13/11/17 | Αρχική > Αρθρογραφία > Η Συνέντευξη του Μήνα

Β. Κορκίδης: Το 2018 λιτότητα και φόροι θα στερήσουν 2 δισ. ευρώ από την αγορά

Αφήνοντας πίσω του ένα σημαντικό έργο με το οποίο αναβάθμισε το ρόλο του ελληνικού εμπορίου και άμβλυνε τις συνέπειες της κρίσης για την μικρομεσαία επιχειρηματικότητα, ο κ. Βασίλης Κορκίδης αποχωρεί τους επόμενους μήνες, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο ίδιος, από την Προεδρία της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας. Στη συνέντευξή του στο Epsilon7 ανοίγει τα χαρτιά του αναφορικά με τα σχέδια και το όραμά του για το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά, στο οποίο κατέρχεται εκ νέου υποψήφιος Πρόεδρος στις επικείμενες αρχαιρεσίες του Δεκεμβρίου.

Στέκεται μάλιστα ιδιαίτερα επικριτικά προς την κυβέρνηση για το νέο νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με τη λειτουργία των Επιμελητηρίων, υποστηρίζοντας πως ουσιαστικά καταργεί την αυτοτέλειά τους. «Θα πρέπει κάποτε να μπει ένα τέλος στον εμπαιγμό των Ελλήνων επιχειρηματιών, την αποδυνάμωση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και την καταστροφή του επιμελητηριακού θεσμού», σημειώνει.

Με την πλούσια εμπειρία από τη συμμετοχή του στο διάλογο των κοινωνικών εταίρων και στις διαβουλεύσεις με τα όργανα της Πολιτείας, ο Βασίλης Κορκίδης αποτιμά με ψυχραιμία και ρεαλισμό τα αίτια της κρίσης. Τονίζει πως δεν έχει νόημα να αναζητούμε φταίχτες και ζητά να λειτουργήσουμε με σύμπνοια και αλληλοκατανόηση μακριά από πρακτικές κοινωνικού αυτοματισμού.

Εκφράζει τον προβληματισμό του για την υπερφορολόγηση των επιχειρήσεων, για την επερχόμενη κατάργηση της έκπτωσης 30% του ΦΠΑ σε 32 νησιά του Αιγαίου και την επιβολή του φόρου υπεραξίας στα ακίνητα, υπενθυμίζοντας τις «τρεις οφειλές» του κράτους προς τους εμπόρους: Τον ακατάσχετο λογαριασμό, τη ρύθμιση των 120 δόσεων για τις οφειλές προς τα Ταμεία και τη μείωση των φορολογικών συντελεστών.

Για το νέο Ασφαλιστικό, ο απερχόμενος Πρόεδρος της ΕΣΕΕ και υποψήφιος Πρόεδρος του ΕΒΕΠ επισημαίνει ότι εξακολουθεί να προκαλεί σύγχυση και το χαρακτηρίζει ως έμμεση επαναφορολόγηση των επιχειρήσεων η οποία θέτει σε κίνδυνο την επιβίωσή τους. Ως προς την υψηλή παραβατικότητα που παρατηρείται στην αγορά εργασίας είναι κατηγορηματικά αντίθετος, τονίζοντας ότι δεν μπορεί να αποτελέσει λύση για την επιχειρηματικότητα. Υπογραμμίζει ταυτόχρονα όμως πως «η ουσιαστική αντιμετώπιση της παραβίασης των εργασιακών δικαιωμάτων είναι εφικτή μόνο μέσω της ανάκτησης της εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και ιδιωτών, γεγονός που προϋποθέτει την άμεση και σημαντική ελάφρυνση των φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών».

Ο κύριος Κορκίδης επισημαίνει πάντως πως υπάρχουν στοιχεία που επιτρέπουν αισιοδοξία. Και κάνει αναφορά μεταξύ άλλων στην αύξηση του τζίρου στο λιανικό εμπόριο, το θετικό ισοζύγιο στις ροές απασχόλησης, τη μείωση της ανεργίας και την αύξηση των καταθέσεων.

E7| Παρότι βρισκόμαστε ενώπιον μίας ακόμα πρόκλησης που λέγεται «τρίτη αξιολόγηση», η κυβέρνηση μιλά με σιγουριά ότι δεν θα υπάρξουν νέα μέτρα το 2018 και ότι έχει ανοίξει ο δρόμος για έξοδο από τα Μνημόνια. Ποιο είναι το αισιόδοξο και ποιο το απαισιόδοξο σενάριο για την πραγματική οικονομία τους επόμενους μήνες;

Το προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2018 που κατατέθηκε στη Βουλή, προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ ή 6,6 δισ. ευρώ και ανάπτυξη 2,4%. Το ΑΕΠ σε απόλυτα νούμερα προβλέπεται να φθάνει στα 187,8 δισ. ευρώ το 2018 από 181,2 δισ. ευρώ φέτος που αντιστοιχεί σε ανάπτυξη 1,8% του ΑΕΠ. Ενδεχομένως η ελληνική οικονομία να πετύχει ακόμα μεγαλύτερο ρυθμό, ακόμη και 2%, γιατί ακόμη δεν έχουν υπολογιστεί οι εισπράξεις από τον τουρισμό που αποτελούν «βαρόμετρο» για την ανάκαμψη της χώρας. Το προσχέδιο πάντως θα προβλέπει την αύξηση των φόρων το επόμενο έτος τουλάχιστον κατά 1,8 με 2 δισ. ευρώ με τις εισπράξεις από την άμεση φορολογία να εκτινάσσονται στα 22,6 δισ. ευρώ τον επόμενο χρόνο (από 21,5 δισ. ευρώ φέτος, δηλαδή θα σημειώσουν αύξηση κατά 1 δισ. ευρώ) και από την έμμεση στα 27,7 δισ. ευρώ (αυξημένοι κατά 3,2% σε σχέση με τα φετινά επίπεδα). Για να επιτευχθεί ο στόχος του πλεονάσματος ο νέος προϋπολογισμός ενσωματώνει 12 νέα εισπρακτικά μέτρα που έχουν ήδη ψηφιστεί. Τις μεγαλύτερες αντιδράσεις αναμένεται να προκαλέσουν δυο από τα μέτρα αυτά, την εφαρμογή των οποίων θέλει να αναβάλει η κυβέρνηση. Πρόκειται για την κατάργηση της έκπτωσης 30% του ΦΠΑ στα 32 νησιά του Αιγαίου που θα προκαλέσει κύμα ανατιμήσεων και την επιβολή του φόρου υπεραξίας στα ακίνητα από την 1η Ιανουαρίου 2018, μέτρο το οποίο θα φέρει τα πάνω κάτω στην αγορά. Βέβαια η κυβέρνηση μπορεί να επιδιώκει την παράταση στην εφαρμογή των δυο αυτών μέτρων, τον τελικό λόγο ωστόσο θα τον έχουν οι δανειστές. Σε κάθε περίπτωση, από την ενεργοποίηση των νέων μέτρων λιτότητας με τις περικοπές βασικών επιδομάτων, αλλά και την άμεση και έμμεση αύξηση της φορολογίας, η αγορά και ειδικότερα το εμπόριο το 2018 υπολογίζεται ότι θα στερηθεί από 1,8 έως και 2 δισ. ευρώ εσωτερικής κατανάλωσης. Και αυτό είναι το μόνο σενάριο που ξέρουμε.

E7| Έχετε δηλώσει πρόσφατα πως ο εμπορικός κόσμος της χώρας βρίσκεται ανάμεσα στην κόπωση και την παραίτηση. Υπερφορολόγηση και μείωση της κατανάλωσης έχουν οδηγήσει σε χιλιάδες λουκέτα. Ποια μέτρα θα μπορούσαν να σηματοδοτήσουν την αναστροφή αυτής της εικόνας; Υπάρχουν σημάδια που επιτρέπουν αισιοδοξία;

Απαντώντας πρώτα στο δεύτερο ερώτημα, θα ήθελα να αναφέρω κάποια θετικά σημάδια που, ναι, μας επιτρέπουν αισιοδοξία. Σύμφωνα με το μηνιαίο δελτίο του ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕΕ, παρατηρείται:

  • Αύξηση του τζίρου στο Λιανικό Εμπόριο, τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση
  • Καταγραφή αρνητικού ισοζυγίου ροών μισθωτής απασχόλησης (Εργάνη) στον ιδιωτικό τομέα
  • Αύξηση του ελλείμματος ισοζυγίου αγαθών, τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση
  • Μηνιαία αύξηση/ετήσια μείωση της αξίας των ακάλυπτων επιταγών και των απλήρωτων συναλλαγματικών
  • Περαιτέρω υποχώρηση του ποσοστού ανεργίας τόσο σε μηνιαία όσο και σε ετήσια βάση
  • Μηνιαία υποχώρηση αλλά ετήσια ενίσχυση του Εναρμονισμένου Δείκτη Τιμών Καταναλωτή/επίπεδο τιμών.

Για δεύτερο συνεχόμενο μήνα καταγράφεται μηνιαία και ετήσια βελτίωση τόσο του κύκλου εργασιών όσο και του όγκου των πωλήσεων στο Λιανικό Εμπόριο. Επίσης, θετική εξέλιξη συνιστά η για τέταρτο συναπτό μήνα αύξηση των καταθέσεων, η οποία αντανακλά την ενίσχυση της εμπιστοσύνης μετά και την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης αλλά και τις θετικές επιπτώσεις από την αυξημένη τουριστική κίνηση.

Ωστόσο, όπως έχω επισημάνει πολλές φορές «τρεις οφειλές», όπως τις έχουμε ονομάσει, έχουν οι πολιτικοί προς τους εμπόρους, τις οποίες έχουμε εκθέσει και στους «Θεσμούς». Η πρώτη οφειλή αφορά τη θεσμοθέτηση και λειτουργία ενός ειδικού «ακατάσχετου» αλλά, ουσιαστικά, «τροφοδότη λογαριασμού» δημοσίου και λειτουργικών εξόδων της επιχείρησης. Η δεύτερη οφειλή αφορά το αίτημά μας για την εφαρμογή του πλαισίου του νέου εξωδικαστικού συμβιβασμού και συγκεκριμένα του άρθρου 15 του νόμου, ώστε ευθέως και με ελαστικά κριτήρια, να μπορούν οι συνάδελφοί μας να ρυθμίσουν σε 120 δόσεις αποκλειστικά τις οφειλές στα πρώην ασφαλιστικά ταμεία και νυν στον ΕΦΚΑ που έχουν εκχωρηθεί στο ΚΕΑΟ και ανέρχονται σε τουλάχιστον 23,3 δισ. ευρώ. Η τρίτη εκκρεμότητα και ίσως η βασικότερη είναι ο περιορισμός της υπερβολικής φορολόγησης νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Η ΕΣΕΕ ζητά η μείωση των φορολογικών συντελεστών να συνδυαστεί με την φορολογική και εργοδοτική συνέπεια.

E7| Το νέο Ασφαλιστικό εξακολουθεί να δημιουργεί σύγχυση σε επιχειρήσεις και επαγγελματίες με τις συνεχείς αλλαγές, τις καθυστερήσεις και τους συμψηφισμούς. Ωφελήθηκαν πολλοί που δηλώνουν χαμηλά εισοδήματα, επιβαρύνθηκαν όμως ιδιαίτερα όσοι άντεξαν στην κρίση και δεν απέκρυψαν τα έσοδά τους. Είναι βιώσιμη αυτή η λογική;

Επανειλημμένα έχουμε αναφερθεί στο νέο ασφαλιστικό ως έμμεση επαναφορολόγηση των επιχειρηματιών από το κράτος. Δυστυχώς αυτό που έχει καταστεί κοινός τόπος είναι ότι ο συνεπής φορολογούμενος και ασφαλισμένος είναι και αυτός που υφίσταται τις παθογένειες του συστήματος. Εάν δεν υπάρξει κάποια συστηματική προσπάθεια επιβράβευσης της συνέπειας, τα προβλήματα που υπήρχαν θα εξακολουθούν να υπάρχουν εις το διηνεκές. Η ΕΣΕΕ έχει καταθέσει δεκάδες προτάσεις οι οποίες δε προκύπτουν από την άμεση, καθημερινή εμπειρία της Μμε επιχείρησης, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις αυτές βρήκαν ώτα μη ακουόντων. Είναι σαφές ότι όσο υπάρχει αυτή η σύγχυση και οι αλλεπάλληλες επιβαρύνσεις τόσο η επενδυτική ελκυστικότητα της χώρας θα διακυβεύεται και η επιβίωση της Μμε επιχείρησης θα διακινδυνεύει.

E7| Στο πεδίο των εργασιακών σχέσεων, η αποψίλωση των συλλογικών συμβάσεων εργασίας άνοιξε το δρόμο για την αλματώδη αύξηση της μαύρης και της υποδηλωμένης εργασίας. Πως πιστεύετε ότι μπορεί να σταματήσει αυτή η διολίσθηση της πραγματικής οικονομίας σε μια συστηματική παραβίαση των εργασιακών δικαιωμάτων; Είναι τελικά η παραβατικότητα ο μοναδικός τρόπος επιβίωσης των μικρομεσαίων στη σημερινή πραγματικότητα;

Η παραβατικότητα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να αποτελέσει λύση για την επιχειρηματικότητα. Η ΕΣΕΕ έχει ξεκάθαρη θέση και έχει αποδείξει εμπράκτως την υποστήριξή της σε πρωτοβουλίες καταπολέμησης της αδήλωτης ή μερικώς δηλωμένης εργασίας, με πιο πρόσφατη την ενεργή συμμετοχή της στο Πρόγραμμα «Υποστήριξη της μετάβασης από την άτυπη στην επίσημη οικονομία και αντιμετώπιση της αδήλωτης εργασίας στην Ελλάδα» με τριμερή (κυβέρνηση, κοινωνικοί εταίροι και Διεθνής Οργάνωση Εργασίας –ILO) μάλιστα συμμετοχή. Η υιοθέτηση μορφών αδήλωτης ή μερικώς δηλωμένης εργασίας υπονομεύει καίρια τη λειτουργία της επιχείρησης καθώς ο εργοδότης είναι παντελώς εκτεθειμένος σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος, μπορεί να του καταλογισθεί υψηλό πρόστιμο σε ενδεχόμενο έλεγχο, διογκώνονται οι φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις των συνεπών επιχειρήσεων ενώ συνιστά πράξη αθέμιτου ανταγωνισμού. Από την άλλη, η παρατεταμένη κρίση και η εξαιρετικά δυσχερής οικονομική συγκυρία σε συνδυασμό με το έλλειμμα εμπιστοσύνης και τη μη ταύτιση της ηθικής των επίσημων (κράτους) και των ανεπίσημων (ιδιώτες) θεσμών δεν είναι δυνατόν να αγνοηθούν. Ως εκ τούτου, η ουσιαστική αντιμετώπιση της παραβίασης των εργασιακών δικαιωμάτων είναι εφικτή μόνο μέσω της ανάκτησης της εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και ιδιωτών, γεγονός που προϋποθέτει την άμεση και σημαντική ελάφρυνση των φορολογικών και ασφαλιστικών βαρών, την απλοποίηση της διαδικασίας δήλωσης εργαζομένων, τη βελτίωση των υπηρεσιών ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης αλλά και την ξεκάθαρη σύνδεση εισφορών-παροχών (ανταποδοτικότητα εισφορών). Φυσικά, τίποτε από τα παραπάνω δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς να έχει προηγηθεί η ανάκαμψη και βιώσιμη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

E7| Η ανάγκη ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης προβάλλεται επιτακτική για να δώσει στη χώρα τη δυνατότητα ανάδειξης των συγκριτικών της πλεονεκτημάτων. Σε ποιους τομείς πρέπει να εστιάσει η αναπτυξιακή επανεκκίνηση τα επόμενα χρόνια;

Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας, της επιτρέπει να μετατραπεί σε έναν σύγχρονο εμπορευματικό κόμβο. Αυτός ο στόχος, βέβαια, για να επιτευχθεί χρειάζεται να αναπτυχθούν οι υποδομές σε λιμάνια, μαρίνες και αεροδρόμια και να ολοκληρωθούν οι μεγάλοι οδικοί άξονες και οι επενδύσεις σε έργα σταθερής τροχιάς. Η δυναμική που καταγράφουν τα logistics στην Ελλάδα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Επίσης, υπάρχουν πολύ μεγάλες δυνατότητες στα τρόφιμα και την εξαγωγή τους και φυσικά στον τουρισμό. Παρατηρούμε, ωστόσο, και ταχεία ανάπτυξη σε άλλους τομείς, όπως στη νανοτεχνολογία, τη βιοτεχνολογία, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την τεχνολογία πληροφορικής και επικοινωνιών. Έχουμε ευκαιρίες, λοιπόν, απλά χρειάζεται να σχεδιάσουμε τη στρατηγική μας και να την υπηρετήσουμε με πίστη.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του κ. Βασίλη Κορκίδη στο τεύχος Νοεμβρίου του περιοδικού Epsilon7.








comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Πρόσωπα > Κορκίδης, Υπερφορολόγηση, Ασφαλιστικό, Ανάπτυξη, Αξιολόγηση, υποδηλωμένη εργασία