12/03/18 | Αρχική > Αρθρογραφία > Η Συνέντευξη του Μήνα

Ι. Ηρακλείδης: Οι υπέρογκοι φόροι μειώνουν τα έσοδα - Τι πρέπει να αλλάξει στις ΜΥΦ - Προτάσεις για το επάγγελμα λογιστή-φοροτεχνικού

«Η Ελλάδα πηγαίνει με... την όπισθεν» υποστηρίζει ο Πρόεδρος της ΕΛΦΕΕ Ρόδου κ. Ιωάννης Ηρακλείδης, αξιολογώντας την οικονομική και φορολογική πολιτική που εφαρμόζεται στη χώρα μας την περίοδο της κρίσης, συγκριτικά με τα μέτρα που ελήφθησαν στις άλλες χώρες του ευρωπαϊκού νότου που βρέθηκαν σε μνημονιακό καθεστώς.

Εξειδικεύοντας την κριτική του ο κύριος Ηρακλείδης εκτιμά ότι τόσο η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις νησιωτικές περιοχές όσο και η επιβολή του φόρου διαμονής στα ξενοδοχειακά καταλύματα θα δημιουργήσουν σημαντικά προβλήματα ανταγωνιστικότητας στο ελληνικό τουριστικό προϊόν, ενώ ταυτόχρονα μεσομακροπρόθεσμα, αντί να βελτιώσουν, θα επιδεινώσουν την εισπραξιμότητα από τα φορολογικά έσοδα. Σημειώνει χαρακτηριστικά: «Η συνταγή της υπερφορολόγησης σε συνδυασμό με την έλλειψη επενδυτικών κινήτρων και τη διόγκωση του δημοσίου τομέα, καθιστούν απαγορευτική κάθε σκέψη ανάκαμψης της οικονομίας. Εξάλλου, είναι πρόσφατο και από το παράδειγμα της Κύπρου, όπου με μείωση της φορολογίας, μείωση των κρατικών δαπανών και παροχή επιχειρηματικών κινήτρων κατάφερε να γράφει ήδη θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και να ατενίζει το μέλλον με αισιοδοξία».

Με γνώμονα την αναβάθμιση του επαγγέλματος του λογιστή – φοροτεχνικού, ο Πρόεδρος της ΕΛΦΕΕ Ρόδου υπογραμμίζει την αναγκαιότητα κατοχύρωσης της ψηφιακής υπογραφής των λογιστών και της θέσπισης υποχρεωτικής υπογραφής από λογιστή – φοροτεχνικό σε όλες τις φορολογικές δηλώσεις.

Ο κ. Ηρακλείδης εξηγεί στο Epsilon7 το σκεπτικό των προτάσεων που έχει υποβάλλει για τις Καταστάσεις Πελατών Προμηθευτών (ΜΥΦ) στην ΑΑΔΕ η Ένωση Λογιστών Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Ρόδου, με στόχο τη διευκόλυνση τόσο των λογιστών και των επιχειρήσεων αλλά και της εκάστοτε φορολογικής διοίκησης.

Ως προς το Ασφαλιστικό και το«εγχείρημα ΕΦΚΑ» ο κ. Ηρακλείδης το θεωρεί συνολικά αποτυχημένο καταλογίζοντας στην κυβέρνηση προχειρότητα στο σχεδιασμό και εμμονή στην επιβολή υψηλών εισφορών στο καθαρό εισόδημα.

Ο Πρόεδρος της ΕΛΦΕΕ Ρόδου εκφράζει την ανησυχία του για τη συνεχή φυγή ελλήνων επιστημόνων – ελεύθερων επαγγελματιών στο εξωτερικό, την οποία αποδίδει πρώτιστα στην έλλειψη ενός αναπτυξιακού σχεδίου. Επισημαίνει επιπλέον την επιτακτική ανάγκη μείωσης άμεσων και έμμεσων φόρων, απλοποίησης φορολογικής νομοθεσίας και καταπολέμησης της γραφειοκρατίας.

E7| Ποιες είναι κατά τη γνώμη σας οι επιπτώσεις από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου, μεταξύ άλλων και στη Ρόδο από την οποία προέρχεστε, τόσο για την τοπική οικονομία όσο και για το κράτος;

Είχαμε τονίσει επανειλημμένα και μάλιστα το περιφερειακό τμήμα Δωδεκανήσου του Οικονομικού Επιμελητηρίου Ελλάδος σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οικονομικών και Φορολογικών Μελετών (ΙΟΦοΜ) κατέθεσε στο Υπουργείο Οικονομικών σχετική μελέτη για αυτό, ότι η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά μας ενδέχεται να τονώσει τα έσοδα του κράτους στο πρώιμο στάδιο εφαρμογής της, ωστόσο βραχυπρόθεσμα θα συμβάλλει στη μείωση της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού μας προϊόντος και της εν γένει παραγωγικής δραστηριότητας των νησιών μας, στη μείωση των εσόδων από τον άμεσο φόρο (εισοδήματος), ενώ μεσοπρόθεσμα και στη μείωση της φορολογικής συμμόρφωσης με άμεσες συνέπειες σε οικονομία και κοινωνία.

Υπό το πρίσμα της συνολικής κρίσης του αποτελέσματος από την προσδοκώμενη αύξηση εσόδων από τον ΦΠΑ, σε σύγκριση με τη μείωση των εσόδων από το φόρο εισοδήματος, το Υπουργείο Οικονομικών, σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, πιστοποίησε ότι τα όποια αυξημένα έσοδα από τον ΦΠΑ δεν στάθηκαν ικανά να καλύψουν την υστέρηση των εσόδων από το φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Εκ του αποτελέσματος λοιπόν, προκύπτει ότι το κράτος δεν ωφελήθηκε συνολικά από την πολιτική της αυξημένης φορολόγησης, μιας και ο προϋπολογισμός Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2017 παρουσιάζει έλλειμμα ύψους 4.267 εκατ. ευρώ έναντι ελλείμματος 2.810 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2016.

Οι επιπτώσεις στην τοπική οικονομία είναι ορατές και έχουν μάλιστα εκφραστεί πρόσφατα στον διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων κο Πιτσιλή, στα πλαίσια της επίσκεψής του στο νησί μας, με πιο ορατή εκείνη της προϊούσας μείωσης της ανταγωνιστικότητας των τοπικών επιχειρήσεων και την κατ’ επέκταση παράλληλη μείωση της αγοραστικής δύναμης της τοπικής κοινωνίας, οι συνέπειες της οποίας, κάθε χειμερινή περίοδο, βαίνουν αυξανόμενες αρνητικά. Και βαίνουν αρνητικά όχι μόνο λόγω της αύξησης του ΦΠΑ, αλλά και από τον συνδυασμό των αυξήσεων του συντελεστή φόρου εισοδήματος στο 29%, της προκαταβολής φόρου στο 100%, του φόρου των διανεμομένων κερδών στο 15%, του φόρου επί των ενοικίων, των συντελεστών της έκτακτης πλην μόνιμης εισφοράς αλληλεγγύης, του ειδικού φόρου καυσίμων, αλλά και της κατάργησης της έκπτωσης του 50% του φόρου οινοπνευματωδών ποτών στα Δωδεκάνησα και την επιβολή του τέλους διανυκτέρευσης.

E7| Ποιες αναμένεται να είναι κατά τη γνώμη σας οι επιπτώσεις της επιβολής του φόρου διαμονής στα ξενοδοχειακά καταλύματα από 01/01/2018;

Πρόκειται κατά την άποψή μου για ακόμη ένα οριζόντιο μέτρο τυφλής φορολογικής επίθεσης στην εμπροσθομηχανή της οικονομίας μας, τον τουρισμό. Η επιβολή ενός φόρου χωρίς ανταποδοτικότητα, χωρίς ενίσχυση της τοπικής οικονομίας ή υποδομών και μάλιστα σε έναν τομέα που ήδη δοκιμάζεται από την αύξηση του ΦΠΑ σε διανυκτέρευση και σίτιση, μάλλον θα δημιουργήσει νέα προβλήματα παρά θα λύσει. Επιπλέον δε, το μέτρο αυτό έρχεται να επιδεινώσει την ήδη ισχνή ανταγωνιστικότητα του τουριστικού μας προϊόντος, το οποίο μεταξύ άλλων έχει να ανταγωνιστεί γειτονικούς προορισμούς που απολαμβάνουν έως και μηδενικό ΦΠΑ στη διανυκτέρευση ή εξαιρετικά χαμηλό ΦΠΑ στην εστίαση και τη διανυκτέρευση ή και καθόλου φόρο διαμονής.

E7| Θεωρείτε ότι οι Καταστάσεις Πελατών Προμηθευτών (ΜΥΦ) με τον τρόπο που εφαρμόζονται, επιφέρουν τις επιθυμητές πληροφορίες στη φορολογική αρχή και κατά πόσο η συγκεκριμένη διαδικασία επιβαρύνει τους Λογιστές – Φοροτεχνικούς αλλά και τις επιχειρήσεις; Τι αλλαγές θα μπορούσαν να γίνουν στη διαδικασία;

Θεωρώ ότι η υφιστάμενη διαδικασία που εφαρμόζεται για τον έλεγχο των συναλλαγών, μέσω της υποβολής των συγκεντρωτικών καταστάσεων τιμολογίων, είναι χρονοβόρα, δυσκίνητη και ελλιπής, επιβαρύνει δε υπέρμετρα τα λογιστήρια και τις επιχειρήσεις με αχρείαστες διασταυρώσεις που θα μπορούσαν να αποφευχθούν σε μεγάλο βαθμό. Η πληροφορία δε που αποκτά η φορολογική διοίκηση, καίτοι σημαντική, εν τούτοις δεν αξιοποιείται δεόντως αλλά εισπρακτικά με επιβολή προστίμων σε αποκλίσεις. Η επιστημονική ομάδα εργασίας της ΕΛΦΕΕ Ρόδου, έχει επεξεργασθεί μια βελτιωμένη έκδοση και πρόταση για τον έλεγχο των συναλλαγών, στη βάση της αναγγελίας μόνο των εσόδων από τις επιχειρήσεις που εκδίδουν τα σχετικά παραστατικά, με ταυτόχρονη αποστολή τους, κατά την υποβολή της περιοδικής δήλωσης ΦΠΑ. Η πρόταση μας, η οποία βρίσκεται αναρτημένη στην ιστοσελίδα της ΕΛΦΕΕ ΡΟΔΟΥ ( www.lsr.gr ) που υποβλήθηκε και στον τέως ΓΓΔΕ κ. Θεοχάρη, αλλά και στην τέως ΓΓΔΕ κ. Σαββα?δου εστιάζεται συνοπτικά στα παρακάτω :

  • Υποβολή καταστάσεων από εκδότες (εσόδων και τίτλων κτήσης). Ταυτόχρονα με την περιοδική ΦΠΑ για τα έσοδα, σε μία ετήσια υποβολή οι τίτλοι κτήσης.
  • Αυτόματη δημιουργία καταστάσεων εξόδων στον λογαριασμό των αντισυμβαλλομένων από τη ΓΓΠΣ.
  • Αυτόματος έλεγχος μέσω λογισμικών για αποκλίσεις εξόδων. Καμία ενέργεια αν δεν υπάρχουν αποκλίσεις. Υποβολή μόνο σε αποκλίσεις ή μη υποβολή από εκδότες.
  • Οριστικοποίηση καταστάσεων με υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος ή με επιστροφή ΦΠΑ.
  • Αξιοποίηση δεδομένων για διατάξεις ΦΠΑ.

Εστιάζοντας στις σημαντικότερες αλλαγές – διαφοροποιήσεις, σε σχέση με την υφιστάμενη μορφή υποβολής των καταστάσεων, θα αναφερθώ στις εξής:

  • Δεν δημιουργεί νέα δηλωτική υποχρέωση στις επιχειρήσεις και τους λογιστές, εφόσον συνυποβάλλεται (με το πάτημα ενός κουμπιού), με την περιοδική δήλωση ΦΠΑ.
  • Κριτήρια υποβολής και συχνότητας είναι η υπαγωγή στον ΦΠΑ και η συχνότητα υποβολής της περιοδικής δήλωσης (έχουμε ταύτιση καταληκτικών ημερομηνιών).
  • Υπό προϋποθέσεις (μη διαπίστωση αποκλίσεων, λήπτες δύνανται να μην υποβάλλουν ποτέ κατάσταση εξόδων (μείωση Διοικητικού και οικονομικού βάρους στις επιχειρήσεις και τα λογιστήρια).
  • Διασταύρωση των συναλλαγών σε έγκαιρο χρόνο, για τη διόρθωση των όποιων αποκλίσεων.

E7| Τι αλλαγές προτείνετε να γίνουν στη νομοθεσία σχετικά με το επάγγελμα του Λογιστή;

Κύρια αλλαγή θεωρώ αυτή της θέσπισης και κατοχύρωσης της ψηφιακής υπογραφής των λογιστών στο πνεύμα των προτάσεων της ΠΟΦΕΕ και της θέσπισης της υποχρεωτικής υπογραφής οποιασδήποτε φορολογικής δήλωσης από λογιστή. Το χρόνιο αυτό αίτημα του κλάδου μας, θα συμβάλλει στην ασφάλεια των συναλλαγών και στη εμπέδωση της θεσμικής εμπιστοσύνης μεταξύ των επιχειρήσεων, λογιστικών γραφείων και φορολογικών αρχών. Έτσι θα κλείσουν και οι δίοδοι για τους παρανόμως ασκούντες το επάγγελμα στα πρότυπα μάλιστα των συμβολαιογράφων και των εκτελωνιστών. Θα πρέπει να περιλαμβάνει και τους υπαλλήλους των γραφείων μας.

Ο εξουσιοδοτημένος Λογιστής που εμφανίζει το σύστημα Τaxisnet και οι υπάλληλοί του, να μην χρειάζονται επιπλέον εξουσιοδοτήσεις θεωρημένες από τα ΚΕΠ για ενέργειες στις ΔΟΥ, στο όνομα των πελατών τους. Αυτό σημαίνει πως οι ΔΟΥ θα έχουν πρόσβαση στην πληροφόρηση που αφορά την παροχή εξουσιοδότησης σε κάποιο λογιστικό γραφείο και η οποία θα γίνεται και θα αναιρείται μέσω ηλεκτρονικής υπηρεσίας της ΓΓΠΣ.

Περαιτέρω, θα μπορούσα να καταγράψω αρκετές αλλαγές στη βάση ευρωπαϊκών και παγκόσμιων προτύπων που συμβάλουν στην πληρέστερη και ασφαλέστερη άσκηση του επαγγέλματός μας, οι οποίες όμως απαιτούν βαθιές πολιτικές τομές και αναβάθμιση του ρόλου μας, πρακτικές τις οποίες όμως δεν δείχνει να ενστερνίζεται ακόμα η πολιτική ηγεσία του τόπου μας. Θέλω να ελπίζω ότι με το νέο έντυπο Ε3 θα καταβληθεί σοβαρή προσπάθεια να αναβαθμιστεί ο ρόλος μας συνδέοντας την υποβολή του με την υποχρεωτική υπογραφή του, όπως και όλων των άλλων εντύπων, των δηλώσεων από αδειούχο λογιστή - φοροτεχνικό που θα είναι πιστοποιημένος προηγουμένως στο taxisnet.

E7 |Έχει ξεκινήσει σαφάρι για τα POS τα οποία έχουν επεκταθεί σχεδόν σε όλα τα επαγγέλματα. Μεταξύ αυτών και οι λογιστές-φοροτεχνικοί υποχρεούνται να εγκαταστήσουν. Τελικά τα POS μπορεί να αποτελέσουν πανάκεια καταπολεμώντας τη φοροδιαφυγή;

Η χρήση των πιστωτικών καρτών και γενικά όλων των ηλεκτρονικών τρόπων πληρωμών, υποκαθιστούν το χρήμα στην φυσική του μορφή. Κρίνοντας από το ενδιαφέρον του επιχειρηματικού κόσμου στο κάλεσμα των συναδέλφων λογιστών τους, για την εκπλήρωση της σχετικής αυτής υποχρέωσής τους, θεωρούμε ότι σχεδόν όλες οι υπόχρεες επιχειρήσεις έχουν φροντίσει να προμηθευτούν το μηχάνημα. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τους συνάδελφους λογιστές, αν και ομολογουμένως, αρκετοί από εμάς είχαμε φροντίσει να το προμηθευτούμε και νωρίτερα.

Όσο για τη συμβολή τους στο κυνήγι της φοροδιαφυγής, θεωρώ ότι θα μπορούσαν να αποτελέσουν λύση μόνο όταν το φυσικό χρήμα δεν αποτελούσε νόμιμο μέσο συναλλαγής ή το όριο συναλλαγής με φυσικό χρήμα ήταν πολύ χαμηλό. Το μεν πρώτο βέβαια είναι ανέφικτο, το δε δεύτερο εξαιρετικά δαπανηρό σε κόστος προσαρμογής και διαχείρισης, άρα επίσης ανέφικτο.

Κατά συνέπεια, έχω την πεποίθηση ότι τα POS, από μόνα τους, δεν θα μπορέσουν ποτέ να αποτελέσουν τη λύση στο πρόβλημα της φοροδιαφυγής και αυτό γιατί η δομική φιλοσοφία του φορολογικού μας συστήματος είναι διαχρονικά τελείως στρεβλή, η οποία, δια των POS, εστιάζει στην παροχή επιπλέον δυνατότητας για την πληρωμή μίας δηλωμένης συναλλαγής και όχι στην παροχή κινήτρων για εμφάνιση όλων των συναλλαγών. Και για να το πω πιο απλά, διανύουμε μία εποχή όπου το φορολογικό μας σύστημα προάγει μία παγκόσμια πρωτοτυπία: Παρέχει ισχυρά κίνητρα στις επιχειρήσεις για να αποφεύγουν την έκδοση φορολογικών στοιχείων, ενώ παράλληλα παρέχει και ισχυρά αντικίνητρα στα φυσικά πρόσωπα για να τα ζητήσουν. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι θεσπίσαμε νόμο για να παρέχεται υποχρεωτικά δυνατότητα εξόφλησης μίας συναλλαγής με POS, την οποία δεν επιθυμεί να εμφανίσει ούτε ο πωλητής ούτε ο αγοραστής, ο καθένας για τον δικό του λόγο.

E7 |Ποιά είναι η άποψή σας για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών; Θεωρείται ότι πρέπει να γίνουν αλλαγές για να επωφεληθούν περισσότεροι πολίτες;

Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών στις πρώτες μέρες εφαρμογής του αποτέλεσε άλλη μία δαιδαλώδη, πολύπλοκη και χρονοβόρα διαδικασία, με αμφίβολο αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις, παρά τις πρώιμες ανακοινώσεις περί του αντιθέτου. Σε αυτό συνετέλεσαν τόσο οι επαχθείς όροι υπαγωγής του οφειλέτη όσο και η διαχρονική ανασφάλεια σε επίπεδο εισοδηματικής σταθεροποίησής του, προκειμένου να τηρήσει το συμφωνηθέν πρόγραμμα αποπληρωμής.

Σε μία περίοδο που οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των πολιτών και των επιχειρήσεων αυξάνονται με ρυθμό 1 δισ. ευρώ ανά μήνα, μόνο μία ελαστικότερη σε επίπεδο προϋποθέσεων εφαρμογή του θα μπορούσε να ανακόψει αυτή την πορεία εντάσσοντας περισσότερο κόσμο στη ρύθμιση.

Ωστόσο, πρέπει να επισημάνω το γεγονός ότι οι ελκυστικοί όροι ένταξης σε αυτή ή σε άλλη παρόμοια ρύθμιση δεν αποτελούν μοναδική προϋπόθεση επιτυχίας της, καθόσον συστατικό στοιχείο βιωσιμότητάς της αποτελεί κυρίως η διατήρηση του εισοδηματικού επιπέδου του οφειλέτη.

Πολύ φοβάμαι λοιπόν ότι η εφαρμοζόμενη κυβερνητική πολιτική με μείωση του αφορολογήτου, με αύξηση έμμεσων φόρων, με περικοπές συντάξεων και αύξηση ασφαλιστικών εισφορών δεν εγγυάται τη διατήρηση του εισοδηματικού επιπέδου του οφειλέτη και μοιραία θα θέσει εν αμφιβόλω την επιτυχία μίας τέτοιας ρύθμισης.Είναι πρόσφατο δε και το παράδειγμα της ρύθμισης των 100 δόσεων του Ν.4321/2015, ρύθμιση στην οποία πολύ λίγοι συμπολίτες μας καταφέρνουν να τη διατηρούν μιας και η συντριπτική τους πλειοψηφία υπέστη δριμύτατη φορολογική επίθεση από την ασκούμενη φορολογική πολιτική.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Ιωάννη Ηρακλείδη στο τεύχος Μαρτίου 2018 του περιοδικού Epsilon7.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Φοροδιαφυγή, ΦΠΑ, ΜΥΦ, Χρήση Πιστωτικών Καρτων, POS, Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών