11/02/22 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε - Η Εβδομάδα που έρχεται

Όταν κάτι κακό συμβαίνει στη ζωή σου, θέλεις να ζήσεις το σήμερα στα άκρα, απολαμβάνοντας ότι έχει να σου προσφέρει η πεπερασμένη αυτή ζωή. Σε γεγονότα όπου το προσδόκιμο ζωής, λόγω εξωτερικών παραγόντων, φαίνεται να μειώνεται, η ανθρωπότητα αντιδρά με αλόγιστη κατανάλωση, το γνωστό «σαν να μην υπάρχει αύριο». Βέβαια, η αντίδραση αυτή σκοντάφτει συνήθως σε έναν βασικό παράγοντα και παραμένει απλώς θέληση, δεδομένου ότι η αυξημένη κατανάλωση απαιτεί και ανάλογους πόρους οι οποίοι σπάνια υφίστανται. Τελικά, όλα καταλήγουν σε ένα κυνήγι γρήγορου πλούτου, με όποιον τρόπο.

Κάπως έτσι θα ήθελε να θέσει η στήλη και την αυξημένη συζήτηση κατά τη διάρκεια ειδικά της πανδημίας, της τοποθέτηση πολλών στη χρηματική; μονάδα bitcoin και γενικά στα κρυπτονομίσματα. Τοποθέτηση γρήγορου πλουτισμού, άμετρη κερδοσκοπία, πίστη στα κρυπτονομίσματα, αυξημένη ανάληψη κινδύνου δεδομένου ότι οι διακυμάνσεις είναι τέτοιες που κάποιος μπορεί να γίνει πλούσιος σε ελάχιστες ημέρες, αλλά και να χάσει ότι έχει.

Τι ακριβώς όμως είναι ένα κρυπτονόμισμα; Σύμφωνα με την με αριθμό 104/27.02.2018 γνωμοδότηση του ΣΛΟΤ «το κρυπτονόμισμα αποτελεί μέσο συναλλαγής χωρίς φυσική υπόσταση, ενώ οι πράξεις γίνονται σε ψηφιακή μορφή. Δεν βασίζεται στην ισοτιμία ενός άλλου νομίσματος ούτε παρέχεται εξασφάλιση από κεντρική τράπεζα ή κράτος…

Το κρυπτονόμισμα δεν έχει τα χαρακτηριστικά των ταμειακών ισοδυνάμων, δεδομένου ότι δεν είναι επένδυση υψηλής ρευστότητας, δεν είναι άμεσα μετατρέψιμο σε γνωστά ποσά μετρητών, υπόκειται σε σημαντικό κίνδυνο μεταβολής της αξίας του και, κατά συνέπεια δεν πληροί τα κριτήρια να καταχωριστεί στην κατηγορία των ταμειακών ισοδυνάμων…».

Συνεπώς το κρυπτονόμισμα είναι ένα άυλο περιουσιακό στοιχείο, το οποίο από την Ελληνική φορολογική νομοθεσία αντιμετωπίζεται ως τίτλος, σε περίπτωση δε που κάποιος αποκομίσει κέρδη από την μετατροπή του σε αποδεκτό νόμισμα, τυχόν διαφορά μεταξύ τιμής απόκτησης και πώλησης, θεωρείται υπεραξία από μεταβίβαση τίτλων και φορολογείται με συντελεστή 15%.

Γενικά στη χώρα μας θεωρούμε ότι αν φορολογούμε τα πάντα, ιδιαίτερα περιουσιακά στοιχεία τα οποία κινούνται σε γκρίζες ζώνες εισοδήματος και φορολογίας, ως χώρα θα πλουτίσουμε. Γενικά υιοθετούμε τακτικές άλλων χωρών ή δικαιοδοσιών, μόνο που προσθέτοντας την «Ελληνική παραλλαγή», συνήθως μας αποφεύγουν όλοι και οι «ειδικοί» αυτοί νόμοι μένουν «στα χαρτιά», δεδομένου ότι ο ενδιαφερόμενος έχει πλήθος καλύτερων επιλογών. Για παράδειγμα, ρίξτε μια ματιά στα άρθρα 5Α, Β και Γ του Ν. 4172/2013 περί Κ.Φ.Ε., όπου πλήθος αλλοδαπών υψηλού εισοδήματος, εύπορων συνταξιούχων, ψηφιακών νομάδων και Ελλήνων επιστημόνων της αλλοδαπής θα έτρεχαν στις αγκάλες της Ελληνικής φορολογικής Διοίκησης, αλλάζοντας φορολογική κατοικία. Μόνο που όλοι οι άλλοι που προσφέρουν αντίστοιχα πακέτα, δεν επιζητούν τον φόρο των πλουσίων αλλά την ρευστότητά τους και την τοπική κατανάλωσή τους η οποία θα επιφέρει και έμμεσα φόρους αλλά και θέσεις εργασίας. Συνεπώς, τυμπανοκρουσίες περί συνάθροισης επιστημόνων του εξωτερικού που θα μπορούν να δουλέψουν στην Ελλάδα με μειωμένο φόρο μισθωτών, αρκεί να στελεχώσουν νέες θέσεις εργασίας και ο εργοδότης για ένα έτος δεν θα προβεί σε μείωση προσωπικού (για να κερδίσει τι ακριβώς;), μάλλον προκαλούν θυμηδία και πολύ συγκρατημένη επιτυχία.

Καταλήγοντας εκεί που ξεκινήσαμε, στα κρυπτονομίσματα δηλαδή, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι ο Ευρωπαϊκός παράδεισος των κρυπτονομισμάτων είναι η Πορτογαλία, η οποία είναι μία από τις λίγες χώρες της Γηραιάς Ηπείρου με φορολογία 0% στα κρυπτονομίσματα. Δεν υφίσταται φόρος επί της απόδοσης κεφαλαίου ή οτιδήποτε άλλο όσον αφορά τα κρυπτονομίσματα στην Πορτογαλία. Η φορολογία είναι μηδενική, εφόσον δεν αποκτά κανείς κρυπτονομίσματα για παροχή υπηρεσιών εντός της χώρας. Περαιτέρω, η μεταφορά κρυπτονομισμάτων στη χώρα, σε κατατάσσει στους φορολογικούς της κατοίκους, χωρίς να υφίσταται υποχρέωση παραμονής συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος ανά έτος σε αυτή.

Ολοκληρώνουμε συνοψίζοντας ότι δεν μιλάμε για μια μικρή δικαιοδοσία της Καραϊβικής αλλά για χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με εξαιρετικό κλίμα, σημαντική διαρκή τουριστική βιομηχανία και τόπο προσέλκυσης αλλοδαπών τους οποίος θέλει να μένουν και να καταναλώνουν σε αυτή, χωρίς να τους φορολογεί άμεσα για αυτό το «προνόμιο». Όλα τα πιο πάνω, περιμένοντας στην Ελλάδα κάποιος να δηλώσει κέρδη από κρυπτονομίσματα και να καταβάλλει αντίστοιχο φόρο 15% επί των κερδών ή να γίνει φορολογικός κάτοικος Ελλάδος με μειωμένο Ελληνικό φόρο, έναντι μηδενικού άλλων χωρών και δικαιοδοσιών. Μάλλον είμαστε εκτός εποχής.

Και επειδή «όλα συνέχεια αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν» και επειδή, παρά τις ευοίωνες προβλέψεις ότι η πανδημία θα μας αποχαιρετούσε ή τουλάχιστον θα έκανε πολύ διακριτική εμφάνιση, κάτι που δεν πραγματοποιήθηκε και επειδή οι πολλές απόψεις των ειδικών μάλλον μας έχουν μπερδέψει δεδομένου ότι κινούνται σε ένα φάσμα με εύρος απολύτως αντιμετωπίσιμου έως μη απευκταίου, «Έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας, για το διάστημα από τη Δευτέρα, 7 Φεβρουαρίου 2022 και ώρα 6:00 έως και τη Δευτέρα, 14 Φεβρουαρίου 2022 και ώρα 6:00.».

«ΑΠΔ Ιανουαρίου 2022: Από τις 14/2/2022 η υποβολή της»: Με σχετικό μήνυμα κατά την ηλεκτρονική υποβολή της ΑΠΔ, ο e-ΕΦΚΑ ενημερώνει ότι η υποβολή της ΑΠΔ Ιανουαρίου 2022 ξεκινάει από 14/2/2022.

Η συγκεκριμένη αλλαγή ημερομηνίας δόθηκε για την προσαρμογή των συστημάτων του e-ΕΦΚΑ στη νέα ΑΠΔ για την απεικόνιση της υποχρεωτικής ασφάλισης επικουρικού κλάδου των νεοεισερχόμενων στην αγορά εργασίας, από 01/01/2022, υπαγόμενων στο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) μισθωτών ιδιωτικού τομέα & απασχολούμενων στο Δημόσιο τομέα με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου (σχετ. εγκύκλιος 5/2022 του e-ΕΦΚΑ). Μπορείτε να δείτε περισσότερα και εδώ.

«Τι αλλάζει για τα υποχρεωτικά rapid tests για τους εργαζομένους στον ιδιωτικό τομέα από Δευτέρα 7/2»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ενημερώνει ότι από τη Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου 2022, επέρχονται αλλαγές στο πλαίσιο των υποχρεωτικών διαγνωστικών ελέγχων για τους εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα, σε συνέχεια της ρύθμισης που προβλέπεται στην Κοινή Υπουργική Απόφαση 4761/28-1-2022 (ΦΕΚ Β’ 290), σύμφωνα με την οποία «Από τις 7 Φεβρουαρίου 2022 πλήρως εμβολιασμένοι θεωρούνται όσοι ενήλικες έχουν εμβολιαστεί και έχει παρέλθει χρονικό διάστημα τουλάχιστον επτά (7) μηνών από τη χορήγηση της δεύτερης δόσης ή, στην περίπτωση μονοδοσικών εμβολίων, τριών (3) μηνών από τη χορήγηση της μοναδικής δόσης, εφόσον έχουν λάβει και την αναμνηστική δόση του εμβολίου για τον κορωνοϊό».

Επομένως, από τις 7.2.2022 όσοι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα που παρέχουν την εργασία τους με φυσική παρουσία στον χώρο εργασίας έχουν εμβολιαστεί, αλλά μετά την πάροδο χρονικού διαστήματος έως επτά (7) μηνών από τη χορήγηση της δεύτερης δόσης ή, στην περίπτωση μονοδοσικών εμβολίων, έως τριών (3) μηνών από τη χορήγηση της μοναδικής δόσης, δεν έχουν λάβει και την αναμνηστική δόση, έχουν την υποχρέωση να υποβληθούν σε διαγνωστικό έλεγχο κατά τα οριζόμενα στην υπ’ αριθμόν 64232/15.10.2021 (ΦΕΚ Β’ 4766) ΚΥΑ, όπως έχει τροποποιηθεί με την υπ’ αριθμόν 69459/5.11.2021 (ΦΕΚ Β’ 5165) ΚΥΑ. Υποχρεούνται δηλαδή σε διενέργεια ελέγχου δυο φορές την εβδομάδα με δική τους επιβάρυνση, με τους ίδιους όρους που ισχύουν και για τους ανεμβολίαστους εργαζομένους. Η υποχρέωση αίρεται άμεσα από την ημέρα διενέργειας της αναμνηστικής δόσης.

Δεν υποχρεούνται να υποβληθούν σε rapid tests οι εργαζόμενοι που έχουν νοσήσει από κορωνοϊό και το αποδεικνύουν με την επίδειξη Πιστοποιητικού Νόσησης. Το Πιστοποιητικό Νόσησης εκδίδεται: α) κατόπιν εργαστηριακού ελέγχου με τη μέθοδο PCR για κορωνοϊό COVID-19, εντός δεκατεσσάρων (14) ημερών μετά από τον πρώτο θετικό έλεγχο, β) ειδικώς για τους πλήρως εμβολιασμένους, κατόπιν θετικού ελέγχου με τη χρήση rapid test. Η ισχύς του πιστοποιητικού νόσησης διαρκεί έως ενενήντα (90) ημέρες μετά από τον θετικό έλεγχο.

Αναφορικά με τον έλεγχο της συμμόρφωσης με την υποχρέωση διενέργειας rapid test, υπενθυμίζεται ότι τα διαγνωστικά κέντρα, ιδιωτικές κλινικές κ.λπ. στέλνουν εντός 24ωρου στο Εθνικό Μητρώο Ασθενών COVID-19 που τηρείται στην ΗΔΙΚΑ τα στοιχεία των προσώπων που ελέγχθηκαν και το αποτέλεσμα του ελέγχου (θετικό ή αρνητικό).

Αν το αποτέλεσμα του ελέγχου είναι αρνητικό, μετά από την καταχώριση αυτή ο εργαζόμενος μπορεί να εκδίδει από το gov.gr Βεβαίωση Αρνητικού αποτελέσματος.

Αν το αποτέλεσμα είναι θετικό, ο εργαζόμενος ενημερώνει άμεσα τον εργοδότη, τίθεται σε κατ’ οίκον περιορισμό, ακολουθείται το πρωτόκολλο του ΕΟΔΥ και εφαρμόζονται οι ρυθμίσεις του άρθρου 62 του ν. 4886/2022 και της εφαρμοστικής ΥΑ 6924/27.1.2022 (ΦΕΚ Β’ 291) για την ειδική άδεια λόγω νόσησης εργαζομένου από κορωνοϊό.

Το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ διαλειτουργεί με την ΗΔΙΚΑ και διαμορφώνεται το ιστορικό διαγνωστικών ελέγχων των εργαζομένων. Σε αυτό το αρχείο έχει πρόσβαση ο εργοδότης, που υποχρεούνται να δηλώσει ποιοι εργαζόμενοι εξαιρούνται από την υποχρέωση, υποβάλλοντας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ «Υπεύθυνη Δήλωση Επιχειρήσεων-Εργοδοτών περί τήρησης της υποχρέωσης υποβολής των ανεμβολίαστων και μη νοσησάντων εργαζομένων σε διαγνωστικό έλεγχο νόσησης από τον κορωνοϊό COVΙD-19». Στην συνέχεια εκδίδεται από Π.Σ ΕΡΓΑΝΗ ο τελικός κατάλογος των παραβατών.

Η Υπεύθυνη Δήλωση που προαναφέρθηκε υποβάλλεται για τις δυο πρώτες εβδομάδες δηλαδή από 7η Φεβρουαρίου 2022 (ημερομηνία έναρξης ισχύος των νέων ρυθμίσεων περί αναμνηστικής δόσης) έως την 20η Φεβρουαρίου 2022, το χρονικό διάστημα από 22 έως 25 Φεβρουαρίου 2022. Στη συνέχεια θα υποβάλλεται κάθε εβδομάδα από Τρίτη έως Παρασκευή για την εβδομάδα αναφοράς που προηγήθηκε.

«ΣτΕ: H φορολόγηση αφορολόγητων αποθεματικών Α.Ε. κατ’ άρθρο 72 παρ. 12 Ν.4172/2013 δεν συνιστά αναδρομική επιβολή φόρου που αντίκειται στο άρθρο 78 παρ. 2 του Συντάγματος»: Με την απόφαση 97/2022 της επταμελούς σύνθεσης του Β’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του Δικαστηρίου λόγω μείζονος σπουδαιότητας το ζήτημα της συμφωνίας ή μη προς το άρθρο 78 παρ. 2 του Συντάγματος των διατάξεων της παραγράφου 12 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος - όπως η παράγραφος αυτή αναριθμήθηκε με το άρθρο 26 παρ. 3 του ν. 4223/2013 και τροποποιήθηκε με το άρθρο 26 παρ. 5 και 6 του ν. 4223/2013 και το άρθρο πρώτο παρ. Δ΄ υποπαρ. Δ1 περ. 22 υποπερ. α΄ του ν. 4254/2014), κατά το μέρος που η θεσπιζόμενη με αυτές φορολογική υποχρέωση εκτείνεται πέραν του προηγούμενου της επιβολής έτους.

Με την παράγραφο 13 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 θεσπίσθηκε ως πάγιος κανόνας ότι για ισολογισμούς που κλείνουν με ημερομηνία 31.12.2014 και μετά δεν επιτρέπεται, πλην ειδικώς προβλεπόμενων εξαιρέσεων, η τήρηση ειδικών λογαριασμών αφορολόγητων αποθεματικών. Παραλλήλως, με την παράγραφο 12 του ίδιου άρθρου 72 του ν. 4172/2013 προβλέφθηκε ένα ενδιάμεσο μεταβατικό στάδιο διαχειρίσεως όσων αφορολόγητων αποθεματικών είχαν σχηματισθεί μέχρι και την 31η Δεκεμβρίου 2013 βάσει διατάξεων του προγενέστερου Κ.Φ.Ε. ( ν. 2238/1994). Το μεταβατικό αυτό στάδιο περιελάβανε δύο ειδικότερες ρυθμίσεις ανάλογα με το αν τα ως άνω αποθεματικά είχαν διανεμηθεί ή κεφαλαιοποιηθεί ή όχι μέχρι την 31.12.2013. Έτσι, σε περίπτωση μεν διανομής ή κεφαλαιοποιήσεώς τους μέχρι την ημερομηνία αυτή, τα ως άνω, σχηματισθέντα βάσει του προγενέστερου Κ.Φ.Ε. ( ν. 2238/1994), αποθεματικά φορολογούνται αυτοτελώς με συντελεστή 15% και με την καταβολή του φόρου αυτού εξαντλείται κάθε φορολογική υποχρέωση τόσο του νομικού προσώπου όσο και των μετόχων ή εταίρων αυτού. Από δε την 1.1.2014 και εφεξής, τα προαναφερθέντα αποθεματικά, που δεν διανεμήθηκαν ή κεφαλαιοποιήθηκαν μέχρι την 31.12.2013, είτε συμψηφίζονται με ζημίες παρελθουσών χρήσεων μέχρις εξαντλήσεώς τους, είτε διανέμονται ή κεφαλαιοποιούνται, φορολογούμενα αυτοτελώς με συντελεστή 19%, εξαντλούμενης με την καταβολή του φόρου αυτού της φορολογικής υποχρεώσεως του νομικού προσώπου και των μετόχων ή εταίρων αυτού.

Το Δικαστήριο δέχθηκε ότι με τις ρυθμίσεις των παρ. 12 και 13 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος) ο νομοθέτης επιδίωξε, ως είχε ευρεία ευχέρεια, κατά τα άρθρα 4 παρ. 1 και 5 σε συνδυασμό με το άρθρο 78 παρ. 1 του Συντάγματος, την κατάργηση, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, της διατήρησης αφορολόγητων αποθεματικών από τα νομικά πρόσωπα του άρθρου 45 του εν λόγω Κώδικα, στα οποία περιλαμβάνονται και οι ημεδαπές ανώνυμες εταιρείες. Περαιτέρω, το Δικαστήριο έκρινε ότι δεν αντίκειται στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 78 του Συντάγματος η βάσει των διατάξεων της παρ. 12 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.) κατάργηση του προϊσχύοντος νομοθετικού καθεστώτος που διείπε τα ως άνω αποθεματικά και η συνακόλουθη άμεση υποβολή αυτών σε φορολογία, καθ’ ο μέρος η θεσπιζόμενη με αυτές φορολογική υποχρέωση εκτείνεται πέραν του προηγουμένου της επιβολής έτους, καταλαμβάνοντας αποθεματικά που έχουν σχηματισθεί πριν από την 1.1.2012, διότι τα αποθεματικά αυτά δεν είχαν απαλλαγεί οριστικά της φορολογίας πριν από την έναρξη ισχύος των ως άνω διατάξεων αλλά είχαν, απλώς, υπαχθεί σε καθεστώς προσωρινής φορολογικής απαλλαγής μέχρι τη διανομή ή την κεφαλαιοποίησή τους ή τη διάλυση της επιχείρησης, οπότε θα ήσαν φορολογητέα. Εξάλλου, έγινε δεκτό από το Δικαστήριο ότι ο χρόνος υποβολής των εν λόγω αποθεματικών σε φορολογία, μετά την κατάργηση του ως άνω καθεστώτος προσωρινής φορολογικής απαλλαγής, δεν επιβάλλεται από το Σύνταγμα να εξαρτάται στο διηνεκές από τη βούληση του κάθε φορολογούμενου αλλά επιτρεπτώς ορίζεται από το νομοθέτη με την ως άνω μεταβατική ρύθμιση της παρ. 12 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε.), στο πλαίσιο της προαναφερόμενης ευρείας ευχέρειας που του παρέχεται για τη διαμόρφωση του φορολογικού συστήματος, κατ’ εκτίμηση των εκάστοτε κοινωνικοοικονομικών συνθηκών. Κατά τη γνώμη, όμως, μειοψηφίας, η εν λόγω ρύθμιση της παρ. 12 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (Κ.Φ.Ε), ασχέτως του ότι με αυτήν θεσπίζονται φορολογικοί συντελεστές (15 % και 19%), οι οποίοι είναι μικρότεροι των γενικώς ισχυόντων στη φορολογία εισοδήματος, συνιστά αναδρομική επαχθή μεταβολή του φορολογικού καθεστώτος των επιχειρήσεων στις οποίες αναφέρεται. Τούτο δε διότι επιβάλλεται, πάντως, αμέσως και υποχρεωτικώς, φόρος εισοδήματος για ύλη η οποία κατά το σχηματισμό της και μέχρι τη δημοσίευση του ως άνω ν. 4172/2013 ήταν αφορολόγητη, εξαρτώμενη, για την υπαγωγή της σε φόρο, από γεγονότα μελλοντικά και κατ’ αρχήν συναπτόμενα με τη βούληση των ως άνω νομικών προσώπων, (διανομή ή κεφαλαιοποίηση των αποθεματικών ή διάλυση της επιχείρησης). Συνεπώς, οι διατάξεις της παρ. 12 του άρθρου 72 του ν. 4172/2013 (Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος), καθ’ ο μέρος η θεσπιζόμενη με αυτές φορολογική υποχρέωση εκτείνεται πέραν του προηγουμένου της επιβολής έτους, καταλαμβάνοντας αποθεματικά που είχαν σχηματισθεί πριν από την 1.1.2012, αντίκεινται προς τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 78 του Συντάγματος και κατά συνέπεια, είναι μη εφαρμοστέες.

«Επιστροφή επιχορηγήσεων και παράταση υποβολής Πόθεν Έσχες»: Με τροπολογία που κατατέθηκε στο σχέδιο νόμου με τίτλο: Κύρωση της από 28.1.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου ''Επείγουσες φορολογικές, τελωνειακές και συναφείς ρυθμίσεις, επείγουσες διατάξεις για τη διασφάλιση του δικαιώματος αποτελεσματικής δικαστικής προστασίας'' ρυθμίζονται θέματα επιστροφών επιχορηγήσεων, ενώ παρατείνεται και η καταληκτική προθεσμία υποβολής της δήλωσης Πόθεν Έσχες. Υπενθυμίζουμε ότι η υποβολή της δήλωσης είχε οριστεί στις 16/2/2022.

Το σχετικό κείμενο για την παράταση αναφέρει:

Άρθρο 7 - Παράταση προθεσμίας υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων — Τροποποίηση του άρθρου 68 του v, 4871/2021

Το άρθρο 68 του v. 4871/2021 (Α' 246) τροποποιείται ως προς την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των δηλώσεων και διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 68

Παράταση προθεσμίας υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων

Κατ' εξαίρεση των οριζομένων στην παρ. 2 του άρθρου 1 και στο άρθρο 19 του v. 3213/2003 (Α' 309), δηλώσεις περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων, αρχικές με απόκτηση ιδιότητας υπόχρεου από την Ιη. 1.2021 έως και τη 30η.11.2Ο21 και ετήσιες του έτους 2021 (χρήση 2020), υποβάλλονται μέχρι και την 28η 2.2022".

Επί του ιδίου θέματος των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, δόθηκαν περαιτέρω διευκρινίσεις οι οποίες αναρτήθηκαν στο e-forologia.gr με τίτλο «Πόθεν έσχες: Μέχρι 28/2/2022 η καταχώριση των δεδομένων της κατάστασης των υπόχρεων υποβολής από τους Φορείς»: Βάσει της παρ. 3 του άρθρου 1 του ν. 3213/2003 όπως ισχύει, η ηλεκτρονική καταχώριση στην ενιαία διαδικτυακή εφαρμογή, από τους πιστοποιημένους χρήστες των αρμοδίων για το σκοπό αυτό υπηρεσιών, της ενιαίας κατάστασης των υπόχρεων σε Δ.Π.Κ. & Δ.Ο.Σ. κάθε έτους, θα πρέπει να ολοκληρώνεται έως το τέλος Φεβρουαρίου του επόμενου έτους ενώ η μη ύπαρξη υπόχρεων πρέπει να δηλώνεται ηλεκτρονικά με την οριστικοποίηση μηδενικής κατάστασης. Συνεπακόλουθα, η καταληκτική ημερομηνία για την ηλεκτρονική καταχώριση των δεδομένων της κατάστασης των υπόχρεων υποβολής ετήσιας Δ.Π.Κ. & Δ.Ο.Σ. 2022 (ελεγχόμενη περίοδος 01.01.2021 έως 31.12.2021) είναι η 28η Φεβρουάριου 2022. Για τυχόν πρόσθετες διευκρινίσεις και πληροφορίες μπορείτε να καλείτε κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες στο Κέντρο Εξυπηρέτησης Υπόχρεων ΠΟΘΕΝ (ΚΕΥ-ΠΟΘΕΝ) στο τηλεφωνικό αριθμό 210-4802100 ή μέσω της ενότητας «Χρειάζεστε βοήθεια;» αφού συνδεθείτε με τους κωδικούς σας στο www.pothen.gr.

«ΑΑΔΕ: Σε λειτουργία η εφαρμογή εισφοράς συναλλάγματος (Ν.4111/2013) για το φορολογικό έτος 2021»: Η ΑΑΔΕ γνωστοποιεί ότι σε λειτουργία έχει τεθεί η εφαρμογή εισφοράς συναλλάγματος (ν.4111/2013) για το φορολογικό έτος 2021

Από αυτή την υπηρεσία μπορείτε να υποβάλετε τη Δήλωση εισφοράς επί του ετήσιου συνολικού εισαγόμενου και μετατρεπόμενου σε ευρώ συναλλάγματος και εισαγόμενου ποσού σε ευρώ, με βάση τις διατάξεις του άρθρου 43 του ν. 4111/2013, όπως ισχύουν μετά την αντικατάστασή τους με το άρθρο 53 του ν. 4607/2019 φορολογικών ετών 2019 και μετά.

(Η ΔΗΛΩΣΗ ΕΙΣΦΟΡΑΣ (άρθ.. 43 του ν. 111/2013) αναφέρεται επί του ετήσιου ποσού του συνολικού εισαγόμενου και μετατρεπόμενου σε ευρώ συναλλάγματος και συνολικού εισαγόμενου ποσού σε ευρώ των εταιριών του άρθρου 25 του ν.27/1975 με βάση τις διατάξεις του άρθρου 43 του ν.4111/2013, όπως ισχύουν μετά την τροποποίησή τους με το άρθρο 53 του ν. 4607/2019).

«Χορήγηση ασφαλιστικής ενημερότητας με οφειλές έως 100 ευρώ προς τον ΕΦΚΑ»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

H πρόβλεψη για ευκολότερη χορήγηση αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας (καθώς θα δίνεται για μικρές οφειλές, κάτω των 100 ευρώ προς τον e-ΕΦΚΑ) μαζί με μια σειρά άλλων διατάξεων που διευκολύνουν εργαζομένους και ασφαλισμένους (κατάργηση προεγγραφής μη μισθωτών στον e-ΕΦΚΑ με την έναρξη δραστηριότητας, άδεια μετ’ αποδοχών 10 ημερών στους γονείς παιδιών με σπάνια νοσήματα, επιλογή ασφαλιστικού φορέα για ασφαλισμένους με διπλή ιδιότητα) περιλαμβάνονται στις νέες διατάξεις που ενσωματώθηκαν στο νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του e-ΕΦΚΑ που κατατίθεται στη Βουλή. Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνεται επίσης και η νομοθετική ρύθμιση που είχε προαναγγείλει το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για την καταβολή των μισθών και των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων στις επιχειρήσεις των οποίων ανεστάλη η λειτουργία στις 25-26 Ιανουαρίου με εντολή δημόσιας αρχής λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίς».

«Κατατίθεται στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Κατατίθεται στη Βουλή –μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης εντός του Ιανουαρίου- το νομοσχέδιο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ, που αποτελεί το επιστέγασμα των πρωτοβουλιών που έχουν ήδη αναληφθεί για την καλύτερη και αποδοτικότερη λειτουργία του πιο προβληματικού φορέα της Δημόσιας Διοίκησης, με τον οποίο συναλλάσσονται καθημερινά 2,5 εκατ. συνταξιούχοι και 4 εκατ. εργαζόμενοι.

Οι μέχρι τώρα πρωτοβουλίες εστιάστηκαν στην επιτάχυνση του ρυθμού έκδοσης των εκκρεμών συντάξεων (και είχαν ως αποτέλεσμα την έκδοση 225.000 κύριων συντάξεων πέρυσι, που αποτελεί αριθμό-ρεκόρ) και στην καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, με επιστέγασμα τον Ενιαίο Αριθμό Εξυπηρέτησης του Πολίτη 1555 που έχει δεχθεί πάνω από 1 εκατ. κλήσεις -εκ των οποίων το 80% περίπου αφορούσε στον ΕΦΚΑ- που έχουν απαντηθεί σε πρώτο επίπεδο σε ποσοστό πάνω από 85%.

Το νομοσχέδιο που θα ξεκινήσει να συζητείται στη Βουλή τις επόμενες ημέρες αποτελεί μια ακόμα πιο ουσιαστική παρέμβαση σε μονιμότερη βάση, με την οποία:

  • Επιδιώκεται η προσέλκυση υψηλού επιπέδου στελεχών τόσο από τον δημόσιο όσο και από τον ιδιωτικό τομέα
  • Θεσπίζεται σύστημα κινήτρων, αλλά και ελέγχων για τους υπαλλήλους
  • Επιταχύνονται οι προμήθειες
  • Εισάγονται ρυθμίσεις για αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Φορέα.

«Στατιστικά κατώφλια έτους 2022 για την υποβολή δήλωσης Intrastat - Η απόφαση της ΑΑΔΕ»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος Ε.2010/2022 που αφορά στα στατιστικά κατώφλια που ισχύουν από 1.1.2022 έως και 31.12.2022 πάνω από τα οποία οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλουν δήλωση Intrastat.

Με την εγκύκλιο γνωστοποιείται ότι τα στατιστικά κατώφλια που ισχύουν από 1.1.2022 έως 31.12.2022, πάνω από τα οποία οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλλουν δήλωση Intrastat, διαμορφώνονται στις εκατόν πενήντα χιλιάδες ευρώ (150.000 €) για τις ενδοκοινοτικές αφίξεις και στις ενενήντα χιλιάδες ευρώ (90.000 €) για τις ενδοκοινοτικές αποστολές.

Αναλυτικά σύμφωνα με την απόφαση:

Σχετικά με τα «Στατιστικά κατώφλια έτους 2022 για την υποβολή δήλωσης Intrastat» γνωστοποιείται ότι σύμφωνα με το αριθ. πρωτ. Β3- 227/17.1.2022 έγγραφο της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής προς την Υπηρεσία μας, τα στατιστικά κατώφλια που ισχύουν από 1.1.2022 έως 31.12.2022, πάνω από τα οποία οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλλουν δήλωση Intrastat, διαμορφώνονται ως εξής:

α) Εκατόν πενήντα χιλιάδες ευρώ (150.000 €) για τις ενδοκοινοτικές αφίξεις

β) Ενενήντα χιλιάδες ευρώ (90.000 €) για τις ενδοκοινοτικές αποστολές.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με το ανωτέρω έγγραφο, υπάρχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης Intrastat για ενδοκοινοτικές συναλλαγές αγαθών που πραγματοποιούνται το έτος 2022 εφόσον, κατά το έτος 2021 οι συναλλαγές ενδοκοινοτικών αφίξεων και αποστολών αγαθών υπερέβησαν τα ανωτέρω στατιστικά κατώφλια του έτους 2022 ή στην περίπτωση κατά την οποία οι συνολικές συναλλαγές ενδοκοινοτικών αφίξεων και αποστολών αγαθών που πραγματοποιούνται κατά το έτος 2022 υπερβούν τα κατώφλια αυτά.

«Επιδότηση αγροτικού ρεύματος: Η απόφαση για την κάλυψη του 80% της ρήτρας αναπροσαρμογής για την περίοδο από Αύγουστο έως Δεκέμβριο 2021»: Δημοσιεύθηκε η με Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΗΕ/13046/455/10-02-2022 ΚΥΑ με θέμα "Χορήγηση επιδότησης, από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης, της τιμολογητέας κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας καταναλωτών ηλεκτρικής ενέργειας με παροχές αγροτικής χρήσης".

«Ε9: Απόφαση ΑΑΔΕ σχετικά με τον εντοπισμό ακινήτων σε περίπτωση που οι χάρτες ΑΠΑΑ δεν αποτυπώνουν τα επιμέρους οικοδομικά τετράγωνα»: Δημοσιεύθηκε η απόφαση Α.1019/2022 του Διοικητή της ΑΑΔΕ με την οποία τροποποιείται η υπό στοιχεία ΠΟΛ 1184/2014 απόφαση όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, με τίτλο «Μηχανογραφική διαχείριση των δηλώσεων στοιχείων ακινήτων (Ε9) για τον υπολο­γισμό του Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων».

Πιο συγκεκριμένα προστί­θεται παράγραφος 12 ως εξής:

12. Σε περίπτωση κατά την οποία οι χάρτες ΑΠΑΑ, όπως ισχύουν βάσει των αποφάσεων του Υπουργού Οι­κονομικών, που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση του άρ­θρου 41 του ν. 1249/1982 (Α’ 43), δεν αποτυπώνουν για κάποιες περιοχές τα επιμέρους οικοδομικά τετράγωνα, προς διευκόλυνση των φορολογουμένων για τον εντο­πισμό των ακινήτων τους, αυτά συμπληρώνονται στο Ο.Π.Σ. Περιουσιολόγιο με βάση κάθε πρόσφορο μέσο» .

Κλείνοντας τη στήλη για την Εβδομάδα που πέρασε, θα θέλαμε να σταθούμε στην όντος αξιόλογη προσπάθεια της Κυβέρνησης σχετικά με το «Πρόγραμμα «Αντικατάστασης και Ανακύκλωσης Ενεργοβόρων Ηλεκτρικών Συσκευών», σταματώντας όμως στην υφιστάμενη εμμονή των καιρών, ότι δηλαδή όλοι και όλα δικαιούνται και άπτονται κυβερνητικής επιχορήγησης, εφόσον υφίστανται εισοδηματικά και ιδιοκτησιακά κριτήρια. Κατ’ αρχήν τα «εισοδηματικά κριτήρια» εξορύσσονται από τις δηλώσεις φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων και από την περιουσιακή κατάσταση σε ακίνητα του καθένα, γεγονός που σημαίνει ότι οιασδήποτε μεγαλο-φοροφυγάς ο οποίος δηλώνει πένητας, ή κάποιος με πολύ μεγάλες καταθέσεις οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στα τρέχοντα εισοδήματά του αλλά, δεν απεικονίζονται στη φορολογική του δήλωση, δικαιούται επιχορήγησης την οποία δεν δικαιούται φυσικά ένας, κατ’ ανάγκη «τίμιος» φορολογούμενος με μισθοδοσία ή σύνταξη από τον ιδιωτικό ή Δημόσιο τομέα. Περαιτέρω, είναι κοινωνικά ανάλγητο να επιδοτείς τη θέρμανση κοινωνικών ομάδων που αυθαίρετα ονομάζεις πληττόμενες, δεδομένου ότι τα εισοδηματικά και ιδιοκτησιακά όρια αλλάζουν συνεχώς και σε κάθε περίπτωση, στο Νευροκόπι για παράδειγμα, φτωχοί ή πλούσιοι κρυώνουν εξίσου πολύ.

Όσον αφορά την αντικατάσταση ενεργοβόρων ηλεκτρικών συσκευών, τελικά θεωρούμε ότι χάθηκε το ζητούμενο, δηλαδή η μείωση της ενεργειακής κατανάλωσης και φυσικά η μείωση των ενεργειακών ρύπων. Το αρμόδιο Υπουργείο ανακοίνωσε ότι «Το πληροφοριακό σύστημα θα αξιολογεί αυτόματα τις αιτήσεις των πολιτών με βάση τα εισοδηματικά και κοινωνικά κριτήρια και θα τους κατατάσσει στην αντίστοιχη κλίμακα επιδότησης.». Μάλλον η τοποθέτηση είναι τελείως λάθος και περιλαμβάνει τον μέσο πολίτη με εισοδηματικά κριτήρια, δεδομένου ότι οι μη έχοντες επαρκή εισοδήματα δεν πρόκειται να αλλάξουν τις ενεργοβόρες συσκευές επειδή δεν έχουν να πληρώσουν το υπόλοιπο της αξίας τους, για δε τους οικονομικά εύπορους, δεδομένου και της μη ύπαρξης κινήτρου, δεν θα προβούν σε καμία αλλαγή, επειδή όταν και εάν θελήσουν, θα το κάνουν με δική τους απόφαση και μη περιμένοντας καμία πολιτειακή συνδρομή. Συνεπώς, έχουμε την άποψη ότι η μείωση της κατανάλωσης της ενέργειας και η μείωση των ενεργειακών ρύπων, καμία σχέση δεν έχει με τα εισοδηματικά κριτήρια των εντασσόμενων στο πρόγραμμα.

Κάπου εδώ θα σας χαιρετούσαμε με την καθιερωμένη αναφορά του τέλους της εβδομάδας σχετικά με τον «απολογισμό» της πανδημίας, που για μια ακόμα φορά στη χώρα μας, όσον αφορά τους σκληρούς δείκτες και δη εκείνου των θανάτων ανά 100.000 κατοίκων (στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο 90), μάλλον δεν δείχνει σαφή σημάδια αποκλιμάκωσης. Όμως, όταν ένα πρόβλημα πανδημικό χρονίζει και έρχεται να αλλάξει εκ θεμελίων τον κόσμο μας όπως τον ξέραμε, η ανθρωπότητα ζητάει διαφορετικούς τρόπους διαχείρισης της κατάστασης, οι οποίοι σίγουρα δεν βελτιώνουν τους δείκτες της πανδημίας, βελτιώνουν όμως τους δείκτες την κοινωνικής ευτυχίας, κάτι που έχει λείψει παγκόσμια εδώ και μια διετία. Συνεπώς, υπάρχει πλέον η αποδοχή ότι ο COVID-19 θα είναι πιθανώς για πολύ ακόμα ένα στοιχείο της καθημερινότητάς μας και θα πρέπει να συμβιώσουμε αναγκαστικά. Έτσι, η Σουηδία και η Δανία, κήρυξαν την επιστροφή στην «κανονικότητα», ξεχωρίζοντας ξανά απ’ όλες σχεδόν τις χώρες του δυτικού κόσμου, που εξακολουθούν να δέχονται πίεση στα συστήματα υγείας τους. Κανένα μέτρο δεν είναι σε ισχύ εδώ και λίγες ώρες, ούτε καν η υποχρέωση χρήσης μάσκας σε εσωτερικούς χώρους. Φυσικά αυτό δεν αντικατοπτρίζει και την πραγματικότητα, αφού ο αριθμός κρουσμάτων είναι εξαιρετικά υψηλός (30.000-35.000 ημερησίως) στις δύο χώρες σε σχέση με την Ελλάδα, αλλά με σαφώς μικρότερο αριθμό θανάτων, πάλι σε σχέση με την Ελλάδα, όπου τα μέτρα που ελήφθησαν καθ’ όλη την περίοδο της βαριάς πανδημίας ήταν αυστηρά. Σε κάθε όμως περίπτωση, οι Κυβερνήσεις των δύο χωρών, βλέποντας την κοινωνία να δυσλειτουργεί και την οικονομία να παρουσιάζει ασυνέχειες, θεώρησαν ότι η έως τώρα τηρούμενη πρακτική, δεν απέδωσε.

Στο ίδιο μοτίβο και η Ελλάδα, με το πλεονέκτημα του Μεσογειακού καιρού και τις θερμοκρασίες ήδη να φθάνουν σε κάποιες περιοχές γύρω στους 20C, περνάμε σε μία φάση όπου θα πρέπει να μάθουμε να συνυπάρχουμε με τον ιό, να κυκλοφορεί ανάμεσά μας και που ο καθένας από εμάς θα πρέπει να παίρνει τις αποφάσεις του σχετικά με το πόσο αποδέχεται την έκθεσή του σε αυτόν. Συνεπώς, για την Εβδομάδα που μας έρχεται, αναμένουμε τα νέα μέτρα περαιτέρω απελευθέρωσης της καθημερινότητας, χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι ο κίνδυνος εξέλειπε.

Με αυτές τις σκέψεις θα σας αποχαιρετήσουμε για ακόμα μία εβδομάδα, ζητώντας σας να είστε πιο προσεκτικοί μέσα στην αυταπάτη της μη ύπαρξης της πανδημίας, προστατεύοντας τους εαυτούς σας και αποσυμπιέζοντας την πίεση της εβδομάδας, μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο σχεδόν ηλιόλουστο το οποίο μας υπενθυμίζει πως τα καλύτερα είναι μπροστά και το καλοκαίρι θα χτυπήσει σε λίγο την πόρτα μας. Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους σας.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα