10/07/17 | Αρχική > Αρθρογραφία > Η Συνέντευξη του Μήνα

Κατερίνα Παπανάτσιου: Υφυπουργός Οικονομικών

Από το 2018 θα ισχύσουν τα νέα τέλη κυκλοφορίας αποκαλύπτει στο Epsilon7 η υφ. Οικονομικών κ. Κατερίνα Παπανάτσιου, σημειώνοντας πως θα διορθωθούν αδικίες και θα υπάρξει αυτόματος μηχανισμός, ώστε τα τέλη να μειώνονται κάθε χρονιά με την παλαιότητα του αυτοκινήτου.

Υποστηρίζει ότι είναι πολύ σύνθετο το ζήτημα της παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων, χαρακτηρίζοντας ωστόσο απαραίτητη την παράταση που δόθηκε στο χρόνο παραγραφής. Η κ. Παπανάτσιου αναφέρει: «Ελπίζουμε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο και ιδίως η προτεραιοποίηση με την βάση την ανάλυση κινδύνου φοροδιαφυγής που κάνει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων θα συμβάλει στην εξάλειψη του φαινομένου. Με τα σημερινά δεδομένα, το τελευταίο έτος παραγραφής δεν είναι το ίδιο για όλους τους φορολογούμενους και πρέπει εξετάσουμε κάθε περίπτωση χωριστά ώστε να δούμε τι ισχύει».

Η υφ. Οικονομικών τονίζει με έμφαση πως η φοροδιαφυγή είναι ένα αδίκημα κατά όλων των πολιτών και είναι μια πρακτική που εντείνει την ανισότητα και την αδικία στη χώρα μας. Υπογραμμίζει ταυτόχρονα πως το ισχύον νομικό πλαίσιο, κινείται προς την κατεύθυνση της αποποινικοποίησης των παραβάσεων μικρής αξίας.

Αποκλείει πάντως, τη θέσπιση νέου νόμου για τον επαναπατρισμό καταθέσεων ή την ένταξη στο νόμο για τα αδήλωτα εισοδήματα των υποθέσεων που βρίσκονται ήδη στη Δικαιοσύνη.

Για τις «πειραγμένες» ταμειακές μηχανές η κ. Παπανάτσιου σημειώνει πως εξετάζεται ως «λύση - γέφυρα» η υιοθέτηση γερμανικής τεχνογνωσίας που εμποδίζει την αλλοίωση των στοιχείων, αν και τονίζει πως στόχος παραμένει η ηλεκτρονική τιμολόγηση και η ηλεκτρονική διασύνδεση των ταμειακών.

E7| Προαναγγείλατε νέες αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας. Ποια λάθη στο ισχύον καθεστώς θέλετε να διορθώσετε και από πότε θα ισχύσουν τα καινούρια δεδομένα για τους ιδιοκτήτες;

Με το ισχύον σύστημα υπάρχουν ορισμένες αδικίες, όπως ότι τα τέλη κυκλοφορίας αυξάνονται απότομα και ότι μπορεί να πληρώνουν δύο ίδια αυτοκίνητα πολύ διαφορετικά τέλη επειδή αγοράστηκαν με λίγους μήνες διαφορά. Θέλουμε η αύξηση των τελών κυκλοφορίας να γίνει με περισσότερα κλιμάκια και επίσης να μειώνονται αυτόματα κάθε χρονιά με την παλαιότητα του αυτοκινήτου. Το συνολικό ποσό του φόρου που θα πρέπει να εισπραχθεί παραμένει αμετάβλητο. Ωστόσο, μεταξύ άλλων, με το νέο τρόπο υπολογισμού θέλουμε να δώσουμε κίνητρα να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους οι πολίτες που τις έχουν καταθέσει.

Τα νέα τέλη κυκλοφορίας θα ισχύσουν από το 2018 και θα ανακοινωθούν σχετικά σύντομα ώστε να γνωρίζουν εγκαίρως οι ιδιοκτήτες τι θα πρέπει να πληρώσουν.

E7| Στο τελευταίο φορολογικό νομοσχέδιο επέρχονται αλλαγές που αφορούν το ΦΠΑ για συνεταιρισμούς και αγρότες; Τι πρέπει να γνωρίζουν οι παραγωγοί και οι μεσάζοντες;

Το πρόβλημα που είχαμε ήταν ότι με τις παλαιές διατάξεις, όσοι πουλούσαν αγροτικά προϊόντα για λογαριασμό αγροτών είτε αυτοί ήταν έμποροι είτε συνεταιρισμοί, έπρεπε να αποδίδουν το ΦΠΑ στο Δημόσιο και στον αγρότη έδιναν την εκκαθάριση χωρίς το ΦΠΑ των πωλήσεων. Το αποτέλεσμα ήταν ότι οι αγρότες αυτοί είχαν πιστωτικό ΦΠΑ στο τέλος του χρόνου το οποίο έπαιρναν πίσω με σημαντική καθυστέρηση, συνήθως έξι μηνών. Με τη διάταξη που φέραμε δίνουμε την δυνατότητα όταν οι εκκαθαρίσεις από τον έμπορο ή τον συνεταιρισμό γίνονται σε μηνιαία βάση, να έχει τη δυνατότητα ο έμπορος ή ο συνεταιρισμός να δίνει το ΦΠΑ στον αγρότη ώστε να μπορεί να το συμψηφίζει με τα έξοδά του και ταυτόχρονα να αποσυμφοριστούν οι ΔΟΥ από τον έλεγχο των αγροτών με πιστωτικό ΦΠΑ. Το πρόβλημα αυτό ήταν πιο έντονο με πωλήσεις που γίνονται το καλοκαίρι, όπως τα κηπευτικά. Ειδικότερα οι συνεταιρισμοί έχουν τη δυνατότητα με τη νέα νομοθεσία είτε να κάνουν εκκαθαρίσεις μια φορά το χρόνο και να δίνουν το ΦΠΑ κάθε μήνα είτε να εκδίδουν εκκαθαρίσεις κάθε μήνα και να τις δίνουν στον αγρότη. Δίνουμε τη δυνατότητα να γίνει χρήση του ενός ή του άλλου τρόπου, όποιου εξυπηρετεί καλύτερα τους συνεταιρισμούς και τους αγρότες.

E7 | Τα θέματα που αφορούν το επάγγελμα του Λογιστή όπως π.χ. Κώδικας Δεοντολογίας Λογιστών, ηλεκτρονική υπογραφή κ.λπ. είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Ανάπτυξης. Για πιο ολοκληρωμένη και άμεση ανταπόκριση των συγκεκριμένων θεμάτων, σκέφτεστε την μεταφορά τους στο υπουργείο Οικονομικών;

Έχουμε λάβει σχετικά αιτήματα από τους σχετικούς επαγγελματικούς και επιστημονικούς φορείς. Επίσης, το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας έχει ζητήσει με αίτημά του να υπάγεται στο υπουργείο Οικονομικών αντί του Ανάπτυξης, Είναι ζητήματα για τα οποία συνεργαζόμαστε στενά με το υπουργείο Ανάπτυξης ώστε να καταλήξουμε στην καλύτερη λύση. Σχετικά με την ηλεκτρονική υπογραφή, το υπουργείο Οικονομικών είναι σε επαφή με την ΑΑΔΕ ώστε να μπορέσουμε να προχωρήσουμε μόλις είναι σε θέση να την υποδεχθούν οι υπηρεσίες της.

E7| Υπάρχει πρόθεση νομοθέτησης εκ νέου σχετικά με τον επαναπατρισμό καταθέσεων; Εάν ναι, ποιον συντελεστή θεωρείτε κατάλληλο;

Το πρόγραμμα της εθελουσίας αποκάλυψης με το Ν.4446/2016 ήταν η τελευταία ευκαιρία για τους φοροφυγάδες χωρίς να κάνει διάκριση μεταξύ κεφαλαίων που βρίσκονται στην Ελλάδα ή το εξωτερικό. Δεν υπάρχει πρόθεση ειδικής διάταξης για τον επαναπατρισμό αδήλωτων κεφαλαίων που βρίσκονται στο εξωτερικό. Στο σημερινό διεθνές θεσμικό πλαίσιο, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί με βάση τις πολυμερείς συμφωνίες κατά της φοροδιαφυγής που γίνονται στο πλαίσιο του ΟΟΣΑ, είναι πλέον πολύ περιορισμένη η δυνατότητα για την εφαρμογή τέτοιων ευνοϊκών προγραμμάτων. Ο λόγος είναι ότι η διεθνής εμπειρία έχει δείξει ότι είναι αντιπαραγωγικά, καθώς παρέχουν ένα είδος αμνήστευσης. Αυτό διαιωνίζει το πρόβλημα επειδή οι φοροφυγάδες ευελπιστούν πάντα ότι θα προκύψει ένα νέο πρόγραμμα αμνήστευσης με ευνοϊκούς φορολογικούς συντελεστές. Για αυτό και ο Ν.4446/2016 προσέφερε τη δυνατότητα για μειωμένα πρόστιμα - προσαυξήσεις και απαλλαγή από το ποινικό μέρος αλλά όχι για μειωμένο κύριο φόρο.

E7| Ο Ν.4446/2016 και ειδικά οι διατάξεις σχετικά με την αποκάλυψη μη δηλωθέντων εισοδημάτων, θεωρήθηκε ότι πέτυχε σε μεγάλο βαθμό τους στόχους του και οι εμπλεκόμενοι φορείς αιτούνται παράτασή του. Σε δεδομένη παράταση, εκτός της μικρής αύξησης της προσαύξησης των φόρων που πιθανώς να επιβληθεί για τους «νεοεισερχόμενους», θα υπάρξει μήπως και κάποια διεύρυνση ως προς αυτούς που δύνανται να υπαχθούν στις διατάξεις του νόμου; Δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή υφίσταται μεγάλο πρόβλημα με εκατοντάδες χιλιάδες υποθέσεις που στοιβάζονται στα Διοικητικά Δικαστήρια και στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, μήπως θα έπρεπε να ενταχθούν και αυτές οι υποθέσεις στον νόμο, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα και την εισροή ιδιαίτερα σημαντικών ποσών στα Δημόσια Ταμεία, αλλά και την αποσυμφόρηση των Διοικητικών Δικαστηρίων;

Πράγματι το πρόγραμμα έχει στεφθεί με ικανοποιητική επιτυχία διαψεύδοντας όσους προέβλεπαν πολύ περιορισμένη προσέλευση. Ξέρετε, πλέον οι φορολογικές αρχές έχουν ισχυρά εργαλεία αποκάλυψης της προσαύξησης του πλούτου, τα οποία δεν υπήρχαν παλαιότερα.

Για αυτό και αρκετοί φοροφυγάδες προτίμησαν να ενταχθούν στο πρόγραμμα παρά να διακινδυνεύσουν τον εντοπισμό τους.

Δώσαμε παράταση μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, με αυξημένα πρόστιμα σε σχέση με όσους εντάχθηκαν έως την αρχική προθεσμία του τέλους Μαΐου. Όπως και στην αρχική ρύθμιση έτσι και με την παράταση, δεν υπάρχει πρόβλεψη για όσους βρίσκονται ήδη στα δικαστήρια.

E7| Το ότι η φοροδοτική δυνατότητα των πολιτών έχει σχεδόν εξαντληθεί, είναι γεγονός πρόδηλο και από την αύξηση του συνόλου των οφειλών των φορολογουμένων προς το κράτος. Η αντιμετώπιση των ακόμα και μικρών οφειλετών με αναγκαστικά μέτρα και ειδικά κατασχέσεις καταθετικών λογαριασμών και ακινήτων θα δώσει λύση; Δεν είναι δυνατόν να υπάρξουν κάποια διαφορετικά μέτρα αντιμετώπισης του φαινομένου και της αρνητικής εικόνας του κράτους, δεδομένου ότι την ίδια στιγμή ως έθνος κατηγορούμε τους πιστωτές μας για υπέρμετρες απαιτήσεις και αντιδεοντολογικές πρακτικές ως προς την είσπραξη των οφειλόμενων;

Το δημοσιονομικό πλαίσιο τόσο ως προς το σκέλος των δαπανών όσο και ως προς το σκέλος των εσόδων είναι εξαιρετικά ασφυκτικό. Στο βαθμό που επιτρέπεται από αυτό το πλαίσιο έχουμε εισαγάγει διατάξεις που δίνουν τη δυνατότητα διαχείρισης και ρύθμισης των οφειλών των πολιτών, όπως είναι ο νόμος για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό ή ο ακατάσχετος λογαριασμός.

Γενικά πάντως πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι ο συντριπτικά μεγάλος αριθμός των οφειλετών χρωστάει μικρά ή πολύ μικρά ποσά. Το 80% οφείλει έως 2.000 ή μόλις το 1% της συνολικής οφειλής. Μάλιστα το μεγαλύτερο μέρος αυτών των ανθρώπων χρωστάει κάτω και από 500 ευρώ. Αντίθετα, το 60% των 94 δισ. ευρώ που ήταν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο στο τέλος του 2016 οφείλεται από μόλις 1.100 φορολογούμενους, φυσικά ή νομικά πρόσωπα.

E7| Η χώρα χρειάζεται άμεσες ξένες επενδύσεις. Οι υφιστάμενοι φορολογικοί συντελεστές και η συνεχής τροποποίηση της φορολογικής νομοθεσίας, αποτελούν αποτρε­πτικούς παράγοντες για οποιαδήποτε επένδυση αλλοδαπού κεφαλαίου. Σκέφτεστε την άμεση μείωση των φορολογικών συντελεστών επί επιχειρηματικών κερδών ή να υπάρχει έστω μια σταθερότητα στη φορολογική μας νομοθεσία και να εξαλειφθούν οι χιλιάδες εγκύκλιοι που τελικά «θολώνουν», παρά διευκολύνουν την εφαρμογή των υφιστάμενων νόμων;

Στα αντίμετρα που ψηφίστηκαν πρόσφατα προβλέπεται η μείωση του συντελεστή φορολογίας των επιχειρηματικών κερδών από το 29% στο 26%.

Πάντως πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι οι συντελεστές φορολογίας των επιχειρηματικών κερδών δεν είναι στη χώρα μας υψηλότεροι σε σχέση με τις περισσότερες χώρες της Δυτικής Ευρώπης, και ιδίως τις μεγάλες.

Το πρόβλημα προέρχεται από τις χώρες εντός και εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης που προσφέρουν εικονική φορολογική έδρα, δηλαδή λειτουργούν ως «φορολογικοί παράδεισοι». Αυτό είναι ένα πρόβλημα που δεν αντιμετωπίζεται με τη μείωση των εγχωρίων φορολογικών συντελεστών αλλά με τη συνεργασία και την πολιτική βούληση σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με τον αναπτυξιακό νόμο προσφέρουμε επαρκή κίνητρα για νέες επενδύσεις που συνεκτιμούνται από τους επενδυτές με τα δεδομένα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας μας, όπως είναι η υψηλή εκπαίδευση και κατάρτιση των εργαζομένων και η γεωγραφική θέση. Με την συμφωνία που επιτεύχθηκε στο Eurogroup της 15ης Ιουνίου αίρεται η αβεβαιότητα και ανοίγει ο δρόμος για επενδύσεις.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της συνέντευξης της κ.Κατερίνας Παπανάτσιου στο τεύχος Ιουλίου-Αυγούστου του περιοδικού Epsilon7.



comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.