11/05/18 | Αρχική > Αρθρογραφία > Η Συνέντευξη του Μήνα

Γ. Ρέτσος: Η υπερφορολόγηση υποσκάπτει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού

H ευημερία των αριθμών καλύπτει την εικόνα της υπερφορολόγησης των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων και το γεγονός ότι πολλές από αυτές βρίσκονται σε διαδικασία πώλησης επισημαίνει στο Epsilon7 o κ. Γιάννης Ρέτσος. Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κάνει λόγο για ένα εξοντωτικό φορολογικό πλαίσιο, ενώ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και για τις επικείμενες αποφάσεις αναφορικά με τα «κόκκινα» δάνεια, οι οποίες όπως λέει δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστο τον τουριστικό κλάδο.

Για το 2018 τονίζει ότι ναι μεν θα είναι μία ακόμη θετική χρονιά σε επίπεδο διεθνών αφίξεων, θα πρέπει ωστόσο να αυξηθεί τόσο η μέση παραμονή στη χώρα μας όσο κυρίως η δαπάνη ανά ταξίδι, στην οποία η Ελλάδα υπολείπεται έναντι του ανταγωνισμού. «Σε ότι αφορά τα έσοδα, παρατηρούμε ανοδικές, σωρευτικά, τάσεις, αλλά με σαφώς χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Στόχος μας είναι τα τουριστικά έσοδα να κινηθούν με υψηλότερους ρυθμούς αύξησης και τα οφέλη να διαχέονται σε όλο και μεγαλύτερα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας», σημειώνει.

Ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ εκφράζει τον προβληματισμό του για τις κινήσεις που κάνει το ελληνικό κράτος προκειμένου να διασφαλίσει την απρόσκοπτη αναπτυξιακή πορεία του ελληνικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια. Είναι χαρακτηριστική η περιγραφή που κάνει της κατάστασης την οποία αντιμετωπίζουν σήμερα οι επίδοξοι επενδυτές σε τουριστικά projects: «Δεν ξέρουν τί μπορούν να σχεδιάσουν και πού, αλλά και σε ποια σημεία μπορεί να ακυρωθούν οι επενδύσεις τους, ή να καθυστερήσουν για μεγάλο χρονικό διάστημα από τις διάφορες υπηρεσίες».

Ο κύριος Ρέτσος αξιολογεί ως πολύ σημαντικές για την περαιτέρω πορεία του τουρισμού τόσο την Εθνική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, όσο και την Κλαδική Σύμβαση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων με την Ομοσπονδία Ξενοδοχοϋπαλλήλων, οι οποίες υπεγράφησαν στα τέλη Μαρτίου.

Στα ευαίσθητα γεωπολιτικά ζητήματα που μπορούν να επηρεάσουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν ζητά να κρατηθούν χαμηλοί τόνοι.

EE7|Ο τουρισμός κράτησε όρθια την ελληνική οικονομία εντός κρίσης και σήμερα την οδηγεί στην έξοδο από το τούνελ. Την ίδια ώρα η Ελλάδα αναζητά ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο, το οποίο θα φέρει βιώσιμη ανάπτυξη μετά τα Μνημόνια. Ποιες πρέπει να είναι κατά τον ΣΕΤΕ οι βασικές προτεραιότητες του νέου ελληνικού αναπτυξιακού σχεδίου;

Ο ελληνικός τουρισμός, καθ΄ όλη τη μνημονιακή περίοδο, αποτέλεσε ένα σταθερό πυλώνα στήριξης για την εθνική μας οικονομία, η οποία υπό προϋποθέσεις μπορεί να ανακτήσει το χαμένο έδαφος και να έχει μια υγιή ανάπτυξη, βασισμένη στη βελτιούμενη ανταγωνιστικότητά της.

Από την πλευρά του, ο ΣΕΤΕ έχει αναλάβει μία σειρά πρωτοβουλιών, με στόχο την ενίσχυση του τουριστικού τομέα και κατ’ επέκταση της οικονομίας. Παρεμβαίνουμε διαρκώς στα αρμόδια όργανα για την άρση των προβλημάτων και των αντικινήτρων που υφίστανται, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα φιλικό και σταθερό οικονομικό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις. Επίσης, παροτρύνουμε την Πολιτεία να λάβει μέτρα στην κατεύθυνση διευκόλυνσης της υλοποίησης επενδύσεων.

Παράλληλα, μαζί με το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ και τη Marketing Greece, συνεχίζουμε και το 2018 τις περιφερειακές συναντήσεις που ξεκινήσαμε πέρυσι, στις οποίες συμμετέχουν τοπικά-μέλη του Συνδέσμου και εκπρόσωποι φορέων των προορισμών. Κατά τη διάρκεια των συναντήσεων, μεταξύ άλλων, συζητούνται θέματα που αφορούν στη στρατηγική του ΣΕΤΕ για την ουσιαστική διασύνδεση του τουρισμού με άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα της αγροδιατροφής και του πολιτισμού. Επιπλέον, πραγματοποιήσαμε στην Αθήνα δύο θεματικές συναντήσεις με θέμα τον πολιτισμό και την γαστρονομία. Ιδιαίτερα, στη θεματική συνάντηση για τη γαστρονομία ανακοινώσαμε ένα νέο έργο με τίτλο «Γαστρονομικοί Προορισμοί» το οποίο θα υλοποιηθεί από τον Σύνδεσμο, το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ και τη Marketing Greece, με τη συνεργασία του Greek Gastronomy Guide. Σκοπός των Γαστρονομικών Προορισμών είναι να δούμε στην πράξη την ποιοτική αναβάθμιση και τον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος - πιλοτικών προορισμών στην αρχή - μέσα από τη γαστρονομία. Πρωταγωνιστικό ρόλο σε αυτό το εγχείρημα θα έχουν οι τοπικές γαστρονομικές κοινότητες, οι τοπικές κοινωνίες. Οι δράσεις του έργου θα αφορούν την εκπαίδευση και την προβολή.

Πέραν όμως των παρεμβάσεων στο εσωτερικό της χώρας, ο ΣΕΤΕ υλοποιεί ένα πρόγραμμα δράσεων προς το συμφέρον του ελληνικού τουρισμού και εκτός των συνόρων. Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος ολοκλήρωσε τον πρώτο κύκλο δράσεών του στις Βρυξέλλες για την ενδυνάμωση της φωνής του ελληνικού τουρισμού, εκεί που χτυπά η «καρδιά» της Ευρώπης. Κατά τη διάρκεια επίσκεψής μας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο Ευρωκοινοβούλιο, είχαμε την ευκαιρία να συναντήσουμε επιτρόπους των οποίων τα χαρτοφυλάκια σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με την τουριστική δραστηριότητα.

Ειδικότερα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση με τον κ. Γίρκι Κάταϊνεν, αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, αρμόδιο για την απασχόληση, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων θεμάτων, τρόποι ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση στη χρηματοδότηση των τουριστικών επιχειρήσεων και η άρση των βασικότερων εμποδίων, δηλαδή της υπερφορολόγησης και της γραφειοκρατίας.

EE7|Και το 2018 το ελληνικό τουριστικό προϊόν είναι περιζήτητο. Περιμένετε διψήφια αύξηση στις αυξήσεις και ανάλογη άνοδο στα έσοδα;

Η αύξηση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων από το εξωτερικό προς την χώρα μας και των κρατήσεων από τις βασικές μας αγορές, οδηγούν στην εκτίμηση ότι και το 2018 θα είναι μία καλή χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό. Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις, από την πλευρά τους, παρά τις αυξημένες οικονομικές τους υποχρεώσεις, έχουν προετοιμαστεί προκειμένου να παράσχουν ποιοτικές υπηρεσίες στα εκατομμύρια των τουριστών που επιλέγουν την χώρα μας ως τόπο διακοπών, για μία ακόμα χρονιά. Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μία σημαντική αύξηση των διεθνών αφίξεων. Στην εξέλιξη αυτή βοήθησαν και οι γεωπολιτικές συνθήκες στην ευρύτερη γεωγραφική περιοχή μας.

Σε ότι αφορά τα έσοδα, παρατηρούμε ανοδικές, σωρευτικά, τάσεις, αλλά με σαφώς χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης. Στόχος μας είναι τα τουριστικά έσοδα να κινηθούν με υψηλότερους ρυθμούς αύξησης και τα οφέλη να διαχέονται σε όλο και μεγαλύτερα τμήματα της ελληνικής κοινωνίας. Θα πρέπει, όμως, να βελτιωθούν και οι επιδόσεις άλλων δύο βασικών μεγεθών του ελληνικού τουρισμού. Η μέση παραμονή των επισκεπτών και η μέση δαπάνη ανά ταξίδι. Ειδικά, στην περίπτωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι, η χώρα μας, μετά την υποχώρηση των τελευταίων ετών, υπολείπεται σημαντικά των ανταγωνιστών της. Στην κατεύθυνση αυτή της βελτίωσης των ποιοτικών χαρακτηριστικών της τουριστικής ζήτησης, αναμένεται να συμβάλει η Marketing Greece μέσα από τις δράσεις που υλοποιεί για την προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Στόχος των δράσεων είναι η υποστήριξη των τουριστικών επιχειρήσεων και προορισμών για την αύξηση της μέσης δαπάνης των επισκεπτών, την άμβλυνση της εποχικότητας και την καλύτερη γεωγραφική κάλυψη του ταξιδιωτικού ρεύματος.

EE7|Έχετε μιλήσει για υπερφορολόγηση που πλήττει χιλιάδες τουριστικές επιχειρήσεις. Υπάρχει κατά τη γνώμη σας τρόπος να γίνουν από την κυβέρνηση κινήσεις φορολογικής ελάφρυνσης, ώστε τα κέρδη να αποδοθούν στις τοπικές κοινωνίες με νέες επενδύσεις και περισσότερες θέσεις απασχόλησης;

Αναμφισβήτητα, η υπερφορολόγηση που έχει υποστεί το ελληνικό τουριστικό προϊόν τα τελευταία χρόνια, επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα του. Η ευημερία των αριθμών σε επίπεδο διεθνών αφίξεων, δεν αποτυπώνει την συνολική εικόνα της τουριστικής αγοράς. Ένας σημαντικός αριθμός τουριστικών επιχειρήσεων βρίσκεται υπό διαδικασία πώλησης. Επιπλέον, οι κρίσιμες αποφάσεις που αναμένονται σε σχέση με τη διαχείριση των κόκκινων δανείων, δεν θα αφήσουν ανεπηρέαστο και τον τουριστικό τομέα. Το εξοντωτικό φορολογικό πλαίσιο, αποτελεί έναν από τους βασικούς ανασταλτικούς παράγοντες και για την επόμενη ημέρα των επιχειρήσεων, στην προσπάθειά τους να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Ο Σύνδεσμος όπως σας ανέφερα παραπάνω έχει αναφερθεί εκτενώς στο θέμα των επιπτώσεων από τις φορολογικές επιβαρύνσεις και αναμένει πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση για την αποκλιμάκωση της υπερφορολόγησης. Επιπροσθέτως, ο ΣΕΤΕ έχει ταχθεί αντίθετος στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, σε όσα νησιά του Αιγαίου διατηρείται ακόμη το εν λόγω καθεστώς.

EE7|Ποια είναι σήμερα η εικόνα στην αγορά ενοικίασης κατοικιών και δωματίων μέσω διαμοιρασμού στο Διαδίκτυο; Έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα πλαίσιο που να διασφαλίζει υγιή ανταγωνισμό;

Η απώλεια εσόδων του δημοσίου από τη δραστηριότητα των καταλυμάτων της οικονομίας διαμοιρασμού, είναι ένα θέμα το οποίο έχουμε κατ’ επανάληψη επισημάνει στην Πολιτεία. Η πλέον πρόσφατη έρευνα που διενεργήθηκε από την Grant Thornton, για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ανέδειξε το πρόβλημα. Η απώλεια εσόδων σε ετήσια βάση, από τη μη φορολόγηση των καταλυμάτων της οικονομίας διαμοιρασμού κατ’ αντιστοιχία με τη φορολόγηση που υφίστανται τα ξενοδοχεία, προκαλεί απώλειες κατ’ ελάχιστον 341 εκατ. ευρώ για το ελληνικό δημόσιο σε ετήσια βάση.

Η αγορά παραμένει ακόμη αρρύθμιστη, παρά τις εξαγγελίες περί του αντιθέτου. Υπάρχουν ζητήματα σε εκκρεμότητα σε σχέση με τις τουριστικές ενοικιάσεις κατοικιών, τα οποία αν δεν λυθούν άμεσα, θα οδηγήσουν και φέτος σε σημαντική απώλεια εσόδων για το κράτος εις βάρος των αδειοδοτημένων τουριστικών καταλυμάτων και γενικότερα της ελληνικής κοινωνίας.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Ρέτσου Ιωάννη στο τεύχος Μαΐου 2018 του περιοδικού Epsilon7.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Υπερφορολόγηση, Κλάδος > Τουρισμός, ΣΕΤΕ, Πρόσωπα > Ρέτσος