα «My Market».

Από τα λοιπά νέα της Εβδομάδας που πέρασε και για τους υπαγόμενους: «Πόθεν έσχες: Παράταση υποβολής δηλώσεων μέχρι 15 Ιανουαρίου 2023»: Με τροπολογία που κατατέθηκε σε νομοσχέδιο στη Βουλή, παρατείνεται, μέχρι την οριζόμενη ημερομηνία, η προθεσμία για την υποβολή των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων [αρχικών με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου εντός του έτους 2022 και ετήσιων του ιδίου έτους (χρήση 2021)], κατ' εξαίρεση των κείμενων διατάξεων (του ν.3213/2003).

Αιτιολογική έκθεση

Η αξιολογούμενη ρύθμιση, ενόψει της επικείμενης εκπνοής της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων, καθώς και των αντικειμενικών δυσχερειών κατά τη συγκέντρωση των συνυποβαλλομένων δικαιολογητικών, έχει στόχο να καταστήσει εφικτή τη συλλογή των προαναφερθέντων εγγράφων από τους υπόχρεους.

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ

Άρθρο μόνο

Παράταση προθεσμίας υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων

Κατ' εξαίρεση των οριζομένων στην παρ. 2 του άρθρου 1 και στο άρθρο 19 του ν. 3213/2003 (Α' 309), δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων, αρχικές με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την 1η.1.2022 έως και την 15η.10.2022 και ετήσιες του έτους 2022 (χρήση 2021), υποβάλλονται μέχρι και την 15η.1.2023.

Ψηφιακή κάρτα εργασίας και: «Τα επόμενα βήματα για την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας - Διευκρινίσεις για την ψηφιακή απογραφή του χρόνου εργασίας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Από την 1η Νοεμβρίου 2022 ξεκίνησε η ψηφιακή απογραφική διαδικασία του χρόνου εργασίας στο πληροφοριακό σύστημα Εργάνη ΙΙ, δηλαδή του ωραρίου απασχόλησης των εργαζομένων από όλες τις επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα της χώρας για το σύνολο των εργαζομένων τους, με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας.

Στο πλαίσιο της διαδικασίας αυτής ο εργοδότης δηλώνει για κάθε εργαζόμενο τα γενικά στοιχεία εργασιακής σχέσης που αφορούν το χρόνο εργασίας, καθώς και το ωράριο απασχόλησης σε ψηφιακή μορφή, είτε ως σταθερό εβδομαδιαίο, είτε ως μεταβαλλόμενο ανά ημέρα. Η απογραφή των εργαζόμενων μπορεί να γίνει σταδιακά (π.χ. για κάθε παράρτημα).

Η ψηφιακή απογραφική διαδικασία του χρόνου εργασίας στο πληροφοριακό σύστημα Εργάνη ΙΙ, δεν πρέπει να συγχέεται ή να ταυτίζεται με τον μηχανισμό της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Η εφαρμογή του μηχανισμού της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας, θα είναι το επόμενο στάδιο της διαδικασίας και θα εφαρμοστεί σταδιακά, δηλαδή μετά την ολοκλήρωση της ψηφιακής απογραφικής διαδικασίας του χρόνου εργασίας στο Εργάνη ΙΙ του συνόλου των εργαζομένων με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας, εφόσον προηγηθεί διάλογος τόσο με την εργοδοσία όσο και με τους εργαζόμενους και θα προχωρήσει, με βάση όσα έχουν ήδη ανακοινωθεί, βήμα προς βήμα.

Ειδικότερα:
H β΄ φάση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας αφορά καταρχάς τις ασφαλιστικές εταιρείες και τις εταιρείες Security. Στη συνέχεια θα επεκταθεί στη βιομηχανία και τις ΔΕΚΟ.

Περαιτέρω θα προστίθενται σταδιακά οι υπόλοιπες κατηγορίες επιχειρηματικής δραστηριότητας, για τις οποίες έχει ήδη μιλήσει η κυβέρνηση.

Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει ήδη τονιστεί επανειλημμένα, η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας εφαρμόζεται, αφού ληφθούν υπόψη όλες οι ιδιαιτερότητες και οι ανάγκες λειτουργίας του κάθε κλάδου και υπάρξουν οι επιχειρησιακές εκείνες πρόνοιες που απαιτούνται κάθε φορά για την απρόσκοπτη λειτουργία της.

Η Γενική Γραμματεία Εργασιακών Σχέσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αναλαμβάνει την πρωτοβουλία ενημέρωσης (με τη διοργάνωση ημερίδων ή/και σεμιναρίων), σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, επιμελητήρια και επαγγελματικούς φορείς της αγοράς εργασίας, για την καλύτερη και ευχερέστερη διαδικασία αποτύπωσης και απογραφής του ψηφιακού χρόνου εργασίας για το σύνολο των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα της χώρας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ.

«Παρατείνεται έως τις 20 Δεκεμβρίου η προθεσμία για την ψηφιακή απογραφή του χρόνου εργασίαςστο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση.

Ανακοινώνεται ότι παρατείνεται έως την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου και ώρα 12.00 τα μεσάνυχτα η προθεσμία για την ολοκλήρωση της ψηφιακής απογραφικής διαδικασίας του ωραρίου απασχόλησης, στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ, από όλες τις επιχειρήσεις – εργοδότες του ιδιωτικού τομέα για το σύνολο των εργαζομένων τους με σύμβαση μισθωτής εξαρτημένης εργασίας.

Η ψηφιακή απογραφή του χρόνου εργασίας αποτελεί το προηγούμενο στάδιο για την πλήρη εφαρμογή του μηχανισμού της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας.

Η παράταση αυτή παρέχεται προκειμένου να δοθεί επαρκής χρόνος σε όσες εταιρείες δεν απογράφηκαν και στους λογιστές τους να προχωρήσουν στις αναγκαίες ενέργειες. Υπογραμμίζεται ωστόσο ότι δεν θα δοθεί άλλη παράταση.

Σημειώνεται ότι από την 1η Νοεμβρίου που άνοιξε το σύστημα έως την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου είχαν γίνει εγγραφές που αντιστοιχούσαν σε 500.000 περίπου εργαζομένους, επί συνόλου 2.410.134 Έως το βράδυ της Τρίτης 29 Νοεμβρίου –μια ημέρα πριν την εκπνοή της αρχικής προθεσμίας- οι εγγραφές αντιστοιχούσαν σε 974.000 εργαζομένους. Έως τις 6.00 μ.μ. σήμερα είχαν γίνει εγγραφές για 1.346.205 εργαζομένους (ποσοστό 55,8%% επί του συνόλου). Αντίστοιχα, μέχρι τις 6.00 μ.μ. σήμερα, επί συνόλου 289.334 περίπου επιχειρήσεων είχαν εγγραφεί 195.967 επιχειρήσεις (ποσοστό 67%).

Από τα στοιχεία αυτά αποδεικνύεται ότι έχει εγγραφεί η μεγάλη πλειονότητα των επιχειρήσεων- πράγμα που αποδεικνύει ότι ενεγράφησαν πάρα πολλές μικρές επιχειρήσεις- αλλά και η πλειονότητα των εργαζομένων. Οι δε περισσότερες εγγραφές έχουν γίνει τις τελευταίες πέντε ημέρες, ενώ το σύστημα ήταν ανοιχτό από την Τρίτη 1η Νοεμβρίου.

Με βάση τις εγγραφές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα καθίσταται σαφές ότι η 20ημερη παράταση που δίνεται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας είναι υπερ-επαρκής χρόνος για να γίνουν οι αντίστοιχες εγγραφές για τις επιχειρήσεις και τους εργαζομένους που εντάσσονται στο «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ».

Το νέο αναβαθμισμένο Πληροφοριακό Σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» είναι ένα βήμα μπροστά για όλους. Για την Πολιτεία που έχει πληρέστερη εικόνα για την αγορά εργασίας. Για τους εργαζομένους που μπορούν να υπερασπιστούν πιο αποτελεσματικά τα δικαιώματά τους. Αλλά και για τις επιχειρήσεις και τους λογιστές τους καθώς το «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ» θα είναι ένα σύστημα με πολύ μικρότερο γραφειοκρατικό βάρος.
Καλούμαστε όλοι λοιπόν να στηρίξουμε αυτή την αλλαγή που έχει έντονο χρώμα διαφάνειας και προόδου.

«Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη 3.000 ανέργων ηλικίας 55-67 ετών»: Δημοσιεύτηκε την 28/11, στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως απόφαση με αριθμό 110359 και τίτλο: "Πρόγραμμα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη 3.000 ανέργων ηλικίας 56 ετών και άνω, που ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα επιχορήγησης για την απασχόληση μακροχρόνια ανέργων, ηλικίας 55-67 ετών."

Σκοπός του προγράμματος είναι η δημιουργία 3.000 νέων θέσεων εργασίας, πλήρους απασχόλησης, με την πρόσληψη ανέργων ηλικίας 56 ετών και άνω, που ολοκλήρωσαν το πρόγραμμα επιχορήγησης για την απασχόληση μακροχρόνια ανέργων, ηλικίας 55-67 ετών που προβλέπεται στην υπό στοιχεία οικ. 28286/450/20.6.2017 κοινή υπουργική απόφαση.

Δικαιούχοι είναι όλες οι ιδιωτικές επιχειρήσεις και γενικά εργοδότες του ιδιωτικού τομέα που ασκούν τακτικά οικονομική δραστηριότητα και δραστηριοποιούνται σε όλες τις περιφέρειες της Χώρας.

Οι ωφελούμενοι άνεργοι δεν υποβάλλουν οι ίδιοι αίτηση, αλλά υποδεικνύονται με συστατικό σημείωμα μόνο από την αρμόδια Υπηρεσία (ΚΠΑ2) όπου ανήκει η έδρα ή το υποκατάστημα που θα απασχοληθούν, σύμφωνα με τις ζητούμενες ειδικότητες, όπως έχουν δηλωθεί κατά την ανάρτηση της εντολής κενής θέσης-δήλωσης προτίμησης -ελέγχου προϋποθέσεων από τις επιχειρήσεις, τις επιλογές των ανέργων που έχουν καταγραφεί στα Ατομικά Σχέδια Δράσης κατά τη διαδικασία της εξατομικευμένης προσέγγισης και σύμφωνα με τη διαδικασία που εξειδικεύεται η Δημόσια Πρόσκληση.

Η διαδικασία υποβολής της αίτησης καταβολής επιχορήγησης, των απαιτούμενων δικαιολογητικών και των προθεσμιών, ορίζονται στη Δημόσια Πρόσκληση.

«Σε 24 δόσειςμπορούν πλέον να ρυθμίζονται οι οφειλές στον e-ΕΦΚΑ»: Σε 24 – από 12 που ίσχυε μέχρι σήμερα - αυξάνονται οι μηνιαίες δόσεις των υπό ρύθμιση ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών, με ελάχιστο μηνιαίο ποσό τα 50 ευρώ.

Η διαδικασία των αιτήσεων ρύθμισης έχει ανοίξει ήδη και γίνεται ηλεκτρονικά (https://www.efka.gov.gr/el/elektronikes-yperesies/elektronikes-yperesies-keao) για τους οφειλέτες που επιθυμούν να ρυθμίσουν για πρώτη φορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους. Προϋπόθεση είναι η πιστοποίηση των οφειλετών στις Ηλεκτρονικές Υπηρεσίες Κ.Ε.Α.Ο..

Όσον αφορά στους οφειλέτες που έχουν ήδη ενταχθεί στην ρύθμιση των 12 δόσεων και οι οποίοι επιθυμούν να ενταχθούν στις 24, μπορούν να το πράξουν άμεσα στην αρμόδια υπηρεσία ΚΕΑΟ, ενώ σε σύντομο χρονικό διάστημα η διαδικασία θα μπορεί να γίνεται και ηλεκτρονικά. Για την έναρξη της ηλεκτρονικής αίτησης θα υπάρξει νεότερη ανακοίνωση.

Η νέα ευνοϊκή ρύθμιση διευκολύνει τους οφειλέτες ληξιπρόθεσμων ασφαλιστικών οφειλών να τηρήσουν τη ρύθμιση που έχουν αποδεχθεί, ενώ παράλληλα εναρμονίζεται το εύρος των επιτρεπόμενων δόσεων της πάγιας ρύθμισης των ασφαλιστικών οφειλών με το εύρος των επιτρεπόμενων δόσεων της πάγιας ρύθμισης των βεβαιωμένων οφειλών προς την Α.Α.Δ.Ε.

«Πάγια ρύθμισηοφειλών προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης: Διευκρινίσεις ΕΦΚΑ για την ένταξηστις 24 δόσεις»: Με την εγκύκλιο 36/2022 του e-ΕΦΚΑ, κοινοποιούνται οι διατάξεις του άρθρου 7 του ν.4997 (ΦΕΚ Α΄, 219/2511-2022) «Εξορθολογισμός ασφαλιστικής και συνταξιοδοτικής νομοθεσίας, ενίσχυση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και άλλες διατάξεις», με τις οποίες αντικαθίσταται η υποπαρ. ΙΑ.1 παρ. ΙΑ άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α΄107) και ευθυγραμμίζεται το εύρος των επιτρεπόμενων δόσεων της πάγιας ρύθμισης των ασφαλιστικών οφειλών με το εύρος των επιτρεπόμενων δόσεων της πάγιας ρύθμισης των βεβαιωμένων οφειλών προς την Α.Α.Δ.Ε.

Στην παρούσα ρύθμιση μπορούν, κατόπιν αιτήματός τους, να υπαχθούν οφειλέτες που τηρούν ρύθμιση 12 δόσεων του ν.4152/13 όπως αυτός ίσχυε πριν την ψήφιση του παρόντος, προκειμένου να επωφεληθούν από τους ευνοϊκούς όρους των νέων ισχυουσών διατάξεων. Η δυνατότητα αυτή, που παρέχεται ήδη μέσω του ΟΠΣ, σύντομα θα παρασχεθεί και μέσω των Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών Κ.Ε.Α.Ο.. Μέχρι τότε οι οφειλέτες θα απευθύνονται στις αρμόδιες Υπηρεσίες Κ.Ε.Α.Ο. αιτούμενοι την απώλεια της προηγούμενης ρύθμισης, ώστε στη συνέχεια να προβούν μέσω των Ηλεκτρονικών Υπηρεσιών Κ.Ε.Α.Ο. στη νέα ρύθμιση ν. 4997/2022.

Ευνόητο είναι ότι η δυνατότητα παρέχεται αποκλειστικά για οφειλές που έχουν υπαχθεί στην πάγια ρύθμιση των 12 δόσεων, δηλαδή σε ρυθμίσεις του ν.4152/13 που φέρουν ημερομηνία αίτησης έως 28/11/2022.

Ιδιαίτερα στην περίπτωση που το αίτημα αφορά παράλληλη πάγια ρύθμιση, δυνατότητα υπαγωγής στο μεγαλύτερο αριθμό δόσεων, βάσει των νέων διατάξεων, παρέχεται αποκλειστικά για τις οφειλές που είχαν ήδη ενταχθεί στο προηγούμενο σχήμα πάγιας ρύθμισης.

«ΑΑΔΕ: Ενδικοφανείς προσφυγές - Σε λειτουργία η ψηφιακή υποβολή»: Μετα από δημοσίευση της ΑΑΔΕ:

Σε λειτουργία έχει τεθεί η ψηφιακή υποβολή ενδικοφανούς προσφυγής. Από τις 29/11/2022 παρέχεται η δυνατότητα ψηφιακής υποβολής ενδικοφανούς προσφυγής και αιτήματος αναστολής ενώπιον της ΔΕΔ, καθώς και παρακολούθησης της πορείας τους, για πράξεις που έχουν εκδοθεί από τα ΕΛΚΕ, το ΚΕΜΕΕΠ, το ΚΕΦΟΜΕΠ, τις ΔΟΥ Α' και Α1' Τάξης, καθώς και τις ΔΟΥ Ψυχικού και Ν. Ιωνίας Θεσσαλονίκης.
Για τις υπόλοιπες ΔΟΥ Α-Β' και Β' Τάξεως η σχετική δυνατότητα ψηφιακής υποβολής παρέχεται από 15/12/2022.

«Επανεκκίνηση Εστίασης» και «Επανεκκίνηση Τουρισμού»: Νέα δυνατότητα υποβολής Αιτήματος Επαλήθευσης – Πιστοποίησης από 12/12/2022 έως και 22/12/2022»: Δημοσιεύθηκε η Απόφαση τροποποίησης των Προσκλήσεων υποβολής αιτήσεων χρηματοδότησης επενδυτικών σχεδίων στις Δράσεις του ΕΠΑνΕΚ «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΕΣΤΙΑΣΗΣ» και «ΕΠΑΝΕΚΚΙΝΗΣΗ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ», σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή επιπρόσθετα η υποβολή αιτήματος Επαλήθευσης – Πιστοποίησης σε ηλεκτρονική μορφή (για τις επιχειρήσεις που δεν έχουν ήδη υποβάλλει), το οποίο θα συνοδεύεται από τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Το χρονικό διάστημα της υποβολής του αιτήματος ορίζεται από τη Δευτέρα 12/12/2022 και ώρα 12:00 έως και την Πέμπτη 22/12/2022 και ώρα 15:00, εντός του οποίου όμως δεν θα επιτρέπεται η αναίρεση οριστικοποίησης του υποβληθέντος Αιτήματος Επαλήθευσης – Πιστοποίησης. Δείτε τη σχετική Απόφαση εδώ

«Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων: Αναστολή της πρόσβασης του κοινού από 1η Δεκεμβρίου 2022 έως και 31η Ιανουαρίου 2023»: Δημοσιεύτηκε η με Αριθμ. 174950 ΕΞ 2022/29-11-2022 απόφαση με θέμα "Αναστολή πρόσβασης του κοινού στο πληροφοριακό σύστημα «Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων» του άρθρου 20 του ν. 4557/2018".

Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη να αξιολογηθεί πλήρως η απόφαση του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (τμήμα μείζονος συνθέσεως) της 22ας Νοεμβρίου 2022 επί των συνεκδικαζόμενων υποθέσεων C-37/20 και C-601/20 κατά το σκέλος που κηρύσσει ανίσχυρο το άρθρο 1 σημείο 15 στοιχείο γ’ της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/843 που σχετίζεται με τα θέματα πρόσβασης του κοινού στις πληροφορίες για τους πραγματικούς δικαιούχους και να διερευνηθεί το ενδεχόμενο προσαρμογών της εθνικής νομοθεσίας ή της τεχνικής λειτουργίας του συστήματος, αποφασίστηκε η αναστολή της πρόσβασης του κοινού στο πληροφοριακό σύστημα «Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων» από την 1η Δεκεμβρίου 2022 έως και την 31η Ιανουαρίου 2023.

«Η απόφαση γιατην Επιστρεπτέα Προκαταβολή. Τι ορίζει για την υποχρέωση διατήρησηςεργαζομένων, τα δικαιολογητικά, το επιστρεπτέο μέρος της ενίσχυσης»: Δημοσιεύθηκε η απόφαση με Αριθμ. ΓΔΟΥ85/29-11-2022, σχετικά με την Επιστρεπτέα Προκαταβολή και τον τρόπο υπολογισμού της υποχρέωσης διατήρησης εργαζομένων, την τροποποίηση της προθεσμίας υποβολής δικαιολογητικών, τον υπολογισμό του επιστρεπτέου μέρους της ενίσχυσης, την καταβολή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, την παράταση προθεσμίας, καθώς και τον εκ νέου υπολογισμό και εκκαθάριση αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών και επιστρεπτέου μέρους ενίσχυσης.

Αναλυτικά με την εν λόγω απόφαση οι υπό στοιχεία: ΓΔΟΥ 94/2.5.2020 (Β’ 1645), ΓΔΟΥ 148/3.7.2020 (Β’ 2729), ΓΔΟΥ 233/10.10.20 20 (Β’ 4471), ΓΔΟΥ 281/13.11.2020 (Β’ 5047), ΓΔΟΥ 19/25.1.2021 (Β’ 236), ΓΔΟΥ 232/1.3.2021 (Β’ 804), ΓΔΟΥ 420/23.4.2021 (Β’ 1689) κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων, τροποποιούνται.

«ΑΑΔΕ: Προσυμπληρωμένες στο εξής οι δηλώσεις ΦΠΑ από το myDATA - Κλειστές οι εφαρμογέςδηλώσεων ΦΠΑ από Πέμπτη 1/12/2022 έως και Δευτέρα 5/12/2022»: Τη δυνατότητα προσυμπλήρωσης των δηλώσεων ΦΠΑ παρέχει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων στους υπόχρεους σε δήλωση οι οποίοι διαβιβάζουν τα στοιχεία τους στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA. Στόχος της ψηφιοποιημένης διαδικασίας είναι η απλούστευση των σχετικών διαδικασιών και η διευκόλυνση των υπόχρεων κατά την υποβολή της δήλωσης.

Με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, προβλέπεται ότι για τις δηλώσεις ΦΠΑ που υποβάλλονται από 5.12.2022 και εφεξής και αφορούν φορολογικές περιόδους από 1.1.2022 και έπειτα, η ΑΑΔΕ προσυμπληρώνει τις εκροές και εισροές και τους αντίστοιχους φόρους στους σχετικούς κωδικούς των πινάκων της δήλωσης ΦΠΑ, με βάση τα στοιχεία που διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ και τον λογιστικό χαρακτηρισμό τους από τις υπόχρεες σε δήλωση επιχειρήσεις.

Ειδικά, ως προς τις εισροές ΦΠΑ, για τη διευκόλυνση των επιχειρήσεων, εφόσον δεν έχει προηγηθεί χαρακτηρισμός των σχετικών δαπανών στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA, όλες οι δαπάνες προσυμπληρώνονται στον κωδικό 361 (Αγορές και δαπάνες στο εσωτερικό της χώρας). Δεν περιλαμβάνονται στην προσυμπλήρωση οι δαπάνες από παραστατικά που έχουν εκδοθεί από επιχείρηση με δραστηριότητα (ΚΑΔ), για την οποία σύμφωνα με το νόμο δεν παρέχεται έκπτωση του ΦΠΑ (πχ δαπάνες στέγασης, τροφής, ποτών, φιλοξενίας, ψυχαγωγίας, μετακίνησης κλπ).

Η προσυμπλήρωση θα είναι διαθέσιμη για όλες τις δηλώσεις έτους 2022 που υποβάλλονται από 5.12.2022. Αφορά δηλαδή τόσο τις αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις περιόδου Νοεμβρίου 2022 κι εφεξής, όσο και τις αρχικές εκπρόθεσμες και τροποποιητικές δηλώσεις προηγούμενων μηνών έτους 2022.

Για τον λόγο αυτό, οι εφαρμογές δηλώσεων ΦΠΑ θα παραμείνουν κλειστές από αύριο, Πέμπτη 1.12.2022 έως και τη Δευτέρα 5.12.2022, οπότε και θα είναι διαθέσιμες με τα δεδομένα των προσυμπληρώσεων.

Η προσυμπλήρωση των δηλώσεων ΦΠΑ αποσκοπεί στη διευκόλυνση των υπόχρεων κατά την υποβολή της δήλωσής τους και δεν είναι δεσμευτική γι’ αυτούς. Η εφαρμογή παρέχει στους υπόχρεους τη δυνατότητα να τροποποιούν τα προσυμπληρωμένα ποσά στους κωδικούς της δήλωσης ΦΠΑ, συνεπώς η ορθή και ακριβής συμπλήρωση και υποβολή της δήλωσης ΦΠΑ συνιστά υποχρέωση και ευθύνη των υποκείμενων στον φόρο.

«myPROPERTY:Σε λειτουργία οι ψηφιακές τροποποιητικές δηλώσεις κληρονομιών».

«Διευκρινίσειςαναφορικά με την ορθή αντιμετώπιση από πλευράς ΦΠΑ των ταχυδρομικών υπηρεσιώνπου παρέχουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία»: Η εγκύκλιος παρέχει απαραίτητες διευκρινίσεις αναφορικά με την ορθή αντιμετώπιση από πλευράς ΦΠΑ των ταχυδρομικών υπηρεσιών που παρέχουν τα Ελληνικά Ταχυδρομεία.

Παρέχονται οι ακόλουθες διευκρινίσεις ως προς την ερμηνεία του όρου «παροχή υπηρεσιών από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ)» που αναφέρεται στις απαλλακτικές διατάξεις της περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 22 του Κώδικα ΦΠΑ (ν. 2859/2000), με σκοπό την ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή της, καθώς και την τήρηση της αρχής της φορολογικής ουδετερότητας:

1. Σύμφωνα με τη διάταξη της περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρο 22 του Κώδικα ΦΠΑ, απαλλάσσεται από το ΦΠΑ «η παροχή υπηρεσιών από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) και η παρεπόμενη των υπηρεσιών αυτών παράδοση αγαθών».

2. Η ανωτέρω διάταξη αποτελεί ενσωμάτωση στο εσωτερικό δίκαιο της χώρας μας της περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 132 της οδηγίας 2006/112/ΕΚ για το ΦΠΑ σύμφωνα με την οποία ορίζεται ότι τα κράτη μέλη, μεταξύ άλλων, απαλλάσσουν «τις παροχές υπηρεσιών και τις παρεπόμενες προς τις παροχές αυτές παραδόσεις αγαθών, οι οποίες πραγματοποιούνται από τις δημόσιες ταχυδρομικές υπηρεσίες, με εξαίρεση τη μεταφορά προσώπων και τις τηλεπικοινωνίες».

3. Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην υπόθεση C-357/07, ερμηνεύοντας το εύρος της απαλλαγής των «δημοσίων ταχυδρομικών υπηρεσιών» του άρθρου 13, παρ. 1, στοιχείο α΄ της Οδηγίας 77/388/ΕΟΚ (6η Οδηγία), το οποίο ταυτίζεται ως προς το περιεχόμενο με το άρθρο 132 (1) (α) της οδηγίας 2006/112/ΕΚ για τον ΦΠΑ, στο οποίο αντιστοιχεί αποφάνθηκε ότι η έννοια «δημόσιες ταχυδρομικές υπηρεσίες» πρέπει να ερμηνεύεται ως αφορώσα δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς που αναλαμβάνουν να παρέχουν εντός κράτους μέλους το σύνολο ή τμήμα της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας και εκτείνεται μόνον στις υπηρεσίες που η καθολική υπηρεσία περιλαμβάνει και τις παρεπόμενες προς τις υπηρεσίες αυτές παραδόσεις αγαθών. Περαιτέρω απεφάνθη ότι η ως άνω προβλεπόμενη απαλλαγή εφαρμόζεται σε παροχές υπηρεσιών και σε παρεπόμενες προς τις παροχές αυτές παραδόσεις αγαθών, που οι δημόσιες ταχυδρομικές υπηρεσίες πραγματοποιούν υπ’ αυτή τους την ιδιότητα, ήτοι υπό την ιδιότητα του φορέα που αναλαμβάνει να παρέχει εντός κράτους μέλους το σύνολο ή τμήμα της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας. Η εν λόγω απαλλαγή δεν εφαρμόζεται σε παροχές υπηρεσιών και σε παρεπόμενες προς τις παροχές αυτές παραδόσεις αγαθών των οποίων οι όροι έχουν αποτελέσει αντικείμενο μεμονωμένης διαπραγματεύσεως.

4. Με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 227 του ν. 4727/2020 (Α΄184), οι οποίες τροποποίησαν τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 4053/2012 (Α΄44) που ρυθμίζει τη λειτουργία της ταχυδρομικής αγοράς στο εσωτερικό μας δίκαιο, ορίστηκαν οι κατ’ ελάχιστον επί μέρους υπηρεσίες που περιλαμβάνει η καθολική υπηρεσία. Περαιτέρω ορίζεται ότι «η καθολική υπηρεσία δεν περιλαμβάνει οποιεσδήποτε υπηρεσίες, των οποίων οι τιμές ή/και οι όροι με τους οποίους προσφέρονται αυτές έχουν αποτελέσει αντικείμενο μεμονωμένης διαπραγμάτευσης ή εμπορικής συμφωνίας ή ειδικής προσφοράς στο πλαίσιο διαγωνιστικών διαδικασιών ή άλλου είδους αναθέσεων στον φορέα παροχής καθολικής υπηρεσίας. Ο φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας υποχρεούται να αποτυπώνει διακριτά τις εν λόγω υπηρεσίες στο κοστολογικό του σύστημα, το οποίο εγκρίνεται από την ΕΕΤ.Τ.». Με την με αριθ. 41252 ΕΞ 2021 απόφαση του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Β΄ 5479) ορίστηκαν οι υπηρεσίες που εμπίπτουν στην καθολική ταχυδρομική υπηρεσία (άρθρο 1). Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 21 του ν. 4053/2012, τα ΕΛΤΑ παραμένουν φορέας παροχής καθολικής υπηρεσίας έως τις 31.12.2028.

5. Κατόπιν των ανωτέρω, διευκρινίζεται ότι η απαλλαγή από το ΦΠΑ που χορηγείται στο πλαίσιο των οριζομένων στην περ. α΄ της παρ. 1 του άρθ. 22 του Κώδικα ΦΠΑ, καταλαμβάνει τις ταχυδρομικές υπηρεσίες που παρέχονται από τα Ελληνικά Ταχυδρομεία υπό την ιδιότητα του φορέα παροχής καθολικής υπηρεσίας, όπως αυτή ορίζεται στην κείμενη νομοθεσία, και δεν καταλαμβάνει τις υπηρεσίες (και τις παρεπόμενες αυτών παραδόσεις αγαθών) των οποίων οι τιμές ή/και οι όροι με τους οποίους αυτές προσφέρονται έχουν αποτελέσει αντικείμενο μεμονωμένης διαπραγμάτευσης ή εμπορικής συμφωνίας ή ειδικής προσφοράς στο πλαίσιο διαγωνιστικών διαδικασιών ή άλλου είδους αναθέσεων σε αυτά.

6. Οι ανωτέρω αναφερόμενες υπηρεσίες που δεν εμπίπτουν στην απαλλακτική διάταξη της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 22 του Κώδικα ΦΠΑ επιβαρύνονται με ΦΠΑ με τον κανονικό συντελεστή, 24%.

Από την αρθρογραφία της Εβδομάδας που πέρασε, κ. Ευάγγελος Χατζηπέτκος, Λογιστής - Σύμβουλος Εφαρμογών Μισθοδοσίας Epsilon Net και «Ψηφιακό Ωράριο & Σύμβαση Ορισμένου Χρόνου! Τι ίσχυε, τι αλλάζει, τι ορίζει ηνομοθεσία, τι συστήνει το Υπουργείο Εργασίας»: Ένα ακόμα επίκαιρο, χρηστικό και μεστό άρθρο, με τη σφραγίδα του κ. Χατζηπέτκου.

Κάπου εδώ τελειώνει και για αυτή την Εβδομάδα η στήλη, αφήνοντας της Εβδομάδα που έρχεται στη προετοιμασία των γιορτών, στην αναμονή του Δώρου Χριστουγέννων για τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα και την προσδοκία της αγοράς για σημαντικές καταναλωτικές δαπάνες από το αγοραστικό κοινό, κάτι που λόγω κορωνοϊού είχε ξεχαστεί. Με τα νέα εορταστικά ωράρια λειτουργίας της αγοράς και με ένα Σαββατοκύριακο που μοιάζει καλύτερο καιρικά από την Εβδομάδα που πέρασε, σας ευχόμαστε να είστε πάντα και όλοι καλά.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα