24/09/20 | Αρχική > Αρθρογραφία > Η Συνέντευξη του Μήνα

Β. Καμπάνης: Πρόεδρος της Π.Ο.Φ.Ε.Ε.

Τις προκλήσεις και τις δυνατότητες που δημιουργεί για το επάγγελμα του Λογιστή - Φοροτεχνικού η επιταχυνόμενη ψηφιακή μετάβαση των επιχειρήσεων λόγω της πανδημίας, αλλά και τις πρωτόγνωρες δυσκολίες λόγω του υπέρμετρου εργασιακού φόρτου που επέφεραν στον κλάδο οι αλλεπάλληλες ανατροπές στο νομοθετικό πλαίσιο καθώς και οι διαφορετικές – και ως επί το πλείστον ατελείς - ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαχείρισης των υποχρεώσεων και των μέτρων στήριξης των επιχειρήσεων, αναλύει στο Epsilon7 ο Πρόεδρος της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. κ. Βασίλης Καμπάνης.

Περιγράφοντας τον αγώνα που έδωσαν Λογιστές-Φοροτεχνικοί τους τελευταίους μήνες σε όλη τη χώρα ο κ. Καμπάνης σημειώνει χαρακτηριστικά: «Όταν όλη η Ελλάδα πολύ σωστά «έμενε σπίτι», ο κλάδος μας πάλευε με την ερμηνεία 650 εγκυκλίων, 13 Π.Ν.Π. και τη διαχείριση πολλών πλατφορμών ατελώς σχεδιασμένων και με διάφορα προβλήματα. Έγιναν τα αδύνατα δυνατά από τους συναδέλφους για να φθάσει η αποζημίωση ειδικού σκοπού των 800 ευρώ σε 980 χιλιάδες μισθωτούς και σε 480 χιλιάδες επιχειρήσεις».

Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών τονίζει πως το ίδιο διάστημα η φωνή του κλάδου ισχυροποιήθηκε σημαντικά, όπως αποδεικνύει το γεγονός ότι ικανοποιήθηκαν μια σειρά αιτημάτων που έχει θέσει η Π.Ο.Φ.Ε.Ε., μεταξύ αυτών να συμπεριληφθεί στην απόφαση για την αποζημίωση των 600 ευρώ, ο γενικός κωδικός δραστηριότητας 69.20 προκειμένου να καλυφτούν όλες οι λογιστικές εργασίες. Υπογραμμίζει πάντως πως «σε καμία περίπτωση οι διευκολύνσεις και οι οικονομικές ενισχύσεις που δόθηκαν προς τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς και γενικότερα προς τους ελεύθερους επαγγελματίες κρίνονται επαρκείς».

Η «επόμενη μέρα» για επιχειρήσεις και λογιστικά γραφεία περνά μέσα και από την πλατφόρμα MyData, για την οποία ο κ. Καμπάνης πιστεύει ότι μπορεί να λειτουργήσει θετικά, με την προϋπόθεση ότι θα εφαρμοστεί σωστά και ότι θα δοθεί στους συναδέλφους του επαρκής χρόνος εξοικείωσης με το νέο σύστημα των ηλεκτρονικών βιβλίων. Υπενθυμίζει πως η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. έχει επισημάνει από πολύ παλαιότερα την αναγκαιότητα του ψηφιακού μετασχηματισμού τόσο του κράτους, όσο και των επιχειρήσεων. Διαχωρίζει όμως αυτή την πάγια θέση του κλάδου με την κατάσταση που επικράτησε από τον Μάρτιο και μετά: «Με την πρόσφατη «βίαιη» ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών αντί να έχει θετικό αντίκτυπο στο επάγγελμα του Λογιστή και να μειώσει τη γραφειοκρατία, έκανε το έργο των Λογιστών – Φοροτεχνικών πιο δύσκολο, αφού δεν δόθηκαν επαρκείς οδηγίες για τη χρήση τους, με αποτέλεσμα (και με την προτροπή πολλές φορές από τους ίδιους τους υπαλλήλους των δημόσιων υπηρεσιών που θα έπρεπε να εξυπηρετήσουν τους πολίτες πάνω σε αυτά τα θέματα) να στραφούν όλοι στους Λογιστές, για τη διεκπεραίωση ακόμα και της πιο απλής διαδικασίας, αυξάνοντας υπέρμετρα το ήδη επιβαρυμένο πρόγραμμά μας», αναφέρει. Ο Πρόεδρος της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. επαναφέρει την πρόταση της Ομοσπονδίας προς την Πολιτεία για τη δημιουργία Παρατηρητηρίου από φορείς της αγοράς και των λογιστών-φοροτεχνικών ώστε να αποτρέπονται λάθη και να καθίστανται απολύτως αποτελεσματικές οι νέες ηλεκτρονικές πλατφόρμες που ενεργοποιούνται επ’ αφορμή των εκάστοτε νέων μέτρων. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες είναι οι θέσεις που εκφράζει για την κατοχύρωση του επαγγέλματος Λογιστή – Φοροτεχνικού, τον καθορισμό κατώτατων αμοιβών και για τη συμμετοχή στις τελευταίες κινητοποιήσεις του κλάδου.

Ε7 | Ο COVID-19 δημιούργησε μια δυσάρεστη αλλά και επικίνδυνη κατάσταση όχι μόνο για τη Δημόσια Υγεία αλλά και για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα αλλά και σε όλο τον κόσμο. Για την αντιμετώπιση της έκτακτης αυτής κατάστασης εκδόθηκαν και δημοσιεύθηκαν πολλές αποφάσεις. Πόσο επηρεάστηκε η εργασία του Λογιστή – Φοροτεχνικού;

Σίγουρα επηρεάστηκε πάρα πολύ η εργασία του Λογιστή – Φοροτεχνικού (9 στις 10 επιχειρήσεις για τη διεκπεραίωση των διοικητικών διαδικασιών τους με το δημόσιο χρησιμοποιούν εξωτερικό συνεργάτη - λογιστή). Εκτός από την καθημερινότητα που είχε να αντιμετωπίσει, σε περίοδο μάλιστα υποβολής των φορολογικών δηλώσεων, εκδόθηκαν παράλληλα πάρα πολλά νομοθετήματα και εγκύκλιοι, όπου σε πολλές περιπτώσεις η μια να αναιρεί την άλλη, ενώ και οι πλατφόρμες δεν ανταποκρίνονταν πάντα στις αποφάσεις. Αυτό είχε σαν συνέπεια να δημιουργηθεί σύγχυση και να μην μπορεί να κάνει ο λογιστής τη δουλειά του σωστά, να είναι εκτεθειμένος στους πελάτες του και να κινδυνεύει να πληρώσει και τα χρήματα, που δεν έλαβαν οι επιχειρήσεις ή οι εργαζόμενοι σε αυτές.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πόσο επηρεάστηκε η εργασία του Λογιστή – Φοροτεχνικού από το βάρος που έπεσε στους «ώμους» του, μπορεί να ανατρέξει κανείς στις κωδικοποιημένες θέσεις της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. που κοινοποιήθηκαν σε όλο το περασμένο εξάμηνο της πανδημίας.

Ο κλάδος μας είναι αυτός που μετά το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό της χώρας καθώς και τις υπηρεσίες τροφοδοσίας, έδωσε το παρόν και έκανε τα αδύνατα δυνατά σε αυτό το κρίσιμο διάστημα. Εμείς από την πλευρά μας κρατήσαμε ζωντανή την οικονομία μέσα από τις υπηρεσίες που παρείχαμε και παρέχουμε συνεχόμενα όλο αυτό το χρονικό διάστημα το οποίο ελπίζουμε να έχει αίσιο τέλος σύντομα.

Ε7 | Παράλληλα η πολυνοµία λόγω COVID-19 ανέδειξε περισσότερο από ποτέ την ανάγκη συµµετοχής των θεσµικών φορέων του κλάδου στη λήψη αποφάσεων. Πως σκέφτεται η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. να ενισχύσει τη θέση της σε έναν πιο ενεργό και όχι µόνο συµβουλευτικό προς την κεντρική διοίκηση χαρακτήρα;

Η διοίκηση της Π.Ο.Φ.Ε.Ε., ως όφειλε, άπλωσε ένα πολύπλευρο δίκτυ αλληλεγγύης και στάθηκε δίπλα σε κάθε συνάδελφο Λογιστή – Φοροτεχνικό, και όχι µόνο, µέσω της άρρηκτης και µεθοδευµένης συνεργασίας µε τις Ενώσεις της. Είναι πλέον κρατούσα η άποψη ότι η θέση της Π.Ο.Φ.Ε.Ε., σε ότι αφορά τη διαχείριση των ζητηµάτων του κλάδου έχει ισχυροποιηθεί σηµαντικά, καθώς η Οµοσπονδία είναι ένα συνδικαλιστικό όργανο, µε αξιοπιστία και υπευθυνότητα λόγων και έργων.

Η όλη αυτή πίεση έφερε έστω και καθυστερηµένα την αναγνώριση των προσπαθειών µας και τις δηµόσιες ευχαριστίες Υπουργών, Υφυπουργών και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., µε ειδική αναφορά στο ότι «οι λογιστές – φοροτεχνικοί υπήρξαν πολύτιµος σύµµαχος στην κυβερνητική προσπάθεια να ξεπεράσει η ελληνική οικονοµία τις αρνητικές επιπτώσεις από τις συνέπειες της πανδηµίας».

Ενδεικτικό ακόµη είναι αυτό που έχουµε πρώτοι προτείνει και µε επιστολές µας αλλά και κατ’ ιδίαν. Ζητήσαµε να δηµιουργηθεί ένα Παρατηρητήριο, µία αντιπροσωπευτική οµάδα εργασίας, από εκπροσώπους της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., της Ε.Σ.Ε.Ε., του Ο.Ε.Ε. και βέβαια της Π.Ο.Φ.Ε.Ε.. Αυτή η οµάδα στελεχωµένη από έµπειρους Λογιστές – Φοροτεχνικούς και µε αρµόδια στελέχη Υπουργείων, κατά περίπτωση τόσο πριν, όσο και µετά από κάθε Νοµοσχέδιο Φορολογικό ή Εργασιακό ή κάθε εφαρµοστική απόφαση που χρειάζεται να υλοποιηθεί κάθε φορά µε ειδική πλατφόρµα, θα συζητεί και θα ελέγχει σχολαστικά κάθε δυσλειτουργία ή περιττή και άσκοπη χρονοβόρα διαδικασία, προκειµένου να είναι αποτελεσµατική, φιλική και απλή.

Αυτή η πρόταση µας βασίζεται στην παραδοχή ότι όσο το κράτος θα λαµβάνει περισσότερα µέτρα στήριξης της ιδιωτικής οικονοµίας και της απασχόλησης, τόσο θα καλείται ο Λογιστής-Φοροτεχνικός να τα εφαρµόζει σε µία νέα πλατφόρµα κάθε φορά.

Θεωρώ άµεση ανάγκη όσο ποτέ άλλοτε τη συµµετοχή των οργάνων του κλάδου (Π.Ο.Φ.Ε.Ε., Ο.Ε.Ε.) στη λήψη αποφάσεων για την αντιµετώπιση της κρίσης που προήλθε από την πανδηµία.

Ε7 | Θεωρείτε ότι οι διευκολύνσεις (χρηµατικές και µη) που δόθηκαν προς τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς και γενικότερα προς τους ελεύθερους επαγγελµατίες, για την αντιµετώπιση των συνεπειών που προέκυψαν από τα µέτρα που εφαρµόστηκαν για την αποφυγή και τον περιορισµό της διάδοσης κορωνοϊού, είναι επαρκείς;

Όταν όλη η Ελλάδα πολύ σωστά «έµενε σπίτι», ο κλάδος µας πάλευε µε την ερµηνεία 650 εγκυκλίων, 13 Π.Ν.Π. και τη διαχείριση πολλών πλατφορµών ατελώς σχεδιασµένων και µε διάφορα προβλήµατα. Έγιναν τα αδύνατα δυνατά από τους συναδέλφους για να φθάσει η αποζηµίωση ειδικού σκοπού των 800 ευρώ σε 980 χιλιάδες µισθωτούς και σε 480 χιλιάδες επιχειρήσεις.

Επιπρόσθετα ο κλάδος είχε επιφορτιστεί µε τη στήριξη των επιχειρήσεων για να µη χάσουν κανένα από τα λοιπά µέτρα (όπως χρηµατοδότηση, επιστρεπτέα προκαταβολή, επιδότηση επιτοκίου, ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ, κ.λπ.), χωρίς να απουσιάζει την ίδια στιγµή και ο φόρτος από την υποβολή των τακτικών δηλωτικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων, που έχουν να κάνουν µε τα δηµόσια έσοδα. Όλα αυτά απαιτούν ατελείωτες ώρες εργασίας στα γραφεία µας, ώρες εργασίας που ενδεχοµένως ποτέ δεν θα πληρωθούν από τις δοκιµαζόµενες οικονοµικά επιχειρήσεις.

Σε καµία περίπτωση οι διευκολύνσεις και οι οικονοµικές ενισχύσεις που δόθηκαν προς τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς και γενικότερα προς τους ελεύθερους επαγγελµατίες κρίνονται επαρκείς.

Θέλω να σηµειώσω την προσπάθεια που έγινε και από την πλευρά µας, τις κρίσιµες εκείνες ηµέρες, ώστε να συµπεριληφθεί στην απόφαση για την αποζηµίωση των 600 ευρώ, ο γενικός κωδικός δραστηριότητας 69.20 προκειµένου να καλυφτούν όλες οι λογιστικές εργασίες (οι οποίες ορίζονται ρητά στο ΠΔ. 340/1998, όπως ισχύει, για τη χορήγηση νόµιµης άδειας από το Οικονοµικό Επιµελητήριο Ελλάδος) και να µπορούν οι συνάδελφοι να λάβουν αυτή την αποζηµίωση.

Ε7 |Με αφορµή την πανδηµία αρκετές Υπηρεσίες του κράτους προχώρησαν σε µεγαλύτερη ψηφιοποίηση των παροχών τους προς τους πολίτες. Θεωρείτε ότι θα έχουν θετικό αντίκτυπο στο επάγγελµα του Λογιστή; Σε ποιες υπηρεσίες θεωρείτε πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στη διαδικασία ψηφιακού µετασχηµατισµού του κράτους;

Οι ψηφιακές υπηρεσίες που είχαν θεσµοθετηθεί µε Π.Ν.Π. για την αντιµετώπιση των συνεπειών της κρίσης της COVID-19, µε τον «Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (η διαβούλευση µάλιστα του οποίου ολοκληρώθηκε µέσα στον Ιούλιο), είναι ένα εργαλείο που θα βοηθήσει την Ελλάδα να προχωρήσει γρήγορα στον ψηφιακό µετασχηµατισµό.

Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. ήταν και είναι υπέρµαχος της «ηλεκτρονικοποίησης» των διαδικασιών. Πάγια και διαχρονική είναι η σχετική θέση µας , την οποία επαναλαµβάνουµε εδώ και δύο δεκαετίες µε κάθε ευκαιρία σε νοµοσχέδια στις αρµόδιες Επιτροπές της Βουλής. Επί της ουσίας, η καταχώρηση των κάθε λογής δεδοµένων των επιχειρήσεων πρέπει να γίνεται σε µία µόνο ηλεκτρονική πύλη, µε µόνο τον αριθµό του ΑΦΜ, ώστε ο κάθε συναρµόδιος δηµόσιος φορέας να αντλεί από την πρωτογενή αυτή καταχώρηση όλα τα στοιχεία που είναι αναγκαία για τον έλεγχο, τη λειτουργία και για τους σκοπούς του εν γένει.

Ωστόσο µε την πρόσφατη «βίαιη» ηλεκτρονικοποίηση των διαδικασιών αντί να έχει θετικό αντίκτυπο στο επάγγελµα του Λογιστή και να µειώσει τη γραφειοκρατία, έκανε το έργο των Λογιστών – Φοροτεχνικών πιο δύσκολο, αφού δεν δόθηκαν επαρκείς οδηγίες για τη χρήση τους, µε αποτέλεσµα (και µε την προτροπή πολλές φορές από τους ίδιους τους υπαλλήλους των δηµόσιων υπηρεσιών που θα έπρεπε να εξυπηρετήσουν τους πολίτες πάνω σε αυτά τα θέµατα) να στραφούν όλοι στους Λογιστές, για τη διεκπεραίωση ακόµα και της πιο απλής διαδικασίας, αυξάνοντας υπέρµετρα το ήδη επιβαρυµένο πρόγραµµά µας. Μάλιστα ποτέ δεν απαντήθηκαν τα σχετικά έγγραφα της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. σχετικά µε την ειδικότερη διαχείριση και αντιµετώπιση των υγειονοµικών συνθήκων στα γραφεία µας.

Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. παρακολουθεί τις τελευταίες εξελίξεις στον τοµέα του ψηφιακού µετασχηµατισµού και τις ενέργειες του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκου Πιερρακάκη. Προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί σε όλες τις εν γένει γραφειοκρατικές διαδικασίες που αφορούν τις δηλωτικές υποχρεώσεις των πολιτών και των επιχειρήσεων, που ακόµα και σήµερα δεν µπορούν να γίνουν ηλεκτρονικά και εξ’ αποστάσεως. Ενδεικτικά αναφέρουµε τις απογραφές µη µισθωτών στον Ε.Φ.Κ.Α., την έναρξη εργασιών στη Δ.Ο.Υ., τις αλλαγές στο µητρώο, τη λήψη µέσω του Λογιστή-Φοροτεχνικού ασφαλιστικής και φορολογικής ενηµερότητας, την αντικατάσταση µε ηλεκτρονικό τρόπο όλων των περιπτώσεων χειρόγραφης υποβολής των δηλώσεων φορολογίας εισοδήµατος κ.λπ..

Ε7 | Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων είναι πλέον πιο απαραίτητος από ποτέ. Πόσο καθοριστικός πιστεύετε ότι είναι ο ρόλος των λογιστών στην επίτευξη αυτού του μεγάλου στόχου και πόσο η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά σε αυτό;

Ο ρόλος των Λογιστών - Φοροτεχνικών θα είναι ο πιο καθοριστικός, διότι οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί είναι και μεταξύ και άλλων, οι σύμβουλοι των επιχειρήσεων λειτουργώντας ως συνδετικός κρίκος μεταξύ του κράτους και της επιχείρησης.

Οφείλουμε να παρέχουμε εκπαίδευση, εργαλεία, υπηρεσίες και υποδομές στους συναδέλφους και προς αυτή τη δράση θα κινηθούμε αποφασιστικά. Με σεμινάρια που κάναμε και θα συνεχίσουμε να κάνουμε εφόσον το επιτρέψουν τα μέτρα περιορισμού της μετάδοσης του κορωνοϊού, η Ομοσπονδία μας έχει ως στόχο την ενημέρωση και την εξοικείωση όλων των συναδέλφων με την καινούρια ψηφιακή πραγματικότητα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε.

Το 97% της εκάστοτε δημοσιονομικής πολιτικής η Πολιτεία «το περνάει» μέσα από τα Λογιστικά – Φοροτεχνικά γραφεία και θα πρέπει να δει τον Λογιστή-Φοροτεχνικό ως άμεσο συνεργάτη της. Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. και οι συνάδελφοι Λογιστές-Φοροτεχνικοί θέλουν και μπορούν να βοηθήσουν αποτελεσματικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας.

Ε7 | Πως πιστεύετε ότι θα επηρεάσει το λογιστικό κλάδο η νέα υποχρέωση σύνδεσης των συναλλαγών όλων των επιχειρήσεων με τη νέα πλατφόρμα MyData; Ποιες είναι οι προκλήσεις για τον κλάδο και ποια τα προβλήματα; Θεωρείτε ότι οι προθεσμίες που ορίστηκαν για τα ηλεκτρονικά βιβλία επιτρέπουν την ορθή και έγκαιρη εφαρμογή τους, πάντα σε συνάρτηση με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις που έχουν οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί;

Από την πρώτη ημέρα που ξεκίνησε η διαβούλευση για τα Ηλεκτρονικά Βιβλία, η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. ανυποχώρητα έβαλε «στον παρονομαστή» το ζήτημα της υπογραφής από τον πιστοποιημένο Λογιστή – Φοροτεχνικό. Έχουμε εκθέσει αναλυτικά τις θέσεις, αλλά και τις προτάσεις μας για την εφαρμογή και λειτουργία των ηλεκτρονικών βιβλίων με την από 30 Σεπτεμβρίου 2019 επιστολή μας προς το Υπ. Οικονομικών και τον Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. (αριθμός πρωτ. 50/30-9-2019) και προγενέστερα τον Μάρτιο του 2019.

Ως προς το ερώτημά σας θεωρούμε ότι θα επηρεαστεί θετικά από αυτή την υποχρέωση ο λογιστικός κλάδος, εφ’ όσον όμως γίνει με τον σωστό τρόπο και δοθεί επαρκής χρόνος εξοικείωσης με το νέο σύστημα των ηλεκτρονικών βιβλίων. Προφανώς αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι μία τέτοια αλλαγή θα διευκολύνει τους συναδέλφους, εφόσον μέσω της νέας πλατφόρμας θα μπορεί να γίνονται υποβολές υποχρεώσεων όπως Φ.Π.Α., κατάργηση Μ.Υ.Φ., χαρακτηρισμοί εξόδων (πρέπει να μεταφερθούν στο 2021) και άλλες δηλωτικές υποχρεώσεις. Επίσης, θα εξασφαλίζεται ο έλεγχος των συναλλαγών των επιχειρήσεων ως προς τη ρητή υποχρέωση και ευθύνη του Λογιστή - Φοροτεχνικού «να μεταφέρει ορθά τα δεδομένα των στοιχείων στα βιβλία και μέσω αυτών στις κάθε είδους δηλώσεις».

Το βασικότερο για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος, και δυστυχώς δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμη, είναι ότι η υλοποίηση πρέπει να συνοδεύεται με τις απαραίτητες μεταξύ άλλων προϋποθέσεις:

α) τον μηδενισμό των ορίων του άρθρου 38 του νόμου 2873/2000, β) την κατάργηση των Μ.Υ.Φ. και γ) την απάλειψη της επιβολής προστίμων των τροποποιητικών δηλώσεων και τη μη υποβολή ποινών για το αρχικό διάστημα.

Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα των χαρακτηρισμών εξόδων που ανέφερα πιο πάνω πρέπει να μεταφερθεί πλέον από 01/01/2021. Τα έσοδα όλου του 2020 πρέπει να αναρτηθούν ώστε να μην υπάρχει λόγος υποβολής Μ.Υ.Φ. για το 2020, να υπάρξει ο πολυπόθητος εσωτερικός έλεγχος καταχώρησης των παραστατικών και τέλος, να πραγματοποιηθεί δοκιμή της εφαρμογής σε πραγματικό χρόνο.

Επιπλέον, το ζητούμενο εδώ είναι τα λογιστικά μας προγράμματα και τα εμπορικά λογισμικά, να μπορούν αυτόματα να κάνουν τη μετατροπή των όποιων καταχωρίσεων ήδη κάνουν, έτσι ώστε να μην προστίθεται επιπλέον εργασία σε εμάς, αλλά να επωφελούμαστε των «ανεβασμένων» ήδη παραστατικών τα οποία στο παρασκήνιο θα συγχρονίζονται με το myDATA. Η πρόκληση για τον κλάδο θα είναι η εκπαίδευση των επιχειρήσεων σε αυτή την εφαρμογή γιατί να μην ξεχνάμε ότι αρκετές επιχειρήσεις στην επαρχία δεν έχουν εξοικείωση με τους υπολογιστές και θα πρέπει να τους δοθεί ικανό χρονικό διάστημα.

Ε7 | Πιστεύετε ότι o ρόλος των παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης θα βοηθήσει τις επιχειρήσεις να περάσουν στο επόμενο στάδιο του ψηφιακού τους μετασχηματισμού; Πως επηρεάζει τον λογιστικό κλάδο αυτή η εξέλιξη;

Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. όπως ανέφερα και παραπάνω ήταν πάντα υπέρμαχος της «ηλεκτρονικοποίησης» των διαδικασιών και η πρώτη που καθιέρωσε τον όρο «e-ΔΟΥ» παλεύοντας για την υλοποίηση αυτού, έργο που ξεκίνησε πριν από 20 και πλέον έτη.

Εμείς στην Π.Ο.Φ.Ε.Ε. πιστεύουμε στη χρησιμότητα αυτού του νέου εγχειρήματος, εφόσον διευκολυνθούν, αφενός οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί και αφετέρου οι επιχειρήσεις στην καθημερινότητά τους και στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους μέσω της εξοικονόμησης χρόνου, της αυτοματοποίησης των ακολουθούμενων διαδικασιών και της μείωσης του γραφειοκρατικού κόστους. Μάλιστα υπάρχει και σχετική απόφαση της Γενικής μας Συνέλευσης του Νοέμβριου του 2019 η οποία φυσικά περιλαμβάνει όλες τις προϋποθέσεις που έχουμε διαχρονικά θέσει.

Θετική θεωρούμε την πριμοδότηση για το ηλεκτρονικό τιμολόγιο και τον πάροχο με τη μείωση των ετών παραγραφής από 5 σε 3 και τις υπεραποσβέσεις του κόστους, αλλά θα θέλαμε να τη δούμε στην εφαρμογή τους και στα λογιστικά μας προγράμματα αλλά και στα εμπορικά προγράμματα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που ήδη λειτουργούν και φυσικά το οποιοδήποτε κόστος πρέπει να είναι λογικό. Όπως είναι ευρέως γνωστό «κάθε αρχή και δύσκολη».

Αναμφισβήτητα η εφαρμογή τους θα αποτελέσει ένα δύσκολο εγχείρημα, που θα κληθεί πάλι ο κλάδος μας να υλοποιήσει σε δυσκολότερη εποχή πλέον. Αναντίρρητα, όμως, είναι ένα βήμα προς τον εκσυγχρονισμό, τη διαφάνεια των συναλλαγών και παράλληλα αποτελεί μία ασπίδα των υγειών επιχειρήσεων, που «επιθυμούν» τον θεμιτό και υγιή ανταγωνισμό.

Από την πλευρά της η Α.Α.Δ.Ε. πρέπει να εξετάσει εν λειτουργία τις δυνατότητες και τις αντοχές της εφαρμογής αλλά και των συστημάτων σε λιγότερο απαιτητικές συνθήκες και συνεπώς να προβεί στις κατάλληλες ενέργειες βελτίωσης μέχρι την ημέρα έναρξης της υποχρεωτικής εφαρμογής. Προβληματιζόμαστε διότι κατά το στάδιο υποβολής των Μ.Υ.Φ. μέχρι σήμερα το σύστημα καθυστερεί από λίγο έως αρκετό χρονικό διάστημα να «αφομοιώσει» τα αρχεία.

Ε7 | Σε διάφορες περιπτώσεις, όπως η απαίτηση αναγραφής των Κ.Α.Δ. εσόδων αναλυτικά ή τα χρονοδιαγράμματα εφαρμογής των ηλ. Βιβλίων ή η καταχώριση των χρημ. Καταστάσεων σε αρχεία της Τ.τ.Ε., η Α.Α.Δ.Ε. και το Υπ. Οικονομικών έχουν προχωρήσει σε κινήσεις και αποφάσεις που φαίνονται ανέφικτες με αποτέλεσμα ο κλάδος των λογιστών να φορτώνεται με παράλογες απαιτήσεις. Παράλληλα είναι η αίσθηση των ίδιων των λογιστών ότι η φωνή τους δεν είναι αρκετά δυνατή (όπως άλλων κλάδων, όπως οι δικηγόροι, γιατροί κ.λπ.). Είναι πράγματι έτσι και αν ναι, πως πιστεύετε ότι αυτό μπορεί να αλλάξει;

H εργασία του Λογιστή-Φοροτεχνικού είναι σε ένα μεταβατικό στάδιο τα τελευταία χρόνια και θα έχουμε και αρκετές επιπλέον αλλαγές στο μέλλον, κάτι που θα δημιουργήσει νέες και υψηλές απαιτήσεις δια-βίου μάθησης για να μπορούν οι συνάδελφοι να εξοικειωθούν με την πληθώρα των νέων ηλεκτρονικών «πλατφορμών» και υποχρεώσεων που έρχονται.

Στην Π.Ο.Φ.Ε.Ε. είμαστε σε άριστη συνεργασία με τις Ενώσεις μας και η συνεργασία αυτή είναι μόνιμη και διαρκής. Πετύχαμε αρκετά από αυτά που έχουμε αιτηθεί μέσα στο κρίσιμο διάστημα του κορωνοϊού. Καταφέραμε, ενδεικτικά, να συμπεριληφθούν οι Κ.Α.Δ. των Λογιστών – Φοροτεχνικών στους πληττόμενους, να ανοίξουν εκ νέου οι πλατφόρμες για τα επιδόματα ειδικού σκοπού, να γίνονται δεκτές οι διάφορες διορθώσεις, να μεταφερθούν οι καταληκτικές ημερομηνίες από διάφορες δηλωτικές υποχρεώσεις που εξέπνεαν τους προηγούμενους μήνες. Όλα αυτά που έχουμε πετύχει και τώρα αλλά και στο παρελθόν αποδεικνύουν ότι ο Κλάδος μας έχει φωνή.

Ωστόσο σήμερα αρκετές φωνές διαμαρτυρίας, σε ό,τι αφορά τις κινήσεις της Ομοσπονδίας και την επιτυχία αυτών, έρχονται κατά κύριο λόγο από συναδέλφους που δεν είναι στις Ενώσεις και κατ’ επέκταση στην Ομοσπονδία μας.

Θα πρέπει όμως να κατανοήσουν, ότι πρέπει να εγγραφούν και να συμμετέχουν στα κοινά του Κλάδου για να δυναμώσει η Π.Ο.Φ.Ε.Ε. και να αποκτήσει τη μαζικότητα και τη συλλογικότητα των άλλων επαγγελμάτων που αναφέρατε στην ερώτησή σας.

Ακόμα, θα ήθελα να αναφέρω ότι κύριο μέλημα μας δεν είναι οι παρατάσεις, αλλά να εισακούγονται οι προτάσεις μας και να επικρατεί η λογική και όχι η βιασύνη. Αυτό για παράδειγμα σημαίνει μία πλατφόρμα που θα λειτουργεί σωστά, με πλήρεις οδηγίες χρήσης, θα πλαισιώνεται από νομοθεσία χωρίς αντικρουόμενες αποφάσεις και εξ’ αρχής ένα σωστό χρονοδιάγραμμα το οποίο να αφήνει λογικά περιθώρια για τις όποιες υποχρεώσεις προκύπτουν (χωρίς να συμπεριλαμβάνει εργασία το βράδυ, τις αργίες και τα σαββατοκύριακα) και με δυνατότητα διορθώσεων χωρίς πρόστιμα.

Φυσικά υπάρχουν και αρκετά διαχρονικά και θεσμικά αιτήματα του κλάδου τα οποία δεν έχουν ικανοποιηθεί όπως το δικαίωμα στην ασθένεια, η μη-επιβολή προστίμων σε διορθώσεις, ή η επιβολή συμβολικού ποσού του 1€ για λόγους ανωτέρας βίας στη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού, και άλλα πολλά. Αυτά συνεχίζουμε να τα αναφέρουμε και να τα διεκδικούμε με κάθε ευκαιρία.

Ε7 | Είστε ικανοποιηµένος από τη συµµετοχή των λογιστών στις πρόσφατες κινητοποιήσεις; Είχαν τα αποτελέσµατα που περιµένατε; Τι να περιµένουν οι Λογιστές – Φοροτεχνικοί στη συνέχεια;

Στις αποχές άλλοτε έχεις συµµετοχή και άλλοτε όχι, άλλοτε λαµβάνεις θετικά αποτελέσµατα και άλλοτε όχι. Στην τελευταία αποχή οι υποβολές των φορολογικών δηλώσεων περιορίστηκαν κάτω του ήµισυ, κάτι που αποδεικνύει ότι ορισµένοι συνάδελφοι δεν είναι διατεθειµένοι να έρθουν σε αντιπαράθεση µε τους πελάτες τους και να σταµατήσουν να στέλνουν δηλώσεις για µία και δύο ηµέρες. Οι θέσεις µας είναι ξεκάθαρα διατυπωµένες στα πολλαπλά έγγραφα που έχει στείλει η Οµοσπονδία το τελευταίο διάστηµα στα αρµόδια Υπουργεία και έχουν κατατεθεί και στις συνεδριάσεις της Διαρκούς Επιτροπής Οικονοµικών Υποθέσεων της Βουλής.

Γενικά είµαι ευχαριστηµένος από τη συµπεριφορά της συντριπτικής πλειοψηφίας των συναδέλφων της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. κατά την περίοδο της κρίσης που περνάµε και από τη συµµετοχή τους στις αποχές. Όσο για τη συνέχεια, αυτό που µπορώ να πω µε σιγουριά είναι ότι πράττουµε και θα συνεχίσουµε να κάνουµε ότι είναι ανθρωπίνως δυνατόν για να υπερασπιστούµε τα δικαιώµατα του Κλάδου µας.

Ε7 | Έχει επανέλθει εκ νέου η συζήτηση, µετά και τον έντονο ανταγωνισµό που δηµιουργείται στον κλάδο, για καθορισµό κατώτατων αµοιβών. Ποια είναι η θέση της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. στο συγκεκριµένο ζήτηµα;

Η θέση της Π.Ο.Φ.Ε.Ε., που περιλαµβάνεται στη λίστα µε τα 14 κρίσιµα για τον κλάδο ζητήµατα, είναι ότι θα πρέπει να καθιερωθεί ένα ενδεικτικό ελάχιστο κόστος για κάθε µία από τις εργασίες του Λογιστή-Φοροτεχνικού. Αυτό δεν είναι συντεχνιακό ζητούµενο, αλλά ένα ξεκαθάρισµα της αξιοπρεπούς επαγγελµατικής επιβίωσης µε κανόνες και θεµιτή πρακτική, που εφαρµόζεται σε κάθε επιστηµονικό επάγγελµα, το οποίο έχει νόµιµα καθιερώσει αµοιβές.

Είναι µία κοινή θέση την οποία έχουµε µεταφέρει και στο Ο.Ε.Ε. και στο Υπουργείο Ανάπτυξης για να ενσωµατωθεί στην τροποποίηση του κώδικα δεοντολογίας, κάτι το οποίο αναµένουµε να γίνει το επόµενο διάστηµα.

Θεωρούµε ότι ήρθε η ώρα για τη θεσµοθέτηση ενδεικτικών κατωτάτων αµοιβών όπως αυτές έχουν προταθεί από την Π.Ο.Φ.Ε.Ε. στην αρµόδια επιτροπή του Ο.Ε.Ε. και οι οποίες προέκυψαν από πολύµηνη διαβούλευση και Γενικές συνελεύσεις των Ενώσεων ανά την Ελλάδα.

Δεν είµαστε εχθροί της ανοιχτής αγοράς, αλλά δεν µπορούµε να ανεχτούµε και τον αθέµιτο ανταγωνισµό, που έχει ως στόχο την υφαρπαγή πελατών και αναδεικνύει σε ορισµένες περιπτώσεις την έλλειψη οµοψυχίας και συναδελφικότητας στον κλάδο (ειδικά σε µια εποχή που πρέπει να είµαστε ενωµένοι), αλλά οδηγεί και στην υποτίµηση του ίδιου του επαγγέλµατος µας.

Ε7 | Η κατοχύρωση του επαγγέλµατος του λογιστή – φοροτεχνικού δεν έχει ακόµα ολοκληρωθεί όπως σε άλλους κλάδους. Ποιες είναι οι ενέργειες που σχεδιάζετε και πως πιστεύετε ότι πρέπει να συνεργαστείτε µε το Ο.Ε.Ε. για αυτό το σκοπό;

Με κάθε µας επιστολή και σε κάθε µας επαφή µε τους αρµόδιους φορείς, επίσηµα και ανεπίσηµα, πιέζουµε για την κατοχύρωση των δικαιωµάτων του Κλάδου, και δεν σκοπεύουµε να χαλαρώσουµε την πίεση µέχρι να το επιτύχουµε.

Στο θέµα αυτό έχουµε ως άµεσο συνεργάτη το Οικονοµικό Επιµελητήριο, διότι αποτελεί το θεσµικό επιστηµονικό όργανο του Κλάδου µας.

Εµείς σαν το µοναδικό οµοιοεπαγγελµατικό δευτεροβάθµιο συνδικαλιστικό όργανο του κλάδου των Λογιστών Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελµατιών δεν έχουµε αγκυλώσεις να συνεργαστούµε µε τον οποιοδήποτε, αρκεί η συνισταµένη συνεργασίας µας να είναι κοινή και να έχει ένα και µόνο στόχο: την ΚΑΤΟΧΥΡΩΣΗ και προάσπιση του επαγγέλµατος του Λογιστή-Φοροτεχνικού και των δικαιωµάτων του.

H συνέντευξη του κ. Βασίλη Καμπάνη δημοσιεύθηκε στο τεύχος Σεπτεμβρίου 2020 του περιοδικού Epsilon7.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
ΠΟΦΕΕ, Επαγγέλματα > Λογιστής, Κορωνοϊός, Λογιστές-φοροτεχνικοί