Της Ειρήνης Τσεσμελή, Tax Partner της εταιρίας CPA (www.cpaauditors.gr)
Ήρθαν νέα ηλεκτρονικά συστήματα έλεγχου για διασταυρώσεις και εισπράξεις οφειλών. Ποια θα είναι η επίδραση των εξωδικαστικών ρυθμίσεων ή εξυγιάνσεων εταιρειών και φυσικών προσώπων πάνω τους;
Σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη φορολογική αντιμετώπιση των ελέγχων και διασταυρώσεων σε όλο το εύρος οφειλών εταιρειών, φυσικών προσώπων, ακόμα και κρατών, τα ηλεκτρονικά συστήματα ELENXIS και EISPRAXIS - EMEIS, θα αποτελούν τα κύρια εργαλεία της ψηφιοποίησης έλεγχων και εισπράξεων, μιας ψηφιοποίησης βέβαια, η οποία επιχειρείται ήδη από το 2019 και βρίσκεται σήμερα στην κορύφωσή της.
Τι δραστικά αλλάζει πλέον
1. Οι έλεγχοι λοιπόν πλέον θα είναι ηλεκτρονικοί, θα βασίζονται στα στοιχεία που θα υπάρχουν στα ηλεκτρονικά βιβλία και θα διενεργούνται άμεσα, με τη βοηθητική χρήση ποικίλων, έμμεσων τεχνικών και διασταυρώσεων. Μέσω αλγόριθμων πιο συγκεκριμένα, θα υπολογίζονται αμέσως όλες οι προκύπτουσες ελλείψεις δεδομένων ή οποιεσδήποτε αδικαιολόγητες διαφορές. Οι δε δικαιούχοι και φορολογούμενοι θα καλούνται ηλεκτρονικά να προβούν σε διορθώσεις ή σε προσκόμιση στοιχείων, προκειμένου για την επιβολή ή μη επιβολή σχετικών προστίμων.
2. Η τήρηση ενός ηλεκτρονικού φακέλου για κάθε φυσικό πρόσωπο που διαθέτει ΑΦΜ, κρίθηκε ότι θα διευκολύνει τις αρχές για την πάταξη της φοροδιαφυγής. Όλη η περιουσία λοιπόν, τα εισοδήματα, οι εταιρείες και άλλες εμπλεκόμενες δράσεις ενός φυσικού προσώπου, θα περιλαμβάνονται και θα αποτελούν τον ψηφιακό του φάκελο. Αναλυτικότερα, η υπηρεσία ELENXIS θα είναι η «αρχηγός» υπηρεσία που θα κλειδώνει το προφίλ του φορολογούμενου στα TAXIS, MY DATA, ΓΓΠΣ, EISPRAXIS. Για να προβεί μια Δ.Ο.Υ σε οποιαδήποτε ενέργεια, επικοινωνεί με το σύστημα ELENXIS, για να λάβει ενημέρωση σχετικά με τα ευρήματα που μπορεί να οδήγησαν στο κλείδωμα ενεργειών της πλατφόρμας TAXIS.
3. Επίσης, σε σχέση με τον εξωδικαστικό μηχανισμό και τις εξυγιάνσεις και επειδή το Δικαστικό Τμήμα των Δ.Ο.Υ δεν έχει τη δυνατότητα να επιμηκύνει χρονικά -με παράταση- τους πλειστηριασμούς, στην περίπτωση εκείνη που ο φορολογούμενος αναμένει την απόφαση για την υπαγωγή του στην διαδικασία ρύθμισης ή εξυγίανσης, πρέπει να λάβουν αντίστοιχη ενημέρωση οι υπηρεσίες που εμπλέκονται, σύμφωνα με την εφαρμογή των διατάξεων του Ν.4738/2020 Ρύθμιση Οφειλών και Παροχή Δεύτερης Ευκαιρίας και άλλες διατάξεις, καθώς και την εγκύκλιο Ε.2117/28.05.2021 (σελ 9). Ειδικότερα, για οφειλές άνω των 8.000.000 εκ. ευρώ, ενημερώνεται η επιχειρησιακή μονάδα είσπραξης EMEIS, που είναι και το αρμόδιο όργανο (προς διευκόλυνση σας, παρατίθενται τα τηλέφωνα επικοινωνίας της εν λόγω μονάδας: 21316006702-34-27). Για οφειλές κάτω των 8.000.000 εκ. ευρώ, πρέπει να ενημερώνεται το τμήμα ΚΕΟΦ (Κέντρο Οφειλών Ετήσιας Εξυγίανσης, email: keof@aade.gr και τηλέφωνα 2131605609-15).
Τι πρέπει οπωσδήποτε να προσέξετε
Όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, επειδή η εποχή που διανύουμε κρίνεται ως απόλυτα κρίσιμη και μεταβατική, τόσο οι οικονομικοί διευθυντές, όσο και οι ελεγκτές και λογιστές, καλούνται να δίνουν μεγάλη σημασία στις διασταυρώσεις και τα ηλεκτρονικά βιβλία, ώστε να μην βρεθούν σε καμία περίπτωση προ απροόπτου. Επιπρόσθετα, καθώς φέτος είναι η πρώτη χρονιά χωρίς ΜΥΦ αλλά με διασταύρωση μέσω myDATA, προτείνεται να ενημερωθούν οι εταιρείες για την καθολική συμφωνία των υπολοίπων των προμηθευτών τους, ώστε να αποφευχθούν τυχούσες μεγάλες αποκλίσεις από τιμολόγια που δεν έχουν παραληφθεί από τα λογιστήρια τους. Τέλος, προτείνεται να γίνεται εκτύπωση υπολοίπων των οφειλών από τις πλατφόρμες των TAXIS και ΕΦΚΑ σε τακτά μάλιστα χρονικά διαστήματα, για να καθίσταται δυνατή η επαλήθευση και επιβεβαίωση τους και κυρίως επειδή… «Κάλλιον του Θεραπεύειν το Προλαμβάνειν»!
Όλη η περιουσία, τα εισοδήματα, οι εταιρείες και άλλες εμπλεκόμενες δράσεις ενός φυσικού προσώπου, θα αποτελούν τον ψηφιακό του φάκελο.