13/12/19 | Αρχική > Αρθρογραφία > Η Συνέντευξη του Μήνα

Χ. Σακελλαρίδη, Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων

Πολύ αισιόδοξη για τη δυναμική των ελληνικών εξαγωγών τα επόμενα χρόνια δηλώνει στο «κλείσιμο» του έτους η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη.

Διατηρεί όμως επιφυλάξεις ως προς την επίδραση που θα έχουν στις ελληνικές επιχειρήσεις οι εξελίξεις γύρω από το Brexit, οι πιθανές νέες αποφάσεις επιβολής δασμών του «απρόβλεπτου» Τραμπ, η πορεία του μεταναστευτικού – προσφυγικού ζητήματος, σε συνάρτηση με την πολιτική του Ταγίπ Ερντογάν.

Με βάση την επεξεργασία των στοιχείων της ΕΛ.ΣΤΑΤ. από τον Π.Σ.Ε., το πρώτο εξάμηνο του 2019 κατέγραψε μικρή αύξηση 3,3% για τις ελληνικές εξαγωγές (χωρίς τα πετρελαιοειδή). Πολύ άσχημη είναι όμως η χρονιά για το ελληνικό ελαιόλαδο, που το πρώτο εξάμηνο του έτους παρουσιάζει μείωση εξαγωγών κατά 47%.

Η κ. Σακελλαρίδη επιμένει στο πάγιο αίτημα της για την προώθηση μιας Εθνικής Στρατηγικής Εξωστρέφειας. Υποστηρίζει πως τα νομοσχέδια και οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για μείωση της φορολογίας των επιχειρήσεων και των ασφαλιστικών εισφορών, όπως και η πρόθεση που εκφράζουν οι τράπεζες να ενισχύσουν τη χρηματοδότηση των Μ.μ.Ε., είναι στη σωστή κατεύθυνση άρσης των βασικών αντικινήτρων που υφίστανται σήμερα για τις επιχειρήσεις που θέλουν να είναι εξωστρεφείς.

Απαραίτητη χαρακτηρίζει η Πρόεδρος του Π.Σ.Ε. την εκπαίδευση επιχειρηματιών και ανέργων στις βέλτιστες πρακτικές γύρω από το εξαγωγικό εμπόριο. Προτρέπει δε τις Μ.μ.Ε. να δημιουργούν συνεργατικούς σχηματισμούς τύπου cluster για πιο εύκολη διείσδυση στις ξένες αγορές.

Ε7 |Κυρία Σακελλαρίδη, το 2019 ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σας ως «χρονιά νέου ρεκόρ» για τις ελληνικές εξαγωγές; Ποιοι κλάδοι και ποια προϊόντα παρουσίασαν αξιοσημείωτη άνοδο και ποια υστέρησαν;

To 2019, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για τους πρώτους έξι μήνες του έτους, δείχνει να ανταποκρίνεται επαρκώς στις προσδοκίες μας. Μαζί με τα πετρελαιοειδή παρουσιάζεται μια αύξηση κατά 1,9% και χωρίς τα πετρελαιοειδή κατά 3,3%. Βεβαίως, εμείς αναμέναμε μία μεγαλύτερη αύξηση, ωστόσο υπήρξαν και εξακολουθούν να υφίστανται παράγοντες που δημιουργούν αβεβαιότητα, όπως είναι το Brexit και οι δασμοί που έχει επιβάλλει η κυβέρνηση των Η.Π.Α. στα προϊόντα πολλών χωρών. Παρόλα αυτά, η θέση που κατείχε το Ηνωμένο Βασίλειο στη λίστα των καλύτερων «κρατών – πελατών» για τα ελληνικά προϊόντα, παραμένει η ίδια, δηλαδή 8η, το 2019, όπως και το 2018. Σημαντική άνοδο παρουσίασαν τα χημικά προϊόντα κατά 37% και τα τρόφιμα κατά 12%. Στον αντίποδα, οι πρώτες ύλες έχουν πτώση 14%, τα ποτά και καπνός είναι μείον 10%, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα εμφανίζεται στο ελληνικό λάδι, του οποίου οι εξαγωγές μειώθηκαν κατά 47%. Είδαμε όμως ότι τον περασμένο μήνα η κυβέρνηση Τραμπ επέβαλε δασμούς ύψους 25% στο ισπανικό λάδι, γεγονός που ίσως ανατρέψει θετικά για τους Έλληνες παραγωγούς και εξαγωγείς ελαιόλαδου την εικόνα του πρώτου εξαμήνου. Ευτυχώς που λειτούργησε πολύ δυναμικά το ελληνοαμερικανικό lobby στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής και απέτρεψε την επιβολή ανάλογων δασμών και στο ελληνικό λάδι. Υπάρχουν όμως αρκετά ελληνικά προϊόντα που δεν γλίτωσαν από τις αποφάσεις Τραμπ. Και επειδή είναι απρόβλεπτος, είμαστε αρκετά επιφυλακτικοί για τις προθέσεις του.

Ε7 |Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο επιχειρηματία που θέλει σήμερα να στραφεί στις αγορές του εξωτερικού;

Πρώτα πρέπει να ξέρει τι θέλει να εξάγει, δηλαδή να έχει επιλέξει το κατάλληλο εξαγώγιμο προϊόν που ταιριάζει στις δικές του γνώσεις και ικανότητες. Το δεύτερο βήμα είναι να διαλέξει τις αγορές – στόχους που ταιριάζουν με αυτό το προϊόν. Από κει και πέρα, πρέπει να γίνει συστηματική έρευνα αγοράς για τη χώρα που θα θέλει να απευθυνθεί.

Για παράδειγμα, γνωρίζω πως στη Σπάρτη παράγεται και εξάγεται βιολογικό κρασί. Επειδή το οινοποιείο ήταν μικρό και δεν μπορούσε να βγάλει μεγάλες ποσότητες, συγκεκριμένος επιχειρηματίας στράφηκε στο βιολογικό που έχει άλλες απαιτήσεις, είναι πιο ακριβό και απευθύνεται σε διαφορετικό κοινό. Ύστερα από έρευνα επέλεξε ορθώς την αγορά της Γερμανίας. Επίσης χρειάζεται ένα δυνατό marketing του προϊόντος στην αγορά – στόχο. Αν αυτά λειτουργήσουν σωστά, τότε μπορεί να προσδοκά ότι σιγά – σιγά θα κερδίσει ένα ικανοποιητικό μερίδιο αγοράς. Επίσης, ανάλογα με το προϊόν που εξάγει θα πρέπει να έχει την προσοχή του σε αγορές που δεν είναι και τόσο δημοφιλείς αλλά του δίνουν περιθώρια κέρδους. Πολλοί, για παράδειγμα, δεν ξέρουν καν που βρίσκεται η Μπουργκίνα Φάσο. Κι όμως στη χώρα αυτή εξάγουμε κάθε χρόνο προϊόντα αξίας 4 εκ. ευρώ. Φυσικά πρέπει ο επιχειρηματίας να είναι ενημερωμένος για τον τρόπο και τα κόστη μεταφοράς των προϊόντων του στις αγορές που επιλέγει.

Logistics, υποδομές και μεταφορές παίζουν σημαντικό ρόλο στην επιλογή της αγοράς – στόχου. Φυσικά οι μεγαλύτεροι πελάτες της Ελλάδας είναι οι χώρες της Ευρωζώνης, αλλά και η Τουρκία που βρίσκεται στην 4η θέση, όπου οι αποστάσεις είναι κοντινές και οι μεταφορές οδικές και δεν παρουσιάζουν προβλήματα.

Ε7 |Αν είχατε αποφασιστική αρμοδιότητα σε θέματα ανάπτυξης της ελληνικής εξωστρέφειας, ποιες θα ήταν οι πρώτες τρεις κινήσεις σας για την άρση αντικινήτρων που πλήττουν σήμερα τις εξαγωγικές επιχειρήσεις;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη ρευστότητας.

Και αυτό το έχουν υπόψη τους και οι τράπεζες και η κυβέρνηση. Φαίνεται πάντως πως τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα θα αρχίσουν σιγά – σιγά να χρηματοδοτούν και τις Μ.μ.Ε. εκτός από τις μεγάλες εταιρείες. Σοβαρός αρνητικός παράγων είναι η φορολογία που είναι πάρα πολύ υψηλή και μη ανταγωνιστική.Προσθέστε και τις υπέρογκες ασφαλιστικές εισφορές αλλά και την ελληνική «επινόηση» που λέγεται Φ.Π.Α.. Ευτυχώς δεν περιμένουμε πια δυο χρόνια για την επιστροφή του από το κράτος, αλλά γύρω στον ενάμιση μήνα.

Ναι, αλλά αν δεν έχεις ρευστότητα και μία ημέρα μόνο είναι σημαντική. Αισιοδοξώ όμως διότι μετά από αλλεπάλληλες ενέργειες, υπομνήματα και δημόσιες τοποθετήσεις του Π.Σ.Ε., βλέπουμε τώρα την κυβέρνηση να είναι στη σωστή κατεύθυνση, με όλα τα νομοσχέδια που ετοιμάζει στα πεδία της φορολογίας, των εισφορών και της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων.

Ε7 |Ποιο ή ποια είναι τα λάθη που κάνουν οι ελληνικές επιχειρήσεις που αποτυγχάνουν στη διείσδυση στις ξένες αγορές;

Αυτό που είδαμε να συμβαίνει ήταν η ίδρυση πολλών start up επιχειρήσεων που θέλησαν να ασχοληθούν με τις εξαγωγές αλλά δεν τα κατάφεραν γιατί δεν ακολούθησαν όσα είπαμε παραπάνω για τις σωστές επιλογές αγοράς – στόχου. Επίσης, όταν το μέγεθος της παραγωγής δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες του πελάτη στο εξωτερικό, τότε η συνεργασία χαλάει. Γι’ αυτό και είναι αναγκαία πολλές φορές η σύμπραξη των επιχειρήσεων σε συνεργατικούς σχηματισμούς τύπου cluster. Αλλά ο Έλληνας είναι «καπετάν – ένας»… Είναι δύσκολο.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της κ. Σακελλαρίδη στο τεύχος Δεκεμβρίου 2019 του περιοδικού Epsilon7.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
ΠΣΕ, Εξαγωγές