03/04/20 | Αρχική > Αρθρογραφία > Φοροτεχνικός

Οι ειδικές καταστάσεις του κορωνοϊού καλά κρατούν…

Σε συνεργασία με τον φοροτεχνικό Χατζηγεωργίου Ηλία, Αντιπρόεδρο της Επιτροπής Λογιστών του ΕΕΑ.

Οι ειδικές και πρωτόγνωρες καταστάσεις που καθημερινά ζούμε, συνεχίζονται και ως φαίνεται από τα λεγόμενα των ειδικών, αλλά και των διαφόρων αποφάσεων που εκδίδονται, η ιστορία θα συνεχιστεί για καιρό. Πολλοί πολίτες κρατούν «ημερολόγιο καραντίνας» το οποίο ήδη έχει γράψει διψήφιο νούμερο και μάλιστα με το πρώτο ψηφίο πολλές φορές να είναι το 2.

Σε αυτή την κατηγορία σίγουρα, αυτή της καραντίνας, δεν ανήκει ο κλάδος των φοροτεχνικών ο οποίος όπως έχουμε αναλύσει και στα προηγούμενα μας άρθρα, ανήκει στην κατηγορία της «πρώτης γραμμής». Αυτό βέβαια δε συνεπάγεται ότι έχει απαραίτητα τον απόλυτο σεβασμό που του αρμόζει από τους αρμοδίους. Η έλλειψη του απαραίτητου σεβασμού αποδεικνύεται από γεγονότα και καταστάσεις που αναλύσαμε τις προηγούμενες δύο εβδομάδες.

Ο κλάδος των λογιστών – φοροτεχνικών καλείται να θέσει σε εφαρμογή όλα αυτά τα μέτρα, ενώ παράλληλα υπάρχουν και οι τρέχουσες υποχρεώσεις, οι οποίες στην πλειοψηφία τους δεν έχουν παραταθεί. Όσον αφορά τα προβλήματα και τις απορίες; Άπειρα και αυτά... Πάνω που λέμε ότι μπήκαμε σε μία σειρά, εμφανίζεται κάτι νέο το οποίο δημιουργεί νέο κύκλο ερωτημάτων και ανασφαλειών. Φυσικά όλα αυτά πρέπει να γίνουν σε χρόνους πιεστικούς.

Το μεγάλο και πολύ σημαντικό ζήτημα που έχει δημιουργηθεί τις τελευταίες ημέρες και έχει ήδη αναδειχθεί από την σελίδα του e-forologia, έχει να κάνει με το θέμα της έναρξης αναστολής εργασίας των εργαζομένων που εργάζονται σε κλειστές με κρατική εντολή ή σε πληττόμενες επιχειρήσεις. Το ζήτημα είναι πολύ σημαντικό γιατί από αυτό εξαρτάται ο υπολογισμός μισθοδοσίας μηνός Μαρτίου που θα πρέπει να καταβληθεί από την επιχείρηση έως τις 6/4 στους εργαζόμενους, η αναλογία των ασφαλιστικών εισφορών που θα πρέπει να πληρώσει η επιχείρηση στον ΕΦΚΑ, η αναλογία του δώρου Πάσχα των εργαζομένων που θα πρέπει να πληρώσει η επιχείρηση, αφού η αναλογία των ημερών που ήταν σε αναστολή εργασίας για το δώρο Πάσχα έχει αναφερθεί ότι θα πληρωθεί από το κράτος.

Μέχρι τώρα (τη στιγμή που ολοκληρώθηκε το άρθρο) το σύστημα ΕΡΓΑΝΗ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «ως ημερομηνία έναρξης αναστολής των συμβάσεων εργασίας εργαζομένων με εξαρτημένη σχέση εργασίας σε επιχειρήσεις / εργοδότες που πλήττονται σημαντικά βάσει των οριζόμενων από το Υπουργείο Οικονομικών ΚΑΔ, λογίζεται η ημερομηνία υποβολής της σχετικής Υ/Δ του εργοδότη στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ».

Κάτι τέτοιο όλοι μας μπορούμε να καταλάβουμε ότι πρόκειται για κάτι τελείως παράλογο και άδικο για τους εξής λόγους:

· Το σύστημα της ΕΡΓΑΝΗ άνοιξε στις 24 Μαρτίου αργά το βράδυ.

· Η 25η Μαρτίου είναι ημέρα αργίας για όλους τους εργαζόμενους, όλων των κλάδων.

· Οι επίσημες οδηγίες από το Υπουργείο Εργασίας για τη διαδικασία δόθηκαν στις 29 Μαρτίου ημέρα Κυριακή, μέρα επίσης μη εργάσιμη για πολλούς κλάδους, άρα επί της ουσίας στις 30 Μαρτίου. Άρα, το διάστημα 24 Μαρτίου με 29 Μαρτίου ήταν όλα στον αυτόματο, χωρίς οδηγίες και με πολλές «υποθέσεις».

Από τα παραπάνω συμπεραίνουμε ότι μία επιχείρηση ακόμα και στις 20/03/2020 να μπήκε στις πληττόμενες, βάσει του τότε καταλόγου των ΚΑΔ, στην καλύτερη περίπτωση μπορούσε να το δηλώσει στις 24/3 τα μεσάνυχτα, αν περίμενε κάποιος έτοιμος με το ποντίκι στα χέρια.

Φυσικά είναι περιττό να αναφέρουμε ότι στη συνάρτηση πρέπει να μπαίνει και ο ανθρώπινος παράγοντας, αφού είναι πρακτικά αδύνατον να μπορέσει κάποιος συνάδελφος να υποβάλλει όλες τις αιτήσεις μέσα στην ίδια μέρα, ακόμα και αν οι πελάτες του είχαν αποφασίσει όλα τα δεδομένα και ο ίδιος δεν ήταν άνθρωπος αλλά Η/Υ με τον γρηγορότερο επεξεργαστή.

Όπως είπαμε οι ερωτήσεις και τα τεχνικά προβλήματα πολλά. Στο πλαίσιο αυτό μέσω του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών έχουμε κάνει προτάσεις για το πώς θα λυθούνε τεχνικά προβλήματα που αφορούν επιχειρήσεις, λογιστές, εργαζόμενους, ώστε να τα προωθήσει στα αρμόδια Υπουργεία.

· Υπ. Ανάπτυξης

1. Αξιόγραφα. Έχει δοθεί παράταση 75 ημερών για τα αξιόγραφα που λήγουν από 30/03/2020 έως και 31/05/2020. Η διαβίβαση και γνωστοποίηση των αξιογράφων, πραγματοποιείται μέσω «ειδικής σχετικής ηλεκτρονικής εφαρμογής» των πιστωτικών ιδρυμάτων μέσω του συστήματος πληρωμών της εταιρίας ΔΙΑΣ ΑΕ ή και της εταιρίας ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ ΑΕ, η οποία λειτουργεί σύμφωνα με τις οδηγίες των πιστωτικών ιδρυμάτων. Οι εκδότες, οι κομιστές και οι αποδέκτες θα πρέπει εντός 3 ημερών από την ΠΝΠ, σε ειδική πλατφόρμα να καταχωρήσουν τα αξιόγραφα. Ενώ δόθηκε παράταση 3 επιπλέον ημερών, έως 07/04/2020, η πλατφόρμα ΔΕΝ λειτουργεί. Δημιουργείται επίσης ότι τα πιστωτικά ιδρύματα παίρνουν σαν δεδομένη την παράταση, έστω και αν ο τραπεζικός λογαριασμός του εκδότη έχει υπόλοιπο και ο ίδιος δεν έχει αντίρρηση στο να καλύψει την υποχρέωση του. Θα μπορούσε λοιπόν να υπάρχει σχετικό έγγραφο, εκ μέρους του εκδότη, στο οποίο να αναφέρονται τα εξής: Η επιχείρησή μας έχει ενεργό, κύριο κωδικό δραστηριότητας από αυτούς που πλήττονται από την παρούσα κρίση, ζητούμε παρά ταύτα την εξαίρεση των επιταγών από την προβλεπόμενη αναστολή (κατά 75 ημέρες) των προθεσμιών “λήξης”, εμφάνισης και πληρωμής αυτών και, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παράγραφο 3 του άρθρου δεύτερου της ΠΝΠ, και ζητάμε από την Τράπεζα την κανονική πληρωμή των επιταγών.

2. Στις περιπτώσεις καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος όπου η λειτουργία τους είχε ανασταλεί με κρατική απόφαση, τους δόθηκε η δυνατότητα να παραμείνουν ανοιχτές για υπηρεσίες delivery και take-away (εστιατόρια, καφέ). Οι ως άνω επιχειρήσεις έθεσαν σε αναστολή σύμβασης εργασίας μέρος του προσωπικού. Με την πάροδο του χρόνου, λόγω μειωμένου τζίρου έκλεισαν ολοσχερώς. Θα πρέπει να τους δοθεί η δυνατότητα να θέσουν και το υπόλοιπο προσωπικό σε αναστολή σύμβασης εργασίας (2η φάση) και να μην πληρώσουν μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές, αλλά και οι εργαζόμενοι να μη χάσουν το ειδικό επίδομα των 800€ για τον υπόλοιπο χρόνο.

· Υπ. Οικονομικών

1. Κλειδάριθμος. Έχει δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα όσον αφορά την έκδοση κλειδαρίθμων από τα αρμόδια τμήματα των Δ.Ο.Υ., τα οποία υπολειτουργούν για λόγους ασφαλείας. Η διαδικασία είναι η υποβολή ηλεκτρονικής αίτησης στο taxis και κατόπιν η παρουσία του φορολογούμενου ή εξουσιοδοτημένου προσώπου για να παραλάβει τον κλειδάριθμο. Αφορά κατά κύριο λόγο εργαζόμενους επιχειρήσεων αλλά και επιχειρήσεις. Θα μπορούσε να συνεχιστεί η ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης και η απάντηση να πηγαίνει στον αποστολέα της ηλεκτρονικής αίτησης αντί φυσικής παρουσίας στην εκάστοτε Δ.Ο.Υ.

· Υπ. Εργασίας

1. Αναστολή Συμβάσεων εργασίας.

α) Όπως είναι γνωστό οι επιχειρήσεις μέχρι 31/03/2020 (παράταση έως 10/04/2020) έχουν υποχρέωση να υποβάλλουν στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ότι θέτουν σε αναστολή της σύμβασης εργασίας των εργαζομένων τους. Αντίστοιχα, οι εργαζόμενοι σε διαφορετική πλατφόρμα να συνδεθούν για υποβάλουν την αίτηση για το ειδικό επίδομα των 800€ από 01/04 έως 10/04 κατά τον λήγοντα του ΑΦΜ. Υπάρχει όμως ασυμφωνία ημερομηνιών. Για παράδειγμα, επιχείρηση που θα υποβάλει στις 05/04 ή 07/04 αίτηση ο εργαζόμενός της δεν θα μπορεί (λόγω λήγοντα ψηφίου) δεν θα μπορεί να υποβάλει την αίτηση στην προβλεπόμενη ημερομηνία.

β) Τυχόν λάθη κατά την υποβολή της αίτησης δεν υπάρχει δυνατότητα διόρθωσης (αυτό ισχύει και στην πλατφόρμα των εργοδοτών και στην πλατφόρμα των εργαζομένων).

γ) Αν ο εργοδότης αποφασίσει ο εργαζόμενός του να επιστρέψει στην εργασία του νωρίτερα δεν θα μπορεί να το κάνει.

2. Με την από 20/03/2020 ΠΝΠ θεσμοθετήθηκε η αναστολή των εργασιακών συμβάσεων από 21/03/2020. Η πλατφόρμα στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ ήταν διαθέσιμη για την υποβολή αιτήσεων από τις επιχειρήσεις από το βράδυ της 24/03/2020. Οι λογιστές – φοροτέχνες ενημερώθηκαν στις 26/03/2020 (25/03 είναι επίσημη αργία). Δημιουργείται λοιπόν ένα κενό ημερών καθώς και για το ποιος θα καλύψει μισθούς και ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων σε αυτό το χρονικό διάστημα.

3. Θα πρέπει σαφέστατα να διευκρινιστεί αν η αναστολή ισχύει για 30 ή για 45 ημέρες (υπάρχει διαφορά ανάμεσα στην ΠΝΠ και την εγκύκλιο του Υπ. Εργασίας). Όπως επίσης, αν με την ισχύουσα νομοθεσία η καταληκτική ημερομηνία είναι 30/04, όπου έχουν ισχύ τα μέτρα ή μπορεί να λήγει και τον μήνα Μάιο.

4. Τεχνικές επισημάνσεις. Θα πρέπει άμεσα να διευκρινιστεί πως:

α) Θα πληρωθεί από τους εργοδότες το μέρος που τους αναλογεί από την άδεια ειδικού σκοπού και πως και πότε θα πληρωθούν οι εργαζόμενοι για το κομμάτι (1/3) που αφορά την κρατική επιχορήγηση.

β) Στην περίπτωση που ο εργοδότης θέλει να καλύψει το υπόλοιπο του μισθού του εργαζόμενου, πέραν των 800€, πως αυτό θα το απεικονίσει στην ΑΠΔ, πως θα πληρώσει τις ασφαλιστικές εισφορές για το υπόλοιπο ποσό κτλ.

γ) Αναμένουμε οδηγίες για το πώς θα απεικονίσουν οι εργοδότες τις ασφαλιστικές εισφορές των εργαζομένων για το επίδομα ειδικού σκοπού των 800€, πως θα είναι η απεικόνιση στην ΑΠΔ, πώς θα λάβουν την κρατική επιδότηση.

Θα παρακαλούσαμε όλους τους συναδέλφους λογιστές – φοροτέχνες, αν υπάρχουν άλλα ζητήματα που έχουν προκύψει, τεχνικά προβλήματα καθώς και λύσεις που προτείνουν, να μας τα γνωστοποιήσουν μέσω του φιλόξενου site του e-forologia.gr, ώστε να προωθηθούν στα αρμόδια Υπουργεία. Ακόμα θα θέλαμε να σημειώσουμε και να το λάβει υπόψιν το Υπουργείο Εργασίας πως η καταληκτική ημερομηνία που αναφέρει είναι 20/04/2020 και είναι Δευτέρα του Πάσχα. Οι ελάχιστες επιχειρήσεις που είναι ανοιχτές εκείνη την περίοδο θα μείνουν κλειστές από Μεγάλη Παρασκευή 17/04/2020 με αποτέλεσμα να είναι πιο ακόμα πιο δύσκολη η επικοινωνία των λογιστών – φοροτεχνικών με τις επιχειρήσεις.

Καλό ΣΚ σε όλους και να μην ξεχνάμε …

ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Κορωνοϊός