12/02/19 | Αρχική > Αρθρογραφία > Η Συνέντευξη του Μήνα

Ε.Αχτσιόγλου: Η αύξηση του κατώτατου μισθού δεν τροφοδοτεί την ανεργία

Πεπεισμένη ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού δεν ενέχει τον κίνδυνο πρόκλησης «αναχωμάτων» στη καθοδική πορεία της ανεργίας εμφανίζεται η Υπουργός Εργασίας κ. Εφη Αχτσιόγλου, επικαλούμενη τόσο το παράδειγμα της Πορτογαλίας όσο και τις πρόσφατες επιστημονικές μελέτες στη χώρα μας.

Στη συνέντευξή της στο Epsilon7 εκφράζει μάλιστα την εκτίμησή της πως η αύξηση του κατώτατου μισθού θα προκαλέσει μια αυξητική τάση στο σύνολο των μισθολογικών κλιμακίων του ιδιωτικού τομέα. Εντάσσει μάλιστα την απόφαση για αύξηση του κατώτατου μισθού στα «αναπτυξιακά» μέτρα της κυβέρνησης: «Η αύξηση του κατώτατου μισθού τονώνει την εσωτερική ζήτηση, πράγμα ιδιαιτέρως σημαντικό για μια οικονομία όπως η ελληνική, και ενισχύει τη δυναμική της οικονομίας», επισημαίνει.

Σύμφωνα με την κυρία Αχτσιόγλου οι μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών κατά 33% σε 250.000 ελεύθερους επαγγελματίες δεν αποτελούν αποκατάσταση αδικιών του νόμου Κατρούγκαλου, αλλά ένα ακόμη βήμα για ένα βιώσιμο και δίκαιο ασφαλιστικό σύστημα.

Σε ενεργούς αλλά και ανενεργούς επαγγελματίες απευθύνεται και η ρύθμιση των 120 δόσεων η οποία, κατά την Υπουργό Εργασίας «θα δώσει ανάσα σε δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες, οι οποίοι λόγω υπαρκτών οικονομικών δυσχερειών βρέθηκαν σε αδυναμία καταβολής εισφορών και σώρευσαν χρέη από το 2002 και μετά».

Η Υπουργός Εργασίας αναλύει τον στρατηγικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για περαιτέρω μείωση της ανεργίας, παραθέτοντας τα προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης τόσο στους νέους επιστήμονες όσο και για τους μακροχρόνια ανέργους.

E7 |Εκτός από τους νεότερους στην αγορά εργασίας μεγάλες μειώσεις την περίοδο των Μνημονίων υπέστησαν και οι αποδοχές των εργαζομένων άνω των 40 ετών, οι οποίες από τότε καθηλώθηκαν σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα. Στις δε ηλικίες κοντά στα πενήντα καταγράφονται τα μεγαλύτερα ποσοστά μακροχρόνιας ανεργίας. Πως θα στηρίξει η κυβέρνηση το εισόδημα και τις εργασιακές προοπτικές αυτών των πολιτών;

Καταρχάς η αύξηση του κατώτατου μισθού αφορά στο σύνολο των εργαζομένων ανεξαρτήτως ηλικίας, που αμείβονται με αυτόν, ή με μισθό ελαφρώς ανώτερο αυτού και τον οποίο η αύξηση θα ξεπεράσει. Επίσης, η πρότερη εμπειρία δείχνει ότι η αύξηση του κατώτατου μισθού δημιουργεί μια αυξητική τάση στο σύνολο των μισθολογικών κλιμακίων. Επομένως εκτιμώ ότι από το μέτρο αυτό θα ευνοηθούν οπωσδήποτε οι εργαζόμενοι που αναφέρετε. Από ‘κει και πέρα, ήδη από την 21 Αυγούστου 2018 έχουμε επαναφέρει στη χώρα τις βασικές αρχές των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Και οι συλλογικές διαπραγματεύσεις δεν είναι τίποτε άλλο παρά το εργαλείο για την επίτευξη καλύτερων μισθών και όρων εργασίας από αυτούς που ο νόμος προβλέπει. Χάρη σε αυτήν την επαναφορά επεκτείναμε ήδη 10 κλαδικές συλλογικές συμβάσεις εργασίας που καλύπτουν συνολικά 200.000 εργαζόμενους και σημαίνουν αυξήσεις για δεκάδες χιλιάδες μισθωτούς. Σε συνδυασμό με την αύξηση του κατώτατου μισθού οι κλαδικές συμβάσεις μπορούν να ενισχύσουν τους μισθούς σε όλη την κλίμακα των αμοιβών και των εργαζομένων στους οποίους αναφέρεστε.

Όσον αφορά στην καταπολέμηση της μακροχρόνιας ανεργίας, που είναι από τα πλέον πυρηνικά προβλήματα της ελληνικής αγοράς εργασίας, λειτουργούμε με ένα συντονισμό ενεργειών: Καταρχάς υλοποιούμε προγράμματα κοινωφελούς εργασίας που απευθύνονται σε ανέργους οι οποίοι είτε λόγω ηλικίας είτε λόγω χαμηλών προσόντων δυσκολεύονται να ξαναμπούν στην αγορά εργασίας. Τα προγράμματα αυτά είναι εγγυημένης απασχόλησης και έχουν πλήρη απορροφητικότητα. Ταυτόχρονα δίνουμε οικονομικά και φορολογικά κίνητρα στις επιχειρήσεις για να προσλάβουν μακροχρόνια ανέργους. Στο πλαίσιο αυτό υλοποιούμε στοχευμένα προγράμματα επιχορήγησης επιχειρήσεων για την πρόσληψη ανέργων μεγαλύτερης ηλικίας. Ενώ με πρόσφατη ρύθμιση, προβλέψαμε ότι για κάθε νέα θέση εργασίας που θα δημιουργείται σε μία επιχείρηση και θα αφορά είτε νέο εργαζόμενο έως 30 ετών είτε μακροχρόνια άνεργο, οι εργοδοτικές εισφορές που εκπίπτουν από τα φορολογητέα κέρδη θα υπολογίζονται κατά 50% αυξημένες. Με τον τρόπο αυτό οι επιχειρήσεις που προχωρούν σε στοχευμένες προσλήψεις ελαφρύνονται σημαντικά.

Μ’ έναν τέτοιο στρατηγικό σχεδιασμό θα συνεχίσουμε την προσπάθεια για την καταπολέμηση της ανεργίας, η οποία πάντως έχει μειωθεί σημαντικά –κατά περίπου 8 μονάδες-, την περίοδο της διακυβέρνησής μας.

E7 |Οι μειώσεις των ασφαλιστικών εισφορών από 20% σε 13,3% σε 250.000 ελεύθερους επαγγελματίες και αγρότες είναι ένα είδος αποκατάστασης των αδικιών του «νόμου Κατρούγκαλου»; Υπάρχει σχέδιο περαιτέρω στήριξης των ελεύθερων επαγγελματιών με μεσαία εισοδήματα μετά το 2019;

Οι μειώσεις των εισφορών στους ελεύθερους επαγγελματίες δεν συνιστούν αποκατάσταση αδικίας, αλλά ένα ακόμη βήμα στον δύσκολο δρόμο που ξεκινήσαμε να χαράσσουμε το 2016 για να στήσουμε το δημόσιο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης στα πόδια του και να το καταστήσουμε βιώσιμο και δίκαιο. Με την ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 2016 θέσαμε ενιαίους και διαφανείς κανόνες για όλους τους ασφαλισμένους και τους συνταξιούχους της χώρας και θεσπίσαμε ένα δικαιότερο σύστημα εισφορών για τους μη μισθωτούς με βάση τις πραγματικές εισοδηματικές τους δυνατότητες.

Αποδείχθηκε έτσι στην πράξη, με βάση τα ειδοποιητήρια που έλαβαν οι ίδιοι οι ασφαλισμένοι, ότι με τη μεταρρύθμιση αυτή η συντριπτική πλειοψηφία των ελευθέρων επαγγελματιών ελαφρύνθηκε σημαντικά ήδη από 1/1/2017.

Συγκεκριμένα, το 88% των ελεύθερων επαγγελματιών κλήθηκε να πληρώσει μηνιαία εισφορά έως 200 ευρώ, όταν με το προηγούμενο καθεστώς των ασφαλιστικών κλάσεων το ποσοστό όσων πλήρωναν έως 200 ευρώ ήταν μόλις 27%.

Ήταν ακριβώς η θετική πορεία της μεταρρύθμισης αυτής που μας έδωσε τη δυνατότητα να προχωρήσουμε στην ελάφρυνση για επιπλέον 250.000 μη μισθωτούς και έτσι σήμερα, με τα ειδοποιητήρια του Ιανουαρίου, το σύνολό τους να πληρώνει λιγότερα απ’ ό,τι με το προηγούμενο σύστημα.

Όσον αφορά τα επόμενα βήματα, εκτιμώ ότι η ρύθμιση οφειλών προς τα ασφαλιστικά ταμεία που θα νομοθετήσουμε εντός του Φεβρουαρίου θα δώσει πραγματική ανάσα σε

δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες χαμηλών και μεσαίων εισοδημάτων που επιβαρύνθηκαν ιδιαίτερα την περίοδο της κρίσης αλλά και λίγο πριν το ξέσπασμα αυτής.

E7 |Το φαινόμενο της διαρροής εγκεφάλων δεν εμφανίζει αξιοσημείωτα σημάδια υποχώρησης. Πως θα το αντιμετωπίσετε; Τι εκτιμήσεις μπορείτε να κάνετε για την πορεία της ανεργίας ως το τέλος του έτους;

Καταρχάς να υπογραμμίσω ότι η ανεργία των νέων έχει μειωθεί κατά 13 μονάδες σε σχέση με το 2014 και τούτο μεταφράζεται στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, όχι στη μείωση του εργατικού δυναμικού της χώρας. Αυτό δεν σημαίνει ότι το πρόβλημα του brain drain δεν είναι υπαρκτό. Πέρα από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας μέσω της ανάπτυξης της οικονομίας και της εκπόνησης στοχευμένων προγραμμάτων ενίσχυσης της εργασίας, εκτιμώ ότι βασικός μοχλός για την καταπολέμηση του brain drain είναι η βελτίωση των μισθών.

Η αύξηση του κατώτατου μισθού και η κατάργηση του υποκατώτατου, η επαναφορά των συλλογικών συμβάσεων εργασίας, υπηρετούν αυτόν τον στόχο. Με τον ίδιο γνώμονα σχεδιάσαμε και υλοποιούμε, επίσης, καινοτόμα προγράμματα για την εργασία νέων επιστημόνων στους οποίους, μάλιστα, διασφαλίζουμε μισθούς αξιοπρεπείς, σημαντικά υψηλότερους αυτών που παγίως έδιναν τα προγράμματα του Ο.Α.Ε.Δ.. Χάρη στα νέα αυτά προγράμματα, ήδη 5.500 νέοι επιστήμονες ξεκινούν μέσα στις επόμενες μέρες να εργάζονται σε συγκεκριμένα πρότζεκτς στο Δημόσιο με μισθούς κοντά στα 1.100 ευρώ το μήνα. Παραπλήσιο πρόγραμμα υλοποιούμε ήδη και στον ιδιωτικό τομέα, για 6.000 νέους, στο πλαίσιο του οποίου επιδοτούμε τις επιχειρήσεις με έως και 800 ευρώ το μήνα προκειμένου να καλύψουν έως και το 50% του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους, διασφαλίζοντας έτσι αξιοπρεπείς μισθούς στους νέους επιστήμονες.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της κας. Έφης Αχτσιόγλου στο τεύχος Φεβρουαρίου 2019 του περιοδικού Epsilon7.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Κλαδικές Συμβάσεις, Κατώτατος μισθός, Πρόσωπα > Αχτσιόγλου, Ασφαλιστικές εισφορές