17/03/17 | Αρχική > Αρθρογραφία > Επώνυμες Σκέψεις

Τροχαία ατυχήματα: Τα νούμερα που σοκάρουν και η οικονομική τους διάσταση

Το πρόσφατο τραγικό δυστύχημα με την Porsche που είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο τεσσάρων ατόμων απασχόλησε έντονα την κοινή γνώμη και σ’ αυτό συνετέλεσαν ενδεχομένως (πέραν του θλιβερότατου περιστατικού) το γεγονός ότι επρόκειτο περί ακριβού αυτοκινήτου, αλλά και το ότι ο οδηγός ήταν γιός γνωστού επιχειρηματία. Δεν έλλειψαν μάλιστα και συμπολίτες μας (όπως και βουλευτές), που επιχείρησαν να δώσουν και… «ταξική» διάσταση στο όλο θέμα.

Η σκληρή πραγματικότητα βέβαια έδειξε πως μόλις την επόμενη εβδομάδα είχαμε πολλά άλλα τραγικά δυστυχήματα, θανατηφόρα επίσης, με πολύ φτηνότερα αυτοκίνητα και οδηγούς πολύ χαμηλότερων εισοδημάτων.

Τα αίτια των δυστυχημάτων

Πρώτα απ’ όλα είναι βέβαιο ότι οδικά δυστυχήματα συμβαίνουν σε όλα τα κράτη του κόσμου, οπότε σε καμιά περίπτωση δεν πρόκειται να μηδενιστούν. Απλά, όπως λένε οι γνωρίζοντες, η συχνότητά τους είναι πολύ πιο υψηλή από το μέσο όρο της Ευρώπης.

Επιπλέον, από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν κατά καιρούς αναφερθεί πολλά αίτια για την θλιβερή «υπεραπόδοση» των Ελλήνων οδηγών, μεταξύ των οποίων τα κυριότερα είναι:

α) Το ιδιαίτερα προβληματικό οδικό δίκτυο της χώρας («δρόμοι καρμανιόλες» όπως χαρακτηριστικά χρησιμοποιείται το κλισέ σε τηλεοράσεις και εφημερίδες).

β) Η ελλιπής αστυνόμευση (π.χ. εκτεταμένη δημοσιότητα πήρε την προηγούμενη εβδομάδα, η ομολογία του υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Τόσκα ότι δεν υπάρχουν τα απαιτούμενα κονδύλια προκειμένου να ελέγχονται με ραντάρ οι ταχύτητες των αυτοκινήτων στις εθνικές οδούς).

γ) Οι οικονομικές πολιτικές των εκάστοτε κυβερνήσεων και ειδικότερα η βαρύτατη φορολόγηση των αυτοκινήτων και των μοτοσικλετών, με αποτέλεσμα πολλοί Έλληνες οδηγοί να οδηγούν παλαιά και ασυντήρητα οχήματα (τα αποκαλούμενα και ως «σαραβαλάκια»), τα οποία με τη σειρά τους προκαλούν πολλά δυστυχήματα.

δ) Η ευκολία με την οποία δίδονται διπλώματα οδήγησης και κυρίως το γεγονός ότι μέρος του όλου μηχανισμού χρηματίζεται, με αποτέλεσμα να δίνεται η δυνατότητα οδήγησης σε ημιμαθείς και επικίνδυνους οδηγούς.

Κανείς δεν μπορεί να αντικρούσει την άποψη πως οι παραπάνω παράγοντες ευθύνονται ως ένα ποσοστό για τον υπερβολικό αριθμό οδικών δυστυχημάτων στη χώρα μας, καθώς για παράδειγμα σε έναν ασφαλή δρόμο που αστυνομεύεται επαρκώς (π.χ. Αττική Οδός) το ποσοστό των ατυχημάτων είναι σαφώς χαμηλότερο από το μέσο όρο.

Ωστόσο, μιλώντας με έμπειρους παράγοντες της αγοράς, εύκολα προκύπτει το συμπέρασμα ότι το σοβαρότερο αίτιο δυστυχημάτων είναι η κακή νοοτροπία των Ελλήνων οδηγών και όχι οι προαναφερόμενοι παράγοντες.

Όπως προκύπτει για παράδειγμα από τον παρατιθέμενο πίνακα Νο. 3, η πιο συνηθισμένη παράβαση των Ελλήνων οδηγών είναι το υπερβολικό όριο ταχύτητας, ενώ σε πολύ υψηλή θέση βρίσκονται η μη χρησιμοποίηση ζώνης και κράνους, αλλά και η μέθη.

Επίσης, ο αριθμός των ατυχημάτων παρέμενε πολύ υψηλός και πριν την περίοδο της κρίσης, παρά το ότι ο στόλος των αυτοκινήτων ήταν πολύ νεότερος σε ηλικία και ασφαλέστερος εξ’ αιτίας των αναβαθμισμένων νεότερων μοντέλων.

Ακόμη, το ότι το οδικό δίκτυο της χώρας βελτιώνεται με την πάροδο του χρόνου, δεν έχει φανεί ουσιαστικά στα στατιστικά στοιχεία των τροχαίων ατυχημάτων της χώρας.

Ειδικότερα τώρα στο ζήτημα της μέθης (βλ. στοιχεία του παρατιθέμενου πίνακα 2), ο αριθμός των παραβατών διατηρείται σε πολύ υψηλά επίπεδα, παρά την ένταση και την αύξηση του αριθμού των ελέγχων από την Ελληνική Αστυνομία. Δηλαδή, η μεγάλη αύξηση του αριθμού των ελέγχων περιόρισε ως ένα βαθμό το ποσοστό των παραβάσεων, ωστόσο ο αριθμός των παραβατών διατηρήθηκε σε υψηλό (και ανησυχητικό) επίπεδο.

Ενδιαφέρον βέβαια παρουσιάζουν και τα στοιχεία του πρώτου παρατιθέμενου πίνακα, που δείχνουν μια πτωτική τάση τόσο στον αριθμό των τροχαίων οδικών ατυχημάτων (προφανώς, αναφέρεται μόνο στα τροχαία ατυχήματα που καταγράφονται, καθώς υπάρχουν και άλλα που δεν δηλώνονται στις αρχές), αλλά και στους αριθμούς των νεκρών και των βαριά τραυματισμένων. Σε ποιους παράγοντες άραγε οφείλεται;

Η οικονομική διάσταση των ατυχημάτων

Σύμφωνα με παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς, η μείωση του αριθμού των ατυχημάτων οφείλεται σχεδόν αποκλειστικά στον περιορισμό της κυκλοφορίας εξ’ αιτίας της οικονομικής κρίσης. Αυτό άλλωστε έχει γίνει φανερό και από την πορεία της κατανάλωσης καυσίμων κίνησης. Από τη μία πλευρά οι αυξημένοι φόροι στα καύσιμα και τα «τσουχτερότερα» διόδια έκαναν πιο ακριβές τις μετακινήσεις σε μια περίοδο που το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών περιοριζόταν. Άρα, πολλοί συμπολίτες μας επέλεξαν το τρένο από το αυτοκίνητό τους, ή ακόμη επέλεξαν το σπίτι τους αντί για ένα τριήμερο στον τόπο καταγωγής τους.

Και από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες πολίτες είχαν κατά τη διάρκεια της κρίσης λιγότερες ανάγκες μετακίνησης (οι άνεργοι δεν πηγαίνουν στις δουλειές τους γιατί δεν έχουν δουλειές, οι ελεύθεροι επαγγελματίες έχουν λιγότερους πελάτες άρα μετακινούνται λιγότερο, οι επιχειρήσεις εκτελούν μικρότερο αριθμό δρομολογίων και παραγγελιών, ενώ επίσης περιορίζουν τις μετακινήσεις και οι εφαρμογές των νέων τεχνολογιών, όπως η τηλεργασία, η ηλεκτρονική τραπεζική, οι ηλεκτρονικές πληρωμές, οι ηλεκτρονικές παραγγελίες και τόσες άλλες.

Δεν είναι τυχαίο ότι από το ξεκίνημα της οικονομικής κρίσης και την συνεπακόλουθη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, είδαμε τα τιμολόγια των ασφαλιστικών εταιρειών στα συμβόλαια αστικής ευθύνης αυτοκινήτων και μοτοσικλετών να υποχωρούν γύρω στο 40%.

Το ζήτημα είναι ότι -σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους- όταν η ελληνική οικονομία καταφέρει να ανακάμψει, τότε θα δούμε εκ νέου τον αριθμό των ατυχημάτων να ανακάμπτει, με παράλληλη πορεία στις τιμές των ασφαλιστηρίων συμβολαίων.

Πέρα όμως από τα τιμολόγια ασφαλίστρων σε αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, ο αυξημένος αριθμός των ατυχημάτων ανεβάζει τις δαπάνες: α) Στον κλάδο των συνεργείων, β) Στον κλάδο της υγείας (ανεβάζοντας το κόστος και των αντίστοιχων ασφαλιστήριων συμβολαίων), γ) Του δημοσίου, μέσω της παροχής ιατρικών-νοσηλευτικών υπηρεσιών, αλλά και μέσα από την παροχή χρημάτων για επιδόματα και άλλες πρόνοιες.

Επιπρόσθετα, τα ατυχήματα στερούν την οικονομία από τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που θα μπορούσαν να παράξουν υγιείς πολίτες και έτσι να ενισχύσουν το ΑΕΠ της χώρας.






comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Αυτοκίνητα, Τροχαία