16/02/17 | Αρχική > Αρθρογραφία > Εργατικά και Πρακτικά

Διαχείριση εργασιακού στρες – Μέρος Β’

Στο πρώτο μέρος του άρθρου, είδαμε ποια είναι τα προειδοποιητικά σημάδια του εργασιακού στρες, ποιες είναι οι συχνότερες αιτίες του και τι μπορούμε να κάνουμε για να το διαχειριστούμε. Στο δεύτερο και τελευταίο μέρος του άρθρου, θα δούμε μερικούς ακόμη τρόπους αντιμετώπισης του άγχους, που προκαλείται στο χώρο εργασίας.

Φροντίδα για τον ύπνο μας.

Μήπως νιώθετε ότι δεν έχετε χρόνο ούτε για έναν καλό ξεκούραστο ύπνο; Όμως, αν παραμελούμε τον ύπνο μας, αυτό έχει επιπτώσεις στην παραγωγικότητά μας στη διάρκεια της ημέρας, στη δημιουργικότητα μας, στην ικανότητα να λύνουμε προβλήματα και στη συγκέντρωσή μας. Όσο πιο καλά ξεκουραζόμαστε, τόσο περισσότερο έτοιμοι είμαστε να διαχειριστούμε τις ευθύνες μας στη δουλειά μας. Επιπλέον, όταν κοιμόμαστε καλά τη νύχτα, είναι ευκολότερο να διατηρήσουμε τη συναισθηματική ισορροπία, κλειδί στην αντιμετώπιση του εργασιακού στρες και των διαφόρων θεμάτων, τα οποία προκύπτουν στην εργασία μας.

  • Μπορούμε να βελτιώσουμε την ποιότητα του ύπνου μας, αν πέφτουμε για ύπνο και ξυπνάμε την ίδια ώρα. Αν και κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός, το οχτάωρο ύπνου είναι απαραίτητο για τη συντριπτική πλειοψηφία.
  • Μία ώρα πριν πάμε για ύπνο, κλείνουμε τις συσκευές μας. Το φως που εκπέμπουν τηλεοράσεις, laptop, smartphone εμποδίζουν την παραγωγή της μελατονίνης στο σώμας και αυτό μπορεί να προκαλέσει σοβαρή διαταραχή ύπνου.
  • Πρέπει να αποφεύγουμε καταστάσεις που διεγείρουν το νευρικό μας σύστημα πριν πέσουμε για ύπνο, όπως ο έλεγχος του email μας για θέματα που αφορούν την δουλειά μας. Αντίθετα, θα μας βοηθήσουν να κοιμηθούμε χαλαρωτικές δραστηριότητες, όπως το διάβασμα και η απαλή μουσική με χαμηλωμένα φώτα.

Προτεραιότητες και οργάνωση

Όταν το άγχος στη δουλειά μοιάζει να μας συντρίβει, υπάρχουν μερικά απλά βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε, για να ανακτήσουμε τον έλεγχο των καταστάσεων. Ο έλεγχος της εργασίας μας θα μας δημιουργήσει αίσθημα αυτοκυριαρχίας και αυτό με τη σειρά του θα ωθήσει και τους συναδέλφους μας να μας βλέπουν ως έναν αξιόπιστο και δυνατό συνεργάτη, οικοδομώντας καλύτερες σχέσεις στη δουλειά.

Ας δούμε μερικές πρακτικές ιδέες για τη διαχείριση του χρόνου:

  • Δημιουργία ισορροπιών: Η πολλή δουλειά τρώει τον αφέντη έλεγαν οι παππούδες μας και εξακολουθεί να οδηγεί σε burnout με μαθηματική ακρίβεια. Πρέπει να βρούμε την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής, κοινωνικών δραστηριοτήτων και προσωπικών στόχων, καθημερινών υποχρεώσεων και διακοπών.
  • Έγκαιρη πρωινή αναχώρηση: Ακόμη και 10-15 λεπτά μπορούν να κάνουν τη διαφορά μεταξύ του να τρέχουμε αγχωμένα για να μην αργήσουμε και να ξεκινήσουμε ήρεμα τη μέρα μας. Δεν υπάρχει λόγος να αυξάνουμε το άγχος μας με την καθυστερημένη μας άφιξη στο γραφείο.
  • Προγραμματισμένα διαλείμματα: Βεβαιωθείτε ότι κάνετε σύντομα διαλείμματα στη διάρκεια της ημέρας, περπατήστε λίγο ή συζητήστε με κάποιο φίλο σας ή άλλο αγαπητό σας πρόσωπο. Επίσης, προσπαθήστε να μη φάτε στο γραφείο σας το μεσημεριανό σας. Ξέρουμε ότι ηχεί σαν ανέκδοτο, αλλά κάποια στιγμή, εργοδότες και προϊστάμενοι θα πρέπει να αποδεχτούν αυτό που επιβεβαιώνουν όλες οι έρευνες: το διάλειμμα για φαγητό μας κάνει περισσότερο (και όχι λιγότερο) παραγωγικούς, καθώς μας βοηθάει να χαλαρώσουμε και να γεμίσουμε μπαταρίες.
  • Μην αυτοδεσμευόμαστε σε υπερβολικά πολλές υποχρεώσεις. Αποφύγετε να προγραμματίζετε συναντήσεις και άλλες υποχρεώσεις το ένα μετά το άλλο ή να προγραμματίζουμε υπερβολικά πολλά μέσα σε μια μέρα. Αν είμαστε γεμάτοι υποχρεώσεις, ξεκαθαρίστε ποια πρέπει να γίνουν οπωσδήποτε σήμερα και ποια θα μπορούσαν να μεταφερθούν για την επόμενη.

Και μερικές πρακτικές ιδέες για τη διαχείριση των εργασιών.

  • Βάλτε προτεραιότητες. Ξεκινήστε από αυτά που είναι πιο επείγοντα. Αν υπάρχει κάτι που σας είναι ιδιαίτερα δυσάρεστο, ξεκινήστε από αυτό! Η υπόλοιπη μέρα θα κυλήσει πιο ευχάριστα.
  • Διαιρέστε τα μεγάλα project σε μικρότερα. Αν ένα σημαντικό project μοιάζει αδύνατο να ολοκληρωθεί, προχωρήστε βήμα-βήμα, ολοκληρώνοντας τμήματά του κάθε φορά.
  • Μοιράστε τις ευθύνες: Δεν χρειάζεται να τα κάνετε όλα μόνοι σας. Απαλλαγείτε από την επιθυμία να ελέγχετε τα πάντα. Με αυτόν τον τρόπο, θα απαλλαγείτε από περιττό άγχος.
  • Να είστε πρόθυμοι για συμβιβασμό: Κάποιες φορές, αν όλοι προσπαθήσουμε, θα βρούμε μια μέση λύση και έτσι θα μειωθεί για όλους το άγχος.

Απαλλαγή από κακές συνήθειες που συμβάλουν στο εργασιακό στρες.

Πολλοί χειροτερεύουμε το εργασιακό στρες με αρνητικές σκέψεις και συμπεριφορές. Αν κατορθώσουμε να αντιστρέψουμε αυτές τις αυτοκαταστροφικές συνήθειες, θα δούμε ότι είναι ευκολότερο να διαχειριστούμε το άγχος, που μας προκαλεί ο εργοδότης μας.

Αντισταθείτε στην τελειομανία: Όταν θέτουμε στόχους, οι οποίοι δεν είναι ρεαλιστικοί, οδηγούμε τον εαυτό μας κατευθείαν στην αποτυχία. Στόχος μας ας είναι να κάνουμε το καλύτερο δυνατό και κανείς δεν μπορεί να μας ζητήσει κάτι περισσότερο από αυτό.

Αντιστρέψτε τις αρνητικές σκέψεις: Αν επικεντρωνόμαστε στις αρνητικές πτυχές κάθε γεγονότος και σχέσης, θα νιώθουμε στεγνοί από ενέργεια και με παντελή έλλειψη κινήτρων. Ας προσπαθήσουμε να σκεφτόμαστε θετικά για τη δουλειά μας, να αποφεύγουμε τους αρνητικούς και γκρινιάρηδες συναδέλφους και να επιβραβεύουμε τον εαυτό μας για τις μικρές μας επιτυχίες, ακόμη και αν δεν το κάνει κανένας άλλος.

Ψάξτε για λίγο χιούμορ στις διάφορες καταστάσεις. Όταν χρησιμοποιείται με σωστό τρόπο, το χιούμορ είναι μία εξαιρετική μέθοδος να εκτονώνουμε το εργασιακό στρες. Όταν εμείς και οι συνάδελφοί μας παίρνουμε υπερβολικά σοβαρά τις καταστάσεις, πρέπει να αναζητήσουμε το κατάλληλο αστείο για να αλλάξουμε τη διάθεση με το χιούμορ.

Και οι διευθυντές και οι εργοδότες πώς μπορούν να μειώσουν το εργασιακό στρες;

Οι διευθυντές μπορούν και πρέπει να λειτουργούν ως θετικά πρότυπα. Αν μένουν οι ίδιοι ήρεμοι σε αγχωτικές καταστάσεις, τότε είναι πολύ πιο εύκολο για τους εργαζόμενους να ακολουθήσουν αυτό το παράδειγμα. Επιπλέον, μπορούν να μειώσουν το άγχος στον εργασιακό χώρο, προάγοντας αξίες και στόχους.

Μερικά παραδείγματα στο παραπάνω πλαίσιο:

  • Η ενημέρωση των εργαζομένων, προκειμένου να μειώνεται η αβεβαιότητα για τη δουλειά και το μέλλον τους.
  • Η δυνατότητα των εργαζομένων να συμμετέχουν σε αποφάσεις που επηρεάζουν τη δουλειά τους.
  • Ο όγκος εργασίας που ανατίθεται στους εργαζόμενους να είναι ρεαλιστικός και να ταιριάζει όχι μόνο με τις ικανότητές τους, αλλά και με τα μέσα που έχουν στη διάθεσή τους.
  • Η επιβράβευση της ποιοτικής δουλειάς.
  • Μηδενική ανοχή σε οποιαδήποτε παρενόχληση.
  • Οι εργαζόμενοι να νιώθουν ότι η διοίκηση τους σέβεται ως πρόσωπα.


Δείτε το πρώτο μέρος, Διαχείριση εργασιακού στρες – Μέρος Α’ στο e-forologia.gr.




comments powered by Disqus
* Παρακαλούμε τα σχόλια να μην είναι σε greeklish. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.
Υπερωρία, Εργασιακό στρες