21/01/22 | Αρχική > Αρθρογραφία > Ανασκόπηση της εβδομάδας

Η Εβδομάδα που πέρασε - Η Εβδομάδα που έρχεται

Περάσαμε και τα μέσα του Γενάρη, η μετα-εορταστική μας καθημερινότητα επιστρέφει στους γνωστούς ρυθμούς που έχουν διαμορφωθεί εδώ και μία σχεδόν διετία ελέω πανδημίας και ως εισαγωγή της στήλης για την Εβδομάδα που πέρασε θα θέλαμε να ασχοληθούμε για ακόμα μια φορά με την κτηματαγορά.

Στην Ελλάδα της διευρυμένης κτηματομεσιτικής αγοράς και του εξαιρετικού μέχρι πρότινος ποσοστού ιδιοκατοίκησης, συμβαίνουν σημαντικές αλλαγές. Στο εξωτερικό και ειδικά στις Αγγλοσαξονικές χώρες, υφίστανται σχετικά τρία πράγματα. Οι μεσίτες αστικών ακινήτων είναι πιστοποιημένοι βάσει ειδικών σπουδών και κρατικής αδείας (συνήθως είναι άτομα με νομική παιδεία), οι εκμεταλλεύσεις των ακινήτων σπάνια γίνονται από τον ιδιοκτήτη αλλά συνήθως γίνονται από εταιρείες διαχείρισης ακινήτων όπου προσφέρουν ένα πλήρες πακέτο εύρεσης ενοικιαστή ή αγοραστή, επιμέλεια του ακινήτου σε περίπτωση μίσθωσης και ανάληψης της ευθύνης είσπραξης των μισθωμάτων. Φυσικά επειδή τίποτε δεν είναι φθηνό ώστε να εξαλείφονται οι δυνατόν επισφάλειες (μη καταβολή μισθωμάτων, απλήρωτοι λογαριασμοί παροχών, έως και απλήρωτα κοινόχρηστα), η χρέωση συνήθως αναφέρεται σε ένα πάγιο ετήσιος τέλος (annual fee) και σε ένα μεταβλητό, κάπου γύρω στο 15% του καταβαλλόμενου ενοικίου. Τέλος, το τρίτο γεγονός που υφίσταται, δεδομένου ότι στο εξωτερικό οι κατοικίες μισθώνονται συνήθως επιπλωμένες, είναι η ύπαρξη ενός κρατικού ταμείου, όπου ο υποψήφιος μισθωτής θα πρέπει να καταβάλει ένα γενναίο πάγιο ποσό (deposit), μετά από μία αναλυτική καταγραφή και έλεγχο των υποδομών και των επίπλων του διαμερίσματος, το οποίο θα λάβει πίσω, συνήθως εν μέρει, όταν αποχωρήσει από το ακίνητο και αφού αφαιρεθούν οι ζημιές που έχει προκαλέσει και το κόστος επισκευής. Ο εκμισθωτής δεν λαμβάνει καθόλου χρήματα από την εγγύηση, παρά μόνο μετά την αποχώρηση του μισθωτή και εφόσον υπάρχουν διαπιστωμένες και αναγνωρισμένες από το μισθωτή ζημίες στον εξοπλισμό.

Στην Ελλάδα τα πράγματα δεν λειτουργούν ακριβώς έτσι, κάποιοι κτηματομεσίτες, ειδικά σε περιοχές με ακίνητα μεγάλης αξίας (νησιά), είναι άτομα με εξαιρετική σχετική εκπαίδευση και επαγγελματικότητα, οι περισσότεροι όμως, ειδικά σε πόλεις με Πανεπιστήμια, είναι διάτονες αστέρες, όπου το επάγγελμα εξαντλείται, ειδικά την εβδομάδα που βγαίνουν τα αποτελέσματα εισαγωγής στις σχολές, στην επίδειξη του ακινήτου, τη λήψη ενός ενοικίου από τον μισθωτή και μισού από τον εκμισθωτή (από τον τελευταίο μόνο όταν υφίστανται ακίνητα προς μίσθωση, διαφορετικά οι υπηρεσίες παρέχονται δωρεάν, αν όχι υπό τύπου «σας παρακαλώ…»), ο εκμισθωτής συνήθως ενός ακινήτου θεωρεί εαυτόν «γατόνι» της αγοράς με συνέπεια, αν του τύχει άλλο «γατόνι» να μην εισπράξει όχι απλώς ενοίκια αλλά να χρωστάει και ό,τι κατανάλωσε ο μισθωτής και τέλος, η εγγύηση περιλαμβάνει την καταβολή ενός μηνιαίου μισθώματος η οποία θα επιστραφεί αν ο μισθωτής δεν έχει προκαλέσει ζημίες στο ακίνητο, αν πλήρωσε τα κοινόχρηστα, αν…., κάτι που συνήθως καταλήγει σε καβγά των εμπλεκόμενων μερών.

Αναμφισβήτητα το γεγονός των τελευταίων χρόνων ήταν οι μισθώσεις μικρής διαμονής τύπου Airbnb, όπου πολλοί εκμισθωτές με ακίνητα (ιδίως) αμφιβόλου προβολής και ειδικά χαμηλών ή καθόλου ορόφων (ισόγεια, ημιώροφοι κλπ.), τα μετέτρεψαν με fusion cult αισθητική σε ονειρεμένες κατοικίες, όπου κάποιος μπορεί να περάσει από λίγες ώρες έως λίγες ημέρες. Και καλά κάνανε, μόνο που τα ακίνητα αυτά εγγραφόμενα ως βραχυχρόνιας μίσθωσης στην αντίστοιχη πλατφόρμα του Υπ. Οικονομικών και της ΑΑΔΕ, τραβήχτηκαν από την αγορά, με συνέπεια, οι τιμές των διαθέσιμων για μακροχρόνια μίσθωση ακινήτων να εκτοξευτούν.

Όλα αυτά είναι γνωστά και σε αυτό που θα θέλαμε να αναφερθούμε σήμερα είναι η προσπάθεια «χειραγώγησης» της αγοράς ακινήτων από εμπλεκόμενους, σοβαρούς και μη φορείς, σε αυτήν. Μετά τους πρώτους μήνες της πανδημίας και ενώ υπήρχε γενικά πανικός, έκαναν την εμφάνισή τους τα πρώτα «στατιστικά στοιχεία» εκ των οποίων διαφαινόταν πως η βραχυχρόνια μίσθωση εμφάνιζε μείωση της τάξης του 90% και πλέον, ενώ ταυτόχρονα είχε απαγόρευση κυκλοφορίας για συγκεκριμένες ώρες και γενικά σημαντικά προβλήματα στις μετακινήσεις, τα δε ξενοδοχεία, όσα δεν τελούσαν σε αδράνεια, ήταν ουσιαστικά άδεια. Συνεπώς, το συμπέρασμα των «επιστημόνων – αναλυτών» του πληκτρολογίου, ήταν πως η φούσκα του Airbnb πέθανε, οι επενδυτές δεν μπορούσαν παρά να κλάψουν τα δέκα με δεκαπέντε χιλιάδες ευρώ που επένδυσαν για εξοπλισμό και συνεπώς, όλα όδευαν σε μακροχρόνια μίσθωση, φυσικά μέσω των «επαϊόντων» του θέματος. Βέβαια ήρθε το καλοκαίρι του 2021, οι προφήτες δεν επαληθεύτηκαν, το Airbnb μια χαρά δούλεψε και γενικά υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στη μακροχρόνια μίσθωση, δεδομένης της έλλειψης κατοικιών και της εκτίναξης των ενοικίων. Εκεί μπήκαν στο παιχνίδι και οι τράπεζες με το γνωστό πως αντί για ενοίκιο πληρώστε το δάνειό σας στην τράπεζα και αποκτήστε το δικό σας σπίτι, αλλά με όχι σημαντική επιτυχία. Οι περισσότερες των τραπεζών έχουν επιλεκτική και αφαιρετική μνήμη, δεδομένου ότι το δάνειο δεν κάλυπτε όλη την αξία του ακινήτου και ο υποψήφιος αγοραστής θα έπρεπε να καταβάλει περίπου το 30% ή και περισσότερο του δανείου. Έτσι για ένα δάνειο μεσαίας κατοικίας 150.000 ευρώ, θα έπρεπε να καταβάλει περίπου 45.000 ευρώ και πιθανώς να στεγνώσει από ρευστότητα, αν το ακίνητο ήταν από δεύτερο χέρι θα χρειαζόταν λίγες έως πολλές επισκευές αλλά η τράπεζα μπορεί να δώσει και καταναλωτικό δάνειο με εξαιρετικό επιτόκιο κάπου γύρω στο 20% (επιτόκιο πλέον τέλη, εισφορές, προμήθειες κλπ.), αν δεν καταβληθεί μία δόση το επιπλέον επιτόκιο ξεφεύγει και γενικά, όταν είσαι στο ενοίκιο, αν δεν βγαίνεις φεύγεις και πας κάπου φθηνότερα, αν πληρώνεις δάνειο, έχεις αρραβωνιαστεί την τράπεζα και το ακίνητο για καμιά δεκαπενταριά χρόνια. Περαιτέρω, ιδιοκτησία σημαίνει και ΕΝΦΙΑ που και αυτός ο φόρος στη συγκεκριμένη η περίπτωση είναι στη σφαίρα της λήθης.

Η κτηματαγορά στην Ελλάδα είναι πολυεπίπεδη και οι θεωρητικές αναλύσεις μάλλον απέχουν πολύ από την πραγματικότητα. Τα παραπάνω γράφονται επειδή την Κυριακή που μας πέρασε και εν μέσω «Όμικρον» πάλι με στατιστικές εβδομάδας αποκαλύπτεται πως καταρρέει ο κλάδος του Airbnb, καθώς επίσης ότι οι έχοντες φεύγουν από τα ακριβά προάστια των πόλεων και σπεύδουν στο κέντρο, για μείωση δαπανών. Μάλλον δεν θα συμφωνήσουμε, επειδή ένας καλός μήνας τον Αύγουστο για ένα ακίνητο χαμηλής προβολής στο Κουκάκι, που μεταμορφώνει τον ημιόροφο σε κουκλάκι, θα αποφέρει μέσω Airbnb, τόσα όσα κυνηγώντας ένα χρόνο το παλικάρι ή την κοπελιά που δουλεύουν σε αλυσίδα καφέ έναντι του βασικού μισθού (τι να σου δώσουν οι άνθρωποι). Επιπλέον, άλλο οι έχοντες και άλλο οι δήθεν έχοντες. Στα ακριβά προάστια των μεγάλων πόλεων δεν υπάρχει ίχνος ακινήτου για μίσθωση, επειδή ο «μπορών» προτιμάει να δουλεύει μέσω τηλεργασίας από μία μεζονέτα με κήπο, μακριά από όποια μόλυνση της πολυκατοικίας του κέντρου με τα σαράντα διαμερίσματα και το ασανσέρ τεσσάρων ατόμων που δεν σταματάει να ανεβοκατεβαίνει, έχοντας ως εκ τούτου ένα θάλαμο ειδικό εκκολαπτήριο του κάθε ιού. Τέλος, αυτή η χοντροκομμένη χειραγώγηση της αγοράς, θεωρούμε πως είναι εκ του ουκ άνευ, επειδή κανέναν δεν πείθει, καταστρέφει δε την εικόνα και των κάποιων εξαιρετικών επαγγελματιών του κλάδου.

Βέβαια, ο καιρός περνάει, δίχως να κοιτάει τη δική μας μελαγχολία, που εδώ και πολύ καιρό αφορά την πανδημίας, συνεπώς «Δημοσιεύτηκαν τα έκτακτα μέτρα προστασίας δημόσιας υγείας από Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 06:00 μέχρι Δευτέρα 24 Ιανουαρίου 06:00»:

Με την Αριθμ. Δ1α/Γ.Π. οικ. 2158 κοινοποιήθηκαν τα έκτακτα μέτρα προστασίας της δημόσιας υγείας από τον κίνδυνο περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού COVID-19 στο σύνολο της Επικράτειας, για το διάστημα από τη Δευτέρα, 17 Ιανουαρίου 2022 και ώρα 6:00 έως και τη Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου 2022 και ώρα 6:00.

Αναλυτικά:

(Πίνακας) Α. ΜΕΤΡΑ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΙΣΧΥΟΥΝ ΓΙΑ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1. Χρήση προστατευτικής μάσκας (οδηγίες χρήσης στην υπό στοιχεία Δ1α/Γ.Π.17917/22.3.2021 εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας, αναρτημένη στην ιστοσελίδα: www.moh.gov.gr/articles/health/dieythynsh-dhmosias-ygieinhs/metra-prolhpshs-enantikoronoioy-sars-cov-2/8607-systaseis-anaforika-me-thn-xrhsh-ths-maskas-sto-plaisio-thspandhmias-covid-19):

α) σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, συμπεριλαμβανομένων και των χώρων εργασίας, εξαιρουμένων όσων εργάζονται σε ατομικό χώρο χωρίς την παρουσία οποιουδήποτε άλλου προσώπου,

β) σε όλους τους εξωτερικούς χώρους, εκτός αν αναφέρεται διαφορετικά σε συγκεκριμένα πρωτόκολλα που προβλέπονται σε ειδικές διατάξεις της παρούσας.

Από την υποχρέωση χρήσης μάσκας εξαιρούνται:

α) τα άτομα για τα οποία η χρήση μάσκας δεν ενδείκνυται για ιατρικούς λόγους που αποδεικνύονται με τα κατάλληλα έγγραφα, όπως λόγω αναπνευστικών προβλημάτων και

β) τα παιδιά ηλικίας κάτω των τεσσάρων (4) ετών.

2. Τήρηση αποστάσεων ενάμισι (1,5) μέτρου μεταξύ των ατόμων [ένα (1) άτομο ανά 2 τ.μ.] σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, είτε αμιγείς για πλήρως εμβολιασμένους και νοσήσαντες κατά το τελευταίο τρίμηνο είτε μικτούς, όπου δεν προβλέπεται μεγαλύτερο εμβαδόν ανά άτομο στις επιμέρους προβλέψεις της παρούσας.

3. Τοποθέτηση/χρήση αλκοολούχου διαλύματος περιεκτικότητας άνω του εβδομήντα τοις εκατό (70%) για την αντισηψία χεριών.

4. Υποχρέωση ανάρτησης με έγγραφο ή ψηφιακό τρόπο σε εμφανές σημείο των κανόνων λειτουργίας καταστημάτων και επιχειρήσεων, συμπεριλαμβανομένου και του μέγιστου αριθμού ατόμων, που επιτρέπεται να βρίσκονται εντός του χώρου.

5. Εξαερισμός των χώρων με φυσικό ή τεχνητό τρόπο κατ’ εφαρμογή των υπό στοιχεία Δ1(δ)/ΓΠ.οικ.26335/23.4.2020 και Δ1/ΓΠ.οικ.81816/18.12.2020 εγκυκλίων του Υπουργείου Υγείας που έχουν αναρτηθεί, αντίστοιχα, στις ιστοσελίδες:

www.moh.gov.gr/articles/health/dieythynsh-dhmosias-ygieinhs/metra-prolhpshs-enantikoronoioy-sars-cov-2/7108-lhpsh-metrwn-diasfalishs-ths-dhmosias-ygeias-apo-iogeneis-kaialles-loimwksei-s-kata-th-xrhsh-klimatistikwn-monadwn και www.moh.gov.gr/articles/health/dieythynsh-dhmosias-ygieinhs/metra-prolhpshs-enantikoronoioy-sars-cov-2/8149-systaseis-gia-ton-eksaerismo-eswterikwn-xwrwn-kata-thxeimerinh-periodo-ypo-to-prisma-ths-pandhmias-toy-ioy-sars-cov-2.

Ιδιωτικές επιχειρήσεις

  • Τήρηση των μέτρων του πίνακα Α.
  • Λειτουργία με το αναγκαίο προσωπικό για την παροχή της υπηρεσίας ή την εκπλήρωση του έργου σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις.
  • Προστασία εργαζομένων που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου με παροχή τηλεργασίας ή παροχή εργασίας σε χώρο εκτός επαφής με κοινό, όπου είναι εφικτό.
  • Το ποσοστό των εργαζομένων με τηλεργασία καθορίζεται με απόφαση του εκάστοτε εργοδότη, σύμφωνα με το άρθρο 67 του ν.4808/2021 (Α’ 101) και μέχρι ποσοστού πενήντα τοις εκατό (50%). Η προσέλευση των εργαζομένων πραγματοποιείται σταδιακά, σύμφωνα με τις εργασιακές ανάγκες και τις οδηγίες του εκάστοτε εργοδότη.
  • Εξυπηρέτηση κοινού μόνο σε επείγουσες περιπτώσεις και κατόπιν ραντεβού, εξαιρουμένων των τραπεζών και των περιπτώσεων στις οποίες δεν δύναται να προγραμματισθεί ραντεβού [επιχειρήσεις ταχυμεταφορών, ελληνικών ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ), ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ κ.λπ.].
  • Ειδικώς ως προς τις τράπεζες, το κοινό εισέρχεται κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης κατά την είσοδο:

[α] πιστοποιητικού εμβολιασμού, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9 ή

[β] πιστοποιητικού νόσησης, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 9 ή

[γ] βεβαίωσης αρνητικού διαγνωστικού ελέγχου για κορωνοϊό COVID-19 (PCR ή rapid test), σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 9.

Οι ανήλικοι από τεσσάρων (4) έως και δεκαεπτά (17) ετών δύνανται να προσκομίζουν, εναλλακτικά, δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (selftest), σύμφωνα με τις παρ. 3 και 4 του άρθρου 9. Η τήρηση των υποχρεώσεων του παρόντος ελέγχεται με μέριμνα της τράπεζας.

  • Διενέργεια συναντήσεων εργασίας με φυσική παρουσία με τη συμμετοχή έως επτά (7) ατόμων.
  • Διενέργεια συναντήσεων εργασίας με φυσική παρουσία, χωρίς τον περιορισμό ατόμων του προηγούμενου εδαφίου, αποκλειστικά για πλήρως εμβολιασμένους, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9, και νοσήσαντες το τελευταίο τρίμηνο, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 9.

Βέβαια, το Σαββατοκύριακο που μας πέρασε, δόθηκε στη δημοσιότητα και το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. «Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος κατατέθηκε στη Βουλή»: Με το υπόψη σχέδιο νόμου, προβλέπονται τα ακόλουθα:

1.α. Παρέχονται κίνητρα σε συγκεκριμένες δραστηριότητες και κλάδους και θεσπίζονται αντίστοιχα καθεστώτα χορήγησης κρατικών ενισχύσεων σε επενδυτικά σχέδια που δύνανται να υπάγονται στις αναφερόμενες κατηγορίες (ψηφιακός μετασχηματισμός επιχειρήσεων, πράσινη μετάβαση, νέο επιχειρείν κ.λπ.). Καθορίζεται το κυρίως θεσμικό πλαίσιο που διέπει την εφαρμογή των ανωτέρω καθεστώτων ενισχύσεων, τίθενται ορισμοί και προσδιορίζονται τα επενδυτικά σχέδια που υπάγονται στα εν λόγω καθεστώτα και οι επιλέξιμες δαπάνες που δύνανται να λαμβάνουν ενισχύσεις (περιφερειακές και άλλες πλην των περιφερειακών). (άρθρα 1-8)

β. Εξειδικεύονται τα είδη, το περιεχόμενο και ο τρόπος καταβολής των προβλεπόμενων ενισχύσεων [φορολογική απαλλαγή, επιχορήγηση, επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (Leasing), επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης, χρηματοδότηση επιχειρηματικού κινδύνου], οι εντάσεις και τα ύψη αυτών αναλόγως του χαρακτήρα τους ως περιφερειακού ή μη, καθώς και τα ανώτατα ποσά των ενισχύσεων. Επιπροσθέτως, προσδιορίζονται οι πηγές χρηματοδότησης για το σύνολο των ανωτέρω ειδών ενίσχυσης πλην της φορολογικής απαλλαγής [κάλυψη από ΠΔΕ από εθνικούς πόρους ή Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά και Επενδυτικά Ταμεία (ΕΔΕΤ) ή από άλλους χρηματοδοτικούς οργανισμούς]. Σε περίπτωση μη τήρησης των προβλεπόμενων όρων για τα ποσά ενίσχυσης, προβλέπεται επιστροφή ή και ανάκτηση καθώς και επιβολή κυρώσεων. (άρθρα 9-12 και 24)

γ. Καθορίζονται οι προϋποθέσεις και η διαδικασία υπαγωγής των επενδυτικών σχεδίων στα προβλεπόμενα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων (δικαιούχοι, ελάχιστο ύψος επενδυτικών σχεδίων, υποβολή αίτησης, αξιολόγηση κ.λπ.), ο έλεγχος των επιμέρους σταδίων τους (υλοποίηση, τυχόν τροποποίηση, ολοκλήρωση, έναρξη παραγωγικής λειτουργίας), καθώς και οι υποχρεώσεις των ενισχυόμενων φορέων. Σε περίπτωση μη τήρησης των οριζομένων για την ολοκλήρωση της επένδυσης, προβλέπεται ανάκτηση των ποσών ενίσχυσης. Επιπροσθέτως, σε περίπτωση παράβασης των οριζόμενων υποχρεώσεων από τους ενισχυόμενους φορείς, προβλέπονται, κατά περίπτωση οι μνημονευόμενες κυρώσεις αναφορικά με τις χορηγούμενες ενισχύσεις, αναλόγως και του είδους αυτών (ανάκτηση του συνόλου ή μέρους της ενίσχυσης νομιμοτόκως, ολική ή μερική απώλεια του φορολογικού οφέλους, προσαυξημένη επιστροφή ποσού ενίσχυσης, επιβολή προστίμου κ.λπ.). (άρθρα 13-23, 25-26 και 28)

δ. Προβλέπεται η καταβολή παραβόλου για την υποβολή κ.λπ. των επενδυτικών σχεδίων κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. Τα εν λόγω παράβολα δύναται να μην επιστρέφονται ή να εκπίπτουν κατά αναφερόμενη περίπτωση. (άρθρα 17, 19, 20, 27)

2.α. Με υ.α. προκηρύσσονται ετησίως τα θεσπιζόμενα καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων και με κ.υ.α. καθορίζεται ετησίως το μέγιστο ποσό κατά είδος ενίσχυσης που δύναται να χορηγείται ανά καθεστώς. Η απόφαση προκήρυξης περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τον συνολικό προϋπολογισμό του καθεστώτος, το είδος και το ύψος των χορηγούμενων ενισχύσεων, καθώς και το ύψος του απαιτούμενου παραβόλου κατά περίπτωση. (άρθρα 29-30)

β. Εξειδικεύονται τα επιμέρους καθεστώτα χορήγησης ενισχύσεων με καθορισμό του σκοπού, των υπαγόμενων επενδυτικών σχεδίων, των επιλέξιμων δαπανών, των ειδών και ποσών ενισχύσεων, των δικαιούχων, της διαδικασίας αξιολόγησης κ.λπ., όπως το καθεστώς ενισχύσεων που διέπει την αγροδιατροφή, την πρωτογενή παραγωγή, τη μεταποίηση γεωργικών προϊόντων και την αλιεία και υδατοκαλλιέργεια, τις τουριστικές επενδύσεις, τις «Μεγάλες Επενδύσεις», τις «Ευρωπαϊκές Αλυσίδες Αξίας», και την «Επιχειρηματικότητα 3600». (άρθρα 31-116)

3. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων:

- Αξιοποιούνται το Εθνικό Μητρώο Πιστοποιημένων Αξιολογητών (Ε.Μ.Π.Α.), του άρθρου 7 του π.δ. 33/2011 καθώς και το Μητρώο Ορκωτών Ελεγκτών – Λογιστών, που συστήνεται με υ.α. (άρθρο 117)

- Παρέχεται εξουσιοδότηση για τη σύσταση, με υ.α, Επιτροπής Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων,

- Συστήνεται επίσης Επιτροπή εξέτασης των ενστάσεων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα. (άρθρα 118-119)

- Ορίζεται ότι η διενέργεια των ελέγχων των επενδυτικών σχεδίων πραγματοποιείται από τα μέλη του Εθνικού Μητρώου Πιστοποιημένων Ελεγκτών (Ε.Μ.Π.Ε.) του π.δ. 33/2011 ή ορκωτό ελεγκτή - λογιστή ή ελεγκτική εταιρεία, κατ` επιλογή του φορέα,

- Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τη σύσταση, με υ.α. των οργάνων ελέγχου επενδύσεων. Με την ίδια απόφαση ορίζεται ο αριθμός των μελών τους, ο χρόνος και ο τρόπος συγκρότησής τους, οι αρμοδιότητές τους, το αντικείμενο του ελέγχου, το χρονικό διάστημα εντός του οποίου υποχρεούνται να διενεργήσουν τον έλεγχο και να παραδώσουν την έκθεσή τους, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα

- Περιλαμβάνεται πρόβλεψη για διενέργεια δειγματοληπτικού ελέγχου ποσοστού, τριάντα τοις εκατό (30%) τουλάχιστον ετησίως επί του συνόλου των επενδυτικών σχεδίων, με τις σχετικές κυρώσεις σε περίπτωση αποκλίσεων ή/και ανακριβών δηλώσεων ή άλλων σοβαρών παραβάσεων. (άρθρο 120)

- Συστήνεται, με υ.α, Επιτροπή Διαχείρισης Μητρώων και Ελέγχου Διαδικασιών καθώς και Επιτροπή Αξιολόγησης Τροποποιήσεων Αποφάσεων Υπαγωγής, με τις οριζόμενες αρμοδιότητες,

- Σε κάθε φορέα υπαγωγής επενδυτικών σχεδίων συστήνεται, με απόφασή του, Γνωμοδοτική Επιτροπή με έργο τη γνωμοδότηση για την έκδοση αποφάσεων ανάκλησης και επιστροφής ενισχύσεων, καθώς και του τρόπου συμμόρφωσης προς δικαστικές αποφάσεις και συστάσεις ελεγκτικών οργάνων για επενδυτικά σχέδια που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις των οριζόμενων αναπτυξιακών νόμων. (άρθρα 121 - 123)

- Παρέχεται η εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με κ.υ.α., των αποζημιώσεων των μελών των Μητρώων Αξιολογητών Επενδυτικών Σχεδίων, των Επιτροπών: i) Αξιολόγησης Επενδυτικών Σχεδίων, ii) Ενστάσεων, iii) Διαχείρισης Μητρώων και Ελέγχου Διαδικασιών, iv) Γνωμοδότησης, v) Αξιολόγησης Τροποποιήσεων Απόφασης Υπαγωγής καθώς και των οργάνων ελέγχου επενδυτικών σχεδίων. Για τις εν λόγω αποζημιώσεις εφαρμόζονται οι διατάξεις των παρ.3, 4 και 5 του άρθρου 80 και του δευτέρου, τρίτου, τέταρτου και πέμπτου εδαφίου της παρ.17 του άρθρου 85 του ν.4399/2016. (άρθρα 124, 125, 129)

4. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τη λειτουργία του Πληροφοριακού Συστήματος του Αναπτυξιακού νόμου (Π.Σ.-Αν), του τρόπου δημοσιότητας των σχετικών πληροφοριών των ανωτέρω καθεστώτων καθώς και της αξιολόγησης των συνεπειών των ενισχύσεων. (άρθρα 126-128)

5. Περιλαμβάνονται εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων για την εφαρμογή των ανωτέρω και μεταβατικής ισχύος διατάξεις. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται και τα ακόλουθα:

- Με κοινή απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών δύναται να υπάγονται στον υπό ψήφιση νόμο και επενδυτικά σχέδια για ενισχύσεις με βάση άλλες κανονιστικές πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατόπιν εξειδίκευσης των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής,

- Με υ.α. δύναται να ανατίθεται στον Ενδιάμεσο Φορέα Επιχειρησιακού Προγράμματος «ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ» (ΕΦΕΠΑΕ) ή σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα η αξιολόγηση των επενδυτικών σχεδίων υπό όρους και προϋποθέσεις,

- Με κ.υ.α. καθορίζεται το ελεγκτικό πλαίσιο, βάσει του οποίου διενεργούνται οι έλεγχοι του άρθρου 120,

- Με κοινή απόφαση των συναρμόδιων Υπουργών μπορεί να προκηρυχθεί, κατ` εξαίρεση, καθεστώς στον τομέα της ναυπηγίας, κατόπιν προηγούμενης έγκρισης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, - Επενδυτικά σχέδια τα οποία έχουν υπαχθεί στους νόμους 4399/2016, 3908/2011, 3299/2004, 2601/1998 και 1892/1990 εξακολουθούν να διέπονται από το ίδιο θεσμικό πλαίσιο,

- Επενδυτικά σχέδια που έχουν υποβληθεί στα καθεστώτα ενισχύσεων του ν. 4399/2016 και για τα οποία δεν έχουν εκδοθεί αποφάσεις υπαγωγής ή απόρριψης μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2021, εξετάζονται σύμφωνα με τον ν. 4399/2016 και το οικείο καθεστώς ενίσχυσης αυτού,

- Σε περιπτώσεις που μετά από την 1η Ιανουαρίου 2022 εκδίδονται αποφάσεις υπαγωγής και μόνο εφόσον το ύψος ενίσχυσής τους υπερβαίνει τα όρια του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων 2022 - 2027 πραγματοποιείται η προσαρμογή στα νέα όρια,

- Για τα επενδυτικά σχέδια που έχουν ήδη υποβληθεί έως τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι κανονιστικές αποφάσεις που ισχύουν για την υλοποίησή τους και αφορούν στις διαδικασίες ελέγχου, ολοκλήρωσης και καταβολής των ενισχύσεων. (άρθρα 129-130).

«Καθορισμός των λεπτομερειών της διαδικασίας του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης»: Δημοσιεύτηκε η Απόφαση με Αριθμ. 4027 ΕΞ 2022/12.1.2022 (ΦΕΚ 75/17.1.2022) και θέμα «Καθορισμός των λεπτομερειών της διαδικασίας του μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης του Μέρους πρώτου του Βιβλίου πρώτου ν. 4738/2020 (Α΄ 207) στο πλαίσιο της λειτουργίας των Επαγγελματικών Φορέων».

Σύμφωνα με την Απόφαση, στο ο πλαίσιο του θεσμού Έγκαιρης Προειδοποίησης, προβλέπεται η παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών από τους Επαγγελματικούς Φορείς, ήτοι τα Επαγγελματικά Επιμελητήρια, τους Επαγγελματικούς Συλλόγους και τα Ινστιτούτα Θεσμικών Φορέων (εφεξής «Φορείς Υποστήριξης Οφειλετών»).

Κάθε φυσικό πρόσωπο, το οποίο αποκτά εισόδημα από ελεύθερο επάγγελμα και κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο το οποίο αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, σύμφωνα με τα άρθρα 21 και 47 του ν. 4172/2013 (Α΄ 167), μπορεί να υποβάλει αίτηση σύμφωνα με το άρθρο 2 του ν. 4738/2020 του Μηχανισμού Έγκαιρης Προειδοποίησης Οφειλετών (εφεξής «η αίτηση»), στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του άρθρου 29 του ν. 4738/2020 (εφεξής «η ηλεκτρονική πλατφόρμα») η οποία είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ) προκειμένου να εντοπιστούν περιστάσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε αδυναμία αποπληρωμής των οφειλών του, καθώς και να επισημανθεί η ανάγκη άμεσης αντίδρασης.

«Απλούστερη η διαδικασία απόκτησης ψηφιακής υπογραφής»: Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης ανακοινώνει ότι από τη Δευτέρα ξεκινά η λειτουργία της νέας Αρχής Πιστοποίησης του Ελληνικού Δημοσίου (ΑΠΕΔ). Η νέα ΑΠΕΔ υπάγεται στη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών και αποστολή της είναι η παροχή ψηφιακών υπογραφών, είτε νέας γενιάς (άυλες) είτε κλασσικής μορφής (USB token). Μέσω της νέας ΑΠΕΔ, από σήμερα όλοι οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν προσωπικά πιστοποιητικά ψηφιακής υπογραφής, διάρκειας τριών ετών, αποκτώντας ψηφιακή υπογραφή.

Η χρήση ψηφιακής υπογραφής συμβάλλει στην περαιτέρω διασφάλιση των ηλεκτρονικών συναλλαγών, στη μείωση των λειτουργικών δαπανών, καθώς επίσης και στην εξοικονόμηση χρόνου. Όλα τα βήματα για την απόκτηση ψηφιακής υπογραφής μέσω της νέας ΑΠΕΔ περιγράφονται αναλυτικά στην πλατφόρμα aped.gov.gr.

Η φιλοσοφία της νέας ΑΠΕΔ αντανακλά την ευρύτερη στρατηγική του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την αναβάθμιση των υπηρεσιών εμπιστοσύνης προς τους πολίτες και τη βελτίωση των διαδικασιών αυθεντικοποίησης τους. Η λειτουργία της πλατφόρμας έρχεται σε συνέχεια των παρεμβάσεων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σχετικά με την αυθεντικοποίηση και τη βεβαίωση του γνησίου της υπογραφής του πολίτη (υπηρεσίες εμπιστοσύνης). Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η διανομή:

  • 150.000 ψηφιακών υπογραφών νέας γενιάς σε δημοσίους υπαλλήλους (ήδη έχουν διανεμηθεί πάνω από 50.000) και
  • Πάνω από 506.000 ψηφιακών υπογραφών νέας γενιάς σε επαγγελματικούς κλάδους (εκπρόσωποι επιχειρήσεων, δικηγόροι, λογιστές, μηχανικοί κλπ) και πολίτες.

Στην ίδια στρατηγική περιλαμβάνονται:

  • οι υπηρεσίες σχετικά με τα ψηφιακά έγγραφα του gov.gr (έκδοση εξουσιοδότησης και υπεύθυνης δήλωσης, ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου και ιδιωτικού συμφωνητικού) και
  • ο έλεγχος εγκυρότητάς των ψηφιακών εγγράφων μέσω του gov.gr.

Σημειώνεται ότι για την έγκριση της νέας ΑΠΕΔ έχουν ακολουθηθεί όλες οι νόμιμες διαδικασίες αξιολόγησης και πιστοποίησης, τόσο από ανεξάρτητο αξιολογητή όσο και από την ΕΕΤΤ, όπως επιβάλλει η εθνική νομοθεσία και ο Ευρωπαϊκός Κανονισμός e-IDAS. Η νέα ΑΠΕΔ είναι λειτουργική σε όλες τις εκδόσεις Windows και MacOS, ενώ για την ανάκληση ψηφιακών πιστοποιητικών θα λειτουργεί σε 24ωρη βάση 7 ημέρες την εβδομάδα.

Για την ισχύ και τις ημερομηνίες λήξης των ψηφιακών υπογραφών, οι οποίες έχουν εκδοθεί μέχρι και την 17η Ιανουαρίου 2022, οι πολίτες μπορούν να ενημερωθούν από τον ιστότοπο της www.aped.gov.gr στην κατηγορία «Ανακοινώσεις». Επιπλέον, τονίζεται πως η προμήθεια USB tokens από τους πολίτες θα συνεχίσει να γίνεται από τους παρόχους της αγοράς και όχι από την ΑΠΕΔ.

«Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα κατά τον μήνα Ιανουάριο 2022»: Δημοσιεύτηκε η Απόφαση 3512/17.1.2022 (ΦΕΚ Β΄ 103/17.1.2022) με θέμα «Τροποποίηση της υπ’ αρ. 109412/31.12.2021 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Αναστολή συμβάσεων εργασίας εργαζομένων σε επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα κατά τον μήνα Ιανουάριο 2022» (Β’ 6368).».

Σύμφωνα με την Απόφαση:

Οι επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα βάσει κύριου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) την 30/12/2021 ή δευτερεύοντα ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα το φορολογικό έτος 2020 σύμφωνα με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που έχουν υποβληθεί έως και την 29/12/2021, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το σχετικό ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ της παρούσας, στις οποίες έχει επιβληθεί απαγόρευση μουσικής και των οποίων έχει περιοριστεί η λειτουργία της έδρας ή των υποκαταστημάτων τους έως τις 12 π.μ. (00:00), με εντολή δημόσιας αρχής, για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί η εντολή αυτή, δύνανται να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, οι οποίοι έχουν προσληφθεί έως και την 30η Δεκεμβρίου 2021, για τον μήνα Ιανουάριο 2022.

β. Οι επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα βάσει κύριου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) την 30/12/2021 ή δευτερεύοντα ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα το φορολογικό έτος 2020 σύμφωνα με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που έχουν υποβληθεί έως και την 29/12/2021, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το σχετικό ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Α της παρούσας, δύνανται να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας τις συμβάσεις εργασίας μέρους ή του συνόλου των εργαζομένων τους, οι οποίοι έχουν προσληφθεί έως και την 30η Δεκεμβρίου 2021, από 14/1/2022 έως και 31/1/2022.

γ. Οι επιχειρήσεις - εργοδότες του ιδιωτικού τομέα βάσει κύριου Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) την 30/12/2021 ή δευτερεύοντα ΚΑΔ με τα μεγαλύτερα έσοδα το φορολογικό έτος 2020 σύμφωνα με τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος που έχουν υποβληθεί έως και την 29/12/2021, όπως ορίζονται από το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με το σχετικό ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β της παρούσας, δύνανται να θέτουν σε αναστολή τις συμβάσεις εργασίας των εργαζομένων τους που έχουν προσληφθεί έως και την 30η Δεκεμβρίου 2021 και κατά μέγιστο ποσοστό 25% αυτών που απασχολούνταν την 30η/12/2021, για χρονικό διάστημα από 14/1/2022 έως και 31/1/2022. Σε περίπτωση που μια επιχείρηση απασχολούσε κατά την 30/12/2021 μέχρι και τέσσερις εργαζόμενους δύναται να τεθεί σε αναστολή η σύμβαση εργασίας ενός εξ αυτών.

«Μέσω της Α.Α.Δ.Ε. τα πρόστιμα για τους ανεμβολίαστους άνω των 60 ετών»: Σύμφωνα με τον κ. Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. Γ. Πιτσιλή, ο οποίος έδωσε διευκρινίσεις για το θέμα, κατά την ενημέρωση στο υπουργείο Υγείας σήμερα Δευτέρα, η υπηρεσία θα εκδίδει και θα βεβαιώνει σε εβδομαδιαία βάση τα διοικητικά πρόστιμα στους πολίτες άνω των 60 ετών που, παρά τη σχετική υποχρέωσή τους, δεν θα έχουν εμβολιαστεί μέχρι και την 16η ημέρα κάθε μήνα.

Η Α.Α.Δ.Ε. θα προχωρά στη βεβαίωση των προστίμων στους ανεμβολίαστους άνω των 60 ετών, μετά την παραλαβή του σχετικού καταλόγου υπόχρεων εμβολιασμού από τα υπουργεία Υγείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης στη Γ.Γ. Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης και την ΗΔΙΚΑ.

Οι πολίτες θα ενημερώνονται μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE στο www.gov.gr, με την ανάρτηση της πράξης επιβολής του προστίμου και την εμφάνιση της οφειλής στην προσωποποιημένη πληροφόρηση. Επί της βεβαίωσης, οι πολίτες θα έχουν δικαίωμα με χρήση των κωδικών taxisnet και μέσω της πλατφόρμας emvolio.gov.gr να υποβάλουν δικαιολογημένο και τεκμηριωμένο αίτημα ένστασης, το οποίο θα εξετάζεται από την αντίστοιχη αρμόδια υπηρεσία. Εφόσον αποδεικνύεται ότι οι συγκεκριμένοι πολίτες δεν είναι υπόχρεοι για επιβολή προστίμου, θα γίνεται αυτόματα αντιλογισμός προστίμου στον επόμενο μήνα.

«Intrastat: Κατώφλια 2022»: Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοινώνει ότι, βάσει του Κανονισμού Ε.Ε. 2019/2152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2019 σχετικά με τις Ευρωπαϊκές Στατιστικές για τις Επιχειρήσεις, το στατιστικό κατώφλι, τα οποία ισχύει από 1/1/2022 έως 31/12/2022, πάνω από τα οποία οι επιχειρήσεις υποχρεούνται να υποβάλλουν δήλωση Intrastat διαμορφώνονται ως εξής:

Ενδοενωσιακές Εισαγωγές: 150.000 €

Ενδοενωσιακές Εξαγωγές: 90.000 €

Δεδομένου ότι έχουν παρατηρηθεί περιπτώσεις κατά τις οποίες γίνεται παρανόηση για το πότε μια επιχείρηση είναι υπόχρεη υποβολής δήλωσης Intrastat, σας ενημερώνουμε ότι μια επιχείρηση είναι υπόχρεη υποβολής δήλωσης Intrastat όταν:

1.Υπερβεί το στατιστικό κατώφλι του έτους αναφοράς κατά το προηγούμενο έτος. Για παράδειγμα, ορίζεται για το έτος 2022 κατώφλι ύψους 150.000 €.

Μια επιχείρηση Α έχει πραγματοποιήσει Ενδοενωσιακές Εισαγωγές ύψους 95.000 € μέχρι 31/12/2021. Μια άλλη επιχείρηση Β έχει κάνει Ενδοενωσιακές Εισαγωγές ύψους 155.000 € μέχρι 31/12/2021. Μόνο η επιχείρηση Β είναι υπόχρεη δήλωσης Intrastat για το έτος 2022, και θα υποβάλλει δήλωση από τον 1ο μήνα του 2022, έστω και αν φέρει εμπορεύματα αξίας 1 €.

2.Υπερβεί το στατιστικό κατώφλι κατά τη διάρκεια του έτους αναφοράς.

Έστω ότι η επιχείρηση Α του παραπάνω παραδείγματος πραγματοποίησε Ενδοενωσιακές Εισαγωγές ύψους:

  • Ιανουάριος: 10.000 €: Δεν υποβάλλει δήλωση Intrastat.
  • Φεβρουάριος:40.000 €: Δεν υποβάλλει δήλωση Intrastat (Σύνολο 50.000 €)
  • Μάρτιος: 45.000 €: Δεν υποβάλλει δήλωση Intrastat (Σύνολο 95.000 €)
  • Απρίλιος: 60.000 €: Υποβάλλει δήλωση Intrastat (Σύνολο 155.000 €)

Από το μήνα Απρίλιο και μετά η επιχείρηση Α είναι υπόχρεη δήλωσης Intrastat για όλους τους επόμενους μήνες του 2022, έστω και αν φέρει εμπορεύματα αξίας 1 €.

Και οι δύο επιχειρήσεις στο τέλος του έτους 2022 θα πρέπει να ελέγξουν αν το σύνολο των Ενδοενωσιακών Εισαγωγών που πραγματοποίησαν εντός του έτους έχει υπερβεί το νέο κατώφλι του 2023, για να διαπιστώσουν αν είναι υπόχρεες δήλωσης Intrastat το 2023.

Επισημαίνουμε ότι εφόσον η επιχείρηση πραγματοποιεί Ενδοενωσιακές Εξαγωγές πρέπει να κάνει το ίδιο και για αυτές, με το αντίστοιχο κατώφλι που ισχύει.

«Ειδική άδεια ασθενείας εργαζομένων στο ιδιωτικό τομέα λόγω νόσησης από COVID»: Από το Γραφείο Τύπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων εκδόθηκε η ακόλουθη ανακοίνωση:

Με τροπολογία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων προβλέπονται διευκολύνσεις για τους γονείς όταν τα παιδιά τους νοσούν από κορωνοϊό και θεσπίζεται ειδική άδεια ασθενείας εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα λόγω νόσησης από COVID, σε πλαίσιο που να ευθυγραμμίζεται με τα νέα υγειονομικά πρωτόκολλα του ΕΟΔΥ και ισχύει έως τις 15 Απριλίου 2022.

Ειδικότερα, τροποποιείται το άρθρο 16 του Ν/ 4722/2020 ως εξής:

1.Οι εργαζόμενοι γονείς στο ιδιωτικό τομέα, σε περίπτωση νόσησης από κορωνοϊό των παιδιών τους, βρεφών, προνηπίων και νηπίων, μαθητών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έως τη Γ’ Γυμνασίου καθώς και παιδιών που φοιτούν σε ειδικά σχολεία ή σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως ορίου ηλικίας αυτών, καθώς και ατόμων με αναπηρία, τα οποία, ανεξαρτήτως της ηλικίας τους, είναι ωφελούμενοι σε δομές παροχής υπηρεσιών ανοικτής φροντίδας για άτομα με αναπηρία, δικαιούνται να παρέχουν την εργασία τους εξ αποστάσεως, για χρονικό διάστημα έως πέντε εργάσιμων ημερών.

2.Εφόσον η παροχή εξ αποστάσεως εργασίας δεν είναι εφικτή, δικαιούνται, για το ίδιο χρονικό διάστημα, να κάνουν χρήση ειδικής άδειας λόγω νόσησης των τέκνων τους από κορωνοϊό COVID-19 που χορηγείται, για τις τέσσερις πρώτες ημέρες απουσίας, Για την πέμπτη ημέρα απουσίας μπορούν να κάνουν χρήση οποιασδήποτε άλλης άδειας.

3. Για την παροχή εξ αποστάσεως εργασίας ή τη χορήγηση της ειδικής άδειας, αρκεί η απόδειξη θετικού διαγνωστικού ελέγχου, σύμφωνα με τα εκάστοτε ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα.

4. Η άδεια αυτή χορηγείται επιπρόσθετα προς άλλες άδειες που αφορούν στην ασθένεια ή στη νοσηλεία τέκνων, αλλά δεν επιτρέπεται να χορηγείται όταν, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, έχει χορηγηθεί στον ίδιο γονέα οποιαδήποτε άλλη άδεια.

5. Οι γονείς εργαζόμενοι, κατά τη διάρκεια της άδειας λαμβάνουν το 50% των αποδοχών τους, το οποίο κατά τις τρεις πρώτες ημέρες καταβάλλεται από τον εργοδότη και την τέταρτη ημέρα από τον ΕΦΚΑ.

6. Η άδεια χορηγείται μόνο στον έναν εκ των δύο γονέων που είναι δικαιούχοι της άδειας αυτής. Αν ο ένας εκ των δύο γονέων δεν εργάζεται, ο άλλος γονέας δεν δικαιούται να κάνει χρήση της άδειας, εκτός συγκεκριμένων περιπτώσεων που προβλέπονται στην προτεινόμενη ρύθμιση.

7. Οι εργοδότες υποχρεούνται να δηλώνουν στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων όσους εργαζομένους τους κάνουν χρήση της άδειας καθώς και τη διάρκεια αυτής. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζονται η διαδικασία και ο τρόπος χορήγησης της άδειας, , τα δικαιολογητικά που προσκομίζονται και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια που αφορά στην εφαρμογή της ρύθμισης.

8. Η προτεινόμενη ρύθμιση ισχύει έως τις 15.4.2022. Προβλέπεται δυνατότητα παράτασης με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

9. Προβλέπεται τέλος ότι οι αποδοχές, για ημέρες άδειας νόσησης τέκνου που χορηγηθεί σύμφωνα με το άρθρο 16 του ν. 4722/2020 πριν από την έναρξη ισχύος του παρόντος, καταβάλλονται και πληρωμές διενεργούνται σύμφωνα με το ίδιο άρθρο.


Ειδική άδεια ασθενείας εργαζομένων στο ιδιωτικό τομέα

1.Οι εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα, σε περίπτωση νόσησης από κορωνοϊό, μπορούν να παρέχουν την εργασία τους εξ αποστάσεως, εφόσον αυτό είναι εφικτό, για χρονικό διάστημα έως πέντε εργάσιμων ημερών

2. Εφόσον η παροχή εξ αποστάσεως εργασίας δεν είναι εφικτή, δικαιούνται, για το ίδιο χρονικό διάστημα, να κάνουν χρήση ειδικής άδειας ασθενείας λόγω νόσησης από COVID-19. Για την παροχή εξ αποστάσεως εργασίας ή τη χορήγηση της ειδικής άδειας, αρκεί η απόδειξη θετικού διαγνωστικού ελέγχου, σύμφωνα με τα εκάστοτε ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα και δεν απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.

3.Η άδεια αυτή χορηγείται επιπρόσθετα προς άλλες άδειες που αφορούν σε ασθένεια υπαλλήλου και δεν επιτρέπεται να χορηγείται όταν, κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, έχει χορηγηθεί στον ίδιο εργαζόμενο οποιαδήποτε άλλη άδεια.

4. Διευκρινίζεται ότι συνιστά άδεια ασθενείας και εφαρμόζονται οι ισχύουσες διατάξεις ως προς τον τρόπο πληρωμής από τον εργοδότη και επιδότησής της από τον ασφαλιστικό φορέα.

5. Οι εργοδότες υποχρεούνται να δηλώνουν στο ΠΣ «ΕΡΓΑΝΗ» του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων όσους εργαζομένους κάνουν χρήση της ειδικής άδειας ασθενείας λόγω νόσησης από COVID. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων καθορίζεται κάθε ειδικότερος όρος και λεπτομέρεια για τη χορήγηση της άδειας, την τυχόν παράτασή της κλπ.

6. Η προτεινόμενη ρύθμιση ισχύει έως τις 15.4.2022, με δυνατότητα παράτασης με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.

7. Καταργείται το άρθρο 15 του ν. 4722/2020 περί της αναπλήρωσης του χρόνου απουσίας του εργαζομένου από την εργασία του.

«Οδηγίες για την ένταξη σε ρύθμιση οφειλετών που επλήγησαν λόγω των μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας»: Με την Ε.2006/2022 εγκύκλιο της ΑΑΔΕ παρέχονται οδηγίες για την ενιαία εφαρμογή της ρύθμισης οφειλών των διατάξεων του άρθρου 289 του ν.4738/2020 (Α΄207), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 109 του ν. 4850/2021 (Α΄ 208), και διευκρινίσεις επί ειδικότερων θεμάτων.

Ειδικότερα δίνονται οδηγίες και διευκρινίσεις σχετικά με το πεδίο εφαρμογής της ρύθμισης, τη διαδικασία υπαγωγής σε αυτή, τα αποτελέσματα υπαγωγής καθώς και λοιπά στοιχεία της ρύθμισης.

«Τα νέα ποσά που θα κληρώνονται στη φορολοταρία - Τι ορίζει εγκύκλιος για τις δημόσιες κληρώσεις της ΑΑΔΕ»: Δημοσιεύθηκε η Α.1004/2022 απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με το "Πρόγραμμα Δημοσίων Κληρώσεων από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων".

Σύμφωνα με τη νέα απόφαση οι μηνιαίες κληρώσεις πραγματοποιούνται μέχρι το τέλος του επόμενου μήνα εκείνου που πραγματοποιήθηκαν οι συναλλαγές, με ηλεκτρονικό τρόπο, σε συνεργασία με ανεξάρτητο πιστοποιημένο φορέα.

Σε κάθε μηνιαία κλήρωση αναδεικνύονται πεντακόσιοι πενήντα έξι (556) τυχεροί λαχνοί ως εξής:

- 1 που κερδίζει χρηματικό έπαθλο πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ,

- 5 που κερδίζουν χρηματικό έπαθλο είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ,

- 50 που κερδίζουν χρηματικό έπαθλο πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ,

- 500 που κερδίζουν χρηματικό έπαθλο χιλίων (1.000) ευρώ.

Το μηνιαίο διανεμόμενο χρηματικό ποσό κατανέμεται σε πεντακόσιους πενήντα έξι δικαιούχους πολίτες, κατά τη σειρά ανάδειξης των τυχερών λαχνών (ο πολίτης που κατέχει τον πρώτο τυχερό λαχνό κερδίζει το έπαθλο των 50.000 ευρώ, οι κατέχοντες τους 2ο έως 6ο το έπαθλο των 20.000 ευρώ κ.ο.κ.). Σε περίπτωση ανάδειξης περισσότερων του ενός λαχνών που ανήκουν στον ίδιο πολίτη, στην ίδια μηνιαία κλήρωση, θεωρείται ως τυχερός μόνον ένας λαχνός και, εάν οι λαχνοί κερδίζουν έπαθλα διαφορετικού ποσού, ο μεγαλύτερος σε ποσό. Σε τέτοια περίπτωση η λίστα συμπληρώνεται με τους επόμενους λαχνούς, μέχρι τη συμπλήρωση των 556 επάθλων.

Στο τελευταίο δεκαήμερο εκάστου ημερολογιακού έτους διεξάγεται κλήρωση στην οποία συμμετέχουν, αθροιστικά, όλοι οι λαχνοί που συγκεντρώθηκαν για κάθε πολίτη, κατά τις διενεργηθείσες στο ίδιο ημερολογιακό έτος δώδεκα (12) μηνιαίες κληρώσεις.

Στη συγκεκριμένη κλήρωση αναδεικνύονται:

- Δώδεκα (12) τυχεροί λαχνοί που κερδίζουν χρηματικό έπαθλο εκατό χιλιάδων (100.000) ευρώ έκαστος,

- τυχεροί λαχνοί που κερδίζουν χρηματικό έπαθλα των χιλίων (1.000) ευρώ, που το πλήθος τους προσδιορίζεται από το συνολικό χρηματικό ποσό που τυχόν παρέμεινε αδιάθετο κατά τις προηγηθείσες μηνιαίες κληρώσεις, οι οποίες διενεργήθηκαν από τον Σεπτέμβριο του προηγούμενου έως τον Αύγουστο του εκάστοτε τρέχοντος έτους.

Ειδικά ορίζεται ότι στην πρώτη ετήσια κλήρωση κατ’ εφαρμογή της παρούσας παραγράφου:

- Συμμετέχουν, αθροιστικά, όλοι οι λαχνοί που συγκεντρώθηκαν για κάθε πολίτη, κατά τις διενεργηθείσες έντεκα (11) μηνιαίες κληρώσεις στο διάστημα Φεβρουάριος 2022 έως Δεκέμβριος 2022.

Για τον υπολογισμό του χρηματικού ποσού που προκύπτει από τα αδιάθετα ποσά προηγούμενων κληρώσεων, λαμβάνονται υπόψη οι μηνιαίες κληρώσεις που διενεργήθηκαν από τον Φεβρουάριο έως τον Αύγουστο 2022.

«Προσθήκη νέων ΚΑΔ - Νέα απόφαση ΑΑΔΕ»: Δημοσιεύθηκε η Α.1003/2022 απόφαση της ΑΑΔΕ με τίτλο "Τροποποίηση της υπό στοιχεία 1100330/1954/ΔΜ/ΠΟΛ1133/06-10-2008 απόφασης του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών με θέμα «Καθορισμός νέας Εθνικής Ονοματολογίας Οικονομικών Δραστηριοτήτων (Κ.Α.Δ. 2008)» (Β΄2149)."

Με την απόφαση αυτή προστίθενται νέοι Κωδικοί Αριθμοί Δραστηριότητας για τις περιπτώσεις παροχής υπηρεσιών εσωτερικού ελέγχου στον ιδιωτικό τομέα, καταπολέμησης φθειρών, εκμετάλλευσης ελεγχόμενων κυνηγετικών περιοχών και διαδραστικής ψυχαγωγικής δραστηριότητας «δωμάτια απόδρασης» (escape rooms).

«Φορολογική μεταχείριση της απώλειας κεφαλαίου (ζημίας), λόγω αρνητικής απόδοσης επενδύσεων»: Δημοσιεύθηκε η εγκύκλιος Ε.2008/2022 που αφορά στην φορολογική μεταχείριση της απώλειας κεφαλαίου (ζημίας) λόγω αρνητικής απόδοσης επενδύσεων για τα νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, καθώς και για τα φυσικά πρόσωπα.

Περιεχόμενο της εγκυκλίου είναι η ερμηνευτική προσέγγιση της φορολογικής μεταχείρισης της απώλειας που υφίστανται τα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα από την εφαρμογή αρνητικών επιτοκίων στην αγορά και αφορά τα νομικά πρόσωπα και τις νομικές οντότητες, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα ή μη.

«ΑΑΔΕ: «Τα Ραντεβού μου» σε όλες τις ΔΟΥ της χώρας»: Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ενημερώνει ότι, από σήμερα, Πέμπτη, 20.01.2022 επεκτείνει τη λειτουργία της πλατφόρμας «Τα Ραντεβού μου» στο σύνολο των ΔΟΥ της επικράτειας μέσω της ψηφιακής πύλης myAADE (myaade.gov.gr).

Στην πλατφόρμα «Τα Ραντεβού μου» οι φορολογούμενοι και οι εκπρόσωποί τους έχουν τη δυνατότητα να προγραμματίζουν ψηφιακά τα ραντεβού για τις υποθέσεις, που τους αφορούν, σε ημέρα και ώρα, όπου είναι διαθέσιμη η σχετική Υπηρεσία.

Σε κάθε βήμα της διαδικασίας προγραμματισμού παρέχεται στον χρήστη ενημέρωση για τις όποιες αλλαγές (π.χ. ολοκλήρωση, ακύρωση ή επαναπρογραμματισμός ραντεβού), μέσω e-mail ή/και SMS, στα στοιχεία, που δηλώνει κατά την καταχώρηση του ραντεβού.

«Ξεκινά η ηλεκτρονική αίτηση επικουρικής σύνταξης λόγω γήρατος - Δείτε τη διαδικασία»: Τέθηκε σε λειτουργία στην ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ η ηλεκτρονική αίτηση για τη λήψη επικουρικής σύνταξης λόγω γήρατος με την οποία καταργείται η υποχρέωση των ασφαλισμένων να επισκέπτονται 2 με 3 φορές τα υποκαταστήματα του e-ΕΦΚΑ για την υποβολή των αναγκαίων δικαιολογητικών. Έτσι, όταν ένας ασφαλισμένος υποβάλει ηλεκτρονικά το αίτημα για λήψη της κύριας σύνταξης μπορεί την ίδια ημέρα να υποβάλλει και ηλεκτρονικό αίτημα για τη λήψη της επικουρικής. Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας εξαλείφει την ταλαιπωρία για τους ασφαλισμένους και παράλληλα επιταχύνει σημαντικά την έκδοση των επικουρικών συντάξεων.

Η ηλεκτρονική αίτηση αφορά χιλιάδες ασφαλισμένους. Ενδεικτικά, κατά το προηγούμενο έτος το σύνολο των αιτημάτων για την έκδοση επικουρικών συντάξεων λόγω γήρατος που κατατέθηκαν στα υποκαταστήματα ξεπέρασαν τις 70.000.

Από την αρθρογραφία του e-forologia.gr και από τους έγκριτους αρθρογράφους μας, κ. Βασίλης Πρασσάς, Εξειδικευμένος Σύμβουλος Εργασιακών Θεμάτων και «Ασαφής τροπολογία για νέα άδεια ασθενείας covid & άδεια νόσησης τέκνων! Καταργείται και η αναπλήρωση καραντίνας για ανεμβολίαστους!»: Όπως αναφέρει στην αρχή του άρθρου του ο κ. Πρασσάς «Μετά από μεγάλη καθυστέρηση, το Υπουργείο Εργασίας κατέθεσε σήμερα μια τροπολογία στην οποία ρυθμίζονται ή επαναπροσδιορίζονται τα ακόλουθα:

· Άδεια Εργαζομένων Ιδιωτικού Τομέα λόγω νόσησης τέκνων

· Άδεια Ασθενείας Εργαζομένων Ιδιωτικού Τομέα λόγω Covid-19

· Καραντίνα για ανεμβολίαστους λόγω στενής επαφής με θετικό κρούσμα

Όλη την τροπολογία μπορείτε να διαβάσετε εδώ

Αν δεν έχετε διαβάσει ακόμα το σύνολο του άρθρου του κ. Πρασσά, διαβάστε το σήμερα και συμμετάσχετε στη συζήτηση μαζί τους ήδη συμμετέχοντες συνεργάτες. Ο κ. Πρασσάς, όπως πάντα πρόθυμος, δίνει όλες τις διευκρινήσεις σε ερωτήματα που εγείρονται.

Ο γνωστός Δικηγόρος, Εργατολόγος κ. Γιάννης Καρούζος και «Γ. Καρούζος: 10 αναπάντητα ερωτήματα για την νέα ειδική άδεια νόσησης από Covid στον ιδιωτικό τομέα»: Πάντα, με τη σφραγίδα της εξειδικευμένης γνώσης του κ. Καρούζου.

Η εργασιακή εβδομάδα, μεστή ειδήσεων, κάπου εδώ τελειώνει. Η «μελαγχολική Δευτέρα» του χρόνου πέρασε και περιμένουμε τα καλύτερα. Να σημειώσουμε ότι παρόλο που υπάρχει μεγάλη αποδοχή της θεωρίας της «Blue Monday», λόγω του τέλους των εορτών των Χριστουγέννων, της χαμηλής θερμοκρασίας, του συννεφιασμένου καιρού και του βάρους της νέα χρονιάς, που προσθέτει πίεση, δεν υπάρχει καμία έρευνα που να υποστηρίζει ότι η τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου είναι η πιο καταθλιπτική μέρα του χρόνου. Σε κάθε περίπτωση, εμείς θεωρούμε ότι έφυγε και τώρα πια περιμένουμε να εξαφανισθεί, εάν είναι δυνατόν και η πανδημία, μήπως και μετά από δύο χρόνια μπορέσουμε να ξαναζήσουμε μια κανονική ζωή, χωρίς πλέον των άλλων και την απαραίτητη συνοδεία μάσκας, όπου σε χαιρετούν και δεν καταλαβαίνεις ποιος είναι, αν μιλάει σε εσένα, δεν σε ακούει καθαρά, δεν τον ακούς καθαρά και τελικά, τίποτα… Πόσοι από εμάς έχουμε λαχταρίσει να ξαναδούμε ένα όμορφο χαμόγελο γυναίκας, παρά την όλη αυτή πολεμική κάλυψη. Πόσο μας λείψανε απλά, καθημερινά πράγματα τα οποία θεωρούσαμε κάτι παραπάνω από δεδομένα και ξαφνικά τα χάσαμε. Έστω, ένας ανέμελος καφές σε όμορφο εσωτερικό χώρο, χωρίς να βλέπεις τον άλλο ως ελλοχεύοντα κίνδυνο και στο πρώτο ελαφρό βήξιμο, να κοιτάς πως να απομακρυνθείς. Πόσο σας έλειψε η ανέμελη και χωρίς λόγω «περιήγηση» στους αχανείς διαδρόμους των υπεραγορών, αδειάζοντας το μυαλό σας κοιτάζοντας είκοσι διαφορετικά είδη μαγιονέζας που ποτέ δεν αγοράζατε, επειδή απλώς δεν σας άρεσε η μαγιονέζα. Τώρα γίνεται εφόρμηση με διπλή μάσκα, στοχευμένη αγορά συγκεκριμένων προϊόντων και άμεση αναχώρηση, δεδομένου ότι σε καταστήματα τροφίμων μπαίνουν οι πάντες.

Περιμένοντας και την απότομη αλλαγή του καιρού για την εβδομάδα που έρχεται, σας ευχόμαστε καλή δύναμη, πολύ προσοχή για αυτά που βλέπετε, αλλά και για αυτά που έστω υποψιάζεστε και γενικά, προσέχετε πολύ, όσο και αν αυτό φαίνεται κοινότυπο και ανούσιο (τι να προσέξω ακριβώς, κάτι που δεν φαίνεται;) προσβλέποντας σε καλύτερες μέρες που σίγουρα, αργά ή γρήγορα, θα ξανάρθουν. Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους σας.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Εργασιακή εβδομάδα